Jumaat, 25 Februari 2011

Kosmo Online - Negara

Kosmo Online - Negara


131 dipindah keluar dari Libya

Posted:

131 dipindah keluar dari Libya

131 dipindah keluar dari Libya

Oleh ZULKIFLI MANZOR
zulkifli.manzor@kosmo.com.my


SEBAHAGIAN daripada 150 rakyat Libya menyertai perhimpunan mendesak Muammar Gaddafi meletak jawatan di hadapan kedutaan negara mereka di Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR - Seramai 131 rakyat Malaysia yang terperangkap di Libya berjaya dipindahkan ke Tunis, Tunisia pada pukul 12 tengah hari semalam berikutan ancaman keselamatan yang semakin memuncak di negara bergolak itu.

Turut diterbangkan keluar dengan pesawat Tunis Air itu ialah Duta Malaysia ke Libya, Mohd. Zulkephli Mohd. Noor dan isteri.

Kesemua rakyat Malaysia itu dijadualkan menaiki pesawat Hercules C-130 Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) dari Tunisia menuju ke Rom, Itali.

Selain rakyat Malaysia, penerbangan dari Libya itu turut memindahkan 55 rakyat Thailand, Filipina, Indonesia, United Kingdom dan Tunisia yang merupakan kakitangan syarikat Ranhill Berhad.

Kementerian Luar Negeri dalam satu kenyataan semalam memberitahu, proses pemindahan rakyat Malaysia dari Libya itu mendapat kerjasama Majlis Keselamatan Negara (MKN), Angkatan Tentera Malaysia dan Ranhill Berhad.

"Kementerian Luar akan terus memantau perkembangan semasa keselamatan di Libya dan akan terus memberi bantuan yang sewajarnya kepada beberapa rakyat Malaysia yang memilih untuk terus berada di negara itu," kata kenyataan itu.

Libya kini bergolak apabila rakyat mengadakan tunjuk perasaan mendesak Muammar Gaddafi meletak jawatan tetapi pemimpin veteran itu bertindak balas dengan menentang gerakan antikerajaan menggunakan kuasa tentera sehingga mengorbankan lebih 1,000 orang setakat ini.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pelajar boleh pulang ke Mesir

Posted:

Pelajar boleh pulang ke Mesir

Pelajar boleh pulang ke Mesir

Oleh NIK NOORSUHAIDA AB KAHAR
berita@kosmo.com.my


PELAJAR Malaysia yang baru pulang ke tanah air pada awal Februari lalu perlu bersedia untuk kembali ke Mesir mulai 12 Mac ini.


KUALA LUMPUR – Penuntut Malaysia yang sedang mengikuti pengajian di beberapa buah universiti di Mesir dan terpaksa pulang ke tanah air ekoran pergolakan politik di negara itu baru-baru ini boleh kembali ke negara tersebut untuk menyambung pengajian masing-masing mulai 12 Mac ini.

Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, keputusan itu dicapai hasil pertemuan pasukan khas negara dengan universiti-universiti di negara itu sejak Ahad lepas hingga semalam bagi menentukan tarikh untuk memulakan pengajian.

"Penuntut bagaimanapun diminta menunggu pengumuman daripada Majlis Keselamatan Negara mengenai kepastian tahap keselamatan di Mesir sebelum kembali ke negara berkenaan," katanya dalam kenyataan di sini semalam.

Menurut Mohamed Khaled, hasil pertemuan dengan pihak universiti di negara itu, pihaknya dimaklumkan bahawa Universiti Kaherah akan memulakan semula pengajian perubatan peringkat pengajian praklinikal dan klinikal pada 12 Mac ini.

"Begitu juga dengan Universiti Al-Azhar yang turut memulakan pengajian program pergigian pradental pada hari yang sama," katanya.

Bagi program perubatan di semua peringkat pengajian di Universiti Al-Azhar pula akan bermula pada 15 Mac manakala penuntut program Pengajian Islam perlu mendaftar semula selewat-lewatnya pada 8 April.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kucupan terakhir sebelum lemas

Posted:

Kucupan terakhir sebelum lemas

Kucupan terakhir sebelum lemas


ANGGOTA bomba mengangkat mayat Heiman yang ditemui lemas di tasik Taman Sri Gombak semalam.


GOMBAK - Seorang bapa tidak menyangka tindakan anak bongsunya bersalam dan mengucupnya selepas mengambil wang saku untuk ke sekolah merupakan petanda yang pelajar tahun enam itu akan pergi selama-lamanya apabila dia ditemui lemas kelmarin.

Kejadian pukul 3 petang itu berlaku ketika Heiman Jamaludin, 12, dikatakan bermain di tasik Taman Sri Gombak di sini selepas tamat waktu persekolahan bersama seorang rakan dalam hujan lebat sebelum terjatuh.

Jamaludin, 59, memberitahu, sebelum ini, anaknya tidak akan berpatah semula ke rumah jika terlupa hendak salam atau mengucupnya ketika hendak ke sekolah.

Namun pada hari kejadian katanya, anaknya sanggup berpatah balik ke rumah walaupun telah separuh jalan menaiki motosikal bersama ibunya ke sekolah.

"Selalunya dia tidak begitu, kalau sudah terlupa salam dia akan terus pergi sekolah tetapi semalam (kelmarin) dia beriya-iya menyuruh ibunya pusing semula ke rumah untuk bersalaman dengan saya.

"Kami sekeluarga reda dengan kejadian ini. Heiman merupakan anak yang disayangi keluarga dan disenangi rakan-rakannya," ceritanya ketika ditemui di Tanah Perkuburan Islam Bukit Permata di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan