Jumaat, 25 Februari 2011

Utusan Online - Pahang

Utusan Online - Pahang


Kerdau tawar pelancongan menarik

Posted:

Kerdau tawar pelancongan menarik

Kerdau tawar pelancongan menarik

Oleh Ali Mahmood
utusanpahang@utusan.com.my


Pelajar Jepun diraikan semasa melawat sebuah sekolah rendah di Jengka 25.


TEMERLOH 25 Feb. - Nama Kerdau tidak mungkin sehebat Pulau Tioman yang diiktiraf antara 10 pulau tercantik di dunia atau Pulau Langkawi yang popular di persada antarabangsa.

Pada pandangan mata kasar, Kerdau tidak memiliki sebarang keistimewaan seperti Pulau Tioman yang menjadi pilihan penyelam dari seluruh dunia.

Kerdau hanya sebuah perkampungan yang penduduknya bergantung kepada sektor pertanian seperti komoditi kelapa sawit dan getah selain kebun buah-buahan dan aktiviti nelayan di Sungai Pahang.

Namun begitu, nama kawasan itu yang terletak dalam Daerah Temerloh semakin dikenali apabila ia menjadi tumpuan kehadiran pelancong tempatan dan luar negara.

Program inap desa adalah produk pelancongan yang mempopularkan nama Kerdau dengan kehadiran pelancong luar negara dan tempatan.

Konsep pelancongan inap desa semakin popular apabila pelancong berpeluang menikmati keunikan hidup masyarakat desa secara langsung.

Inap desa di kawasan itu menawarkan pelbagai pakej kebudayaan, kemasyarakatan, ecopelancongan, agropelancongan dan lain-lain.

Aktiviti inap desa antara lain menawarkan kehidupan sebenar masyarakat kampung termasuk peneroka yang menjalankan kegiatan menuai kelapa sawit, menyusuri Sungai Pahang, memancing ikan, membuat kuih tradisional, majlis perkahwinan dan sebagainya.

Terdapat tiga pusat inap desa di kawasan itu iaitu di Kampung Desa Murni, Kampung Rumpun Makmur dan Felda Jengka 25 dengan penglibatan lebih 160 penduduk bagi menjayakannya.

Penduduk Kampung Desa Murni paling ramai menceburi sektor tersebut manakala bakinya ialah 20 pengusaha di Kampung Rumpun Makmur dan 44 pengusaha di Felda Jengka 25.

Kampung itu adalah antara kampung terawal dipilih melaksanakan program tersebut di negeri ini yang diperkenalkan sekitar awal 80-an.

Kampung Desa Murni terletak kira-kira 13 kilometer dari Bandar Temerloh atau satu jam 30 minit perjalanan dari Kuala Lumpur melalui Lebuh Raya Pantai Timur (LPT) menawarkan produk pelancongan kehidupan masyarakat kampung.

Selain merasai sendiri pengalaman kehidupan masyarakat desa, pelancong juga melihat kebudayaan dan cara hidup penduduk setempat, makanan tempatan dan menghadiri majlis perkahwinan.

Mereka juga dibawa melawat perkampungan Orang Asli suku kaum Jakun, pengalaman menoreh getah, ternakan ikan sangkar dan pusat Santuari Gajah Kebangsaan Kuala Gandah dekat Lanchang di sini.

Di Santuari Gajah Kebangsaan, pelancong berpeluang memberi makanan, menunggang dan mandi bersama haiwan berkenaan yang menjadi kegemaran kepada pelancongan tempatan dan asing.

Kampung Rumpun Makmur pula menawarkan pakej menarik seperti melawat ladang kelapa sawit dan getah serta meneroka keindahan Gunung Senyum.

Pelancong juga akan menikmati hidangan yang disediakan oleh penduduk kampung itu seperti masakan gulai asam rom, selain mencuba tarian joget Pahang dan sesumpah serta melawat pusat kraf tangan Temin.

Felda Jengka 25 tidak kurang hebatnya apabila terkenal dengan produk pelancongannya iaitu Gua Kota Gelanggi, Taman Negara, Jerantut dan Pusat Penyelidikan Pertanian Sungai Tekam (PPPTR).

Hasil pembangunan pelancongan yang dibawakan kepada masyarakat di kampung terbabit memberi limpahan kepada mereka, sekali gus menjana pendapatan dalam menampung kehidupan seharian.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Peluang perkenal kehidupan desa kepada pelancong

Posted:

Peluang perkenal kehidupan desa kepada pelancong

Peluang perkenal kehidupan desa kepada pelancong


Tiga pelajar Jepun menaiki gajah di pusat Santuari Gajah Kebangsaan Kuala Gandah di Kuala Gandah, Lanchang.


TEMERLOH 25 Feb. - Program inap desa yang dilaksanakan oleh kerajaan bertujuan memberi ruang kepada pelancong tempatan dan asing merasai suasana sebenar kehidupan masyarakat kampung khususnya di Pahang.

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kesenian dan Warisan, Pembangunan Keluarga dan Hal Ehwal wanita negeri, Datuk Shafik Fauzan Shariff (gambar) berkata, pelancong memahami bagaimana masyarakat kampung melalui kehidupan mereka seharian.

"Pelancong berpeluang berinteraksi serta menyelami cara hidup seharian keluarga berkenaan dan kebudayaan rakyat Malaysia secara langsung.

"Program itu semakin popular dan menjadi pilihan kalangan pelancong Jepun, Korea Selatan, Singapura, Australia, Eropah dan beberapa negara lain," katanya kepada Utusan Malaysia, di sini baru-baru ini.

Menurut Shafik, program inap desa peringkat kebangsaan dilancarkan pada 1995 di Kampung Desa Murni, Kerdau di sini yang ketika itu dirasmikan oleh Menteri Kebudayaan Kesenian dan Pelancongan, Tan Sri Sabaruddin Chik.

Katanya, ia diletakkan di bawah Pelan Induk Pelancongan Luar Bandar dengan matlamat menggalakkan penyertaan masyarakat luar Bandar dalam sektor pelancongan.

Beliau berkata, produk pelancongan bukan semata-mata berasaskan pantai, pusat peranginan, perhotelan, percutian tanah tinggi tetapi merangkumi cara hidup harian rakyat yang boleh dijual bagi menarik kehadiran pelancong terutama dari luar negara.

"Kewujudan inap desa bukan sahaja memberi manfaat kepada mereka yang terbabit dalam industri pelancongan semata-mata tetapi kesan positif kepada penduduk kampung.

"Contohnya, masakan tempoyak ikan patin boleh diperkenalkan di serata dunia melalui pelancong yang pernah menikmati masakan tersebut semasa tinggal dengan keluarga angkat mereka," katanya.

Katanya, pengusaha inap desa di Kerdau perlu mengambil peluang populariti Pusat Santuari Gajah Kebangsaan Kuala Gandah dekat Lanchang di sini untuk menarik lebih ramai pelancong asing tinggal di kampung terbabit.

Sehubungan itu, Shafik mahu lebih ramai rakyat Pahang turut terlibat dengan pelancongan inap desa.

Bagi meningkatkan lagi produk tersebut ke luar negara, beliau berkata, kerajaan Pusat mengadakan kursus pelancongan kepada penduduk kampung yang terlibat dalam program itu.

Katanya, kursus itu bertujuan meningkatkan kesedaran orang ramai mengenai konsep inap desa serta peluang yang wujud dalam menarik minat masyarakat menceburkan diri program tersebut.

"Kursus ini akan melatih peserta mengetahui cara-cara layanan, sambutan, pengendalian dan penyusunan aktiviti kepada pelancong yang tinggal di rumah mereka," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Felda perjuang nasib peneroka

Posted:

Felda perjuang nasib peneroka

Felda perjuang nasib peneroka

Oleh HARIS FADILAH AHMAD
utusanpahang@utusan.com.my


Ahmad Shukri Ismail (kiri) menyampaikam bantuan kepada warga emas di Felda Sungai Tekam, Jerantut, baru-baru ini.


JERANTUT 25 Feb. - Felda tidak boleh disamakan dengan institusi komoditi lain yang mementingkan keuntungan kerana tujuan asal kerajaan mewujudkannya adalah menghapuskan kemiskinan penuduk luar bandar.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pulau Tawar, Datuk Dr. Ahmad Shukri Ismail berkata, agensi itu berupaya menjamin kebajikan peneroka menerusi pelbagai program yang dirangka sekali gus menaikkan imej konglomerat itu ke persada dunia.

"Sepatutnya, pihak berkenaan bersyukur kerana terpilih menetap di tanah rancangan Felda kerana membantu sebilangan besar peneroka menjadi golongan kelas menengah," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan bantuan kepada warga emas di Felda Sungai Tekam, dekat sini baru-baru ini.

Menurutnya, jika penubuhan agensi itu bermatlamat keuntungan semata-mata, pasti nasib dan kebajikan warga peneroka tidak ada perubahan seperti yang dizahirkan hari ini.

Sehubungan itu, katanya, agenda pembangunan Felda menerusi sistem penempatan tersusun dan peluang ekonomi sama rata mengubah kehidupan peneroka ke arah lebih baik berbanding sistem yang sama di negara lain.

Beliau berkata, Felda juga memberi tumpuan terhadap hal ehwal kebajikan dan pembangunan modal insan untuk melahirkan generasi kedua yang berdaya saing dan menjadi tunjang kepimpinan pada masa akan datang.

"Pembangunan yang dicorakkan oleh pengurusan Felda lebih setengah abad lalu mengubah kehidupan peneroka termasuk mendidik generasi kedua capai kelas antarabangsa," katanya.

Katanya, peneroka perlu bersikap rasional untuk terus menyokong usaha Felda dan tidak mudah cepat melatah dengan mencari kelemahan pengurusan agensi itu.

"Jika berlaku permasalahan dan sesuatu isu berbangkit, peneroka perlu bertemu dengan kepimpinan setempat dan pengurusan Felda untuk menyelesaikan secara baik.

"Jangan terburu-buru bertemu pihak pembangkang yang gemar menghasut dan melemparkan dakyah yang akhirnya mencalarkan perpaduan kita," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan