Sabtu, 26 Februari 2011

Utusan Online - Politik

Utusan Online - Politik


1,800 penyokong Pas sertai UMNO

Posted:

1,800 penyokong Pas sertai UMNO

1,800 penyokong Pas sertai UMNO

Oleh TOREK SULONG
pengarang@utusan.com.my

PASIR PUTEH 26 Feb. - Kira- kira 1,800 ahli dan penyokong Pas dari Parlimen ini menyertai UMNO dalam tempoh dua bulan pertama tahun ini selepas mereka menyedari tertipu dengan perjuangan parti pembangkang itu.

Dalam perkembangan terbaru, 30 bekas ahli Pas termasuk pemimpinnya dari kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Selising menyertai UMNO Cawangan Kampung Wakaf Bunut.

Mereka menyerahkan borang keahlian kepada Ketua UMNO Bahagian Pasir Puteh, Zawawi Othman dalam satu majlis di Dewan Tabika Kampung Wakaf Bunut, di sini hari ini.

Zawawi berkata, kesemua bekas ahli Pas itu mengikut jejak langkah bekas Ketua Penerangan Khas Pas DUN Selising, Nordin Daud, 48, dan Ketua Pas Cawangan Kampung Wakaf Bunut, Mohd. Soleh Mat Hassan, 66, menyertai UMNO.

"Hari ini bekas ketua pengawal keselamatan, ketua Pemuda, ketua Muslimat dan ahli jawatankuasa Pas cawangan itu yang bersama parti itu selama 40 tahun menyatakan pendirian mereka menyertai UMNO.

"Ini membuktikan satu gelombang perubahan yang memberi laluan kepada UMNO dan Barisan Nasional untuk bertapak kembali di Kelantan.

"Apa yang perlu kita (kepimpinan UMNO) lakukan ialah terus memberi perkhidmatan kepada rakyat di peringkat akar umbi walaupun kita sebenarnya bukan wakil rakyat yang sepatutnya lebih bertanggungjawab dan cakna terhadap permasalahan rakyat," katanya ketika ditemui selepas majlis tersebut.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Nik Aziz patut bersyukur - Dr. M

Posted:

Nik Aziz patut bersyukur - Dr. M

Nik Aziz patut bersyukur - Dr. M

Oleh AMIZUL TUNIZAR AHMAD TERMIZI
utusanperak@utusan.com.my

PASIR SALAK 26 Feb. - Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat patut bersyukur dilahirkan sebagai orang Melayu yang tentunya beragama Islam.

Beliau berkata, Melayu adalah bangsa yang unik di dunia kerana mengikut Perlembagaan, orang Melayu mesti bertutur dalam bahasa Melayu, mengamalkan adab Melayu dan beragama Islam.

"Sekiranya Nik Aziz dilahirkan sebagai orang Vietnam atau Laos, belum tentu Menteri Besar Kelantan itu menjadi umat Islam.

"Oleh kerana ibu bapa beliau orang Melayu, maka Nik Aziz pun dilahirkan sebagai orang Islam dan berpeluang belajar agama Islam," katanya.

Beliau berucap di hadapan lebih 15,000 orang yang hadir pada Perhimpunan Melayu Perkasa Perak anjuran Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) di Pulau Datuk Sagor di sini hari ini.

Dr. Mahathir juga berkata, Nik Abdul Aziz sanggup menidakkan hak Melayu dan mengatakan nasionalis seperti beliau tidak Islam hanya kerana inginkan sokongan bukan Islam.

Tegas beliau, tiada siapa pun yang berani mengatakan mereka yang berjuang untuk bangsa Melayu Islam adalah tidak Islam.

"Apabila berkempen, beliau kata nasionalis tidak Islam tetapi hanya mereka yang sokong Pas adalah Islam.

"Kalau begitu, orang Islam di Malaysia ini berkurangan sebab lebih ramai tidak menjadi ahli Pas daripada menjadi ahli parti itu," ujarnya.

Bekas Perdana Menteri itu sebelum ini mendakwa Nik Abdul Aziz mengkafirkan beliau kerana Menteri Besar Kelantan itu mendakwa 'sokong Pas ertinya sokong Islam'.

Dr. Mahathir menambah, walaupun orang Melayu dianggap perkauman kerana mempertahankan hak mereka yang tinggal sedikit, ia tidak merubah hakikat bahawa mereka adalah orang Melayu.

"Perjuangan kita adalah perjuangan mulia untuk mendapatkan tempat kita di negara kita dan sekarang, kita tidak boleh sebut Melayu di negara kita sendiri.

"Namun, hakikatnya, kita masih orang Melayu yang mempunyai tanggungjawab untuk menyelamatkan kepentingan kita supaya tidak dirampas daripada kita," katanya.

Beliau juga meminta orang Melayu supaya berhati-hati membuat pilihan pada Pilihan Raya Umum Ke-13 agar tidak memilih mereka yang tamak dan mementingkan diri sendiri sebagai pemimpin.

Pada sidang akhbar, Dr. Mahathir menganggap orang Melayu masih keliru untuk menyatakan sokongan mereka walaupun banyak yang sudah dilakukan oleh kerajaan sedia ada dalam membantu mereka.

Menurut beliau, berbanding di negara lain, kerajaan Malaysia menyediakan peluang pekerjaan dan memberikan biasiswa pendidikan kepada rakyat terutama orang Melayu.

"Orang Melayu keliru dan tidak tahu hendak pergi ke mana. Kerajaan tolong pun mereka masih keliru.

"Ada negara yang kerajaannya langsung tidak tolong rakyat. Kerajaan kita wujudkan peluang kerja sampai ada banyak pekerjaan tetapi orang tidak mahu kerja," katanya.

Pada sidang akhbar sama, Dr. Mahathir berkata, Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Maybank Investment Bank Bhd., Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz tidak perlu meletak jawatan kerana mempertikai pelantikan Tan Sri Mohd. Isa Abdul Samad sebagai Pengerusi Felda.

"Saya tidak fikir dia perlu letak jawatan. Itu dia punya pendapat, kita tidak perlu dengar," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan