Sabtu, 26 Februari 2011

Utusan Online - Muka Hadapan

Utusan Online - Muka Hadapan


RM10.3b kekalkan RON95

Posted:

RM10.3b kekalkan RON95

RM10.3b kekalkan RON95

Oleh SAIFULIZAM MOHAMAD
dan MOHD. ASRON MUSTAPHA
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 25 Feb. – Kerajaan tidak akan menaikkan harga petrol RON 95 buat masa ini walaupun harga minyak dunia meningkat ekoran pergolakan di beberapa negara di Asia Barat dan Afrika Utara.

Justeru Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak meminta rakyat supaya tidak bimbang kerana setiap tindakan kerajaan mengambil kira beban serta kos hidup yang dihadapi oleh mereka.

Untuk itu, katanya, kerajaan bersedia mengeluarkan sejumlah subsidi yang lebih besar bagi memastikan kos perbelanjaan harian rakyat boleh dikawal.

"Setiap keputusan yang kita buat akan mengambil kira beban kepada rakyat. Rakyat tetap menjadi keutamaan kita meskipun terpaksa mengeluarkan jumlah subsidi yang besar.

"Apa yang kita pentingkan sekarang ialah soal belanja atau kos hidup rakyat yang perlu kita kawal supaya kadar inflasi tidak meningkat. Setakat ini, kadarnya masih terkawal. Jika kadarnya tinggi ia akan menjadi satu sungutan di kalangan rakyat," katanya.

Beliau berkata demikian selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) UMNO di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika ditanya persediaan kerajaan mengenai kemungkinan berlaku kenaikan harga minyak dunia secara mendadak berikutan pergolakan di beberapa negara Asia Barat dan Afrika Utara seperti Mesir dan Libya.

Sebagai contoh, Libya telah menghentikan pengeluaran minyak secara perlahan-lahan sejak kelmarin ekoran syarikat minyak yang beroperasi di negara itu menutup kemudahan mereka selepas tunjuk perasaan di negara berkenaan berterusan.

Untuk rekod, harga semasa bagi RON 95 ialah RM1.90 seliter.

Mengulas isu itu Najib berkata, subsidi yang ditanggung oleh kerajaan buat masa ini berjumlah RM10.3 bilion.

"Dari segi bajet kita telah memperuntukkan subsidi sebanyak RM10.3 bilion untuk tahun ini dan jika tiada perubahan harga (minyak dunia), jumlah subsidi kita akan meningkat agak ketara.

"Namun subsidi ini tidak melibatkan RON 97 kerana ia berdasarkan harga minyak semasa," katanya lagi.

Mengenai bajet tambahan untuk subsidi sekiranya trend kenaikan minyak dunia terus berlaku beliau berkata, kerajaan akan melihat harga minyak semasa di pasaran dunia.

"Kita perlu lihat harga minyak semasa dunia kerana ia terumbang-ambing," ujarnya.

Dalam pada itu, Perdana Menteri percaya sekiranya keadaan di Asia Barat dan Afrika Utara reda dalam kadar segera, harga minyak dunia akan turun.

"Jika keadaan di Asia Barat reda dalam keadaan yang segera harga minyak pasti akan turun. Jika turun, harga RON 97 juga turun dan itu yang kita janjikan. Kita hanya kawal RON 95 serta produk yang lain seperti gas asli cecair (LPG) dan diesel," katanya lagi.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Libya kian tenat, rakyat kita dikeluarkan

Posted:

Libya kian tenat, rakyat kita dikeluarkan

Libya kian tenat, rakyat kita dikeluarkan


Orang awam mengusung keranda rakyat Libya yang dibunuh dalam pertempuran di Beghazi, kelmarin.



  • SERAMAI 131 rakyat Malaysia di Libya berjaya dibawa keluar dan diterbangkan melalui sebuah pesawat sewa khas yang mendarat di Tunis, Tunisia, pada kira-kira pukul 11.30 pagi (waktu Malaysia), semalam.
  • Askar Gaddafi menembak mati sekurang-kurangnya 100 penunjuk perasaan antikerajan di bandar Zawiya malam kelmarin.
  • Muammar Gaddafi tidak akan teragak-agak untuk menggunakan senjata biologi dan kimia apabila semakin banyak kawasan di negara ini jatuh ke tangan penunjuk perasaan antikerajaan.
  • Switzerland membekukan serta-merta aset Gaddafi dan penyokong kuatnya. Britian juga akan mengambil tindakan merampas aset Gaddafi bernilai berbilion pound yang disimpan di Eropah.
  • Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

    4 didakwa sebabkan kematian pekerja kafe siber

    Posted:

    4 didakwa sebabkan kematian pekerja kafe siber

    4 didakwa sebabkan kematian pekerja kafe siber

    PULAU PINANG 25 Feb. - Empat pengusaha aktiviti pantai 'beach boy' termasuk dua adik-beradik dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas tuduhan menyebabkan kematian seorang pekerja kafe siber di Batu Feringghi pada pertengahan bulan ini.

    Mereka ialah Mohd. Shawal Ahmad, 23; Sahhar Mohd. Redzuan, 28; Muhamed Azlan Shah Mohamed Yusoof, 27; dan abangnya, Mohamed Alimshah Mohamed Yusoff, 31.

    Kesemua mereka yang memakai kemeja T dan berseluar pendek mengaku tidak bersalah selepas pertuduhan dibacakan di hadapan Hakim Sitarun Nisa Abdul Aziz.

    Keempat-empat tertuduh juga dilihat saling berpandangan antara satu sama lain sebelum masing-masing menggelengkan kepala selepas jurubahasa bertanyakan pengakuan mereka.

    Beberapa ahli keluarga dan rakan tertuduh turut hadir di mahkamah mengikuti prosiding kes tersebut hari ini.

    Mengikut pertuduhan, kesemua mereka didakwa telah menyebabkan kematian Mah Mun Zuen, 26, kira-kira pukul 2.15 pagi, 12 Februari lalu di hadapan Kedai Hasni Mini Market, Jalan Sungai di Baru Feringghi.

    Timbalan Pendakwa Raya, G. Jaya Prem mengemukakan pertuduhan mengikut Seksyen 304(a) Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 30 tahun dan boleh dikenakan denda.

    Terdahulu, Jaya Prem menawarkan jaminan RM20,000 dengan seorang penjamin bagi setiap tertuduh.

    Bagaimanapun, ketika diberi peluang mengemukakan rayuan berhubung jumlah jaminan tersebut, kesemua tertuduh hanya menggelengkan kepala sambil berkata:

    "Tiada apa-apa. Ikut Puan."

    Sitarun Nisa kemudian membenarkan permohonan pihak pendakwa supaya setiap tertuduh dibebaskan dengan ikat jamin RM20,000 dengan seorang penjamin.

    Mereka juga dikehendaki melaporkan diri di balai polis berhampiran dengan tempat tinggal masing-masing sekali setiap minggu.

    Mengikut laporan akhbar, dalam kejadian tersebut, seorang pekerja kafe siber cedera parah diserang sekumpulan lelaki di Batu Feringghi dengan menggunakan topi keledar dan sebatang kayu.

    Ekoran kejadian itu, mangsa yang mengalami pendarahan teruk di kepala akibat terkena hentakan kuat dengan objek keras telah dihantar ke Unit Rawatan Kecemasan Hospital Pulau Pinang (HPP).

    Ekoran kejadian itu, lapan lelaki yang merupakan pengusaha aktiviti pantai 'beach boy' berusia antara 20-an dan 30-an telah berjaya ditahan polis tidak berapa lama selepas tiba di tempat kejadian.

    Selepas lima hari berada di HPP, mangsa meninggal dunia.

    Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

    Tiada ulasan:

    Catat Ulasan