Jumaat, 25 Februari 2011

Utusan Online - Mahkamah

Utusan Online - Mahkamah


Sampel tak tercemar – Ahli kimia

Posted:

Sampel tak tercemar – Ahli kimia

Sampel tak tercemar – Ahli kimia

Oleh SUWARNI MOKHTAR
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 25 Feb. – Seorang ahli kimia hari ini menafikan wujudnya asid deoksiribonukleik (DNA) seorang lagi individu selain Lelaki Y pada sehelai tuala Good Morning.

Nor Aidora Saedon turut menafikan berlakunya pencemaran terhadap sampel yang diambil daripada barang kes itu, sama ada melalui kakitangan makmal Jabatan Kimia Malaysia mahupun daripada pegawai penyiasat, Deputi Supritendan Judy Blacious Pereira (kini Supritendan).

Walaupun diasak berulang kali oleh peguam bela, Ram Karpal Singh, Ketua Unit DNA Paterniti, Jabatan Kimia Malaysia itu tetap dengan pendiriannya bahawa Lelaki Y merupakan satu-satu penyumbang DNA pada tuala itu.

Beliau berkata demikian ketika pemeriksaan balas oleh peguam bela tersebut semasa perbicaraan kes liwat membabitkan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim di Mahkamah Tinggi di sini.

Rabu lalu, Nor Aidora, 38, menyatakan, ujian analisis profil DNA yang dilakukan ke atas sehelai tuala, satu botol plastik air mineral dan sebatang berus gigi adalah sama dengan DNA Lelaki Y yang merupakan penyumbang DNA utama di dalam salur dubur (rektum) Mohd. Saiful Bukhari.

Barang-barang kes tersebut termasuk dua helai bulu merupakan antara barang kes yang diterimanya berkaitan dengan kes berkenaan.

Terdahulu, saksi itu bersetuju dengan cadangan Ram Karpal yang merupakan anak peguam Karpal Singh bahawa berdasarkan graf elektropherogram, sekiranya wujud tiga alel (sekuen gen) yang berbeza pada satu-satu lokus, ia menandakan percampuran DNA daripada dua atau lebih individu.

Bagaimanapun bagi kes ini, katanya, kewujudan tiga alel itu adalah sebaliknya kerana salah satu daripadanya merupakan 'stutter'.

Stutter merupakan salah satu puncak (peak) DNA yang boleh diketepikan atau tidak memberikan sebarang makna.

Menjelaskan lebih lanjut sewaktu pemeriksaan semula oleh Timbalan Pendakwa Raya, Noorin Badaruddin, saksi pendakwa keenam itu menyatakan, alel 18 tersebut hanya timbul pada salah satu puncak DNA dan tidak pada lain-lain lokus.

"Sekiranya ia (alel 18) merupakan pencemaran atau berasal daripada seorang lagi individu, ia akan muncul pada lain-lain locus juga tetapi dalam kes ini tidak (berlaku),'' katanya.

Beliau juga menyatakan, tidak perlu baginya mendapatkan sampel rujukan daripada Judy atau mana-mana anggota polis yang terlibat dalam kes itu bagi mengenal pasti pemilik alel 18 kerana beliau memperoleh hasil ujian yang bagus dan lengkap daripada sampel-sampel yang ada padanya.

Dalam pada itu, Nor Aidora turut menafikan penglibatan Ketua Pengarah Jabatan Kimia Malaysia, N. Hithaya Jeevan (kini telah bersara) dan Ketua Seksyen DNA Forensik, Lim Kong Boon dalam kes itu.

Ini kerana, beliau menerima borang permohonan untuk analisis terus daripada Jude dan bukannya daripada mana-mana ketuanya.

Saksi itu berkata, satu-satunya penglibatan yang ada ialah beliau telah menerima panggilan daripada Jeevan pada waktu makan tengah hari untuk menunggu di pejabat pada 17 Julai 2008 bagi mengambil satu kes berprofil tinggi daripada pihak polis ekoran rakan setugasnya, Dr. Seah Lay Hong sedang berkursus di luar negara.

Lay Hong yang merupakan saksi pendakwa kelima sebelum ini mengesahkan kehadiran profil DNA Lelaki Y di dalam salur dubur mangsa.

Keputusan memilihnya untuk mengendalikan kes itu juga dibuat selepas perbincangan antara Jeevan, Kong Boon dan Pengarah Jabatan Forensik, Primulapathi Jaya, ujar beliau.

Pihak pembelaan turut dilihat berulang kali mengasak Nor Aidora dalam menjelaskan pembabitan ketua- ketua saksi tersebut terutamanya Jeevan dan Kong Boon dalam kes itu.

Desakan bertalu-talu itu pada satu ketika menyebabkan Nor Aidora terpaksa menjelaskan aliran kerja di jabatannya.

Asakan itu juga dipercayai adalah disebabkan penglibatan Jeevan dan Kong Boon dalam kes liwat membabitkan Ahli Parlimen Permatang Pauh itu pada 1998.

Dalam perbicaraan kes liwat pada 14 tahun lalu itu, Jeevan merupakan saksi pendakwa ke-19 yang menerima tiga bungkusan barang kes termasuk tilam dan bantal.

Kong Boon pula merupakan saksi pendakwa ke-21 yang menjalankan ujian DNA ke atas 13 tompokan darah dan air mani di atas tilam yang diambil dari tempat kejadian itu, Tivolli Villa.

Perbicaraan di hadapan Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd. Diah bersambung Isnin.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Nor Aidora: Tolonglah jangan marah saya

Posted:

Nor Aidora: Tolonglah jangan marah saya

Nor Aidora: Tolonglah jangan marah saya

KUALA LUMPUR 25 Feb. - Berbanding saksi-saksi lain dalam kes liwat membabitkan Datuk Seri Anwar Ibrahim, saksi pendakwa keenam, Nor Aidora Saedon (gambar) benar-benar berbeza atau boleh disifatkan sebagai 'unik'.

Tingkah lakunya amat bersahaja, manja dan sering tersenyum malah ada media yang menganggap ahli kimia itu seorang yang comel sewaktu memberi keterangan dalam bahasa Inggeris.

Bagaimanapun, perlakuan wanita tersebut barangkali menjengkelkan peguam bela, Ram Karpal Singh sehingga menganggap saksi itu tidak serius semasa memberi keterangan.

Pada peringkat awal sesi soal balas, selepas berlakunya perdebatan antara peguam itu dengan Peguam Cara Negara II, Datuk Mohd. Yusof Zainal Abiden, saksi tersebut yang akan genap berusia 38 tahun dalam tempoh lapan bulan lagi dengan manja meminta agar peguam itu tidak 'marah-marah'.

NOR AIDORA (NA): Saya tahu awak marah, tolong jangan marah pada saya.

RAM KARPAL (RK): Tak, saya tak marah. Kalau saya marah, awak akan tahu.

Keadaan itu mengundang gelak ketawa daripada semua yang berada di galeri awam dan Anwar yang duduk di kandang tertuduh.

Sewaktu menjelaskan mengenai asid deoksiribonukleik (DNA) dan locus, Ketua Unit DNA Paterniti, Jabatan Kimia Malaysia itu sekali lagi mewarnai suasana apabila secara tiba-tiba bertanya kepada Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd. Diah:

"Yang Arif, faham tak?"

Bagaimanapun, apa yang menarik ialah melihat cara lulusan Universiti Malaya (UM) dan pemegang Ijazah Sarjana dari sebuah universiti di New Zealand itu menangani asakan-asakan pertanyaan Ram Karpal.

Beliau dilihat tidak mudah melatah dan kadang kala ketawa kecil; mungkin bagi menenangkan dirinya.

Bagaimanapun, apabila menjelaskan mengenai ujian profil DNA yang dijalankan, wanita itu dilihat begitu yakin.

Pada satu ketika, mungkin akibat tidak tahan dengan pertanyaan peguam itu yang bertubi-tubi dalam nada yang keras, saksi itu dengan selamba meminta Ram Karpal agar lebih berhemah.

NA : Boleh tak awak jangan menjerit? Saya di sini untuk membantu mahkamah. Saya perlu beri penjelasan tetapi awak tak bagi saya jelaskan.

Sebelum prosiding mahkamah berhenti pada pukul 4 petang, Nor Aidora sekali lagi secara selamba menjadikan Hakim Mohamad Zabidin sebagai contoh.

"DNA sentuhan (trace DNA) ialah DNA yang diperoleh daripada sesuatu permukaan yang telah disentuh. Contohnya, kalau saya ambil cermin mata Yang Arif dan buat calitan padanya, itu DNA sentuhan," katanya.

Jawapannya itu menyebabkan hakim terbabit yang pada mulanya kelihatan serius, tersenyum dan tertawa kecil.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan