Isnin, 28 Februari 2011

Harian Metro: Setempat

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Harian Metro: Setempat


Penduduk resah kereta di bahu jalan

Posted: 27 Feb 2011 10:42 AM PST

KUALA LUMPUR: Kesesakan lalu lintas setiap pagi pada hari bekerja di hadapan Pangsapuri Vista Angkasa, Pantai Dalam, berdekatan stesen transit aliran ringan (LRT) Universiti, di sini, menyukarkan pengguna jalan raya di situ.

Kesesakan bermula dari hadapan pangsapuri berkenaan hingga ke kawasan Bangsar South dan ke persimpangan Pantai Hill Park dari jam 7 hingga 8 pagi. Tinjauan Harian Metro mendapati, teksi yang berhenti di belakang deretan kereta penduduk pangsapuri di bahu jalan berkenaan punca kesesakan terbabit.


Malah, kehadiran bas henti-henti yang diletakkan di bahu jalan turut menjadi punca kesesakan yang meresahkan penduduk sekitar untuk menuju tempat kerja.

Keadaan bertambah buruk apabila orang ramai yang tinggal di Pantai Dalam dan Bangsar bersarapan di gerai hadapan pangsapuri itu menyebabkan keadaan lebih sesak.


Pekerja swasta, Noor Farah Kamarudin, 25, berkata dia perlu mengharungi jalan sesak terbabit selama 15 hingga 20 minit setiap pagi sebelum lalu lintas bergerak lancar selepas stesen LRT berkenaan.


"Sikap pemandu teksi yang menunggu penumpang di pangsapuri ini untuk dihantar ke tempat kerja menyusahkan pengguna jalan lain.

"Hampir setiap pagi pada hari bekerja mereka akan memberhentikan teksi di belakang kereta penduduk yang diletakkan di hadapan pangsapuri ini, sekali gus menyebabkan jalan dua lorong menjadi satu lorong," katanya.


Sementara itu, seorang penduduk di kawasan berkenaan yang enggan dikenali, berkata dia sudah setahun menggunakan khidmat teksi untuk ke tempat kerja.

"Setiap hari pemandu teksi sama akan menunggu saya untuk ke tempat kerja. Ia bagai sudah menjadi ikatan perjanjian antara saya dan teksi berkenaan. "Jika saya tidak bekerja, saya akan menghubungi pemandu terbabit, tapi saya tidak tahu sekiranya dia menunggu di sini untuk mengambil penumpang lain.


"Namun, rata-rata penduduk di sini, ramai yang menggunakan khidmat konsep sama," katanya ketika menunggu teksi terbabit.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

‘Kejap lengkap, kejap tidak’

Posted: 27 Feb 2011 10:36 AM PST

PUTRAJAYA: Sikap tidak bertanggungjawab dan peka kakitangan di sebuah pusat pemeriksaan kenderaan di Shah Alam, Selangor, mengundang perasaan tidak puas hati segelintir pelanggannya.

Lebih mengejutkan, pelanggan terpaksa menunggu sehari suntuk sebelum urusan siap, tetapi selepas menempuhi pelbagai kerenah kakitangan bertugas.


Pelanggan, Azli Hashim, 25, berkata dia ke pusat berkenaan kira-kira jam 8 pagi untuk proses pertukaran enjin dan kotak gear keretanya.

Katanya, ketika membuat permohonan dengan membayar RM35, kakitangan terbabit tidak memaklumkan dokumen yang diperlukan tidak mencukupi.


Selepas beberapa lama, dia dimaklumkan dokumen tidak cukup dan dia diminta mendapatkan surat kawal selia dari Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) sebelum permohonan diproses.


"Saya ke JPJ berdekatan dan menunggu sehingga surat itu dikeluarkan sebelum pergi semula ke pusat terbabit untuk membuat permohonan dan membayar semula RM35 sebagai bayaran permohonan.

"Saya dimaklumkan semua ujian sudah lulus dan diminta membayar RM20 lagi sebagai caj menyiapkan dokumen.


"Bagaimanapun, saya dimaklumkan dokumen belum mencukupi dan mereka memerlukan salinan geran pemilik kereta dan surat jual beli enjin, sedangkan sebelum itu saya tidak dimaklumkan mereka memerlukan semua dokumen berkenaan," katanya ketika menghubungi Harian Metro di sini, semalam.

Azli yang bekerja sebagai penghantar surat berkata, dia meminta kawannya menghantar semua dokumen berkenaan kepadanya, tetapi selepas menyerahkannya di kaunter seorang kakitangan di situ memaklumkan mereka tidak memerlukan dokumen itu kerana sudah mempunyai surat dari JPJ.


"Saya tak kisah menunggu lama, tetapi janganlah 'disepak' saya ke sana ke sini, kejap kata dokumen tak lengkap, kejap kata lengkap.


"Lebih menyakitkan hati ada kakitangan yang seolah-olah menyindir saya dengan menyatakan perkara biasa pelanggan kena tunggu lama.


"Mereka seperti memperlekehkan pelanggan dan melengah-lengahkan kerja serta membiarkan kami terpaksa menunggu sehari suntuk hanya untuk menyiapkan permohonan," katanya yang terpaksa menunggu sehingga jam 6.30 petang.


Menurutnya, dia berharap kakitangan pusat terbabit mesra pelanggan dan mempunyai kemahiran komunikasi.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

0 ulasan:

Catat Komen