Isnin, 23 Mei 2011

Utusan Online - Politik

Utusan Online - Politik


Integriti rendah pembangkang

Posted:

Integriti rendah pembangkang

Integriti rendah pembangkang

KUALA LUMPUR 23 Mei – Pembangkang di negara ini patut berasa malu dengan standard integriti serta prinsip yang ditunjukkan oleh parti pembangkang utama Turki, Parti Pergerakan Nasionalis (MHP) dalam menangani skandal seks membabitkan pemimpin mereka.

Ini kerana berbeza dengan pembangkang di Malaysia, MHP mengambil tanggungjawab sepenuhnya apabila enam pemimpin parti itu meletakkan jawatan berikutan skandal itu.

Bekas Setiausaha Sulit Datuk Seri Anwar Ibrahim, Anuar Shaari berkata, senario itu tidak berlaku di negara ini walaupun ada pemimpin pembangkang berhadapan dengan isu yang sama.

Katanya, di Malaysia, seorang isteri pemimpin pembangkang sanggup berbohong kepada rakyat meskipun bukti semakin jelas menunjukkan suaminya terbabit dengan skandal rakaman video aksi seks.

Selain itu, katanya, seorang peguam terkenal yang juga pemimpin kanan sebuah parti pembangkang turut bermati-matian mempertahankan pemimpin terlibat sedangkan sebelum ini beliau yang mendedah masalah moral membabitkan pemimpin itu.

"Pada masa sama, Lim Kit Siang (Penasihat DAP) pula dilanda sindrom 'cakap tidak serupa bikin' apabila berdiam diri terhadap isu rasuah dan penyelewengan kuasa wakil rakyat DAP, Ean Yong Hian Wah (ADUN Seri Serdang)," katanya dalam satu kenyataan, di sini hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas tindakan pakatan pembangkang yang bermati-matian mempertahankan Anwar, walaupun ketua pembangkang itu berdepan dengan kes liwat selain pendedahan rakaman video seks.

Mengulas lanjut Anuar, berkata, selain mempunyai standard integriti serta prinsip yang rendah, pembangkang di negara ini juga terdiri daripada pemimpin yang rakus dan agresif sehingga sanggup memperjudikan masa depan negara demi kepentingan politik.

"Pakatan pembangkang adalah pakatan yang tiada integriti dan moral. Mereka sentiasa cuba mengaburi mata rakyat demi mengekalkan kuasa," jelasnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

DAP dicabar bertanding kawasan majoriti Melayu

Posted:

DAP dicabar bertanding kawasan majoriti Melayu

DAP dicabar bertanding kawasan majoriti Melayu

MELAKA 23 Mei - DAP dicabar meletakkan calon Cina untuk bertanding di kawasan majoriti pengundi Melayu di negeri ini pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13.

Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam berkata, selama ini DAP memang terkenal dengan sikapnya yang suka berlagak hero dan tidak pernah mengotakan apa yang dikata.

"Saya tak percaya apa yang DAP cakap. Macam Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, dia pernah kata hendak ambil Cina sebagai calon Pas untuk bertanding, tetapi dia hanya meletakkan calon Cina Muslim.

"Pas dan DAP temberang. Kita tengok sandiwara kedua-dua parti ini nanti," katanya kepada pemberita ketika ditemui di sini hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi semalam yang mengingatkan UMNO dan Barisan Nasional (BN) supaya berhati-hati dengan gerakan secara berstruktur dan sistematik yang sedang dilakukan DAP dalam usaha merampas tiga negeri pada pilihan raya umum nanti.

Menurut Ahmad Zahid, seperti yang dilakukan oleh parti pembangkang itu di Perak, gerakan serupa juga sedang diatur di Melaka, Negeri Sembilan dan Wilayah Persekutuan.

Mengulas lanjut, Mohd. Ali yang juga Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri berkata, beliau ingin melihat sama ada DAP yang selama ini hanya bertanding di kawasan majoriti Cina, berani untuk bertanding di kawasan majoriti pengundi Melayu pada masa akan datang.

"Tak kisahlah mereka hendak letak calon Melayu, Cina atau India, tetapi saya cabar mereka untuk bertanding di kawasan majoriti Melayu," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan