Jumaat, 25 Februari 2011

Utusan Online - Jenayah

Utusan Online - Jenayah


Dua suspek tetak jurujual makanan sejuk beku diburu

Posted:

Dua suspek tetak jurujual makanan sejuk beku diburu

Dua suspek tetak jurujual makanan sejuk beku diburu

KUANTAN 25 Feb. - Polis sedang memburu dua suspek yang dikatakan menetak seorang jurujual makanan sejuk beku berhampiran rumahnya di Lorong Air Putih 106, Taman Tunas Jaya 5 di sini kelmarin.

Kedua-dua suspek itu yang menaiki kereta jenis Proton Gen.2 berwarna putih dikesan berdasarkan kepada keterangan saksi yang berada di tempat kejadian.

Bagaimanapun, jiran-jiran mangsa ketika ditemui Utusan Malaysia sukar untuk memaklumkan mengenai identiti suspek kerana mereka tidak pernah melihat kenderaan itu berada di kawasan tersebut.

Ketua Bahagian Siasatan Jenayah daerah, Deputi Supritendan Kamaruzzaman Jaafar berkata, pihaknya pada masa yang sama masih menunggu keterangan daripada mangsa yang beransur pulih dan kini dirawat di Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) di sini.

"Mangsa selamat menjalani pembedahan untuk menyambung semula lengan dan kakinya yang hampir putus dalam kejadian itu.

"Pembedahan yang mengambil masa lebih tiga jam bermula pukul 9 pagi hingga pukul 12 tengah hari semalam," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Akhbar hari ini menyiarkan laporan seorang jurujual hampir putus tangan kanan dan betisnya akibat ditetak dengan sebilah parang panjang oleh penyerangnya di hadapan rumah mangsa.

Dalam kejadian pukul 5 petang, mangsa yang berusia 33 tahun dan berniaga di Semambu diserang dua lelaki menaiki kereta Gen.2

Menurut Kamaruzzaman, polis sedang menyiasat motif kejadian itu dan akan mengambil keterangan mangsa sebaik sahaja dia sedar selepas menjalani pembedahan itu.

Orang ramai yang mempunyai maklumat mengenai kejadian itu juga diminta menghubungi mana-mana balai polis berhampiran.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Polis Selangor guna komputer tablet

Posted:

Polis Selangor guna komputer tablet

Polis Selangor guna komputer tablet

Oleh AZIAN AZIZ
pengarang@utusan.com.my


TUN Hisan Tun Hamzah menunjukkan komputer tablet sumbangan Chico Force (M) Sdn. Bhd. sambil diperhatikan oleh Nik Ismail Nik Yusof (kiri) di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Selangor, semalam.


SHAH ALAM 25 Feb. - Bagi memastikan komunikasi yang lebih mudah dan cekap, polis negeri ini bakal memanfaatkan kecanggihan teknologi dengan memperkenalkan penggunaan komputer tablet, Samsung Galaxy Tab di kalangan pegawai atasannya.

Dengan penggunaan gajet elektronik itu, komunikasi lebih mudah antara ketua jabatan dan ketua polis daerah di negeri ini dengan orang awam, dapat membantu membanteras kegiatan jenayah serta membuat aduan lebih cepat dan berkesan.

Ini kerana, sebarang maklumat berkaitan jenayah serta aduan boleh disalurkan terus melalui e-mel kepada semua ketua jabatan serta ketua polis daerah yang setiap seorang akan dibekalkan dengan komputer tablet yang juga bertindak sebagai telefon pintar tersebut.

Ketua Polis negeri, Datuk Tun Hisan Tun Hamzah berkata, kesemua gajet Samsung Galaxy Tab berkenaan yang berjumlah 25 buah disumbangkan oleh Syarikat Chico Force (M) Sdn. Bhd. kepada Polis Selangor.

Beliau berkata, sumbangan yang amat bermakna itu akan dimanfaatkan PDRM untuk memantapkan lagi komunikasi bukan sahaja dengan orang awam malah di kalangan pegawai atasan dalam melaksanakan tugas membanteras jenayah dan memelihara keamanan negeri.

"Selepas ini, orang awam boleh menghubungi ketua jabatan dan ketua polis daerah di negeri ini termasuk saya sendiri melalui e-mel dan akan dibalas mengikut keadaan, keutamaan serta keperluan dengan Samsung Galaxy Tab ini.

"Berhubung melalui e-mel ini merupakan langkah pertama kerana kami memerlukan masa untuk memahirkan diri menggunakan peralatan canggih ini.

"Selepas mahir, mungkin cara berhubung yang lebih canggih mengikut keupayaan komputer tablet ini akan diperkenalkan mengikut keperluan," kata beliau kepada pemberita di sini.

Beliau berkata demikian selepas menerima 25 buah Samsung Galaxy Tab daripada Pengerusi Syarikat Chico Force (M) Sdn. Bhd., Datuk Nik Ismail Nik Yusof yang juga bekas Ketua Polis Selangor dalam satu majlis di Ibu Pejabat Polis Kontinjen di sini petang ini.

Hadir sama Ketua Pegawai Eksekutif Syarikat Chico Force (M) Sdn. Bhd., Datuk Seri Khoo Gee Chong.

Tun Hisan turut memberikan e-mel beliau serta semua ketua jabatan dan ketua polis daerah Selangor untuk disiarkan agar memudahkan orang awam menghantar maklumat atau membuat aduan.

Ditanya bila e-mel boleh mula dihantar kepada beliau serta pegawai-pegawainya, Tun Hisan berkata:

"Apabila mereka semua sudah cas bateri Samsung Galaxy Tab masing-masing.

"Tetapi orang awam juga diminta memberi masa kepada kami untuk memahirkan diri menggunakan alat ini," ujarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

1 ulasan:

  1. I blog quite often and I genuinely thank you for your information.
    This article has truly peaked my interest. I'm going to book mark your site and keep checking for new details about once a week. I opted in for your Feed as well.
    Also visit my blog casino onlinehttp://

    BalasPadam