Isnin, 31 Oktober 2011

Berita Harian: Nasional

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Berita Harian: Nasional


200 nyaris maut kereta api rempuh lori tangki

Posted: 31 Oct 2011 03:55 PM PDT

Nasional

Gegaran akibat letupan kuat dirasai sekitar Petagas

KOTA KINABALU: Kira-kira 200 penumpang kebanyakannya kakitangan kerajaan nyaris maut apabila kereta api dinaiki mereka merempuh sebuah lori tangki bermuatan 27,000 liter petrol yang menyebabkan letupan kuat di lintasan kereta api haram berhampiran Kilometer 5, Jalan Kota Kinabalu-Putatan, Petagas, dekat sini, semalam.

Letupan itu menyebabkan gegaran kuat di sekitar Petagas dengan asap tebal boleh dilihat dari jarak kira-kira lima kilometer (km), selain kesesakan lalu lintas yang teruk sepanjang kira-kira 10 km dari Jalan Kota Kinabalu-Putatan dan sebaliknya. Dalam kejadian kira-kira jam 5.30 petang itu, lapan penumpang kereta api cedera ringan manakala pemandu lori berkenaan tidak cedera.

Kereta api tiga gerabak itu dalam perjalanan dari Stesen Kereta Api Tanjung Aru, di sini membawa penumpang yang kebanyakannya kakitangan kerajaan yang baru pulang kerja ke Stesen Kereta Api Papar, kira-kira 70 km dari sini.

Kereta api milik Jabatan Kereta Api Negeri Sabah (JKNS) itu dikatakan baru meninggalkan stesen berkenaan pada jam 5 petang dan dipercayai bergerak pada kelajuan antara 40 hingga 50 km sejam tetapi pemandunya dipercayai gagal memberhentikan kenderaan itu kerana agak hampir dengan lori berkenaan.

Ia menyebabkan kepala dan gerabak pertama kereta api itu tergelincir ke kanan landasan sebelum hangus manakala lori itu terputus dua dengan bahagian kepala dan tangkinya terpisah kira-kira 10 meter di kiri dan kanan landasan.
Penumpang yang panik terpaksa memecahkan cermin kereta api dan melompat keluar bagi menyelamatkan diri daripada api yang menjulang setinggi kira-kira 30 meter.

Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Hamza Taib berkata, kejadian dipercayai berpunca akibat pemandu lori membelok ke kiri jalan untuk melintasi landasan sebelum membawa bahan api itu ke sebuah stesen minyak, kira-kira 300 meter dari tepi landasan.

"Pemandu lori dipercayai gagal mengesan kereta api berkenaan tetapi sempat melompat keluar dari kenderaannya sejurus sebelum kenderaannya dirempuh kereta api," katanya ketika ditemui di tempat kejadian.

Jurucakap JKNS berkata, kejadian menyebabkan kepala kereta api seberat kira-kira 60 tan itu tergelincir ke kanan landasan manakala gerabak depan hangus.

Katanya, lintasan kereta api berkenaan dibuat pihak tertentu secara haram, menyebabkan tiada pintu di landasan berkenaan.

Beliau berkata, kereta api itu baru dibeli JKNS dari China mula beroperasi sejak Februari lalu selepas dihentikan selama lima tahun berikutan projek menaik taraf landasan berkenaan.

Jurucakap Jabatan Bomba dan Penyelamat Kota Kinabalu, berkata bomba yang menerima panggilan pada jam 5.38 petang menghantar lima jentera dengan 35 anggota ke tempat kejadian dan api berjaya dipadamkan kira-kira jam 6.45 petang.

Penumpang terpaksa pecah cermin selamat diri

KOTA KINABALU: "Saya duduk di gerabak pertama. Tiba-tiba saya dengar dentuman dan disusuli letupan kuat. Saya nampak api menjulang di sebelah kanan tingkap kereta api. Saya dan penumpang lain terpaksa memecahkan cermin untuk melompat keluar.

"Kami takut kereta api meletup. Bagaimanapun saya bersyukur kerana tiada penumpang yang maut atau cedera parah," luahan penumpang kereta api, Irwan Shamsuddin, 29.

Menceritakan detik cemas itu, Irwan yang bertugas sebagai anggota Jabatan Pertahanan Awam di bandar raya ini, berkata sebelum kejadian, beliau terdengar bunyi amaran kereta api tetapi tidak menyangka akan merempuh lori itu.

"Saya fikir pemandu kereta api hanya memberi amaran kepada orang yang melintas landasan. Bagaimanapun, selepas dentuman dan letupan itu, saya nampak api menjulang kira-kira 30 meter," katanya ketika ditemui di tempat kejadian semalam.

Penumpang, Razmi Jaafar, 37, berkata ketika kejadian beliau dan penumpang di gerabak pertama baru bergerak meninggalkan Stesen Kereta Api Tanjung Aru, dekat sini ke Papar pada jam 5 petang.

"Baru setengah jam bergerak meninggalkan stesen itu tiba-tiba saya terdengar letupan kuat dari arah depan. Saya nampak api menjulang. Saya dan penumpang lain terpaksa memecahkan tingkap untuk melompat keluar.

"Saya dan penumpang lain berebut-rebut keluar. Saya sempat menyelamatkan beberapa penumpang yang lain," katanya.

Pemandu lori, Pauleh Dausun, 45, berkata ketika menghampiri landasan itu, ada sebuah kenderaan pacuan empat roda di depannya melintasi landasan.

"Saya dengar bunyi hon tetapi menyangka ia dari treler atau kenderaan lain di jalan. Saya hanya menyedari kereta api apabila ia sudah terlalu dekat. Saya cuba menekan pedal minyak. Kepala lori berjaya melepasi landasan tetapi tangki lori tersangkut di landasan.

"Saya terpaksa melompat keluar. Sejurus meninggalkan lori, saya terdengar dentuman dan disusuli dengan letupan kuat," katanya.

Bagaimanapun, katanya, beliau yang tidak cedera bersyukur kerana terselamat dalam kejadian itu.

Saksi kejadian yang hanya ingin dikenali sebagai Liza berkata, ketika kejadian beliau yang memandu kereta baru keluar dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu (KKIA) dan terlihat lori berkenaan melintasi landasan tanpa ada sebarang tanda pemandunya ingin memberhentikan kenderaannya.

"Tiba-tiba saya nampak kereta api itu terus merempuh bahagian tangki lori itu. Letupannya kuat. Api menjulang tinggi," katanya.

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen

NORHASIMA MANSOR

perlu dikaji semula perkhidmatan sedeia ada.disamping itu semua pihak perlu berkerjasama menangani masalah ini..Alhmdllh semua selamat..kejadian ini sebagai pengajaran pada semua pihak tidak merunding jari pada 1 pihak sahaja.

Mohd Redzham Bin Salleh

Saya harap sangat pihak Jabatan Keretapi Sabah melakukan sesuatu untuk mengelakkan kejadian ini berulang. Pengguna2 laluan haram tersebut juga seharusnya dikenakan tindakan undang yang tegas...

man keningau

iktibarlah dari apa yang berlaku.... lintasan kereta api tikus terlalu banyak dan bakal mengundang bahaya....hati-hati la semua

lodd akka

spatutnya pemandu lori tu kena la lihat kiri kanan..dah tahu ada landasan keretapi kena la tengok kiri kanan sebelum melintas laluan keretapi...so..lu pikir la sendiri... (:

qui

Syukur la semua selamat...bila lagi la rasanya tempat kita nie ada LRT dari Kudat sampai ke Labuan...oo best tu kan...banyak bandar baru akan muncul...boleh kali difikirkan oleh ahli-ahli yang berhormat kita...terbaik

CINTA

bikin takut...sepatutnya jgn dbuat laluan haram krn boleh membahayakan nyawa...

edy

macam perbuatan kianat..mesti ada yg tak kena dengan pemandu lori tu..baik siasat betul siapa pemandu lori tu..

azmin.demand

jalan lintasan haram???tapi jalan aspal..pihak mana yg patut jwb..sda jadi kes camni bru maw buka cryta tu lintasan haram..harap maklum sekalian alam..Syukur pada Allah smua selamat..mmg syukur sgt2..xsangka kjadian hitam tu semua slamat..Alhamdulillah..syukur ..

lele

bukan jalan haram baitu bosss...suda bekurun lamanya jalan itu ada sana....jalan untuk pg taman perumahan frenship ma stesen shell...kmu mna taw haha

nordin

kalau di negeri Jepun, Pengarah keretapinya sudah tentu secara sukarela meletak jawatan kerana dari segi akauntabiliti dia brtanggungjawab trhadap keselamatan penumpang. Alhamdulillah tiada kemalangan jiwa dikalangan penumpang. Siapa yang akan di salahkan jika berlaku sebaliknya??

lele

bukan jalan haram baitu bosss...suda bekurun lamanya jalan itu ada sana....jalan untuk pg taman perumahan frenship ma stesen shell...kmu mna taw haha

AFJ....

ni la org kita.. susah gak mo tutup jln2 haram coz kwsn kampung mmg sejak dulu lg... bukan keretapi yg haram.. ish3x.... JKNS gak 2... :(((

azmin.demand

jalan lintasan haram???tapi jalan aspal..pihak mana yg patut jwb..sda jadi kes camni bru maw buka cryta tu lintasan haram..harap maklum sekalian alam..Syukur pada Allah smua selamat..mmg syukur sgt2..xsangka kjadian hitam tu semua slamat..Alhamdulillah..syukur ..

zie

Buatlah sesuatu untuk keselamatan. Ini bukan kejadian pertama byk sudah kemalangan begini yang telah meragut nyawa di tempat tersebut. Syukur kali ni semuanya selamat.

zie

Buatlah sesuatu untuk keselamatan. Ini bukan kejadian pertama byk sudah kemalangan begini yang telah meragut nyawa di tempat tersebut. Syukur kali ni semuanya selamat.

Mizzminmeenachi Espin

Syukurla tiada juga yg maut...

safety 1st

apa2pun syukur, tiada yg terkorban.jadikan pengajaran.aku lama sdh terpikir benda ni.terutama di area2 yg confirm 'jam'time 'peak hours'.kalau la kereta kamu btl2 berhenti di rail kereta api.maju depan x boleh,mundur pun x boleh,ke kiri kanan pun x boleh.terutama di lampu trafik sepanjang perjalanan kereta api sampai ke papar,apa jadi?pihak2 berkenaan kena pikir2 juga

luqman

Sedih tengok kereta api sabah, sedih, sangat-sangat sedih, kita bercakap tentang keselamatan, tentang siapa yang salah, tapi yang sedihnya kereta api sabah telah lama hujud, sejak zaman penjajah lagi tapi macam itu saja, lihat, baca dan dengar di negeri lain (semenanjung) landasan berkember lagi kereta api moden lagi, kereta api sabah baru beli dari china, tapi bukan kereta api baru, yang entah berapa lama sudah digunakan di negara berkenaan (Barang bundel china) anak tiri yang masih diharapkan bila pilihan raya.

dinlawa.

salam..memandangkn trlalu bnyak lintasan2 keretapi yg tdk berpagar d kk(atu haram)dharap pihak yg brwajib dpt menangani masalah ini dgn segera sblum bnyak lgi kemalangan2 yg tdk dingini brlaku..dan klu boleh pihak JKNS dpt menambah kekuatan bunyi hon 10x gnda dri asl supayah buli d dgr lbih jelas lg dri jarak jauh...(klu buli la)

MD SYAHIRIN NAZRUL

KESIPAN SIAPAKAH YANG SALAH LORI ATAU PUN KERETA API

Org S

dahulu...mmg tdk ada kemalangan mcm ni berlaku, landasan keretapi yang ada mmg tdk lagi sesuai di gunakan....perlu mencari tapak baru.

Orang Petagas

Pemandu lori yang cuai, tak tengok kiri kanan sebelum melintas...sudah berlaku

Orang Petagas

Pemandu lori yang cuai, tak tengok kiri kanan sebelum melintas...sudah berlaku

Yvonne Zoz

syukur tiada casualty...horror la api tu..syabas org sabah semua hero..

Orang Awam

Pindah semua stesen minyak yg dekat dgn laluan keretapi ke lokasi yag lebih selamat. Stesen minyak di Sabah tumbuh mcm cendawan. Lokasi patut mendapat ulasan teknikal drp pihak yg berkaitan. Trailer panjang (40 kaki) angkut petrol TIDAK DIBENAR masuk ke kwsn bandaraya. Hanya lori minyak biasa (pendek)DIBENARKAN. Lori tangki minyak(petrol) TIDAK DIBENAR masuk ke Bandaraya pd waktu masuk/pulang pejabat.

jess M

kesedaran orangramai tentang keselamatan masih ditahap yang rendah ( sikap tidak menitikberatkan soal keselamatan )..semoga peristiwa ini menjadi tauladan...

Wangan

kemalangan ini boleh dielakkan jika pemandu lebih berhati-hati.. bawa kenderaan besar tanggungjawab juga adalah besar..

cdangn agar dibuat jln khas utk keretapi sahaja dan buat sayu laluan khas utk kenderaan lain agar tidak btembung dgn kemalangn.

jim

pemandu lori itu melakukan kesalahan yang besar, mengabaikan undang2 jalanraya, dia patut di dakwa dengan cubaan membunuh.

mandakranau

Masyarakat setempat sama kerajaan patut tutup lorong2 tikus ni...nasib baik tiada yang maut.... at the same time, rugi kerajaan negeri beli k.api baru tapi camni pula....

Reena

Jangan asyik nak cakap jalan2 tu haram atau pun lorong2 tikus.. dah jalan tu dari zaman nenek moyang kita ada lagi. fikir dulu sebelum bercakap.itu dari diri kita sendiri melalui jalan tersebut.

wan lukman

Perlu ada pagar dan pemantauan oleh JKNS dan kerajaan negeri untuk halang pencerobohan landasan keretapi, selalunya kemalangan melibatkan keretapi besar dan banyak yang terkorban, alhamdulillah semuanya selamat walaupun ada yang cedera.

saya juga melihat di fb banyak dilaporkan angka kematian ada yg 17 ada yang 21 orang mati tanpa selidik dahulu betul ke sumber berita ini. kita perlu pastikan sumber yang betul untuk masukkan dalam fb apabila melibatkan perkara macam ni kerana kesannya amat besar kepada orang ramai yang ada sesetengahnya terlalu mudah percaya kepada sumber yang tidak diketahui kesahihannya.

saipul

syukur xda perkara xsedap didengar berlaku.tp tengok cm dalam filem aksi lak..cuma xda kamareman jer masa tu.

munet

landasan haram tu dah berapa lama dibuat? kenapa tiada pemantauan dan tindakan dari pihak berwajib..syukur tiada kemalangan jiwa....

Mohamad emir arif

seharusnya, pemandu lori terbabit perlulah memastikan tiada kereta api yg menuju ke arahnya.

wan lukman

Perlu ada pagar dan pemantauan oleh JKNS dan kerajaan negeri untuk halang pencerobohan landasan keretapi, selalunya kemalangan melibatkan keretapi besar dan banyak yang terkorban, alhamdulillah semuanya selamat walaupun ada yang cedera.

saya juga melihat di fb banyak dilaporkan angka kematian ada yg 17 ada yang 21 orang mati tanpa selidik dahulu betul ke sumber berita ini. kita perlu pastikan sumber yang betul untuk masukkan dalam fb apabila melibatkan perkara macam ni kerana kesannya amat besar kepada orang ramai yang ada sesetengahnya terlalu mudah percaya kepada sumber yang tidak diketahui kesahihannya.

YUSUP N.

semua pihak perlu mengambil iktibar dalam kejadian ini agar tidak berulang lagi, mass disaster akan berlaku jika pihak bertanggungjawab hanya melepaskan batuk di tangga saja jika langkah-langkah keselamatan membendung kejadilan ini agar tidak berulang lagi.

Wangan

kejadian ini boleh dielakkan jika pak Pauleh lebih berhati-hati.. keretapi bukan kecil mcm basikal.. senang saja mengesannya jika kita mengamalkan rukun asas memandu.. lihat kiri atau kanan dan jalan bila 'line clear'.. bukannya semata-mata berpandukan kenderaan di hadapan.. saya rasa itu sudah diajar dulu masa ambil lesen memandu gdl tu..

cyadan

Hasil dari pemerhatian, di sabah terlalu banyak lorong2 tikus yang dibina merentasi landasan keretapi namun mereka tidak sedar keburukanya. Ini hanya akan menggundang bahaya pada penggunanya, selagi ada lorong2 tikus ini selagi itulah bahaya akan menggundang.Kita sedia maklum keretapi memang sukar untuk diberhentikan dengan mengejut kerana bebanan yang di bawanya terlalu berat.Kepada pengguna2 lorong tikus ini 'Awas kecelakaan pasti berlaku jika tersilap langkah.

bne123

syukur x da y maut..... mmg org sabah staring semua......

matteo

Pemandu lori harus ditahan,untuk membantu siasatan,kerana beliau punca kemalangan berlaku.Sepatutunya beliau berhenti terlebih dahulu,perhatikan sebelah kiri dan kanan sebelum melintasi landasan tempat kejadian

Jula Juli Sindarella

Masyaallah....smoga semuanya selamat..

Cinta Sabah

disebabkan kecuaian ramai yang menjadi mangsa keadaan, dah tau tempat tu adalah laluan keretapi apasal nak buat laluan haram, tambahan pula ada papan tanda yang menyatakan laluan tu adalah laluan haram dan jika laluan tu betul-betul diperlukan boleh mohon dari jabatan keretapi, apasal tak buat permohonan agar jabatan keretapi tu boleh mengambil tindakan sepatutnya... dah jadi macam ni nak buat apa dah? company shell nak bayar ke harga keretapi tu?

Apapun cri jalan penyelasaian... jgn salahkan saiapa2 hal ni,cuma cri jalan terbaik utk mengelakkan perkara seperti ini berlaku kemabali.

hassim

Bersyukurlah kerana tidak mengikut peraturan, dosa yang dibalas Allah tetapi keampunannya yang lebih LUMAYANG telah menyelamatkan semua...

Pengguna prihatin

Syukur Alhamdulillah tiada kemalangan jiwa yg berlaku. namun kejadian ini perlu diambil iktibar oleh semua pihak. Drpd bbrp situasi yg pernah saya alami sendiri, Ada berapa kelemahan JKNS yg perlu diambil perhatian utk kebaikan semua.

1. Bunyi hon keretapi hampir sama dgn lori dan hanya dibunyikan sekejap2 juga sama spt hon lori. sepatutnya hon dibunyikan lebih panjang dan lebih awal agar pengguna j/raya sempat bertindak. saya juga dapati keretapi tdk membunyikan hon di kwsn lintasan kenderaan jika pemandunya tidak melihat adanya kenderaan. sepatutnya hon dibunyikan di setiap kwsn laluan w/pun tdk terlihat kenderaan. tindakan ini membahayakan kenderaan lain yg tidak menyedari kehadiran keretapi yg laju.

2. saya pernah mengalami ada satu landasan 'halal' yg tidak diawasi oleh penjaga semasa keretapi lalu. palang automatiknya juga tidak berfungsi. Sangat tidak bertanggungjawab. Perlu pemantauan pihak JKNS.

3. LALUAN HARAM PERLU DITUTUP. Pihak berkuasa perlu tegas dalam hal ini demi kebaikan bersama.

man

Nampaknya perkhidmatan ni belum selamat lagi untuk orang awam. Diminta pihak keretapi Sabah fikirkan langkah keselamatan dan pastikan jalan keretapi selamat dan tiada gangguan kereta melintas. Cubalah kamu orang pastikan semua jalan ada 'gate' supaya perkara ini tidak lagi berlaku. Bahaya dan amat merisaukan untuk naik keretapi ni, masih lemah dari segi keselamatan penumpang. Pihak kerejaan perlulah tambah peruntukkan untuk meningkatkan keselamatan keretapi.

Kage

Terkejut juga saya mendengar berita mengejut ini. Pertama kali kejadian ini berlaku.

Aemy Ahmad

Syukur Alhamdulillah....Semuanya selamat....

asniedah ash

syukurla semua selamat biarpun ada yang cedera tetapi tiada nyawa yang terkorban...Syukran Ya Allah..

aedy

macamana ni kan keretapi haram?

awang

ni la gara2 buat jalan haram.....

goodby mrcool

salam,syukur alhamdulillah.semuanya selamat.semoga kita lebih peka dan menitikberatkan tentang ciri2 keselamatan jalan-jalan yang melintasi laluan keretapi.diharap pihak berkenaan dapat meningkatkan lagi ciri-ciri keselamatan agar perkara begini tidak akan berlaku lagi.insyaallah.setiap perkara yang berlaku adalah atas kehendaknya Allah S.W.T dan mungkin ada hikmah disebalik kejadian,insyaallah.sama-sama lah kita berdoa semoga dijauhi dari bencana mahupun kecelakaan.amin..minta maaf jika saya ada tersilap kata-kata..salam


Full content generated by Get Full RSS.

Rakyat inovatif perlu berani ambil risiko: PM

Posted: 31 Oct 2011 03:53 PM PDT

Nasional

2012 diumum sebagai tahun Gerakan Inovasi Nasional

KUALA LUMPUR: Rakyat Malaysia perlu berani mengambil risiko untuk menjadi insan yang inovatif, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Perdana Menteri berkata, seorang inovator akan meneroka jejak baru, berbanding hanya mengikut laluan yang ditinggalkan orang lain serta berfikiran terbuka dalam menilai pendapat luar biasa dan memikirkan peluang kepada sesuatu yang dilihat sebagai masalah oleh orang lain. Beliau berkata, kehilangan tokoh inovasi, termasuk pengasas syarikat elektronik Apple, Steve Jobs, pengasas Sony Corporation, Akio Morita dan pengasas Pan American World Airways, Juan Trippe, meninggalkan kesan mendalam kepada dunia yang banyak menerima manfaat daripada pemikiran inovatif mereka.

"Warisan yang ditinggalkan Steve Jobs, Juan Trippe, Akio Morita dan ramai lagi inovator dunia membuatkan saya berhenti berfikir seketika. Banyak yang boleh dipelajari daripada mereka," katanya di dalam laman blognya www.1malaysia.com.my.

Perdana Menteri meminta rakyat mencontohi mereka yang percaya pembelajaran tidak terhad hanya di sekolah, tetapi berlaku setiap kali berinteraksi dengan orang lain atau dengan kehidupan lain, selain sikap ingin tahu yang menyemarakkan hasrat mewujudkan produk dan sistem yang lebih baik.

"Mungkin inilah perbezaan paling ketara antara seorang pencipta dengan seorang penginovasi. Sepanjang zaman, berjuta-juta orang menghasilkan pelbagai ciptaan, tetapi hanya sebahagian kecil yang menyentuh dunia dengan idea mereka.
"Komuniti kecil ini menjadi penginovasi kerana mereka tidak berlumba untuk menjadi yang pertama menghasilkan sesuatu ciptaan, tetapi berlumba menghasilkan versi ciptaan yang benar-benar dapat memanfaatkan orang ramai," katanya.

Perdana Menteri juga berharap nama rakyat Malaysia akan terpahat dalam analogi sejarah dunia suatu hari nanti seperti Profesor Dr Halimaton Hamdan, Phua Khein-Seng dan Tan Sri Tony Fernandes yang berjaya membawa idea dan pendekatan inovatif dalam bidang teknologi nano, penyimpanan data dan pengangkutan udara.

"Dengan harapan inilah saya mengumumkan 2012 sebagai tahun Gerakan Inovasi Nasional dengan beberapa inisiatif strategik seperti MyCreative Venture Capital dan C1PTA, serta peruntukan RM100 juta dalam Bajet 2012," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Utusan Online - Politik

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Politik


Itu program maksiat – Shahril Azman

Posted:

Itu program maksiat – Shahril Azman

Itu program maksiat – Shahril Azman

Oleh MOHAMAD SHOFI MAT ISA
shofi.isa@utusan.com.my

KUANTAN 31 Okt. - Dewan Pemuda Pas Pahang mempertahankan pendirian membantah konsert Greatest Hits Tour melibatkan penyanyi gay Elton John di Arena of Stars, Genting Highlands, 22 November depan.

Ketuanya, Shahril Azman Abdul Halim Al-Hafiz berkata, Pas hanya melontar pandangan kerana konsert itu bukan sahaja tidak sesuai dengan budaya negara ini malah boleh disifatkan sebagai program maksiat.

"Nabi Muhammad SAW ada menyebut sesiapa yang melihat kemungkaran perlu mengubahnya dengan tangan, jika tidak mampu dengan tangan, ubah dengan lidah dan jika tidak mampu dengan lidah, ubah dengan hati.

"Ubah dengan hati ini bermakna membenci dan dalam konteks konsert tersebut kita (Pas) anggap ia program maksiat dan untuk apa kita hendak sokong program yang membawa konsep maksiat," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Ekoran kenyataannya membantah penganjuran konsert Elton John, 64, di Genting Highlands itu, Shahril Azman dikritik pelbagai pihak, termasuk oleh beberapa laman blog.

Bekas Mufti Perlis, Prof. Madya Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin ketika mengulas bantahan itu turut menasihatkan Pas supaya 'jangan tiru Taliban' sebaliknya mencontohi pendirian Islam yang matang, sederhana dan praktikal.

Mengulas lanjut, Shahril Azman berkata, sebagai parti dakwah, Pas akan berusaha untuk menyelamatkan umat Islam daripada terjerumus ke arah melakukan perkara-perkara yang boleh membawa kepada zina.

Membenarkan konsert tersebut bukan sahaja mendorong berlakunya perkara yang boleh menyebabkan zina, malah katanya, ia seolah-oleh menggambarkan Malaysia membenarkan budaya songsang di negara ini.

"Kita (Pas) tidak kata Malaysia akan jadi seperti Britain yang mengiktiraf perkahwinan sejenis, tetapi membenarkan konsert itu seolah-olah kita mengiktiraf golongan sedemikian yang sememangnya dilaknat oleh Allah SWT," katanya.

Beliau berkata, budaya hedonisme atau berhibur secara berlebihan dan melampau kian menular dan merebak umpama racun berbisa yang semakin menyerang remaja Islam.

"Budaya inilah yang lazimnya membawa kepada kerosakan sebuah masyarakat seperti pergaulan bebas, gejala arak, berzina, anak luar nikah dan melekakan mereka terhadap tanggungjawab beragama selama ini," katanya.

Mengulas mengenai kritikan ke atasnya, Shahril Azman berkata, dalam menyatakan kebenaran, itulah risiko yang perlu ditanggung.

"Malah dalam menyatakan kebenaran, Rasulullah sendiri pun dikatakan gila oleh mereka yang sebelum ini pernah menyanjung baginda.

"Yang kata dan kritik saya bantah konsert Elton itu saya percaya orang itu seseorang yang minat kepada hiburan, semoga Allah berikan hidayah kepada mereka," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Demonstrasi bantah kerajaan DAP

Posted:

Demonstrasi bantah kerajaan DAP

Demonstrasi bantah kerajaan DAP

Oleh MALINDA ABDUL MALIK
utusanpenang@utusan.com.my


SERAMAI 200 belia mengadakan demonstrasi meminta kerajaan negeri membina litar lumba motosikal yang berarak ke Komtar, Georgetown, Pulau Pinang semalam. – UTUSAN/MALINDA ABDUL MALIK


GEORGETOWN 31 Okt. – Pergerakan lalu lintas di beberapa jalan utama di bandar ini hampir lumpuh selama sejam berikutan tindakan kira-kira 200 belia yang menaiki motosikal mengadakan demonstrasi membantah pentadbiran kerajaan DAP Pulau Pinang di bawah Ketua Menteri, Lim Guan Eng.

Dengan memakai baju T berwarna kuning yang tertera perkataan 'Selamatkan Pulau Pinang, LGE (Lim Guan Eng) Rasis', mereka dipercayai berbuat demikian kerana kecewa dengan corak pentadbiran Setiausaha Agung DAP itu yang seolah-olah meminggirkan golongan belia dengan tidak menyediakan kemudahan riadah mencukupi.

Demonstrasi bermula kira-kira pukul 12.30 tengah hari di depan Pasar Chowrasta, Jalan Penang di sini dengan para peserta berarak menuju Kompleks Tun Abdul Razak (Komtar) yang menempatkan pejabat pentadbiran kerajaan DAP Pulau Pinang sejauh satu kilometer.

Mereka kemudian mengelilingi Komtar sebanyak tiga kali sambil melaungkan kata-kata 'Selamatkan Pulau Pinang', 'Selamatkan Mat Rempit' dan 'Kami Mahu Litar Lumba'.

Mereka seterusnya bergerak ke Dewan Undangan Negeri (DUN) di Lebuh Light di sini sebaik anggota-anggota polis tiba di Komtar bagi mengawal keadaan.

Di depan DUN, kumpulan berkenaan berhimpun hampir 15 minit.

Bagaimanapun, keadaan yang pada mulanya terkawal bertukar kecoh apabila beberapa peserta demonstrasi bertindak kasar dan ingkar dengan arahan polis supaya bersurai.

Seramai lima orang ditahan termasuk Pengasas Pertubuhan Islam Gabungan Amal (Pertiga), Sabaruddin Ahmad.

Mereka ditahan kerana mengadakan perhimpunan tanpa permit dan tidak mematuhi arahan polis.

Ketua Polis Daerah Timur Laut, Asisten Komisioner Gan Kong Meng berkata, pihaknya menganggarkan seramai 200 orang menyertai perhimpunan tersebut.

"Seramai 100 anggota polis termasuk Unit Tindakan Ringan (LSF) dikerah berkawal di Komtar dan DUN sebaik menyedari kehadiran kumpulan ini.

"Buat masa ini, kita menahan lima orang untuk diambil keterangan sebelum dilepaskan dengan jaminan polis," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Sementara itu, Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri, Ng Wei Aik mendakwa perhimpunan di depan DUN bertujuan menarik perhatian orang ramai dengan memainkan isu perkauman.

"Kebanyakan peserta perhimpunan ini terdiri daripada samseng jalan raya untuk membuat kacau dan mengganggu ketenteraman awam.

"Polis kena ambil tindakan tegas ke atas mereka dan jangan hanya tangkap dua atau tiga orang saja sedangkan ramai lagi yang menyertai perhimpunan ini," ujarnya.

Sejak DAP mentadbir Pulau Pinang pada 2008, tidak kurang 50 demonstrasi telah diadakan oleh pelbagai pihak bagi membantah corak pentadbiran Guan Eng.

Antara demonstrasi besar yang pernah dianjurkan adalah bantahan terhadap penghapusan Dasar Ekonomi Baru (DEB) pada 14 Mac 2008 membabitkan kira-kira 3,000 orang, bantahan oleh penduduk Kampung Buah Pala pada 2009, Perhimpunan Sedaq pada 5 Februari 2010 dan perarakan lebih 1,500 orang di Komtar dan Jambatan Pulau Pinang pada 1 Julai lalu.

Demonstrasi terhadap Guan Eng juga membabitkan pelbagai cara aneh yang dilakukan oleh para peserta termasuk menghantar hadiah keranda, kek hitam, bunga hitam dan pakaian dalam wanita.

Full content generated by Get Full RSS.

Utusan Online - Jenayah

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Jenayah


Kes integriti di Kelantan naik

Posted:

Kes integriti di Kelantan naik

Kes integriti di Kelantan naik

Oleh AZRAN FITRI RAHIM
azran.rahim@utusan.com.my

KOTA BHARU 31 Okt. – Kerajaan Pas Kelantan kecewa dengan peningkatan mendadak kes membabitkan masalah integriti di kalangan kakitangan awam negeri ini.

Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Dr. Zainuddin Ibrahim berkata, pada tahun lalu, sebanyak 309 kes disiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang membabitkan kakitangan awam negeri ini.

Beliau berkata, jumlah itu menunjukkan peningkatan mendadak jika dibandingkan pada 2009 yang mencatatkan sebanyak 200 kes penyelewengan, salah laku dan salah guna kuasa.

"Saya juga banyak menerima surat layang mengenai integriti kakitangan awam negeri, jika sekali tidak apa tetapi jika banyak surat ditujukan kepada individu yang sama maka saya akan memanggil individu terbabit untuk siasatan.

"Malah ada segelintir kakitangan awam hidup di luar kemampuan daripada gaji yang diperoleh, ini juga ada laporan, kita telah tubuhkan jawatankuasa khusus untuk memantau kakitangan yang gaya hidup mereka mewah di luar kemampuan," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas Majlis Sambutan Hari Integriti Peringkat Negeri Kelantan di sini hari ini. Majlis tersebut disempurnakan oleh Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Zainuddin berkata, selain itu, beliau turut memandang serius masalah lewat dan tidak hadir bertugas tanpa sebarang alasan.

"Ada setengah orang kata, ini isu kecil tetapi bagi saya besar, saya akan minta pihak audit supaya mengambil gambar tempat duduk yang kosong, kita akan buat macam untuk perangkap had laju.

"Ini pun integriti, perlu hadir ke pejabat awal, ini kerenah lama, saya bukan tidak faham isu ini atau masalah yang dihadapi tetapi ia sering digunakan sebagai alasan tanpa mahu berubah," katanya.

Beliau turut menegur sikap kakitangan awam yang tidak mesra ketika berurusan dengan orang ramai.

"Integriti penting untuk membantu pelanggan dan menguruskan tanggungjawab yang diberikan dengan lebih baik, tetapi ada kakitangan kita muncung sebab jadi pegawai kerajaan, sampai jiran yang datang pejabat pun tidak kenal, sebab kita ego.

"Kerja ini adalah anugerah Allah. Tidak perlu untuk ego atau rasa bangga. Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri akan terus memantapkan integriti dan memerangi gejala rasuah, penyelewengan dan kerenah birokrasi," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Renggam Boy terlibat pelbagai kes jenayah tumpas di stesen bas

Posted:

Renggam Boy terlibat pelbagai kes jenayah tumpas di stesen bas

Renggam Boy terlibat pelbagai kes jenayah tumpas di stesen bas


MOHD. Fawzi Arshad (dua dari kanan) menunjukkan dadah yang dirampas di IPD Kluang, Johor semalam.


KLUANG 31 Okt. - Seorang suspek yang paling dikehendaki di daerah ini kerana terlibat dalam lebih 26 kes jenayah ditahan polis dalam serbuan di stesen bas di Renggam dekat sini baru-baru ini.

Suspek yang dikenali sebagai Renggam Boy terlibat dalam pelbagai kes jenayah termasuk pecah rumah, jenayah kekerasan, samun dan pengedaran dadah di daerah ini sejak 2009.

Berusia 27 tahun dan tidak mempunyai pekerjaan, suspek bagaimanapun mampu hidup mewah hasil kegiatan jenayah dilakukannya, malah memiliki sebuah kereta BMW.

Renggam Boy pernah ditahan di Taman Renggam Jaya, Simpang Renggam pada tahun 2009 dan hasil penangkapan itu, suspek yang mengetuai kumpulan penjenayah Renggam Boy telah mendedahkan penglibatan rakan-rakannya.

Berikutan pendedahan itu, tiga daripada ahli kumpulannya itu ditahan dan dikenakan tindakan di bawah Ordinan Darurat manakala Renggam Boy ditahan di Simpang Renggam tetapi dibebaskan awal tahun lalu.

Setelah dibebaskan, Renggam Boy kembali mengganas namun polis berjaya menghidu kegiatan suspek dan menahannya dalam serbuan kira-kira pukul 11 pagi di pekan Renggam pada 28 Oktober lalu.

Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Mohd. Fawzi Arshad berkata, suspek ditahan bersama empat peket plastik lutsinar berisi dadah jenis heroin seberat 382 gram dan tiga peket plastik mengandungi 10.15 gram syabu.

"Suspek berada dalam senarai orang yang amat dikehendaki dan dalam serbuan itu kita turut merampas sebuah kereta BMW milik suspek untuk siasatan lanjut," katanya.

Mohd. Fawzi berkata, suspek kini direman dan disiasat mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952 yang memperuntukkan hukuman gantung jika disabit kesalahan.

Katanya, siasatan juga akan dijalankan berhubung penglibatan suspek dalam lima lagi kes samun, pecah rumah, pergaduhan dan memiliki senjata.

Full content generated by Get Full RSS.

Utusan Online - Pahang

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


Keropok Ghani Black jadi sebutan

Posted:

Keropok Ghani Black jadi sebutan

Keropok Ghani Black jadi sebutan

Oleh NOREHAN SALEH
utusanpahang@utusan.com.my


proses mengisar isi ikan dilakukan dengan mesin bagi mempercepatkan penghasilan keropok lekor.


KUANTAN 31 Okt. – Kesulitan hidup sebagai nelayan membuatkan Mat Roni Mamat nekad mencari sumber pendapatan lain bagi membolehkan beliau sekeluarga dapat hidup lebih selesa.

Dengan kemahiran asas membuat keropok lekor yang diwarisi sejak turun-temurun, Mat Roni, 53, membulatkan tekad untuk menceburi perusahaan tersebut yang dilihatnya mempunyai potensi untuk menjamin masa depan keluarganya.

Ternyata, keputusan sedekad lalu untuk membuka perniagaan berhampiran Pasar Peramu di sini membuahkan hasil seperti yang diharapkan bagi membolehkan beliau menyara 10 anak hasil perkahwinan dengan Samsiah Mohd. Zain, 50.

Perusahaan kecil yang diberi nama "Keropok Lekor Ghani Black" itu kini terus menjadi perhatian penduduk setempat dan juga pelancong.

Malah keropok lekor yang dihasilkannya turut mendapat permintaan tinggi di kalangan peniaga keropok goreng tempatan.

"Dahulu ketika menjadi nelayan, kami sentiasa kesempitan wang malah saya bersama empat anak sering diancam bahaya ketika di laut.

"Sedar tentang bahaya tersebut, saya kemudian merancang membuka kilang kecil untuk menjual keropok lekor 10 tahun lalu.

"Sebagai permulaan saya menjual dua enjin bot saya yang bernilai lebih RM100,000 dan membuka sebuah kilang keropok lekor," katanya ketika mengungkap kisah lalu.

Menurut beliau, hasil wang jualan itu digunakan untuk membeli mesin membuat keropok lekor dan kini bertambah kepada 15 buah.

"Selain itu, saya juga membeli kotak ais untuk menyimpan ikan yang dihancurkan supaya tahan lebih lama," katanya.

Mat Roni yang dikenali sebagai Ghani Black di kalangan penduduk setempat berkata, beliau mendapat bekalan ikan di Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) di sini dalam jumlah satu tan setiap dua hari.

Dalam pada itu, isteri Mat Roni, Samsiah berkata, penggunaan ikan yang banyak dalam keropok lekornya menjadi 'rahsia' ia mendapat sambutan ramai.

"Saya belajar membuat keropok ini daripada keluarga mertua saya di Terengganu yang juga menjalankan perniagaan sama.

"Kini saya mempunyai 15 pekerja termasuk anak, menantu dan penduduk kampung dalam membantu mengusahakan perniagaan keropok lekor ini," jelasnya.

Samsiah berkata, keropok lekornya turut mendapat permintaan tinggi dari peniaga di Kuala Lumpur, Melaka, Johor, Sabah, Sarawak dan Singapura.

"Setiap hari anggaran pelanggan tetap saya yang terdiri daripada peniaga keropok goreng di sekitar bandar ini adalah kira-kira 40 orang," katanya.

Selain menjual keropok lekor, perniagaan yang beroperasi dari 10 pagi sehingga 7 malam itu turut menjual keropok goreng dan keropok kering.

Bagi mereka yang berminat untuk mendapatkan bekalan keropok Ghani Black boleh menghubungi talian 014-8436769.

Full content generated by Get Full RSS.

Keropok lekor penuhi cita rasa

Posted:

Keropok lekor penuhi cita rasa

Keropok lekor penuhi cita rasa


Azlan Abdul Hamid (kanan) mengakui keenakan keropok lekor Ghani Black memenuhi citarasanya.


KUANTAN 31 Okt. - Populariti keropok lekor sehingga ke seluruh negara termasuk Sabah dan Sarawak menyebabkan perusahaan menghasilkan makanan tradisonal itu bukan lagi terhad di negeri Terengganu sahaja.

Walaupun demikian, bagi penggemar tegar makanan berkenaan, keropok lekor yang dihasilkan di negeri lain dianggap tidak dapat menandingi keenakan keropok dihasilkan di negeri itu terutamanya Kuala Terengganu.

Namun, pandangan sedemikian sebenarnya tidak tepat kerana keropok lekor yang dihasilkan di daerah ini juga sebenarnya cukup enak dan mampu menambat penggemarnya.

Malah ada juga yang berpendapat keropok lekor di daerah ini seperti yang dijual di gerai Mat Roni bukan sahaja mampu menandingi keluaran Terengganu malah lebih sedap.

Bagi pelanggan Mat Roni, Ahmad Tarmizi Yunan, 49, berkata, dia kerap membeli keropok lekor Ghani Black untuk dimakan bersama keluarga.

"Selain itu, saya juga membelinya untuk diberikan sebagai buah tangan kepada saudara mara dari jauh yang berkunjung ke sini.

"Keluarga saya cukup sukakan keropok tersebut. Tak perlu pergi jauh-jauh sampai Kuala Terengganu," kata kerani di sebuah syarikat swasta di sini.

Bagi Azlan Abdul Halim, 35, dia sering membeli keropok lekor Ghani Black kerana rasanya yang enak terutama jika dimakan panas-panas.

"Saya kerap membelinya kerana keropok itu berbeza dengan yang lain apabila ia mempunyai banyak ikan dan rasanya juga rangup," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Manfaatkan kemajuan teknologi

Posted:

Manfaatkan kemajuan teknologi

Manfaatkan kemajuan teknologi

Oleh NOREHAN SALEH
utusanpahang@utusan.com.my


Maznah Mazlan bersama sebahagian peserta Bengkel Pengenalan Laman Sosial dan Kesedaran ICT di Universiti Malaysia Pahang (UMP), baru-baru ini.


KUANTAN 31 Okt. – Seramai 311 ibu tunggal dan anak yatim di negeri ini diberi peluang meningkatkan pengetahuan dalam bidang teknologi komunikasi dan maklumat (ICT) menerusi penyertaan dalam Bengkel Pengenalan Laman Sosial dan Kesedaran ICT di Universiti Malaysia Pahang (UMP), kelmarin.

Bengkel itu dianjurkan oleh Fakulti Sistem Komputer dan Kejuruteraan Perisian, Persatuan Wanita UMP (Matahari) dengan kerjasama Yayasan Salam Malaysia serta MSC Pahang.

Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Maznah Mazlan berkata, keperluan teknologi penting dalam usaha melonjakkan taraf ekonomi golongan tersebut sekali gus mengubah cara hidup dan pemikiran ke arah yang lebih baik.

"Program ini selari dengan hasrat kerajaan dalam usaha membantu golongan ibu tunggal dan anak yatim mempelajari penggunaan laman sosial bagi memperolehi maklumat.

"Kemahiran yang diperoleh itu juga membolehkan golongan ibu tunggal memantau aktiviti anak mereka dalam menggunakan laman sosial agar tidak terjerumus dalam aktiviti negatif ketika melayari Internet," katanya ketika menutup bengkel sehari tersebut.

Selain itu, katanya, kaum ibu juga dapat memantau anak mereka supaya tidak terjebak dengan aktiviti penipuan dalam Internet yang kini amat berleluasa sekiranya mereka menguasai ilmu teknologi maklumat.

Maznah berkata, ibu tunggal di negara ini seharusnya mengambil peluang dengan menyertai pelbagai program yang disediakan termasuk mengambil upah bekerja dari rumah.

"Kerajaan tidak pernah meminggirkan golongan ibu tunggal ini dan saya sendiri berharap kajian menyeluruh terhadap pembangunan ibu tunggal dapat dilaksanakan dari semasa ke semasa," ujarnya.

Seorang peserta, Noraida Mohd. Sulong, 43, berkata, dia akan memanfaatkan bengkel itu untuk berhubung dengan pelanggan dan rakan perniagaan menerusi laman maya.

"Menerusi Internet, perniagaan kek lapis dan produk kecantikan saya berjalan lancar. Jadi program ini lebih membantu saya menguasai Internet," kata ibu kepada enam anak ini.

Full content generated by Get Full RSS.

Utusan Online - Mahkamah

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Mahkamah


Rayuan 4 penuntut UKM dibenar

Posted:

Rayuan 4 penuntut UKM dibenar

Rayuan 4 penuntut UKM dibenar

Oleh NORLIZAH ABAS
pengarang@utusan.com.my

PUTRAJAYA 31 Okt. - Mahasiswa kini dibenar menzahirkan sokongan atau bangkangan terhadap kegiatan parti politik sama ada dalam atau luar negara selepas Mahkamah Rayuan hari ini mengisytiharkan Seksyen 15(5)(a) Akta Universiti & Kolej Universiti 1971 (AUKU), terbatal dan melanggar Perlembagaan.

Dengan keputusan bersejarah itu, seksyen tersebut yang sebelum ini menyekat para penuntut institusi pengajian tinggi (IPT) terlibat atau menyatakan sokongan, simpati atau bangkangan terhadap parti-parti politik, diputuskan sebagai tidak sah di sisi undang-undang.

Keputusan majoriti 2-1 itu dicapai oleh panel tiga hakim selepas membenarkan rayuan empat penuntut Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) yang didakwa terlibat dalam kempen pilihan raya kecil Hulu Selangor, April tahun lalu.

Hakim Datuk Wira Low Hop Bing yang mengetuai sidang menolak rayuan penuntut-penuntut jurusan Sains Politik itu, manakala Hakim Datuk Mohd. Hishamudin Mohd. Yunus dan Hakim Datuk Linton Albert membenarkannya.

Bagaimanapun, penghakiman yang dikategorikan sebagai nas undang-undang itu belum muktamad kerana pihak responden terdiri daripada Kerajaan Malaysia, Menteri Pengajian Tinggi dan UKM masih mempunyai peluang terakhir untuk merayu ke Mahkamah Persekutuan.

Muhammad Hilman Idham, 22, Woon King Chai, 23, Muhammad Ismail Aminuddin, 23, dan Azlin Shafina Mohamad Adza, 23, ditahan polis ketika kempen berkenaan dan dihadapkan ke lembaga disiplin UKM pada 3 Jun tahun lalu.

Mereka kemudiannya memfailkan saman pemula bagi mencabar tindakan tatatertib terhadap mereka serta perisytiharan bahawa seksyen berkenaan tidak sah. Ia bagaimanapun ditolak oleh Mahkamah Tinggi (Bahagian Rayuan dan Kuasa-Kuasa Khas) pada 28 September tahun lalu.

Muhammad Hilman ketika ditemui pemberita di luar mahkamah, menyifatkan keputusan tersebut sebagai satu kejutan yang memberi ruang kepada golongan mahasiswa meluahkan kebebasan bersuara.

Hakim Mohd. Hishamudin ketika membacakan penghakiman bertulisnya berpendapat, larangan menerusi Seksyen 15(5)(a) itu tidak munasabah kerana ia menyekat kebebasan bersuara mahasiswa ke arah pembangunan minda yang sihat dan bersifat kritikal.

Pada hemat beliau, universiti sepatutnya menjadi tapak melahirkan golongan pemikir, bukannya institusi yang hanya berperanan mengeluarkan mahasiswa yang dilatih sebagai robot.

Sehubungan itu, beliau tidak nampak bagaimana larangan terhadap golongan penuntut yang melahirkan sokongan atau bangkangan terhadap mana-mana parti politik boleh mengganggu ketenteraman awam.

''Saya tidak faham dengan cara apa mereka boleh dikaitkan dengan aktiviti yang menggugat ketenteraman awam? Bukankah, parti politik merupakan entiti yang sah? Bukankah pemimpin politik termasuk menteri juga menganggotai parti politik?'' ujar Hakim Mohd. Hishamudin.

Sehubungan itu, beliau menyifatkan seksyen berkenaan sebagai tidak rasional kerana secara ironinya menyatakan para mahasiswa tidak boleh melahirkan apa-apa sokongan kerana tindakan itu boleh ditafsirkan dari segi undang-undang sebagai menyokong atau membangkang parti politik.

Sementara itu, Hakim Linton dalam penghakimannya turut berpendapat, peruntukan undang-undang yang melarang penglibatan mahasiswa sedangkan ia merupakan aspek yang penting dalam pembentukan demokrasi, tidak wajar dikategorikan sebagai munasabah.

Beliau berpendirian, apa gambaran yang lebih baik untuk membayangkan ketidakmunasabahan seksyen itu apabila mahasiswa dihadapkan kepada lembaga disiplin yang berkemungkinan menghadapi tindakan disingkir dari universiti, hanya kerana kehadiran mereka ketika kempen pilihan raya.

Sementara itu, Hakim Hop Bing ketika membacakan penghakimannya berpendapat, sekatan melalui akta tersebut adalah munasabah dan sah kerana ia termasuk di bawah skop yang ditakrifkan di bawah Perkara 10(1)(a) dan Perkara 10(2)(a) Perlembagaan Persekutuan.

Beliau membuat perhitungan sedemikian selepas berpendapat, larangan itu penting bagi mengatur perkara berkaitan hal ehwal perhubungan pelajar berkaitan penglibatan mereka dalam arena politik.

Hakim Hop Bing beralasan, ia penting bagi menghalang penyerapan ideologi politik termasuk yang bersifat melampau di kalangan mahasiswa yang mudah terpengaruh dan menjadi sasaran tekanan daripada rakan sebaya.

Full content generated by Get Full RSS.

Saman fitnah: Nadia diarah bayar Lisdawati

Posted:

Saman fitnah: Nadia diarah bayar Lisdawati

Saman fitnah: Nadia diarah bayar Lisdawati

KUALA LUMPUR 31 Okt. - Mahkamah Sesyen Sivil di sini hari ini memerintahkan pelakon Nadia Mustafar membayar ganti rugi RM50,000 kepada pelakon Lisdawati selepas mendapati Nadia memberi wawancara berunsur fitnah, enam tahun lalu.

Hakim Yong Zarida Sazali turut memerintahkan supaya Nadia atau nama sebenarnya Siti Naziyah Sheikh Mustafa, 35, membayar faedah sebanyak empat peratus bermula dari tarikh penghakiman hingga penyelesaian kes dan kos mengikut skala.

Lisdawati, 33, atau nama sebenarnya Nisdawati Nazaruddin menyaman Nadia, 35, kerana mendakwa pelakon filem Zombie Kampung Pisang itu telah memberi wawancara berunsur fitnah terhadapnya dalam artikel yang ditulis oleh wartawan majalah Media Hiburan, Hanif Abdul Ghani.

Hanif telah meninggal dunia akibat penyakit tibi pada 18 Julai 2009 di Hospital Tuanku Jaafar, Seremban, Negeri Sembilan.

Artikel yang bertajuk Hutang - Nadia Mustafar serang Lisdawati? disiarkan oleh majalah mingguan berkenaan bertarikh 8-14 Januari 2005.

Dalam tuntutannya itu, Lisdawati memohon ganti rugi sebanyak RM250,000 serta faedah lapan peratus dan kos-kos lain ekoran penyiaran wawancara tersebut yang didakwa telah menyebabkan imej dan 'periuk nasi' aktres itu terjejas.

Kedua-dua pelakon itu tidak hadir ketika keputusan dibacakan namun mereka diwakili peguam masing-masing.

Lisdawati sebagai plaintif diwakili oleh peguam Sangeet Kaur Deo, manakala Nadia selaku defendan pula diwakili oleh peguam-peguam, Siti Noor Julaini Shahar dan Mohd. Lustfi Yaakub.

Full content generated by Get Full RSS.

Utusan Online - Rencana

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Rencana


Gerakan transformasi bahasa

Posted:

Gerakan transformasi bahasa

Gerakan transformasi bahasa

Oleh NURUL ANUAR KARI
anuar.kari@utusan.com.my

BANYAK isu berkaitan bahasa Melayu yang timbul kebelakangan ini terutamanya berkaitan kedudukan sebagai bahasa kebangsaan dan penggunaannya dalam urusan rasmi harian.

Dalam usaha mengembalikan martabat bahasa kebangsaan, komitmen terhadap transformasi bahasa juga perlu digerakkan selaras dengan gagasan 1Malaysia dan moto 1Bahasa 1Bangsa 1Negara.

Bekas Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Datuk A. Aziz Deraman menyatakan rasa kecewa bila sebilangan orang Melayu memandang sepi dan tidak berbangga dengan bahasa warisan berbanding kaum lain dengan bahasa ibunda mereka.

Beliau yang juga bekas Ketua Pengarah Kebudayaan menegaskan, tugas pelaksanaan dasar bahasa juga bukan terletak di bahu kerajaan semata-mata .

"Sungguhpun begitu, kepimpinan politik dan sektor awam tetap perlu mendahului dan menjadi contoh dalam penggunaan bahasa Melayu yang baik dan betul.

"Pencapaiannya sudah ada, tetapi akhir- akhir ini ada kecenderungan bahasa digunakan secara bercampur dalam urusan rasmi," katanya ketika berucap pada Kongres Bahasa dan Persuratan Melayu ke-8 baru-baru ini.

Beliau turut membangkitkan persoalan, transformasi bahasa yang bagaimana diperlukan bangsa Malaysia sesuai dengan dasar Program Transformasi Kerajaan (GTP)?

Melalui pemerhatian beliau, pemeriksaan semula perlu dijalankan ke atas tiga persepsi dalam proses transformasi bahasa dan persuratan iaitu; persepsi pencapaian pelaksanaan Dasar Bahasa Kebangsaan, penegasan semula dasar bahasa dan persepsi pembaharuan strateginya.

"Perjuangan memartabat dan memperkasakan bahasa tidak akan menemui jalan noktahnya selagi adanya kealpaan, sikap sambil lewa atau acuh tidak acuh.," katanya..

Oleh itu, tegasnya, transformasi bahasa dan persuratan perlu dilakukan demi ketahanan negara bangsa dan mencapai aspek kehidupan berkebudayaan tinggi.

"Cuba kaji apakah dan sejauh manakah kemajuan fungsi bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi. Apakah komunikasi lisan dan tulisan sudah digunakan sepenuhnya bagi semua maksud rasmi kerajaan?

"Apakah ada 'model' penggunaan bahasa bermutu untuk dicontohi rakyat daripada kalangan pemimpin, para pegawai mahupun institusi kerajaan? Bagaimana pula bahasa komunikasi dalam jabatan dan antara jabatan sektor awam, komunikasi antara sektor awam dengan sektor swasta atau korporat dan sebaliknya," soal beliau.

Antara yang disarankan beliau adalah melihat penggunaan nama khas dan bahasa kebangsaan di tempat awam, industri perhotelan, pelancongan serta siaran media massa dengan bahasa yang nyata mendukung citra kenegaraan.

"Tetapi, bagaimanakah dapat dilakukan jika komitmen antara sektor awam dengan swasta tidak seganding? Sepatutnya, tanpa paksaan, citra bahasa kebangsaan terpampang penggunaannya di mana- mana jua. Apakah komunikasi antara sektor swasta dan korporat dengan pelanggan dalam negeri atau sebaliknya masih puluhan tahun kekal melalui bahasa Inggeris?

"Cuba kita perhatikan pula suasana komunikasi dalam bentuk iklan, nama khas, taman perumahan, jalan-raya, nama-nama gedung perniagaan di kota-kota di samping bahasa untuk pengumuman dan arahan yang dipamerkan di tempat awam, khalayak ramai mahupun siaran media massa," tegasnya.

Beliau berharap penegasan semula pelaksanaan Dasar Bahasa Kebangsaan hendaklah digerakkan dengan pendekatan dan strategi transformasi baru memandangkan pencapaian dasar bahasa yang tidak memuaskan dalam beberapa bidang utama kehidupan rakyat sebelum ini.

"Komitmennya mesti lebih kukuh dan dilakukan pembaharuan usaha. Maksudnya, kefahaman, kesedaran pengembangan dan pembinaan aspek-aspek bahasa melalui pembangunan infrastruktur bahasa Melayu tidak boleh dipandang sepi lagi.

"Tetapi, apakah pelaksanaan Dasar Bahasa Kebangsaan sudah diinsafi semua pihak? Apakah kita memerlukan satu undang-undang baru atau dipinda peruntukan-peruntukan tertentu Akta Bahasa Kebangsaan," ujarnya.

Beliau menegaskan, martabat Bahasa Melayu yang sudah ditetapkan dalam Perlembagaan tidak menjadi isu sebaliknya susunan strategi pelaksanaannya yang perlu lebih teratur.

Selain itu, beliau berharap hasil sastera berbentuk kreatif atau bukan kreatif seperti novel, cerpen, puisi dan segala hasil sastera yang ada dalam bentuk sastera klasik dan moden yang selama ini memaparkan nilai-nilai murni dan persamaan yang membentuk jiwa manusia turut dimanfaatkan.

"Masih ada sikap tidak celik sastera kerana subjek kesusasteraan tidak berkembang di sekolah. Sastera dilihat bukan satu subjek keperluan industri sedangkan di dalamnya sarat dengan pendidikan nilai-nilai patriotisme, nasionalisme, cinta negara, rasa kekitaan dan puluhan nilai murni lain.

A. Aziz menegaskan, Malaysia tidak memerlukan dasar pelbagai bahasa kerana langkah itu hanya akan membawa kepada kemusnahan perpaduan kebangsaan dan keharmonian. Bahasa Melayu adalah bahasa kebangsaan dan bahasa serantau yang akan menimbulkan kebanggaan, rasa kesatuan dan perpaduan, bukan dipandang dengan sebelah mata.

Beliau berpendapat, aspirasi 1Bahasa 1Bangsa 1Negara dalam konteks 1Malaysia dapat dicapai sekiranya bahasa Melayu digunakan secara meluas dalam segala urusan kehidupan sementara Malaysia sendiri memimpin gerakan menjadikan bahasa Melayu sebagai salah satu bahasa komunikasi antarabangsa sebelum abad ke-21 melabuhkan tirainya.

Full content generated by Get Full RSS.

PBB iktiraf kejayaan Malaysia

Posted:

PBB iktiraf kejayaan Malaysia

PBB iktiraf kejayaan Malaysia

Senator Datuk Dr. Firdaus Abdullah ialah Pakar Rujuk di Akademi Pengajian Melayu Universiti Malaya.

BARU-baru ini saya menyertai delegasi Malaysia ke Perhimpunan Agung Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) ke-66 di New York, Amerika Syarikat.

Terdapat lebih kurang 400 orang perwakilan dari lebih 200 negara dan pemerhati dari badan-badan profesional dan agensi PBB dalam persidangan berkenaan.

Dalam perbincangan oleh kumpulan Jawatankuasa Kedua (Second Commitee) yang bertajuk Eradication of poverty and other developments issues ia tertumpu kepada pelbagai usaha negara-negara anggota PBB dalam membasmi kemiskinan.

Untuk sekian kalinya diingatkan bahawa kemiskinan bukan sekadar masalah ekonomi, tetapi sekali gus merupakan masalah sosial dan politik serta moral dan etika. Kemiskinan mengancam kestabilan politik sesebuah negara yang berkait rapat dengan keresahan sosial.

Ini mengingatkan kita kepada hadis nabi yang memberi amaran bahawa kemiskinan boleh membawa kepada kekufuran.

Senada dengan itu, perwakilan Singapura memetik tokoh falsafah Inggeris, George Bernard Shaw, yang pernah berkata bahawa - the greatest of all evil and the worst of crimes is poverty (kemiskinan adalah syaitan yang paling jahat dan jenayah yang paling buruk).

Sehubungan itu, maka semua perwakilan sepakat bahawa langkah-langkah membasmi kemiskinan dianggap sebagai cabaran paling hebat yang dihadapi dunia sekarang. Sebenarnya masalah ini lama disedari oleh PBB. Usaha-usaha pembasmian kemiskinan dijadikan salah satu program utama PBB yang dirangkumkan dalam agenda Millennium Development Goals (Matlamat Pembangunan Alaf Baru).

Langkah konkrit ke arah pencapaian matlamat itu dirumuskan dalam World Summit for Social Development (Sidang Kemuncak Dunia untuk Pembangunan Sosial) pada 1995. Berikutan itu dirangka Rancangan Sepuluh Tahun pertama yang diikuti dengan Rancangan Sepuluh Tahun kedua dengan rujukan Second UN Decades for the Eradication of Peverty (2008-2017) yang sedang berjalan sekarang.

Rancangan Sepuluh Tahun tersebut mengandungi pelbagai program di bawah seliaan PBB untuk dilaksanakan di serata dunia pada peringkat negara, rantau dan antarabangsa. Termasuk dalam pelbagai program itu adalah pengumpulan pelbagai data tentang kemiskinan. Data yang diperoleh tentu amat berguna untuk memantau kejayaan dan kegagalan usaha membasmi kemiskinan.

Tidak kurang pentingnya adalah bahawa data berkenaan akan memberi gambaran atau "realiti" kemiskinan yang sekali gus mengingatkan pemimpin-pemimpin masyarakat dunia tentang kegawatan masalah berkenaan.

Pemantauan tahunan mengenai status pencapaian (kejayaan dan kegagalan) usaha membasmi kemiskinan itu dilakukan sekurang-kurangnya melalui dua mekanisme iaitu laporan tahunan Setiausaha Agung yang dibentangkan kepada Perhimpunan Agung dan laporan perwakilan setiap negara mengenai status usaha-usaha pembasmian kemiskinan di negara masing-masing yang sekali gus merupakan reaksi atau penilaian terhadap laporan Setiausaha Agung.

Laporan Setiausaha Agung untuk Perhimpunan Agung tahun ini mencatatkan bahawa bilangan penduduk dunia yang berada di bawah garis kemiskinan berkurangan daripada 1.8 bilion pada 1990 kepada 1.4 bilion pada 2005.

(Mereka yang berada di bawah garis kemiskinan itu ditakrifkan sebagai pendapatan hariannya kurang daripada US$1.25 atau kurang daripada RM4). Tetapi jika garis kemiskinan itu diukur berdasarkan pendapatan dua dolar Amerika sehari, maka bilangan penduduk miskin di dunia sekarang ialah 2.5 bilion.

Gambaran ini akan semakin muram jika diambil kira kenaikan harga bahan makanan di serata dunia sejak hujung 2010. Laporan daripada negara-negara anggota disampaikan dalam bentuk kenyataan oleh jurucakap perwakilan masing-masing dalam sidang Jawatankuasa Kedua.

Di samping berfalsafah atau berteori mengenai kemiskinan, hampir seluruh perwakilan mengulangi kenyataan bahawa kemiskinan adalah satu fenomena yang sangat kompleks yang berpunca daripada pelbagai sebab. Punca itu termasuklah keterbatasan peluang memperoleh pelbagai sumber yang diperlukan untuk satu kehidupan yang berhemah.

Semua itu saling kait berkait dengan keterbatasan peluang pekerjaan, perumahan, pemakanan, pendidikan dan kesihatan. Dengan demikian wujudlah satu lingkaran yang menyebabkan usaha-usaha membasmi kemiskinan itu menjadi semakin kompleks.

Perwakilan atau jurucakap setiap negara melaporkan kejayaan atau kegagalan masing- masing dalam usaha membasmi kemiskinan ini. Kadar pencapai pelbagai negara anggota PBB dalam pembasmian itu sudah tentu itu berbeza-beza.

Negara yang mengaku kurang pencapaiannya akan memberi pelbagai sebab dan alasan termasuk menuduh pihak-pihak lain waima PBB sendiri atau malapetaka dan bencana alam. Sementara, negara-negara yang mendakwa telah mencapai kejayaan lebih tinggi kadarnya akan memberi fatwa atau formula.

Singapura umpamanya merujuk tiga prasyarat yang diperlukan untuk membasmi kemiskinan itu: pendidikan, pelaksanaan dasar-dasar membantu golongan yang kurang bernasib baik dan kerjasama serantau dan antarabangsa yang perlu ditingkatkan.

Pada keseluruhannya gambaran diberikan oleh kebanyakan perwakilan adalah bahawa jurang antara yang kaya dan yang miskin telah semakin melebar, baik dalam sesebuah negara, begitu juga antara satu negara dengan negara lain. Namun begitu Malaysia boleh berbangga kerana termasuk antara negara yang berjaya membasmi kemiskinan melalui pelbagai program sejak mencapai kemerdekaan.

Kejayaan Malaysia ini diakui sendiri oleh Setiausaha Agung PBB dalam laporan tahunannya. Laporan tersebut secara khusus merujuk Malaysia, Thai, Vietnam dan China sebagai empat negara Asia yang mencapai kejayaan ketara dalam usaha pembasmian kemiskinan sejak 20 tahun lalu. Kejayaan tersebut dikaitkan dengan kepesatan pertumbuhan ekonomi sepanjang masa 20 tahun itu dalam empat negara tersebut.

Pengiktirafan yang diberikan oleh Laporan Rasmi Setiausaha Agung PBB tersebut telah saya tegaskan lagi sewaktu membentangkan prestasi Malaysia dalam usaha membasmi kemiskinan ini. Secara khusus saya menyebut bahawa kadar kemiskinan tegar di Malaysia pada masa ini hanyalah 0.3% (tidak sampai satu peratus daripada seluruh penduduk). Semua itu adalah berkat kemajuan pembangunan ekonomi Malaysia sejak 30 tahun lalu.

Saya laporkan juga bahawa Malaysia turut menyumbang kepada negara-negara lain dalam usaha pembasmian kemiskinan melalui Malaysia Technical Cooperation Programme (MTCP) yang dilancarkan dalam September 1980.

Program MTCP ini memberi tumpuan kepada pembinaan sumber tenaga manusia melalui pelbagai latihan dan kursus. Seramai lebih 20,000 peserta daripada 130 negara membangun mengikuti program tersebut. Semua itu bermakna bahawa kalau di suatu masa dahulu Malaysia adalah negara penerima bantuan negara luar, maka MTCP membuktikan bahawa Malaysia sudah mencapai status negara pemberi bantuan.

Apakah rahsia kejayaan kita itu? Jawabnya - politik stabil dan pemerintahan yang cekap. Dan semuanya itu akan dilanjutkan dengan pelbagai program transformasi, termasuk Transformasi Pembangunan Luar Bandar seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sewaktu membentangkan Bajet 2012 pada 7 Oktober lalu.

Full content generated by Get Full RSS.

Kosmo Online - Negara

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Nadia diarah bayar RM50,000

Posted:

Nadia diarah bayar RM50,000

Nadia diarah bayar RM50,000

Oleh WAZIHA WAHID
waziha.wazid@kosmo.com.my

NADIA


KUALA LUMPUR - Selepas enam tahun bertelingkah, kemenangan akhirnya berpihak kepada pelakon, Lisdawati apabila rakan artis, Nadia Mustafar diarah oleh Mahkamah Sesyen di sini, supaya membayar ganti rugi sebanyak RM50,000 kepadanya berhubung artikel fitnah mengenai kegagalan menjelaskan hutang di majalah Media Hiburan.

Hakim Yong Zarida Sazali turut memerintahkan Nadia atau nama sebenarnya Siti Naziyah Sheikh Mustafar, 35, membayar kadar faedah empat peratus bermula dari tarikh penghakiman hingga penyelesaian kes dan kos mengikut skala.

"Selepas meneliti hujahan dan keterangan pihak-pihak, mahkamah membenarkan tuntutan plaintif (Lisdawati)," katanya.

Lisdawati dan Nadia bagaimanapun tidak hadir pada prosiding semalam dan mereka diwakili peguam masing-masing iaitu Sangeet Kaur Deo bagi Lisdawati manakala Nadia pula oleh Siti Julaini Mohd. Shahar dan Mohamed Lusfi Yaakob.

Pada 21 April lalu, Lisdawati memfailkan saman terhadap Nadia kerana mendakwa mengeluarkan kenyataan memfitnah terhadap dirinya.

Berdasarkan pernyataan tuntutannya, Lisdawati atau nama sebenarnya, Nisdawati Nazaruddin, 33, mendakwa Nadia dengan niat jahat memberikan wawancara mengandungi perkataan memfitnah kepada wartawan majalah Media Hiburan, Hanif Abdul Ghani.


LISDAWATI


Hanif tidak dipanggil sebagai saksi kerana telah meninggal dunia tiga tahun lalu.

Wawancara itu didakwa berlaku sekitar Januari 2005 dan Lisdawati mendakwa, majalah itu menyiarkan artikel berkaitan pada 8 hingga 14 Januari 2005.

Isteri kepada pelakon Fauzi Nawawi itu mendakwa, dalam erti biasa, artikel itu antaranya bermakna dan difahamkan bermaksud dia meminjam wang, berhutang dan gagal menjelaskan hutang yang dikatakan itu kepada Nadia.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Full content generated by Get Full RSS.

Bekalan lembu Aidiladha cukup

Posted:

Bekalan lembu Aidiladha cukup

Bekalan lembu Aidiladha cukup


BEKALAN lembu dijamin mencukupi sempena sambutan Aidiladha bulan depan. - Gambar hiasan


PUTRAJAYA - Sebanyak 53,000 ekor lembu dibekalkan bagi keperluan umat Islam menyambut Aidiladha tahun ini dan jumlah itu dijangka mencukupi.

Ketua Pengarah Perkhidmatan Veterinar, Datuk Dr. Abdul Aziz Jamaluddin berkata, daripada jumlah tersebut, sebanyak 47,000 lembu daging hidup telah diimport dari Australia.

Bakinya iaitu 4,000 ekor lembu lagi diimport dari Thailand dan selebihnya adalah sumber dari dalam negara.

"Lembu-lembu dari Thailand dan Australia diimport oleh syarikat-syarikat yang telah diberi permit manakala lembu hidup dalaman adalah dari projek-projek integrasi Felda dan RISDA di seluruh negara," kata beliau dalam kenyataan di sini semalam.

Mengenai harga ayam, daging lembu dan kambing di pasaran runcit sempena sambutan Aidiladha ini, Aziz berkata, harga yang ditetapkan dijangka stabil sehingga tiba musim perayaan itu.

Beliau berkata, ini kerana persediaan awal dan bekalan yang mencukupi sudah dilaksanakan untuk menampung permintaan pengguna.

Menurutnya, harga ayam runcit atau sembelih adalah RM7.80 sekilogram (kg), daging lembu tempatan RM22.50 sekg, daging kerbau India RM12 sekg, daging kambing tempatan RM32 sekg manakala harga daging kambing import adalah RM28 sekilogram.

Full content generated by Get Full RSS.

Najib ke Tanah Suci Mekah tunai haji

Posted:

Najib ke Tanah Suci Mekah tunai haji

Najib ke Tanah Suci Mekah tunai haji


NAJIB dan isteri, Rosmah melambai ke arah orang ramai di Kompleks Bunga Raya, Sepang semalam sebelum berlepas ke Mekah untuk menunaikan haji.


SEPANG - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan isteri, Datin Rosmah Mansor berlepas ke Arab Saudi semalam bagi menunaikan ibadah haji.

Mereka turut diiringi bonda Najib, Tun Rahah Mohamad Noah dan adik Najib, Datuk Mohamed Nazim serta Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abdul Kadir.

Mereka berlepas ke Madinah dari Kompleks Bunga Raya, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di sini pada kira-kira pukul 5 petang.

Sementara itu, Najib dalam Twitternya sebelum berlepas ke Arab Saudi berkata: "Saya akan menunaikan fardhu haji sebentar lagi. Terima kasih di atas doa anda semua."

Sementara itu, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan isteri, Puan Sri Norainee Abdul Rahman serta beberapa menteri Kabinet adalah antara orang kenamaan yang berada di lapangan terbang mengucapkan selamat jalan kepada Perdana Menteri dan isteri. - Bernama

Full content generated by Get Full RSS.