Khamis, 24 Februari 2011

Utusan Online - Selatan

Utusan Online - Selatan


Tugu Peringatan Sungai Lui terbiar

Posted:

Tugu Peringatan Sungai Lui terbiar

Tugu Peringatan Sungai Lui terbiar

Oleh SAJIDA ASARULAH KHAN
utusanN9@utusan.com.my


Beginilah keadaan kawasan Tugu Peringatan Sungai Lui di Jempol yang dibiar terbiar tanpa penyelenggaraan. - utusan/SAJIDA ASARULAH KHAN


JEMPOL 23 Feb. - Tidak ramai di antara kita yang mengetahui Tugu Peringatan Sungai Lui di sini sebenarnya mempunyai sejarah tersendiri.

Tugu yang dibina pada tahun 2000 itu adalah bagi memperingati 368 orang Cina yang dibunuh kejam pada zaman pemerintahan Jepun di Tanah Melayu.

Tinjauan Utusan Malaysia ke lokasi bersejarah itu mendapati, ia bukan terabai tanpa ada penyelengaraan, malah terbiar dengan dipenuhi oleh semak samun, walhal tempat itu berpotensi untuk dijadikan sebagai salah satu tempat perlancongan di kawasan ini.

Bagi Ketua Kampung Sungai Lui, Othman Baharin, kawasan tugu itu mempunyai nilai untuk dimajukan sekiranya ia dijaga dan dipulihara dengan baik oleh pihak berkuasa tempatan (PBT).

Jelasnya, walaupun ia dibina pada tahun 2000, namun tiada siapa mengetahui kewujudan tugu peringatan ini berikutan tiada promosi dan hebahan kepada umum.

"Bayangkan, 368 orang dibunuh dan ditanam di dalam satu lubang. Sejarah di sebalik tugu ini juga berjaya menarik minat orang luar untuk datang ke kawasan ini.

"Pihak berkuasa seharusnya memikirkan cara untuk memperkenalkan tempat bersejarah ini kepada umum, memandangkan ia mempunyai nilai sejarah yang boleh dihayati oleh para pengunjung," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Bagi seorang pengunjung, Mohd. Hafis Suleiman, 19, dia sanggup datang dari Port Dickson semata-mata untuk melihat tugu peringatan yang kini berusia 11 tahun.

"Namun, saya rasa sedikit kecewa apabila kawasan ini seperti terabai dan ditumbuhi lalang. Ia mencacatkan imej kawasan yang sepatutnya dijaga dengan bersih.

"Saya rasa sudah tiba masanya bagi PBT melakukan sesuatu bagi memastikan lokasi seperti ini bukan sahaja diketahui oleh orang awam, malah ia dapat dipulihara dengan baik," jelasnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

LKTN buka pusat ternak ikan hiasan

Posted:

LKTN buka pusat ternak ikan hiasan

LKTN buka pusat ternak ikan hiasan

Oleh NAS NORZIELA NASBAH
utusanmelaka@utusan.com.my


MOHD. Ali Rustam menandatangani plak perasmian sambil diperhatikan oleh Ahmad Loman (dua dari kiri) pada majlis perasmian Pusat Ternakan Ikan Hiasan Diskus di Kampung Bukit Lintang, Mukim Kandang, Melaka, kelmarin.


MELAKA 23 Feb. – Ternakan ikan hiasan jenis Symphysodon Discus akan menjadi industri baru yang diperkenalkan bagi memberi pendapatan tambahan kepada usahawan tempatan di negeri ini.

Sebagai permulaan, projek perintis di bawah kendalian Lembaga Kenaf dan Tembakau Negara (LKTN) itu dilaksanakan di Kampung Bukit Lintang, Mukim Kandang dekat sini melibatkan sebuah pusat penternakan ikan hiasan.

Ketua Pengarah LKTN, Ahmad Loman berkata, pihaknya menyasarkan pusat penternakan tersebut sebagai hab mengeksport ikan hiasan itu bermula tahun ini.

Menurutnya, projek ternakan ikan hiasan itu bakal dikomersialkan, memandangkan potensi pasarannya yang amat menggalakkan di peringkat antarabangsa.

Menurut beliau, ikan hiasan itu adalah antara 250 jenis ikan hiasan yang diternak di negara ini untuk tujuan pasaran tempatan dan luar negara seperti Singapura, Indonesia, Brunei, Filipina dan Thailand selain ke pasaran Amerika Syarikat dan Eropah.

"Pada peringkat permulaan, LKTN menyasarkan sebanyak 300 ekor ikan dijual dalam masa sebulan dan sebanyak 4,800 ekor ikan setahun dengan nilai jualan RM48,960.

"Daripada jumlah itu, keuntungan bersih yang bakal diperolehi pada tahun pertama adalah sebanyak RM14,000 dan dijangka terus meningkat pada kadar lima peratus bagi setiap tahun berikutnya," katanya.

Beliau berkata demikian pada majlis perasmian pusat ternakan ikan hiasan itu oleh Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam di Bukit Lintang di sini semalam.

Hadir sama Pengerusi Jawatankuasa Perindustrian, Perdagangan, Pembangunan Usahawan dan Koperasi negeri, Datuk Md. Yunos Husin, dan Ahli Parlimen Bukit Katil, Datuk Md. Sirat Abu.

Menurut Ahmad, pelaksanaan projek pertama dalam negara melibatkan kos RM300,000 itu juga dilihat sebagai aktiviti ekonomi yang bakal menyumbang pendapatan tambahan kepada kumpulan sasaran melalui pembukaan peluang perniagaan di negeri ini.

Beliau berkata, pihaknya memilih Melaka sebagai penggerak utama bagi memasarkan ikan hiasan itu, memandangkan lokasi strategik yang berhampiran dengan Singapura selain Kuala Lumpur dan Johor Bahru, Johor.

Sementara itu, Mohd. Ali ketika ditemui berkata, pusat yang mula beroperasi awal tahun ini bertindak sebagai tempat penetasan benih ikan hiasan itu dan dibesarkan untuk dijual sebagai produk akhir.

"Kerajaan negeri berharap LKTN dapat membimbing penduduk tempatan bagi melahirkan usahawan-usahawan baru untuk membantu menternak ikan hiasan ini dan dikomersialkan ke pasaran tempatan seterusnya ke peringkat antarabangsa.

"Selain itu, kerajaan negeri berharap LKTN dapat menubuhkan sebuah Koperasi Asas Tani di kawasan ini untuk mewujudkan persaingan sihat dalam projek ikan hiasan ini," katanya.

Menurut beliau, usaha itu sekali gus dapat membantu penduduk tempatan terutama pengusaha ikan hiasan secara kecil-kecilan menjana pendapatan masing-masing dalam perusahaan itu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

MPHTJ tingkat prestasi perkhidmatan

Posted:

MPHTJ tingkat prestasi perkhidmatan

MPHTJ tingkat prestasi perkhidmatan


SEBAHAGIAN daripada kakitangan MPHTJ yang menyertai Kursus Pelan Strategik di Melaka, baru-baru ini.


MELAKA 23 Feb. - Majlis Perbandaran Hang Tuah Jaya (MPHTJ) kini dalam usaha meningkatkan prestasi perkhidmatan berasaskan kepada Sistem Star Rating (SSR) bermula tahun ini.

Yang Dipertua MPHTJ, Sapiah Haron berkata, langkah itu selaras dengan usaha mewujudkan agensi kerajaan berteraskan budaya yang berprestij tinggi, cekap, integriti dan akauntabiliti serta ketelusan dalam pengurusan organisasi.

Menurutnya, pelaksanaan SSR akan memberikan impak yang lebih besar terhadap peningkatan penyampaian perkhidmatan kerajaan.

Katanya, keadaan ini adalah kerana ia dapat memupuk budaya saingan dan galakan penanda aras dalam kalangan agensi kerajaan.

''Pihak pengurusan percaya, SSR ini dapat memastikan agensi kerajaan sentiasa memantau pelaksanaan dasar dan program yang diamanahkan, termasuk mengurus sumber organisasi seperti kewangan, modal insan dan aset optimum.

''Oleh itu, pelaksanaan SSR di organisasi MPHTJ mampu menjamin kualiti setiap kakitangannya, selain dapat meningkatkan perkhidmatan terbaik sebagai salah sebuah pihak berkuasa tempatan (PBT) cemerlang yang terdapat di negeri ini," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita selepas menghadiri Kursus Pelan Strategik yang dihadiri oleh kakitangan MPHTJ di sini, baru-baru ini.

Sapiah berkata, pihaknya berharap seluruh jentera MPHTJ berusaha bukan sahaja untuk memastikan rating pencapaian berada di tahap tinggi, tetapi sentiasa menunjukkan imej positif jabatan kepada orang ramai secara berterusan.

Katanya, ia boleh dicapai memandangkan organisasi kita sememangnya mempunyai elemen kecemerlangan yang akan dapat dinilai oleh pihak Unit Pemodenan Pentadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU).

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan