Sabtu, 26 Februari 2011

Utusan Online - Utara

Utusan Online - Utara


Pusat urut milik orang buta

Posted:

Pusat urut milik orang buta

Pusat urut milik orang buta

Oleh ROKIAH ABDULLAH
rokiah.abdullah@utusan.com.my.


Haszemee Abdul Hamid (tengah) memastikan pekerjanya memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada pelanggan yang datang ke pusat urutnya di Arroma Foot Reflewology & Tradisional Massage Centre , Bukit Mertajam, Pulau Pinang, baru-baru ini. – utusan/Zhafaran Nasib


PULAU PINANG 25 Feb. – Haszemee Abdul Hamid, 38, ingin berdikari seperti orang lain walaupun tergolong dalam kumpulan orang kurang upaya (OKU). Dia tidak mahu OKU sepertinya terus dipandang hina dan dilabelkan sebagai insan yang menyusahkan orang lain dan tidak mempunyai masa depan.

Bagi Haszemee yang berasal dari Alor Setar, Kedah, kecacatan bukanlah penghalang untuknya terus memajukan diri.

Katanya, selagi nafas belum terhenti, selagi ada kudrat diberi, apa pun akan lakukan dengan semangat dan ketabahan.

Dengan tekad dan azam itu, dia membuka pusat perniagaan urut refleksologi, Aroma Reflexology & Tradisional Massage Centre yang diusahakannya di sebuah bangunan yang disewa di Bandar Perda, Bukit Mertajam di sini.

Katanya, yang berpengalaman hampir lapan tahun dalam bidang urutan dan mempunyai sijil dalam bidang tersebut, perkhidmatan urut semakin mendapat tempat di kalangan masyarakat kerana kesedaran mereka dalam aspek penjagaan kesihatan.

Melihat kepada potensi dan peluang yang ada itu, dia yang dulunya hanya bertindak sebagai pekerja kini membuka Aroma Reflexology dengan bermodalkan RM40,000 hasil wang simpanannya, setahun setengah yang lalu.

Berbeza dengan kebanyakan rumah urut lain yang menggunakan gadis-gadis jelita sebagai tukang urut, pusat perkhidmatan urut miliknya itu menawarkan tukang-tukang urut yang kaya dengan pengalaman.

Semua tukang urut berkenaan terdiri daripada golongan cacat penglihatan yang masih muda.

''Setakat ini, saya mempunyai enam orang tukang urut iaitu dua perempuan dan empat lelaki. Kesemua mereka sebenarnya adalah bekas anak murid saya di Pertubuhan Orang Buta Malaysia.

''Mereka berkebolehan mengurut di seluruh badan dan bahagian tertentu mengikut kehendak pelanggan. Selain itu, kami juga menyediakan urutan untuk mereka yang terseliuh dan perempuan dalam pantang," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Menurut Haszemee, pusat urut miliknya itu menyediakan dua bilik rawatan yang menempatkan empat katil untuk lelaki dan tiga katil untuk perempuan selain ruang menunggu untuk pelanggan.

Beliau turut menyediakan dua bilik untuk dijadikan tempat tinggal kesemua pekerjanya di premis berkenaan.

Katanya, tindakan itu dibuat untuk memudahkan urusan mereka seharian dan mengelakkan berlakunya kejadian tidak diingini sewaktu mereka pulang atau datang bekerja.

''Mereka ini datang dari Selangor, Kedah dan Kelantan selain penduduk tempatan. Jika menyewa, saya risau ada antara mereka ditimpa musibah seperti kemalangan atau jatuh,'' katanya.

Menceritakan sejarah awal penubuhan pusat urut itu, Haszemee berkata, ia dibuka pada 2010 dan sambutan yang diterima amat berkurangan menyebabkan mereka terpaksa mengurut di karnival dan ekspo yang diadakan di negeri itu.

Namun, katanya, dia dan pekerjanya tidak pernah patah semangat dan terus cuba mempromosikan pusat urut itu kepada orang ramai

''Alhamdulillah, ketika ini, pelanggan makin ramai. Waktu yang paling sibuk sebelah petang kerana kebanyakan pelanggan datang selepas habis waktu bekerja.

''Saya amat berharap pusat ini semakin bertambah maju dan menggaji lebih ramai golongan OKU. Saya mahu taraf hidup insan seperti kami ditingkatkan sama seperti orang lain dan berdaya saing," katanya.

Sementara itu, tukang urut, Norazura Aatree, 24, berasal dari Selangor berkata, beliau amat seronok dapat bekerja di Aroma Reflexology & Tradisional Massage Centre.

Katanya, peluang yang diberikan untuk berdikari tidak akan dipersia-siakan.

''Dulu, keluarga tidak percaya saya yang cacat ini boleh bekerja dan mendapat pendapatan sendiri.

''Setelah melihat saya belajar dan kemudiannya bekerja, mereka gembira dan tidak lagi memandang rendah terhadap saya. Saya harap lebih ramai OKU diberi peluang sebegini supaya mereka dapat berdikari," katanya.

Samsul Rizahi Mat Ripin, 25, dari Kelantan dan Khayfullah Ismail, 30, pula telah setahun bekerja di pusat urut tersebut.

''Setakat ini, tiada pelanggan yang mengadu. Semuanya nampak berpuas hati dan ada antara mereka telah menjadi pelanggan tetap di pusat ini.

''Kami harap lebih ramai pelanggan yang akan datang kerana pakej yang disediakan di sini sangat berpatutan," katanya.

Aroma Reflexology & Tradisional Massage Centre yang dibuka dari 10 pagi hingga 11 malam itu menawarkan pakej urut seluruh badan dan urut bersukan pada harga RM35 sejam manakala RM25 bagi urutan refleksologi dan bahagian tertentu.

Mereka yang berminat untuk membuat temu janji boleh menghubungi Haszemee di talian 04-5372535 atau pergi terus ke Aroma Reflexology & Tradisional Massage Centre, 12-A Tingkat 1, Bandar Perda, Bukit Mertajam, Seberang Perai dekat sini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Sepiah lega rumah dilanda ribut dibaiki

Posted:

Sepiah lega rumah dilanda ribut dibaiki

Sepiah lega rumah dilanda ribut dibaiki

Oleh OPAT RATTANACHOT
uspetani@utusan.com.my


NOR Azam Abdul Ghazali (tengah) memerhatikan keadaan rumah Sepiah Taherang (kanan) yang rosak akibat dipukul ribut di Kampung Permatang Pasir, Bandar Baharu, Kedah, baru-baru ini


BANDAR BAHARU 25 Feb. - Ibarat seorang buta tanpa tongkat, begitulah nasib seorang ibu tunggal, Sepiah Taherang dari Kampung Permatang Pasir dekat sini apabila kehilangan tempat berteduh setelah rumahnya rosak dipukul ribut, Sabtu lalu.

Lebih menyedihkan, Sepiah, 66, yang kematian suami dan kini tinggal seorang diri tidak mampu memperbaiki bumbung rumahnya kerana perlu mendahulukan soal makan minum dan keperluan hariannya.

Sepanjang rumahnya rosak, dia menagih simpati dengan menumpang di rumah sanak-saudara dan jiran.

Kepayahan Sepah berakhir apabila menerima kunjungan Naib Ketua Pemuda UMNO Bahagian Kulim/Bandar Baharu, Nor Azam Abdul Ghazali kelmarin.

Nor Azam bersama para pegawai Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) daerah berjanji akan membantu menyelesaikan masalah berkenaan.

"Saya bersyukur dengan bantuan yang dihulurkan, kalau saya kumpul duit sendiri untuk baiki rumah ini memang tidak mampu. Oleh itu, bantuan yang diberikan besar ertinya bagi saya," katanya di sini.

Dalam kejadian Sabtu lalu, tiga rumah termasuk milik Sepiah dan sebuah surau di Kampung Permatang Pasir rosak teruk akibat dipukul ribut.

Bagaimanapun, tiada kemalangan jiwa atau kecederaan dilaporkan dalam kejadian kira-kira pukul 5 petang itu.

Sepiah memberitahu, kejadian berkenaan berlaku semasa dia sedang bersiap untuk menunaikan solat asar di ruang tamu rumahnya.

"Tiba-tiba angin kuat melanda, habis bumbung rumah saya diterbangkan. Saya terpaksa lari ke bahagian dapur untuk selamatkan diri. Syukurlah saya terselamat," katanya.

Sementara itu Nor Azam berkata, Pusat Khidmat Barisan Nasional Parlimen Kulim/Bandar Baharu akan menghulurkan bantuan sewajarnya kepada Sepiah dan mangsa lain melalui JKM.

"Selain itu, kita juga telah memanjangkan perkara berkenaan kepada Pejabat Pembangunan Negeri (PPN) untuk tindakan susulan dan kita jangka kerja-kerja membaik pulih dilakukan secepat mungkin," jelasnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Bina hotel wakaf di Perlis

Posted:

Bina hotel wakaf di Perlis

Bina hotel wakaf di Perlis

Oleh MARZITA ABDULLAH
utusansabah@utusan.com.my


TUANKU Syed Faizuddin Putra Jamalullail menanggalkan pelekat plak mercu tanda Bazar Wakaf Rakyat pada majlis perasmian wakaf itu di ruang legar Masjid Sungai Adam, Jejawi, Kangar, semalam.


KANGAR 25 Feb. – Raja Muda Perlis, Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullail bertitah supaya sebuah hotel wakaf setinggi tujuh tingkat dapat dibina di negeri ini melalui Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10).

Baginda bertitah, pembinaan hotel tersebut menyumbang kepada pembangunan negeri ini dan akan menjadi mercu tanda baru selain menjana pendapatan untuk Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perlis (MAIPs).

"Saya amat berharap dalam RMK-10 satu lagi perkembangan baru kepada pembangunan Perlis akan wujud jika sebuah hotel wakaf dapat dilulus dan dilaksanakan," titah baginda.

Baginda bertitah demikian pada majlis perasmian Bazar Wakaf Rakyat MAIPs yang turut dihadiri oleh Naib Pengerusi Yayasan Waqaf Malaysia (YWM), Datuk Sohaimi Mohd. Salleh dan Pengerusi Jawatankuasa Agama Islam, Hadhari dan Pembangunan As-Sunnah Perlis, Jefperi Othman di ruang legar Masjid Sungai Adam, Jejawi di sini, hari ini.

Baginda turut menitahkan agar pihak jawatankuasa masjid yang terlibat dalam program wakaf itu berusaha keras menjaga dan menguruskannya dengan sebaik mungkin selain menjaga kesucian tanah wakaf dan masjid.

"Hasil sewa yang diterima hendaklah digunakan untuk melaksanakan pelbagai aktiviti bermanfaat terutama yang boleh meningkatkan ilmu pengetahuan anak kariah masing-masing," titah baginda.

Baginda bertitah, pembinaan bazar berhampiran masjid turut memberi keuntungan kepada anak-anak kariah melalui aktiviti jual beli barangan dan ingatan terhadap masjid dengan solat berjemaah.

Titah baginda, melalui RMK-9, negeri ini telah mendapat peruntukan sebanyak RM4 juta untuk membina lapan unit kedai teres dua tingkat di kawasan Bohor Lalang, Utan Aji, di sini.

"Dengan adanya bangunan kedai di kawasan tersebut maka akan wujud satu suasana perniagaan yang baru yang boleh memberi manfaat kepada para nelayan dan pengusaha kecil bagi memasarkan hasil mereka kelak," titah baginda.

Sementara itu, Sohaimi berkata, menerusi bajet 2010, YWM telah memperuntukkan RM1.1 juta untuk pembangunan hartanah wakaf di negeri ini termasuk membangunkan Bazar Wakaf Rakyat yang kesemuanya terdiri daripada 27 unit gerai.

Katanya, selain bazar di Masjid Sungai Adam yang terdiri daripada lima unit gerai, Masjid Al-Barakah, Jelempok, Arau (5), Masjid Tun Abd. Razak, Repoh ( 2), Masjid Al-Ariffin, Padang Katong (5), Masjid Putra, Simpang Empat (5) dan lima unit lagi di Masjid Amir Fawwaz, Sungai Baru.

Dalam pada itu, pada majlis yang sama Felcra Berhad dan Koperasi Peserta Rancangan Felcra Lubuk Sireh Perlis Berhad menyumbangkan zakat masing-masing berjumlah RM162,801.54 dan RM13,000.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan