Isnin, 31 Januari 2011

Berita Harian: Nasional

Berita Harian: Nasional


Kaedah baru ramal banjir lebih awal

Posted: 31 Jan 2011 01:42 PM PST

Nasional

JPS guna model rangkum atmosfera, radar

KUALA LUMPUR: Bagi mengurangkan risiko kehilangan jiwa, harta benda serta mempercepatkan gerakan menyelamat mangsa ketika banjir, kerajaan akan menggunakan satu model ramalan dan amaran awal banjir berdasar kepada kombinasi model atmosfera serta radar yang berfungsi mengesan hujan lebih awal.

Menerusi model itu, taburan hujan dan lokasi dikesan tiga hari lebih awal sebelum hujan, berbanding kaedah sekarang yang hanya mengukur taburan hujan di stesen kaji cuaca selepas hujan, selain pemantauan paras air di sungai utama di negara ini. Model yang turut diguna pakai di Amerika Syarikat itu bertujuan meramalkan paras air sungai bagi meramalkan kemungkinan risiko banjir di kawasan terbabit dan terus mengaktifkan sistem amaran awal banjir dengan segera.

Difahamkan, untuk fasa permulaan, model itu dibangunkan di kawasan berisiko banjir di Lembangan Sungai Johor, Lembangan Sungai Pahang dan Lembangan Sungai Kelantan.

Pengarah Bahagian Sumber Air dan Hidrologi Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS), Hanapi Mohamad Noor, berkata model yang dibangunkan JPS sejak Januari tahun lalu itu dijangka siap pada Jun depan.

"Ia mengambil kira tiupan angin, ketumpatan awan dan faktor lain untuk mengukur taburan sebelum hujan dan mengenal pasti kawasan terbabit. Maklumat taburan hujan itu boleh disukat bagi membuat ramalan banjir sekurang-kurangnya dua atau tiga hari lebih awal.
"Maklumat diperoleh itu kemudian disalurkan kepada Sistem Maklumat Banjir JPS yang akan dipanjangkan kepada agensi terbabit, termasuk Majlis Keselamatan Negara (MKN) untuk tindakan susulan," katanya kepada Berita Harian semalam.

Hanapi berkata, maklumat daripada ramalan dan amaran awal itu akan disalurkan kepada pihak media untuk dihebahkan kepada umum.

Sementara itu, pakar hidrologi Universiti Putra Malaysia (UPM), Dr Ahmad Zaharin Aris, berkata kerajaan tidak boleh bergantung kepada kaedah konvensional mengukur taburan hujan dan mengesan risiko banjir seperti kaedah 'return period' serta kaedah telemetri dengan memantau paras air sungai.

Katanya, kaedah 'return period' yang meramalkan kemungkinan banjir berdasar sejarah taburan hujan tidak semestinya tepat bagi kawasan tertentu berikutan perubahan iklim dunia dan faktor pembangunan dan guna tanah di kawasan terbabit.

Selain itu, beliau berkata, perkongsian maklumat antara agensi berkaitan perlu dipertingkatkan untuk meningkatkan keberkesanan sistem ramalan dan amaran awal banjir di negara ini dan perlu menjadi fokus kerajaan pada masa depan.


Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Sistem amaran bah diperluas

Posted: 31 Jan 2011 01:41 PM PST

Nasional

  MUHYIDDIN   bersama Norainee  (kanan) bertanyakan khabar  ketika melawat mangsa banjir sekitar  DUN Tenang, di Sekolah Agama Labis, semalam. 


 mangsa banjir Kampung Sungai Gatom  di pusat pemindahan sementara  di Sekolah Kebangsaan Agama Labis, semalam.


melawat mangsa banjir sekitar Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang, di Sekolah Agama Labis di sini,  semalam.

MUHYIDDIN bersama Norainee (kanan) bertanyakan khabar ketika melawat mangsa banjir sekitar DUN Tenang, di Sekolah Agama Labis, semalam. mangsa banjir Kampung Sungai Gatom di pusat pemindahan sementara di Sekolah Kebangsaan Agama Labis, semalam. melawat mangsa banjir sekitar Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang, di Sekolah Agama Labis di sini, semalam.

LABIS: Tan Sri Muhyiddin Yassin mengarahkan Majlis Keselamatan Negara (MKN) melaksanakan sistem amaran awal banjir bersepadu merangkumi kawasan tidak pernah mengalami banjir tetapi berpotensi diancam bencana itu.

Timbalan Perdana Menteri berkata, tindakan itu perlu kerana sesetengah kawasan sebelum ini tidak pernah dilanda banjir, kini mengalaminya berikutan keadaan cuaca tidak menentu.

"Kita perlu ada sistem amaran awal selepas hujan beberapa hari kerana air naik cepat supaya penduduk sedar mengenai cara perpindahan yang dapat dilakukan secara tersusun. Kawasan yang sebelum ini tidak pernah dilanda banjir, kini berdepan risiko apabila air mencapai paras tertentu dan penduduk terperangkap. "Paling penting nyawa rakyat yang menjadi mangsa mesti diselamatkan dulu," katanya selepas melawat mangsa banjir sekitar Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang, di Sekolah Agama Labis di sini, semalam.

Turut serta, isterinya Puan Sri Norainee Abd Rahman dan Timbalan Menteri Pertahanan, Datuk Dr Abdul Latif Ahmad.

Muhyiddin berpuas hati dengan persediaan kebajikan dan keselamatan oleh kerajaan Johor hasil pengalaman banjir besar pada 2006 dan 2007, khususnya agensi bantuan dan penyelamat untuk berfungsi dengan berkesan.

Beliau juga berkata, sejak kelmarin, aset Angkatan Tentera Malaysia (ATM) sudah mula digerakkan bagi membantu operasi menyelamat mangsa di sekitar Labis, selain agensi penyelamat lain.


Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan