Isnin, 23 Mei 2011

Utusan Online - Pahang

Utusan Online - Pahang


Program 1Komuniti 1JPJ

Posted:

Program 1Komuniti 1JPJ

Program 1Komuniti 1JPJ

Oleh ALI MAHMOD
utusanpahang@utusan.com.my


Antara peserta warga emas yang berjaya mendapat lesen motosikal menerusi program 1Komuniti 1JPJ di Benta, baru-baru ini.


KUALA LIPIS 23 Mei – Program 1Komuniti 1JPJ (SKSJ) adalah pendekatan yang digunakan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) bagi memberikan perkhidmatan terus kepada masyarakat di kawasan pedalaman.

Selain menyediakan perkhidmatan biasa yang ditawarkan di kaunter-kaunter agensi itu, program tersebut bertujuan mendekati warga JPJ dengan masyarakat setempat melalui pelbagai aktiviti riadah, sukan rakyat dan gotong-royong.

Baru-baru ini program itu diadakan di Sekolah Menengah Kebangsaan Panglima Garang Abdul Samad, Benta, Lipis.

Antara aktiviti dianjurkan adalah kursus kepada warga emas dan masyarakat Orang Asli mendapatkan lesen motosikal Kelas B2.

Seramai 449 warga emas dan Orang Asli berjaya mendapatkan lesen motosikal itu yang diadakan secara intensif yang berlangsung selama tiga hari itu.

Selain itu, 3,195 warga emas dan Orang Asli dari sembilan daerah di negeri ini berjaya memiliki lesen tersebut sejak diperkenalkan tiga tahun lalu.

Pengarah JPJ Pahang, Datuk Zakaria Man memberitahu, objektif utama program tersebut ialah membawa beberapa aktiviti jabatan ke pedalaman bagi membantu dan mengurangkan bebanan yang ditanggung oleh komuniti terbabit.

Katanya, antara perkhidmatan disediakan ialah menyediakan kaunter pembaharuan lesen memandu, lesen kenderaan motor atau cukai jalan, semakan bayaran kompaun, pemeriksaan khas motosikal yang tamat cukai jalan secara percuma dan khidmat nasihat.

"Kita berharap masyarakat tidak berasa takut berikutan selama ini mereka memandang pegawai dan anggota JPJ dari sudut penguatkuasaan sahaja.

"Saya dapati persepsi komuniti terhadap agensi itu banyak berubah melalui program berkenaan apabila mereka tidak lagi melihat JPJ hanya mahu mencari kesalahan jalan raya," katanya kepada Utusan Malaysia semasa ditemui pada program tersebut baru-baru ini.

Menurut Zakaria, program itu berjaya mengeratkan hubungan warga JPJ dengan masyarakat setempat melalui pelbagai dianjurkan.

Dalam pada itu, kalangan penduduk kampung di sini melahirkan rasa gembira kerana berpeluang mendapat lesen tersebut walaupun usia mereka kini dikategorikan sebagai warga emas.

Seorang penduduk Kampung Sama, Jerkoh, Sarojini Munusamy, 56, mengucapkan terima kasih kepada JPJ kerana mengadakan program itu di sini.

"Kalau mereka tidak adakan program itu, sampai bila-bila saya akan menunggang motosikal dengan tidak memiliki lesen memandu," katanya.

Seorang lagi penduduk kampung tersebut, Musa Teh, 63, berkata, dia gembira kerana pada usia emas masih berpeluang untuk memiliki lesen motosikal.

Seorang penduduk Kampung Orang Asli Batu Balai, Jerantut, Bon Ali, 50, berkata, dengan adanya lesen memandu dia berasa lebih selamat menunggang motosikal tanpa ada perasaan takut apabila terserempak dengan pihak berkuasa.

Sebelum ini ujarnya, dia terpaksa berdepan dengan pihak berkuasa ketika mereka membuat sekatan jalan raya yang membuatkan dirinya risau jika dikenakan tindakan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Bukti kerajaan prihatin masalah rakyat

Posted:

Bukti kerajaan prihatin masalah rakyat

Bukti kerajaan prihatin masalah rakyat


Mohd. Soffi bertanyakan sesuatu mengenai program bersama rakyat kepada kakitangan JPJ di Benta, baru-baru ini.


KUALA LIPIS 23 Mei – Langkah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) mengadakan program 1 Komuniti 1 JPJ (SKSJ) di kawasan pedalaman membuktikan agensi kerajaan itu prihatin dengan masalah rakyat berkaitan urusan pelesenan.

Pengerusi Perumahan, Kemudahan Asas dan Pengangkutan negeri, Datuk Mohd. Soffi Abdul Razak berkata, program tersebut adalah penambahbaikan daripada program 'JPJ Bersama Rakyat' yang diadakan pada awal 90-an.

Menurut beliau, kaedah itu dapat meringankan beban penduduk di kawasan terbabit yang sering berulang alik ke bandar bagi menjalankan urusan tersebut.

''Program itu tidak melibatkan mana-mana sekolah memandu di luar bandar memandangkan masih ada penduduk atau pelanggan yang sukar berurusan dengan JPJ kerana faktor jarak serta masalah pengangkutan," kepada Utusan Malaysia di sini baru-baru ini.

Jelas beliau, langkah yang dilakukan itu tepat pada masanya kerana selama ini masyarakat pedalaman sering memandang negatif terhadap agensi berkenaan.

Katanya, malah program seumpama itu dapat menerangkan tentang perkhidmatan dan penguatkuasaan jalan raya kepada masyarakat.

''Kita tidak perlu takut apabila JPJ atau polis semasa membuat sekatan jalan raya kerana tindakan itu demi memastikan keselamatan pengguna jalan raya," katanya.

Beliau berharap supaya penduduk mendapat manfaat daripada program itu selain menjadi seorang pemandu berhemah dan mematuhi undang-undang jalan raya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Rampas kembali Indera Mahkota

Posted:

Rampas kembali Indera Mahkota

Rampas kembali Indera Mahkota

Oleh M. SHAHRINNAHAR ABD. LATIB
utusanpahang@utusan.com.my

KUANTAN 23 Mei – Pergerakan Wanita UMNO Bahagian Indera Mahkota perlu memainkan peranan penting bagi merampas kembali Parlimen Indera Mahkota yang kini dikuasai Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Exco Pergerakan Wanita UMNO, Datuk Maznah Mazlan (gambar) berkata, walaupun kubu kuat PKR di Indera Mahkota hampir hancur, Wanita UMNO tidak boleh leka dan perlu berusaha memikat hati pengundi di kawasan itu.

"Bagaimanapun, itu bukan satu alasan untuk kita menarik nafas lega kerana Wanita UMNO mempunyai misi yang jelas supaya dapat merampas semula Parlimen Indera Mahkota pada pilihan raya umum akan datang," katanya ketika berucap merasmikan Mesyuarat Perwakilan Pergerakan Wanita UMNO bahagian itu, di sini semalam.

Hadir sama, Ketua Bahagian UMNO Indera Mahkota, Datuk Hazmi Yusof dan Ketua Wanitanya, Datuk Ramlah Kassim.

Menurut Maznah, pelbagai isu yang mengaitkan parti pembangkang sudah cukup membuktikan bahawa mereka tidak mampu lagi mempertahankan kubu mereka.

Namun katanya, beliau yakin kerjasama dan sokongan padu daripada Wanita UMNO di peringkat akar umbi akan memberi kelebihan kepada Barisan Nasional (BN) kembali berjuang di kawasan tersebut.

"Lihat sahaja pergolakan dalam PKR sekarang semakin teruk malah sikap ketuanya yang mementingkan diri selain terjebak dalam kancah moral begitu memalukan," jelas beliau.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan