Ahad, 8 Mei 2011

Berita Harian: MukaDepan

Berita Harian: MukaDepan


Eksklusif: Kera HIV

Posted: 07 May 2011 06:36 PM PDT

KUALA LUMPUR: Kera penyebar HIV, denggi, malaria, tibi! Inilah ancaman bentuk baru kepada manusia dan lebih berbahaya, haiwan itu berkeliaran di kawasan bandar. Kajian Pusat Kecemerlangan Kajian Hidupan Liar dan Fakulti Perubatan Veterinar, Universiti Putra Malaysia (UPM) dan Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (PERHILITAN) ke atas lebih 2,000 kera yang ditangkap sekitar bandar seluruh negara mendapati 80 peratus daripada haiwan itu menghidap penyakit berbahaya itu dan risiko menjangkiti manusia juga tinggi.

Hanya dengan memegang, membelai dan memeluk haiwan berkenaan, manusia boleh dijangkiti pelbagai jenis penyakit itu.

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen

abu berlin

tindakan perlu diambil SEGERA...

anne

sokong sepenuhnya apa jua tindakan yg boleh menbendung masaalah penyakit berjangkit daripada berlarutan

teh tarik

HIV ni asalnya dari kere. my prof dlm kelas HIV penah citer, dulu2 ade org buat blood transfusion gune darah kere. n tanpa disangka2, darah tu ade HIV. itulah kes HIV yg pertama sekali di dunia sebenarnye. dan akhirnya skrg tersebar meluas kepada manusia..

Menurut kajian lg, golongan yang berisiko tinggi utk mendapat hiv adelah golongan sejenis, sbb melalui hubungan sejenis tu, kulit penis or kulit dubur tu cepat melecet. dan dari luka/lecet tersebut lah HIV dipindahkan. begitu juge dgn hubungan seks yg normal. andai kate ppuan/ laki ade HIV, dan andai kate slh sorang ade luka kat bhgian tu, HIV akan terus merebak. tanpa luka , HIV tak akan disebarkan. sbb itu la juge org suruh pakai kondom. dannnnn sile lah buat HIV test sebelum kawin. sekian..

nuru

kalo camtu camne dgn penuntut universiti utara malaysia yg mmg mempunyai byk kera di dalamnya ye....

abu

Bagi makan boleh ,,tp jgn sentuh2 laa..kesian kera2

cempaka orange

banyak nya kere2 kena lupus separuh ni.yang ada hiv.kalau gigit orang nak salah siapa?

ed, tiada yg bersikap kejam terhadap haiwan tersebut.. mereka cuma mahu menyampaikan kepada umum bahawa kera tersebut membawa penyakit merbahaya dan usaha mesti dilakukan supaya kera kera ini balik semula kehabitat asal mereka iaitu dihutan. Jadi larangan untuk jangan membelai dan memberi makan adalah wajar kerana haiwan tersebut masih terlepas bebas dan bukan dikurung jadi ia masih mampu mencari makan dengan byk dgn sendiri walaupun berada di hutan.

Jadi mereka ini bertanggungjawab menyebarkan info kepada umum ttg risiko yg ditanggung oleh org ramai yg mendekati haiwan ini lebih lebih lagi yg mempunyai penyakit yg berisiko untuk menjangkiti manusia. Jadi, fikir fikirkanlah....

ed

jangan bersikap kejam kepada binatang (kera).. binatang (kera) pun ciptaan tuhan juga. manusia yang patut bertanggungjawab atas semua permasalahan bukan binatang.

jawa

kera pon de pnyakit HIV.... ni la bahana seks bebas......

milo

Kalau manusia yg kena HIV macam-macam kempen yg dibuat. Jangan menjauhkan diri daripada pengidap HIV sbb HIV tidak merebak melalui sentuhan. Tapi kenapa monyet dan kera tidak boleh pulak?? Lain ke?? bukan ke monyet dan kera tu makhluk Tuhan jugak.

wanie

takotnyaaa...xbrani dh nk dekat2 ngn kera..

shahrul reza

dah tahu macam tue?? kenapa tak di tangkap sahaja kera tersebut?? mana fungsi dewan bandaraya dan jabatan perhilitan??

farida

prihatin juga dengan haiwan lain seperti anjing dan kucing

mail

jabatan perhilitan dan Veterinar berkerja sama untuk menangkap dan melupuskan supaya tidak menjangkiti manusia dan memeriksa di seluruh kawasan yg berhampiran tempat awam.

lee

kalau dgn kempen HIV pun manusia tak sedar, apatah lagi binatang langsung tak faham. so nak elak penyakit, kera mesti dipupuskan.

Yangretibase

Yang kita lebih takut ialah kera dan monyet jelmaan, iaitu manusia yang berperangai dan berfiil seperti kera dan monyet

haslinarawi

setiap pagi minggu selepas berjogging atau bersenam di dataran tanjung emas, kami memberi makan pada monyet2 disekitar tanjung ketapang..halus saje jejari monyet2 tuu..minta2 tak menjadi apa2 kepada kami anak beranak..

farhani

tak salah memberi makan, cuma janganlah membelai haiwan tersebut.

cam

teori evolusi HIV memang pun menyatakan HIV berasal dari kera. bagaimana ia melompat ke spesis manusia, memang ada beberapa teori. Jadik, pihak yg berwajib memantau perkara ini, tolong lebih prihatin.

rohani binti osman

kurungkan semua kera yang ada di taman2 yang di biarkan merata-merata

semah

siapa yg harus dpersalahkan?????

sophia sweden

menakutkan....

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiga tentera terbunuh langgar lori

Posted: 07 May 2011 02:59 PM PDT

MukaDepan

KERETA terperosok bawah
treler membawa minyak di Jalan
Mambau - Port Dickson semalam
tadi menyebabkan tiga anggota
tentera maut sementara seorang
wanita parah.

KERETA terperosok bawah treler membawa minyak di Jalan Mambau - Port Dickson semalam tadi menyebabkan tiga anggota tentera maut sementara seorang wanita parah.

Hilang kawalan ketika memotong

SEREMBAN: Tiga anggota tentera dari Institut Kejuruteraan Elektrik Tentera Darat (IJED) Port Dickson, maut apabila kereta mereka bertembung sebuah lori tangki di Batu 7 Jalan Seremban-Port Dickson, dekat sini semalam.

Dalam kejadian jam 3.45 pagi itu, Zulhelmi Ismail, 24, dari Gurun, Kedah; Izzat Badry Badaruddin, 22, dari Klang, Selangor dan Muhammad Afdhaluddin Azhari, 22, dari Pulau Pinang yang dalam perjalanan dari sini ke Port Dickson maut di tempat kejadian. Seorang rakan wanita mereka, Nik Nor Hashimah Abu Kassim, 19, dari Sungai Buloh, Selangor yang juga pelajar Politeknik Port Dickson, parah dan dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Tuanku Ja'afar Seremban (HTJS).

Jurucakap polis berkata, kejadian berlaku apabila Proton Wira dipandu Zulhelmi dipercayai cuba memotong kenderaan, namun tidak berjaya lalu bertembung lori tangki yang datang dari arah bertentangan.

"Kereta itu dipercayai hilang kawalan dan memasuki laluan bertentangan hingga melanggar sebuah lori tangki menyebabkan tiga anggota tentera parah di kepala dan badan maut di tempat kejadian, manakala seorang lagi penumpang parah," katanya ketika dihubungi Berita Minggu, di sini, semalam.

Semua mangsa yang meninggal dunia dihantar ke HTJS untuk bedah siasat.
Pegawai Turus Trafik negeri, Asisten Superintendan Abdul Halil Hamzah, ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu.

Jurucakap bilik gerakan bomba pula berkata, lima anggota dari Balai Bomba Seremban 2 tiba di tempat kejadian kira-kira jam 4 pagi dan berjaya mengeluarkan mayat yang tersepit kira-kira 17 minit kemudian berikutan keadaan kereta yang remuk di bahagian depan.

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen

mohd firdaus bin yahaya

alfatihah buat shabatku izzat dan afdhaludin..moga roh kalian dicucuri rhmat Allah S.W.T. dan kalian dtempatkn dkalangan orang2 beriman..amin...

ismail bin legee

al-fatiha' dalam keadaan negara memerlukan tenaga muda yang berwibawa malangnya tragedi seperti ini tetap terus berlaku

syuhada

Al-Fatihah kpd arwa yg terkorban lam nahas ni...pd arwa klang..ak syg ko..arwa kechik tengs wei..korang mmg kawan yg baik pd ak..saat ak taw cite ni pg tu ak terduduk wei..ak ingat ni main2...ak doa kan korang arwah kawan2 ak d tempat kan d kalangan org2 beriman.. amin...

daniel isaac

semoga almarhum dcucuri rahmat...al fatihah...

semoga roh di cucuri rahmat buat yg tiada,,amin,,,

dya atika

al -fatihah tuk allahyarham,,,,bhati-hati semasa memandu,,

mat rempit

takziah kepada keluarga mereka....byk kn brsabar

shah siam

sedekahkn al-fatihah kpda allahyarham...semua ni dah ketentuan illahi..

azahar bin abdullah

Peringatan kepada pemandu2 supaya berhati hati semasa memandu di jalan raya. Ingat orang tersayang sentiasa menunggu kita dan di doakan agar sentiasa selamat di jalan raya. Ikut peraturan jangan peraturan bukan ikut berasaan. Insya Allah selamat sampai ke destinasi. Sama2 lah kita menghadiahkan Al Fatihah serta ucapan takziah kepada keluarga mangsa kemalangan jalanraya membabitkan 3 anggota tentera di Batu 7 Jalan Seremban - Port Dickson semoga Allah tempatkan mereka di dalam golongan shuhadah. Insya Allah.

alfred

berikutan dengan kejadian ini,pandulah kenderaan dengan berhemah....semoga roh mereka bersemadi dengan tenang

yuslan

al- fatiha semoga roh di cucuri rahmat
kepada keluarga mangsa takziah

arsyad

al-fatihah untuk allahyarham.

vgpp

berhati-hati bila memandu ingat orang yang tersayang

Tiger Mekanize

al-fatitah buat semua anggota yg terlibat kemalagan ngeri di port dickson...

khairudin al limbati

setiap ape yang berlaku itu ketentuan Ilahi, namun di sebalik itu tersimpan seribu hikmah yg kita tk ketahuinya...setiap kali pemanduan di jalanraya kdg2 saya risau dan takut sbb sesetengah kenderaan besar seperti lori dan bas tidak menghiraukan pengguna kenderaan ringan yang lain.kdg2 mereka bunyikan hon bising,dh la hon kuat,dah tu memotong pulak...

shieda

al-fatihah kepada mangsa .hati -hati di jalan raya kepada pengguna jalan raya

kpd semua pemandu berhati-hati ketika memotong

husna

al-fatihah kepada mangsa yang terlibat..ucapan takziah kepada keluarga mangsa

Rasidah bt Mahmad

Al-Fatihah kepada mangsa. Kepada yang lain berhati-hati di jalnraya

noorziehan rahim

al-fatihah pada mangsa yg trlibat


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan