Isnin, 28 Februari 2011

Utusan Online - Politik

Utusan Online - Politik


Hati-hati 'fatwa' songsang Pas - TPM

Posted:

Hati-hati 'fatwa' songsang Pas - TPM

Hati-hati 'fatwa' songsang Pas - TPM

JASIN 28 Feb. - Pengundi diminta membuat penilaian sewajarnya terhadap 'fatwa' songsang yang dikeluarkan pemimpin Pas semasa kempen Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Merlimau dan Kerdau.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyidin Yassin berkata, ini lebih-lebih lagi apabila Pas cuba melabelkan pengundi UMNO dan Barisan Nasional (BN) sebagai jahiliah.

"Seperti di Tenang, Pas sewenang-wenangnya mengatakan sesiapa yang mengundi UMNO bukan sahaja kafir tetapi jahiliah, kononnya juga sembelihan orang UMNO tidak boleh dimakan dan mereka tidak mahu sembahyang (berjemaah) berimamkan orang UMNO.

"Kita tidak memerlukan 'fatwa' sebegitu, masyarakat dan kerajaan sudah ada badan seperti majlis-majlis agama Islam dan Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan.

"Saya tidak tahu berapa puluh dan ratus fatwa yang telah dikeluarkan oleh mereka (Pas) setiap kali musim pilihan raya dan semuanya songsang belaka," katanya.

Beliau berucap pada Majlis Penyampaian Anugerah Cemerlang Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Jamuan Rakyat di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Dang Anum, Merlimau di sini hari ini.

Hadir sama, Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam dan calon BN bagi Pilihan Raya Kecil Merlimau, Roslan Ahmad.

Muhyiddin menambah, pihak pembangkang juga tidak bersikap rasional kerana enggan mengakui segala usaha baik yang dilakukan BN selama ini dalam memajukan bangsa dan negara.

Seramai 34 pelajar cemerlang PMR 2010 yang memperoleh 8A dan 9A di sekitar Merlimau diraikan pada majlis itu termasuk 29 orang daripada SMK Dang Anum.

Roslan merupakan bekas pelajar sekolah tersebut.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

'Skuad kamera' pembangkang cenderung sebar fitnah

Posted:

'Skuad kamera' pembangkang cenderung sebar fitnah

'Skuad kamera' pembangkang cenderung sebar fitnah

JASIN 28 Feb. - Tindakan Pas menubuhkan 'skuad kamera' untuk mengintip pergerakan calon dan peraih undi Barisan Nasional (BN) di Merlimau dan Kerdau hanya mendedahkan kelemahan jentera pilihan raya parti itu yang ketandusan isu untuk dimanipulasikan.

Malah, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, beliau cuma khuatir 'skuad' berkenaan akan lebih menjurus kepada gejala menabur fitnah dan dakyah yang amat dicela oleh Islam.

"Terima kasih kerana beritahu, kita akan senyum... tapi hakikatnya kita (BN) tumpu kepada strategi sebab kalau nak 'buat cerita', macam-macam fitnah dan dakyah akan berlaku.

"Macam insiden Nik Aziz (beri duit kepada Orang Asli pada kempen pilihan raya kecil Galas tempoh hari), itu kita serah kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), kita ada peraturan dan saya percaya semua parti faham akan peraturan (berkempen) ini," katanya.

Beliau ditemui pemberita selepas menyampaikan Anugerah Tawaran Baru kepada 586 guru besar sekolah rendah dalam Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) Pendidikan di SMK Tun Syed Zahiruddin, Merlimau di sini hari ini.

Muhyiddin mengulas kenyataan Ketua Pengarah Pilihan Raya Pas, Datuk Abdul Halim Abdul Rahman bahawa Pas telah menubuhkan 'skuad kamera' untuk mengintip pergerakan jentera pilihan raya BN.

Menurut Abdul Halim, gambar yang akan diambil termasuk jika wujud pergerakan elemen rasuah itu kemudian akan dicetak dan disebarkan sebagai modal kempen Pas pada saat-saat akhir pengundian Ahad ini.

Dalam pada itu mengulas tindakan isteri calon Pas, Shakila Mohamad yang juga seorang guru mengiringi suaminya, Yuhaizad Abdullah berkempen untuk meraih sokongan pengundi, Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata:

"Dia ada kelayakan dari segi jawatan (guru) dan dia bebas ke mana sahaja asalkan tidak melanggar peraturan perkhidmatan awam, kerajaan tidak akan berniat jahat terhadapnya."

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan