Isnin, 23 Mei 2011

Berita Harian: MukaDepan

Berita Harian: MukaDepan


TPM hiba

Posted: 22 May 2011 02:50 PM PDT

MukaDepan

TIMBALAN Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin melihat mangsa yang masih tertimbus di dalam runtuhan di Rumah Anak Yatim dan Anak Hidayah Madrasah At-Taqwa di Kampung Sungai Gahal, Hulu Langat, kelmarin. - Foto Sairien Nafis

TIMBALAN Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin melihat mangsa yang masih tertimbus di dalam runtuhan di Rumah Anak Yatim dan Anak Hidayah Madrasah At-Taqwa di Kampung Sungai Gahal, Hulu Langat, kelmarin. - Foto Sairien Nafis

Tengok sendiri mangsa tersepit

KUALA LUMPUR: "Saya pergi ke tempat kejadian, menyaksikan pasukan penyelamat bekerja dengan keras. Saya nampak empat kaki... ia adalah mayat dua budak lelaki yang terperangkap serta tertimbus dihempap tanah dan dinding konkrit besar. Ia adalah tragedi yang amat menyedihkan".

Demikian luahan Tan Sri Muhyiddin Yassin ketika menceritakan tinjauannya ke tempat kejadian tanah runtuh Rumah Anak Yatim dan Anak Hidayah Madrasah At-Taqwa di Kampung Sungai Gahal, Hulu Langat dekat sini, malam kelmarin.

Timbalan Perdana Menteri berkata, beliau tiba di tempat kejadian jam 11 malam selepas mengiringi Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin dan Permaisuri Agong, Tuanku Nur Zahirah, menyaksikan Citrawarna 1Malaysia di Dataran Merdeka di sini. Walaupun persembahan peserta pada program anjuran Kementerian Pelancongan itu adalah hebat, katanya, beliau terpaksa meninggalkan majlis lebih awal untuk ke tempat kejadian berkenaan.

"Hati saya sudah pun berada di tempat kejadian tragik di Hulu Langat itu," katanya ketika berucap pada majlis penyampaian sumbangan Yayasan Tan Sri Muhyiddin (TSM) Charity Golf di sini, semalam.

Pada majlis itu, Muhyiddin yang juga pengerusi yayasan berkenaan menyampaikan sumbangan RM50,000 kepada Rumah Anak Yatim dan Anak Hidayah Madrasah At-Taqwa yang diwakili Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Semenyih, Datuk Johan Ab Aziz.

Selain itu, yayasan berkenaan turut menyumbangkan RM100,000 lagi kepada penerima lain dari golongan miskin dan berkeperluan, termasuk ibu tunggal, seniman, bekas atlit serta dua kanak-kanak yang perlu menjalani pembedahan pakar, Nur Amira Batrisya Abdullah, tiga, dan Muhammad Hafis Ishak, empat.
Pada majlis sama, Muhyiddin turut memotong pulut kuning kerana diraikan sempena sambutan ulang tahunnya yang ke-64 pada 15 Mei lalu. Terdahulu, Muhyiddin turut menjayakan pertandingan golf Patron's Cup 2011 anjuran Yayasan TSM Charity Golf.

Muhyiddin berkata, kerajaan sedang menangani keadaan dan akan memberikan bantuan kepada keluarga mangsa kejadian tanah runtuh itu sebagai sokongan kepada mereka dalam menghadapi tragedi berkenaan.

Ketika melawat tempat kejadian malam kelmarin, Timbalan Perdana Menteri berkata kerajaan akan memberi bantuan RM10,000 kepada setiap keluarga mangsa yang terkorban.

Selain itu, katanya, kerajaan juga menanggung sepenuhnya kos perubatan mangsa yang cedera dan segala keperluan pengebumian mangsa yang meninggal dunia.

Sambil merakamkan ucapan takziah kepada semua waris mangsa, beliau berkata, Yang di-Pertuan Agong dan Permaisuri Agong, serta Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, dan isteri Datin Seri Rosmah Mansor turut merakamkan ucapan takziah serta simpati.

Sementara itu, Muhyiddin berkata, pembabitan peserta dalam program kebajikan anjuran Yayasan TSM Charity Golf membantu golongan miskin dan berkeperluan, malah yayasan berkenaan sedang berusaha menubuhkan pusat dialisis untuk tujuan amal.

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen

Sahrul Anuar Mohd Din

Al-Fatihah...semoga Allah s.w.t mencucuri rahmat ke atas roh mangsa tragedi..amin.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Madrasah tiada CF

Posted: 22 May 2011 02:49 PM PDT

MukaDepan

Rumah anak yatim dibina tanpa kebenaran Majlis Perbandaran Kajang

KUALA LUMPUR: Rumah Anak Yatim dan Anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa di Kampung Sungai Gahal di Hulu Langat, yang ranap akibat kejadian tanah runtuh serta mengorbankan 16 nyawa, kelmarin, dibina tanpa kebenaran Majlis Perbandaran Kajang (MPKj).

Sumber MPKj berkata, bangunan itu dibina tanpa mendapatkan kebenaran merancang, kelulusan pelan infrastruktur, kelulusan pelan bangunan, selain tidak memiliki sijil layak menduduki (CF).

Berita lanjut dapatkan akhbar Berita Harian hari ini
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan