Isnin, 23 Mei 2011

Utusan Online - Dalam Negeri

Utusan Online - Dalam Negeri


Pembangunan sukan terus diberi perhatian - TPM

Posted:

Pembangunan sukan terus diberi perhatian - TPM

Pembangunan sukan terus diberi perhatian - TPM

PUTRAJAYA 22 Mei - Kerajaan sentiasa berikhtiar untuk memaju dan memanfaatkan pelbagai aktiviti sukan kerana ia berperanan mampu memupuk amalan gaya hidup sihat dan mewujudkan masyarakat yang cergas.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, kerajaan juga sentiasa berusaha melahirkan bakat-bakat baru yang berpotensi dalam bidang itu serta menggalakkan peningkatan tahap kesihatan dan kecergasan fizikal di kalangan rakyat.

''Dalam konteks ini, saya berbangga kerana penganjuran Kejohanan Dragon Boat boleh dianggap sebagai usaha untuk mencapai hasrat dan aspirasi kerajaan agar sukan dijadikan alat penyumbang pertandingan yang sihat.

''Ia juga mampu mengeratkan hubungan silaturahim, sikap toleransi dan kesefahaman serta bekerja sebagai satu pasukan," katanya ketika berucap pada majlis penutupan Kejohanan Dragon Boat dan Hari Keluarga Jabatan Perdana Menteri (JPM) di sini hari ini.

Teks ucapan beliau dibacakan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop.

Hadir sama pada majlis yang bertemakan 1JPM: Bersama, Bersantai dan Bersukan itu ialah Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd. Sidek Hassan.

Muhyiddin percaya, menerusi acara Dragon Boat yang disertai sebanyak 58 pasukan daripada 26 jabatan itu dapat meniupkan semangat kesukanan yang menjadi asas penting dalam melahirkan masyarakat bersukan.

''Dengan gerakan mendayung serentak dan bertenaga, sukan ini memberikan satu bentuk semangat kesetiakawanan yang tinggi bagi menentukan kejayaan pasukan.

''Kita semua tahu aktiviti sukan mampu memupuk amalan gaya hidup sihat dan mewujudkan masyarakat Malaysia yang cergas kerana corak kehidupan kita hari ini sangat mencabar kecergasan dan kesihatan diri," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Najib, Rosmah gembira anak terima ijazah Universiti Georgetown

Posted:

Najib, Rosmah gembira anak terima ijazah Universiti Georgetown

Najib, Rosmah gembira anak terima ijazah Universiti Georgetown


Najib Tun Abdul Razak dan Rosmah Mansor bersama anak sulung mereka, Nooryana Najwa yang menerima ijazah Bachelor of Science in Foreign Science di School of Foreign Service Universiti Georgetown, Washington, kelmarin - BERNAMA


WASHINGTON 22 Mei — Ibu bapa mana yang tidak gembira melihat anak mereka memperoleh segulung ijazah.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan isteri Datin Seri Rosmah Mansor tidak terkecuali.

Najib yang berada di Amerika Syarikat sejak 17 Mei lepas untuk lawatan kerja seminggu ke New York dan Washington, meluangkan masa lebih tiga jam berada di Universiti Georgetown dan duduk bersama beratus-ratus ibu bapa dan kaum keluarga masing-masing pada Majlis Konvokesyen anaknya di universiti itu pa da Sabtu.

Anak perempuan mereka, Nooryana Najwa, 22, menerima ijazah Bachelor of Science in Foreign Science selepas empat tahun belajar di School of Foreign Service, universiti berusia 222 tahun itu.

"Saya bersyukur bahawa anak saya dapat kelulusan ijazah pertama daripada Georgetown School of Foreign Service. Sebagai bapa tentu saya rasa tanggungjawab saya sudah saya lunaskan dan anak saya berjaya mendapat pendidikan dalam lapangan yang beliau minati," katanya selepas majlis konvokesyen di Healy Lawn universiti itu.

Turut hadir anak lelaki mereka Nor Ashman dan Duta Malaysia ke Amerika Syarikat, Datuk Seri Dr. Jamaludin Jarjis.

Kata Najib, dengan pengalaman bersifat global di sini, kurikulum yang berkualiti dan menyegarkan, ia dapat menyediakan anak beliau untuk menjalani kehidupan di dunia dengan menghadapi segala cabaran dengan jayanya.

"Saya dapati kurikulum School of Foreign Service sesuai dalam era globalisasi. Sebab antaranya terpaksa pelajari satu bahasa moden dalam masa empat tahun," kata beliau yang merujuk kepada Bahasa Arab yang diambil Nooryana semasa pengajian di sini.

Ditanya rancangan masa depan Nooryana, Najib berkata, anaknya mahu mencari pengalaman kerja sebelum melanjutkan pengajian ke peringkat ijazah sarjana.

Rosmah turut melahirkan rasa syukur anak perempuan beliau berjaya menamatkan pengajian di salah satu universiti terkemuka di dunia itu.

"Sebagai ibu apa yang saya telah berkorban, saya dapat merasai hasil daripada kerja kuat beliau dan segala pengorbanan sebagai ibu. Saya sentiasa berhubung, sentiasa memantau perkembangan pelajaran beliau dalam masa di antara tanggungjawab sebagai isteri kepada pemimpin negara," katanya.

Rosmah berkata, walaupun sibuk dengan pelbagai program dan tanggungjawab sebagai presiden atau penaung pelbagai badan bukan kerajaan dan kebajikan, beliau memastikan dapat meluangkan masa memantau perkembangan pelajaran anak-anaknya.

"Seharusnya dapat bahagikan masa...jika nak nasihat (orang lain), seharusnya saya harus amalkan. Harap ibu-ibu pantau pelajaran anak-anak mereka berjaya dan berguna kepada bangsa dan negara kita," tambah beliau. — BERNAMA

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

PM lawat lokasi mangsa tragedi Selasa

Posted:

PM lawat lokasi mangsa tragedi Selasa

PM lawat lokasi mangsa tragedi Selasa

HULU LANGAT 22 Mei - Datuk Seri Najib Tun Razak akan melawat lokasi kejadian tanah runtuh di Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Kebajikan Madrasah Al-Taqwa, Felcra Semungkis, Batu 14 di sini sejurus tiba dari lawatan luar negara, Selasa ini.

Menurut Setiausaha Politiknya, Datuk Jailani Ngah, Perdana Menteri yang prihatin dengan nasib mangsa telah memendekkan jadual program di luar negara bagi melihat sendiri keadaan mereka dan tapak kejadian.

"Perdana Menteri akan menghulurkan bantuan untuk mangsa. Apa bentuk insentif tersebut, saya tidak boleh beritahu tetapi ia mungkin ada kaitan dengan pembinaan semula rumah anak yatim tersebut," katanya.

Beliau berkata demikian ketika melawat tapak kejadian tersebut bersama Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi), Datuk Che Mat Che Ali di sini malam ini.

Sementara itu, beliau turut menyeru sektor korporat mahupun pihak persendirian menghulurkan sumbangan bagi meringankan beban pengendali rumah anak yatim tersebut.

"Sumbangan itu boleh disampaikan melalui akaun Maybank Persatuan Anak Yatim Malaysia di nombor 564137300901," jelasnya.

Dalam pada itu, Yang Dipertua rumah anak yatim tersebut, Dr. Idris Musa memberitahu, kesemua penghuni rumah yang terselamat akan kembali ke pangkuan keluarga masing-masing dalam masa terdekat buat sementara waktu.

"Kami mempunyai 58 penghuni di rumah tersebut tetapi hanya 25 yang terlibat dengan kejadian ini dengan 16 daripadanya meninggal dunia.

"Ketika ini mereka ditempatkan di kawasan penempatan sementara di Lembah Resort Azwen di sini," katanya yang masih bersedih dengan kejadian itu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan