Isnin, 23 Mei 2011

Utusan Online - Mahkamah

Utusan Online - Mahkamah


Jeff Ooi kena bayar RM150,000

Posted:

Jeff Ooi kena bayar RM150,000

Jeff Ooi kena bayar RM150,000

Oleh ROKIAH ABDULLAH
rokiah.abdullah@utusan.com.my

PULAU PINANG 23 Mei – Ahli Parlimen Jelutong, Jeff Ooi Chuan Aun (gambar) diperintah membayar ganti rugi RM150,000 kepada Mohd. Razali Abdullah atas kenyataan fitnah dan berniat jahat yang dilemparkannya terhadap bekas ahli Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) itu tahun lalu.

Pesuruhjaya Kehakiman Mahkamah Tinggi di sini, Vazeer Alam Mydin Meera memutuskan demikian selepas mendapati wujud unsur fitnah dalam perkataan yang diungkapkan Chuan Aun seperti yang terkandung dalam tuntutan saman oleh Mohd. Razali selaku plaintif.

Dalam penghakimannya, Vazeer Alam memerintahkan Chuan Aun membayar ganti rugi am RM100,000 dan RM50,000 lagi bagi ganti rugi teruk serta faedah lapan peratus atas jumlah tersebut bermula dari tarikh penghakiman sehingga selesai bayaran.

''Dalam pembelaannya, defendan mendakwa perkataan-perkataan yang dikeluarkannya terhadap Mohd. Razali bersifat 'fair comment' (komen berpatutan). Bagaimanapun apa yang mahkamah dapati hasil daripada keterangan saksi-saksi adalah sebaliknya.

''Dua saksi bebas yang merupakan wartawan akhbar The Star dan Kwang Wah Jit Poh memberitahu mereka mendengar sendiri perkataan 'mad man' (lelaki gila) diucapkan defendan (Chuan Aun) terhadap plaintif semasa sidang akhbarnya di Pasar Batu Lanchang di sini.

''Justeru, perkataan-perkataan fitnah yang digunakan oleh defendan telah berjaya dibuktikan,'' katanya ketika membacakan keputusan itu kira-kira 10 minit bermula pukul 9.40 pagi ini.

Menurut Vazeer Alam, keterangan pegawai khas kepada Chuan Aun yang mendakwa tidak mendengar perkataan yang diucapkan majikannya itu tidak dapat diterima kerana saksi berkenaan berada di dalam mahkamah sepanjang perbicaraan dan telah mendengar semua keterangan saksi-saksi termasuk oleh dua wartawan berkenaan.

''Macam mana keterangannya boleh diterima sedangkan dia juga ada hubungan dengan defendan dalam kes ini. Justeru dia bukanlah seorang saksi yang bebas,'' kata Vazeer Alam.

Selain, ganti rugi berkenaan, pesuruhjaya kehakiman itu turut melarang Chuan Aun daripada terus mengeluarkan sebarang kenyataan berhubung isu berkenaan selepas ini.

Beliau memerintahkan demikian selepas selesai mendengar hujahan peguam Abdul Fareed Abdul Gafoor yang mewakili Mohd. Razali manakala Chuan Aun diwakili peguam Jagdeep Singh Deo.

Mohd. Razali yang merupakan ahli Parti Keadilan Rakyat (PKR) memfailkan saman fitnah RM10 juta terhadap Chuan Aun pada 1 Februari tahun lalu kerana mendakwa Ketua Staf Pejabat Ketua Menteri itu membuat kenyataan sedemikian secara berulang dan disiarkan dalam surat khabar tempatan, laman web dan portal berita di Internet.

Menurutnya, perkataan yang dikeluarkan adalah tidak berasas dan difahamkan sebagai membawa makna seperti fitnah dan berniat jahat serta dinyatakan secara sindiran.

Kata Mohd. Razali, kenyataan yang dikeluarkan antara lain melabelkannya sebagai seorang pelampau agama, tidak berkemampuan bertindak secara profesional sebagai ahli MPPP walaupun mempunyai kelayakan profesional.

Mohd. Razali tidak hadir bagi mendengar keputusan itu kerana berada di Mesir atas urusan rasminya sebagai Lembaga Pengarah Pusat Urus Zakat (PUZ) Pulau Pinang.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Laporan Jenain diputuskan 2 Jun

Posted:

Laporan Jenain diputuskan 2 Jun

Laporan Jenain diputuskan 2 Jun

Oleh SUWARNI MOKHTAR
pengarang@utusan.com.my

SHAH ALAM 23 Mei - Isu sama ada laporan polis yang dibuat oleh Koperal Jenain Subi selepas kematian remaja, Aminulrasyid Amzah boleh dikemukakan dalam perbicaraan kes terhadap anggota itu akan diputuskan pada 2 Jun ini.

Hakim Mahkamah Sesyen di sini, Latifah Mohd. Tahar menetapkan tarikh tersebut selepas mendengar hujah daripada pihak pendakwaan dan pembelaan hari ini.

Pasukan pembelaan diwakili oleh peguam-peguam bela, M. Athimulan dan Salim Bashir manakala pendakwaan diwakili Timbalan-Timbalan Pendakwa Raya, Mohd. Dusuki Mokhtar serta Idham Abd. Ghani.

Bantahan mengenai laporan polis itu ditimbulkan sewaktu sesi soal balas pihak pendakwaan ke atas Jenain di peringkat pembelaan apabila Idham memohon agar laporan tersebut ditandakan sebagai bukti.

Athimulan membantah tindakan tersebut atas alasan dokumen terbabit tidak pernah dibekalkan kepada barisan pembelaan sebelum perbicaraan berjalan dan ia melanggar Seksyen 51A Kanun Tatacara Jenayah.

Seksyen tersebut memperuntukkan sebarang dokumen yang akan digunakan sepanjang sesuatu perbicaraan dibekalkan kepada pihak pembelaan.

Pada prosiding hari ini, peguam terbabit menyatakan bahawa tindakan pihak pendakwaan 'menyimpan' laporan tersebut sehingga ke peringkat pembelaan adalah satu 'serang hendap'.

''Jika pihak pendakwaan boleh membekalkan kami dengan keterangan bersumpah tertuduh sebelum perbicaraan berjalan, kenapa tidak dibekalkan sekali dengan laporan polis ini,'' katanya.

Beliau turut menyatakan, sekiranya laporan polis tersebut dibekalkan dari awal, pihaknya mungkin akan menyediakan pembelaan yang berbeza atau memberikan nasihat yang berlainan kepada anak guamnya.

Sementara itu, Mohd. Dusuki menyatakan, pihaknya mengemukakan laporan tersebut pada peringkat pembelaan selepas mendapati wujud percanggahan dalam keterangan Jenain selain mengguna pakai keperluan di bawah Seksyen 145 Akta Keterangan.

''Tujuan dokumen ini dikemukakan ialah untuk mencabar keterangan tertuduh yang diberikan semasa pembelaan. Selain itu, bagaimana kami hendak tahu apa yang akan diperkatakan oleh tertuduh pada peringkat pembelaan,'' ujarnya.

Jenain, 49, dari Unit Kereta Peronda, Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Shah Alam didakwa menyebabkan kematian Aminulrasyid, 15, di Jalan Tarian 11/2, Seksyen 11 di sini antara pukul 1.10 dan 2 pagi, 26 April tahun lalu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan