Khamis, 24 Februari 2011

Harian Metro: Mutakhir

Harian Metro: Mutakhir


Lima awak-awak tempatan ditahan kerana cuba seludup diesel

Posted: 23 Feb 2011 10:29 PM PST

KANGAR: Lima awak-awak tempatan ditahan Agensi Penguatkuasa Maritim Malaysia (APMM) ketika cuba menyeludup keluar 2,000 liter diesel dengan dua bot ke negara jiran di perairan Kuala Perlis, semalam.

Dua awak-awak berumur 27 dan 47 tahun ditahan pada kedudukan 1.2 batu nautika dari pantai Kuala Perlis pada jam 2.35 petang dan dua jam selepas itu tiga awak-awak berumur antara 23 dan 64 tahun ditahan di 2.5 batu nautika dari Pantai Kuala Perlis.


Ketua Penguatkuasa Daerah Maritim 1 Langkawi Kapten (Maritim ) Abdul Rahim Abdullah berkata, pihaknya merampas 2,000 liter bersubsidi, masing-masing 1,000 liter daripada setiap bot itu.

"Kami percaya diesel yang dibawa dalam kedua-dua bot yang diubahsuai itu adalah untuk diseludup dan ketika dikesan kedua-dua bot itu menuju ke perairan sempadan," katanya.


Beliau berkata mereka yang ditahan itu diserah kepada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) untuk tindakan lanjut.


- Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Penganggur dihukum mati kerana membunuh

Posted: 23 Feb 2011 10:20 PM PST

KANGAR: Seorang penganggur dijatuhi hukuman mati oleh Mahkamah Tinggi di sini hari ini selepas didapati bersalah membunuh seorang kanak-kanak perempuan berusia 22 bulan pada 2009.

Pesuruhjaya Kehakiman Mohd Zaki Abdul Wahab membuat keputusan itu selepas mendapati pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes melampaui keraguan munasabah, manakala pihak pembelaan gagal menimbulkan keraguan yang munasabah.


Mohd Nizam Mohamad, 32, dari Kampung Binjal, Utan Aji dituduh membunuh Nur Azlina Abdullah antara jam 9 pagi, 23 November, 2009 dan 12 tengah hari keesokkannya di rumah No 8H, Jalan Tok Dewa, Repoh dekat sini.

Dia dituduh mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan.


Mohd Zaki ketika menyampaikan keputusan itu berkata, dalam kenyataan tanpa bersumpah, tertuduh mengaku melakukan kesalahan itu dengan alasan ketika itu ia dipengaruhi dadah jenis syabu dan ini menunjukkan tertuduh memabukkan diri sendiri.


Katanya, mahkamah tidak mempunyai pilihan kecuali menjatuhi hukuman mati kerana kesalahan itu.

Tertuduh yang diwakili peguam Zuriah Meryani Othman kelihatan tenang ketika hukuman itu disampaikan.


Mohd Nizam ditahan pada 27 November 2009 bersama-sama teman wanitanya yang juga ibu kanak-kanak itu selepas mangsa meninggal dunia di Hospital Tuanku Fauziah (HTF) di sini.

Pihak pendakwaan diwakili Timbalan Pendakwa Raya Azman Abu Hassan.-Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan