Sabtu, 26 Februari 2011

Kosmo Online - Negara

Kosmo Online - Negara


Pameran alam mistik haram

Posted:

Pameran alam mistik haram

Pameran alam mistik haram

Oleh LUQMAN HAKIM AB. RAHIM


PAMERAN mistik menarik perhatian ramai tetapi dari sudut agama ia dikhuatiri boleh merosakkan akidah. - Gambar hiasan


KUALA LUMPUR – Penganjur satu pameran di Kuala Terengganu yang bakal mengetengahkan artifak mistik seperti anak kerak, jenglot dan jin diminta membatalkan sahaja program itu memandangkan ia ditegah dalam Islam.

Setiausaha Jawatankuasa Muzakarah Fatwa Kebangsaan, Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz berkata, jawatankuasa itu sudah membuat ketetapan bahawa pameran seperti itu adalah haram sejak tahun 2007 lagi.

"Jawatankuasa Fatwa membuat ketetapan itu atas kepentingan tidak mahu lagi melihat umat Islam di negara ini terus disogok dengan perkara-perkara tahyul serta khurafat yang tidak mendatangkan faedah,'' katanya ketika dihubungi di sini semalam.

Beliau yang juga Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) mengulas mengenai laporan akhbar semalam terhadap pameran bertemakan Masyarakat Berakidah yang dijadual berlangsung tiga bulan di Dataran Shahbandar, Kuala Terengganu mulai April ini.

Pameran dikendalikan Dynasty Event Sdn. Bhd. itu turut mendapat kerjasama agensi kerajaan seperti Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT), Jabatan Kebudayaan Terengganu, Majlis Penggalakan Pelancongan dan Majlis Bandaraya Kuala Terengganu.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Boleh bayar saman di pejabat pos hari ini

Posted:

Boleh bayar saman di pejabat pos hari ini

Boleh bayar saman di pejabat pos hari ini

KUALA LUMPUR - Semua pejabat pos di seluruh negara dibuka hari ini untuk memudahkan orang ramai menjelaskan bayaran saman trafik mereka pada hujung minggu.

Pengarah Pengurusan Kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif Pos Malaysia, Datuk Syed Faisal Albar berkata, waktu operasi pejabat pos adalah seperti hari biasa.

"Kami faham ada pelanggan yang sukar menjelaskan bayaran saman mereka pada hari bekerja, justeru kami berusaha membantu dengan membuka pejabat pos terpilih untuk sebarang urusan pada hari Ahad.

"Kami harap pelanggan akan menggunakan peluang ini untuk menjelaskan bayaran saman mereka,'' katanya dalam satu kenyataan di sini semalam.

Selain pejabat pos, kaunter saman juga dibuka seperti biasa hari ini di balai-balai polis seluruh negara.

Orang ramai yang membayar saman selewat-lewatnya 28 Februari ini akan mendapat diskaun 50 peratus selain mengelak daripada tindakan disenarai hitam.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

92 orang pulang dari Libya esok

Posted:

92 orang pulang dari Libya esok

92 orang pulang dari Libya esok

Oleh ZULKIFLI MANZOR
zulkifli.manzor@kosmo.com.my


WARGA asing terpaksa menaiki pesawat tentera Turki untuk diterbangkan keluar dari Libya dan tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Dalaman, Turki malam kelmarin.


KUALA LUMPUR - Kumpulan pertama rakyat Malaysia yang dibawa keluar dari Libya dijangka tiba di tanah air kira-kira pukul 6.30 pagi esok.

Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman berkata, kumpulan seramai 92 orang itu akan berlepas dari Rome, Itali dengan pesawat Malaysia Airlines (MAS) pada pukul 12.20 tengah hari ini.

Anifah dalam kenyataan akhbarnya di sini semalam menjelaskan, kumpulan kedua seramai 38 orang lagi dijadualkan berlepas pulang dengan pesawat MAS pada 1 Mac.

Dalam pada itu, katanya, seramai 131 rakyat Malaysia itu yang sebelum ini berada di Tunisia setelah terkandas di Tripoli, Libya selamat tiba di Rome kira-kira pukul 5.40 pagi kelmarin dengan menggunakan pesawat Hercules C-130 Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM).

Tambahnya, ketibaan mereka disambut Duta Malaysia ke Itali, Datuk Ramli Naam sebelum dihantar ke sebuah hotel sementara menunggu penerbangan pulang ke Malaysia.

Selain itu, kata beliau, Duta Malaysia ke Libya, Mohd. Zulkephli Mohd. Noor yang kini berada di Tunis, Tunisia akan memantau dan memberi laporan terkini situasi Libya kepada Kementerian Luar Negeri dari semasa ke semasa.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan