Rabu, 23 Februari 2011

Berita Harian: Nasional

Berita Harian: Nasional


Pesawat TUDM sudah ke Libya

Posted: 23 Feb 2011 02:37 PM PST

Nasional

PENUNJUK perasaan mengoyak Buku Hijau tulisan Gaddafi di Tobruk, Libya.

PENUNJUK perasaan mengoyak Buku Hijau tulisan Gaddafi di Tobruk, Libya.

Operasi menyelamat, bawa pulang 190 rakyat Malaysia bermula

KUALA LUMPUR: Kerajaan sudah menghantar sebuah pesawat C-130 Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) untuk operasi menyelamat dan membawa pulang 190 rakyat Malaysia di Libya yang kini dilanda kebangkitan rakyatnya mendesak pemimpin mereka, Muammar Gaddafi meletakkan jawatan.

Setiausaha Majlis Keselamatan Negara (MKN), Datuk Mohamed Thajudeen Abdul Wahab berkata, pesawat itu sudah mendarat di Slovakia sebelum ke Rome, Itali serta ke Lapangan Terbang Tripoli, Libya.

Bagaimanapun, kerajaan belum menerima hak mendarat daripada pihak berkuasa negara berkenaan bagi membawa pulang rakyat ke tanah air. "Kita faham keadaan di sana agak kelam kabut dengan lapangan terbangnya ditutup. Namun, usaha perlu dilakukan untuk memindahkan rakyat dari pejabat kedutaan di Tripoli ke negara berdekatan seperti Itali atau Dubai yang dijadikan sebagai pusat transit.

"Bila mereka dipindahkan bergantung kepada kebenaran pihak berkuasa negara berkenaan dan mungkin mengambil masa seminggu atau lebih," katanya ketika dihubungi, semalam.

Laporan sebelum ini yang memetik kenyataan Timbalan Menteri Luar, Senator A Kohilan Pillay, operasi menyelamat rakyat Malaysia di Libya mungkin akan menggunakan laluan darat jika opsyen laluan udara gagal dilaksanakan.

Pertumpahan darah di negara Afrika Utara itu terus meningkat kepada 400 orang apabila Gaddafi mengarahkan tentera menyerang rakyat yang melakukan protes antikerajaan menggesa beliau berundur selepas 42 tahun memerintah.
Tindakan Gaddafi dikecam masyarakat antarabangsa yang mendesak beliau menghentikan keganasan terhadap penunjuk perasaan. Keadaan di negara itu dilaporkan semakin bergolak dengan penunjuk perasaan menyerang bangunan kerajaan serta merosakkan lapangan terbang Benghazi ketika ramai warga asing mula meninggalkan negara itu.

Sementara itu, sumber Kementerian Luar dan Kedutaan di Yaman menyatakan, seramai 646 rakyat Malaysia termasuk 550 pelajar dilaporkan selamat walaupun keadaan di negara Teluk itu dilaporkan tidak menentu.

"Sebenarnya keadaan di Sana'a tidak seburuk seperti yang dilaporkan media di sana. Bagaimanapun, kita sudah mengarahkan rakyat Malaysia di sana mengambil langkah berjaga-jaga termasuk segera menghubungi kedutaan jika keselamatan mereka terancam," katanya.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

‘Gaddafi tidak harus gunakan kekerasan’

Posted: 23 Feb 2011 02:37 PM PST

Nasional

ISTANBUL: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berkata pemimpin Libya Muammar Gaddafi tidak harus menggunakan kekerasan menangani tunjuk perasaan.

"Kami berpendapat beliau tidak harus menggunakan kekerasan, " katanya kepada AFP di sini, semalam.

"Apa yang penting adalah bagi kita mengambil kira aspirasi rakyat... sistem pemerintahan haruslah sah, berdasarkan sokongan diberikan rakyat. Penduduk negara Arab dan Afrika Utara "memberi isyarat jelas" tuntutan mereka untuk perubahan dan pembaharuan, kata Perdana Menteri yang mengadakan lawatan rasmi ke Turki.

Perdana Menteri tidak bimbang kemungkinan Malaysia berdepan dengan pemberontakan.

Beliau berkata, pilihan raya di Malaysia diadakan secara bebas dan adil dan kerajaan semakin menikmati sokongan yang meningkat.

Kerajaan sedang membuat persediaan untuk membawa pulang 190 rakyat Malaysia yang terperangkap di Libya.
Sementara itu di KUALA LUMPUR, Najib mengucapkan takziah kepada rakyat New Zealand berikutan gempa bumi berukuran 6.3 magnitud yang melanda Christchurch, kelmarin sehingga mengorbankan 75 nyawa dan kemusnahan harta benda.

Perdana Menteri mewakili kerajaan dan rakyat Malaysia amat bersimpati dengan kejadian yang berpusat di Lyttleton dengan kedalaman lima kilometer, selain gegaran yang dirasai di Wellington dan Dunedin sehingga menyebabkan perintah darurat diisytiharkan.

Dalam kenyataan yang dikeluarkan Wisma Putra semalam, kerajaan akan memantau situasi di Christchurch secara dekat dan kese-lamatan hampir semua pelajar Malaysia yang berdaftar dengan Jabatan Pelajar Malaysia (MSD) sudah dipastikan.

Bagi mengesan rakyat Malaysia di Christchurch, nama penuh, tarikh lahir, alamat saudara terdekat di Malaysia selain alamat dan nombor telefon mereka di New Zealand perlu diberikan kepada pegawai kedutaan bertugas. Sebarang pertanyaan boleh berhubung dengan pusat operasi di talian +6433485059 atau faks +6433480810.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan