Khamis, 27 Januari 2011

Utusan Online - Jenayah

Utusan Online - Jenayah


11 rakyat Malaysia ditahan di UK

Posted:

11 rakyat Malaysia ditahan di UK

11 rakyat Malaysia ditahan di UK

KUALA LUMPUR 27 Jan. - Seramai 11 rakyat Malaysia yang bekerja secara haram di United Kingdom (UK) ditahan dalam operasi penguatkuasaan oleh Agensi Sempadan negara itu baru-baru ini.

Pejabat Suruhanjaya Tinggi British ke Malaysia memberitahu, operasi penguatkuasaan tersebut telah dijalankan ketika musim sejuk.

"Kesemua mereka telah dipindahkan dan tidak dibenarkan memasuki UK untuk tempoh 10 tahun," kata kenyataan itu di sini hari ini.

Menurut kenyataan itu, operasi penguatkuasaan tersebut dijalankan secara menyeluruh terhadap rakyat asing yang bekerja secara haram, salah laku visa dan tinggal terlalu lama di sana.

Penahanan itu dibuat di restoran sekitar UK, di mana mereka bekerja secara haram dan tinggal terlalu lama di negara tersebut.

Sementara itu, kenyataan tersebut memetik Menteri Imigresen UK, Damian Green sebagai berkata, kerajaan dan Agensi Sempadan UK mula menjalankan penguatkuasaan tersebut sepanjang musim sejuk.

"Kemasukan pekerja secara haram telah menjejaskan perkhidmatan awam, memberi tekanan terhadap keselamatan penduduk setempat dan perniagaan haram yang semakin berleluasa," katanya.

Dalam perkembangan yang sama, Pemangku Pesuruhjaya Tinggi British ke Malaysia, Simon Featherstone memberitahu, pihaknya akan bekerjasama dengan kerajaan Malaysia bagi meningkatkan kesedaran mengenai perkara tersebut dan mencari jalan penyelesaiannya.

"Penahanan warga Malaysia yang bekerja secara haram di UK masih di tahap sederhana namun kami tetap menggalakkan mereka mematuhi peraturan ketika memasuki UK.

"Undang-undang di UK membenarkan mereka menetap di negara itu selama enam bulan tanpa visa kerana ia berdasarkan tahap kepercayaan dan sikap yang baik warga Malaysia," katanya.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Ummi hadir di Bukit Aman, kemuka bukti

Posted:

Ummi hadir di Bukit Aman, kemuka bukti

Ummi hadir di Bukit Aman, kemuka bukti


Ummi Hafilda bercakap kepada pemberita di Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, semalam.


KUALA LUMPUR 27 Jan. - Setelah 13 tahun mengunci mulut tentang penyelewengan yang dilakukan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim dan darah daging sendiri, Azmin Ali, Ummi Hafilda Ali hari ini tampil untuk mendedahkan semua perkara tersebut kepada polis.

Ummi Hafilda yang juga adik kandung kepada Azmin hari ini memberitahu, dia akan membongkar semua fitnah terancang serta teori konspirasi keji yang dilakukan kedua-dua individu terbabit berserta dengan bukti-buktinya.

Katanya, dia bertindak demikian bukan sahaja demi mengheret Anwar serta konco-konconya ke muka pengadilan, malah mahu membuktikan muka sebenar dalang perosak keharmonian di negara ini.

"Selama ini, saya mengikut pesanan ibu supaya terus berdoa kepada Allah kerana perkara ini melibatkan abang kandung saya sendiri dan seboleh-bolehnya saya enggan mengheretnya.

"Malah, mungkin lima atau enam tahun selepas peristiwa itu saya sendiri beranggapan bahawa Azmin akan hadir untuk mengucapkan kata-kata maaf.

"Tetapi apa yang dilakukan mereka kini begitu melampaui batas dan kesabaran saya itu diambil kesempatan untuk dihina dan dituduh macam-macam," katanya ketika ditemui di pekarangan luar Ibu Pejabat Polis Bukit Aman di sini hari ini.

Sebelum ini, Ummi Hafilda mahu memfailkan saman berjumlah RM700 juta terhadap Anwar, Azmin, Presiden PKR, Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail, peguam Karpal Singh dan parti Pas kerana salah laku mereka terhadapnya pada 1997.

Ummi Hafilda baru-baru ini mencabar Anwar untuk berdebat dengannya terlebih dahulu berhubung kebenaran kes salah laku seks beliau sebelum mencabar pihak lain.

Beliau sebelum ini berkata, Anwar tidak perlu berdebat dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak tentang Pelan 100 Hari yang dicadangkan pakatan pembangkang kerana ia tidak memberi sebarang faedah.

Malah, wanita itu yang pernah menjadi saksi penting kes liwat Anwar pada 1998 turut mencabar Anwar dan Azmin melakukan sumpah laknat bagi membuktikan mereka tidak terbabit dalam segala kes salah laku seks yang didedahkannya ketika itu.

Ummi Hafilda tiba di Bukit Aman pukul 12 tengah hari ini bersama peguamnya, Mohd. Khairul Azam Abd. Aziz untuk menyerahkan bukti-bukti itu kepada Polis Diraja Malaysia.

Bagaimanapun, beliau terpaksa menangguhkan hasratnya membuat laporan terus kepada Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman kerana Pengarahnya, Datuk Seri Mohd. Bakri Mohd. Zinin difahamkan tiada di situ kerana tugasan luar.

"Walaupun saya tidak membuat laporan polis hari ini, namun insya-Allah, saya tetap akan berbuat demikian dalam tempoh terdekat.

"Saya telah bertemu dengan pembantu peribadi Datuk Mohd. Bakri dan beliau memaklumkan akan menghubungi saya pada masa yang sesuai," katanya.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan