Khamis, 24 Februari 2011

Berita Harian: Mutakhir

Berita Harian: Mutakhir


Bank Rakyat catat peningkatan 10.8 peratus keuntungan sebelum cukai

Posted: 24 Feb 2011 02:06 AM PST

Mutakhir

KUALA LUMPUR: Bank Kerjasama Rakyat Malaysia Bhd mencatatkan peningkatan 10.8 peratus dalam keuntungan sebelun cukai RM1.72 bilion bagi tahun kewangan berakhir 31 Dis 2010 daripada RM1.55 bilion pada tahun sebelumnya.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan keputusan kewangan bank itu di sidang media di sini hari ini.

Beliau berkata keuntungan itu dicapai hasil peningkatan berterusan pendapatan, pengurusan kos yang efisien dan kualliti aset yang tinggi sementara mengekalkan amalan perbankan berhemat. Pendapatan kasar Bank Rakyat naik 24.3 peratus kepada RM4.70 bilion daripada RM3.78 bilion sementara pendapatan bersih selepas pengagihan keuntungan kepada pendeposit meningkat 16.7 peratus kepada RM3.05 bilion daripada RM2.61 bilion sebelum ini.

Ia mengisytiharkan dividen 15 peratus bernilai RM294.9 juta.

Pengarah Urusannya, Datuk Kamaruzaman Che Mat berkata pertumbuhan perolehan Bank Rakyat bagi tahun kewangan sekarang diramalkan pada 10 peratus.

"Peningkatan itu akan menjadi lebih perlahan kerana kami tidak mengembang terlalu banyak dalam perbankan runcit terutamanya dalam pembiayaan peribadi berbanding tahun lalu.
"Sasaran 10 peratus adalah mencukupi untuk pertumbuhan dan keuntungan yang stabil," katanya kepada pemberita.

Beliau berkata untuk tahun ini, Bank Rakyat menyasarkan peningkatan yang lebih tinggi dalam pendapatan berasaskan yuran dan menumpukan kepada perniagaan perbankan teras dan pengurusan harta ke arah sasaran pertumbuhan itu.

Pendapatan berasaskan yuran bank itu naik 13 peratus tahun lepas kepada RM92.3 juta, di mana 89.6 peratus daripadanya disumbangkan oleh pendapatan daripata penulisan wasiat, komisyen dari Takaful dan yuran perkhidmatan ATM.

Pendapatan daripada pembiayaan meningkat kepada RM4.04 bilion daripada RM3.40 bilion sebelum ini, di mana 92 peratus adalah daripada perbankan pelanggan.

Kamaruzaman berkata bank itu akan membuka lapan lagi cawangan tahun ini, menambah kepada 127 yang ada, dengan jumlah pelaburan mencecah RM8 juta.

"Akan terdapat tiga cawangan masing-masing di Sabah There (Samporna, Putatan dan Kota Marudu) dan Sarawak (Limbang, Kapit dan Serian) dan setiap satu di Bentong, Pahang dan Kerteh, Terengganu.

"Kami akan mempunyai empat cawangan menjelang pertengahan tahun. Kira-kira RM1 juta akan dilaburkan untuk setiap cawangan," katanya. - BERNAMA


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Seorang rakyat Malaysia dilapor hilang di Christchurch

Posted: 24 Feb 2011 01:38 AM PST

Mutakhir

KUALA LUMPUR: Seorang pekerja wanita rakyat Malaysia dilapor hilang di Christchurch berikutan kejadian gempa bumi Selasa lepas dan usaha mengesannya sedang dijalankan.

Ketua bilik operasi Malaysia di Chirstchurch, Ayauf Bachi, berkata pihaknya menerima laporan kehilangan wanita berumur 30-an itu daripada rakan-rakanya pada hari kejadian.

Wanita yang berasal dari Sarawak itu bekerja di sebuah syarikat swasta di bandar itu, dan keluarganya telah dihubungi bagi memaklumkan mengenai kehilangannya, katanya kepada Bernama ketika dihubungi untuk perkembangan terkini rakyat Malaysia di sana. Beliau berkata Pasukan Pertahanan Awam New Zealand yang mengetuai usaha mencari dan menyelamat mereka yang masih terperangkap dan hilang dalam malapetaka itu, telah dimaklumkan mengenai kehilangan wanita berkenaan.

Ayauf, yang juga Timbalan Ketua Protokol Kementerian Luar Negeri, berkata terdapat 636 rakyat Malaysia di Christchurch, termasuk 390 penuntut dan pihaknya telah mengadakan perjumpaan dengan kira-kira 40 penuntut dalam empat kumpulan hari ini untuk mengetahui bantuan yang perlu disalurkan.

Daripada empat kumpulan itu, tiga kumpulan datang sendiri ke bilik operasi yang ditempatkan di sebuah bangunan hotel di Christchurch, manakala pihaknya turut melawat satu lagi kumpulan yang mengandungi 12 penuntut yang rumah mereka rosak dan pada masa ini tidak dibenar memasukinya.

Ayauf berkata 12 penuntut terbabit kini menumpang dengan kawan-kawan dan usaha sedang dijalankan untuk memberi bantuan sewajarnya kepada mereka.
Angka kematian dalam gempa bumi bermagnitud 6.3 Selasa lalu meningkat kepada 98 orang, dengan 300 orang dilapor hilang.

Gempa itu yang paling teruk melanda New Zealand sejak gegaran bermagnitud 7.8 yang mengorbankan 256 orang di wilayah Hawke''s Bay pada 1931.

Gegaran pada September tahun lalu bermagnitud 7.1 pula memusnahkan 100,000 rumah tetapi tiada yang terkorban.

New Zealand terletak pada "Gegelang Api Pasifik", satu kawasan seismik dan volkanik luas yang menganjur dari Chile ke Jepun di sebelahnya dan ke Indonesia di sebelah lagi. - BERNAMA


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan