Isnin, 23 Mei 2011

Utusan Online - Selatan

Utusan Online - Selatan


Sertai pertubuhan koperasi

Posted:

Sertai pertubuhan koperasi

Sertai pertubuhan koperasi

Oleh FARABI SHEIKH SAID AL JABRI
utusanN9@utusa.com.my

SEREMBAN 22 Mei - Kerajaan negeri menyarankan supaya golongan yang dikategorikan sebagai kurang berkemampuan serta miskin tegar untuk menyertai koperasi dalam meningkatkan pendapatan selain memperkukuhkan kehidupan mereka.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, cadangan berkenaan merupakan salah satu cara kerajaan negeri supaya golongan ini terus dibantu dengan melibatkan diri secara langsung melalui pertubuhan koperasi di negeri ini.

Jelas Mohamad, koperasi dilihat sebagai salah satu organisasi yang kukuh dan terbaik terutamanya dalam membuat pelaburan untuk jangka masa panjang selain memberi manfaat kepada ahli-ahlinya.

''Saya percaya sekiranya mereka ini dilibatkan dalam koperasi, golongan kurang berkemampuan dan miskin tegas ini secara langsung dapat menikmati faedah-faedah sampingan yang lain yang disediakan.

''Bagaimanapun, ia masih lagi di peringkat cadangan dan kita percaya bahawa tidak ada ruginya sekiranya mereka ini dilibatkan secara terus dengan pertubuhan koperasi yang ada di negeri ini," katanya di sini hari ini.

Dalam perkembangan berkaitan, Mohamad turut menyarankan supaya koperasi yang terdapat di negeri ini supaya menubuhkan satu jawatankuasa pelaburan yang dianggotai oleh ahli bebas.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Didik dengan amanah, ikhlas - Tokoh Guru Melaka

Posted:

Didik dengan amanah, ikhlas - Tokoh Guru Melaka

Didik dengan amanah, ikhlas - Tokoh Guru Melaka


HAMIDAH Baba (kiri), Ahmad Mohamad Said dan Ab. Rasid Yaakop merupakan tiga Tokoh Guru pada Sambutan Hari Guru 2011 peringkat negeri Melaka di Politeknik Merlimau, Melaka, kelmarin.


JASIN 22 Mei - Tiga Tokoh Guru peringkat negeri, menasihatkan generasi guru hari ini mengamalkan peribadi mulia iaitu amanah dan ikhlas dalam mendidik anak-anak bangsa sekiranya mahu menjadi guru cemerlang.

Menurut Hamidah Baba, 63, pelajar yang meraih keputusan cemerlang dalam pelajaran mereka adalah hasil daripada didikan guru yang ikhlas memberi ilmu pengetahuan kepada anak-anak muridnya.

''Ilmu pengetahuan yang diberi oleh guru yang ikhlas mendidik ini juga mudah diterima pelajar malah segala usaha yang disumbangkan oleh guru seperti ini tidak akan menjadi sia-sia kerana jasanya akan sentiasa dikenang oleh masyarakat," katanya selepas ditemui pada majlis sambutan Hari Guru peringkat negeri yang dihadiri Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam di sini, semalam.

Hamidah anak kelahiran Kuala Sungai Baru, Alor Gajah dan memiliki pengalaman selama 32 tahun sebagai guru menerima kalung pingat, wang tunai RM3,000, sijil dan plak penghargaan sumbangan kerajaan negeri.

Selain Hamidah, turut diumumkan sebagai Tokoh Guru Melaka tahun ini ialah Ahmad Mohamad Said, 66 dan Ab. Rasid Yaakop, 61, masing-masing mengabdikan diri selama lebih 35 tahun dalam profesion perguruan.

Kata Hamidah, keikhlasan sepanjang berkhidmat sebagai guru telah merapatkan hubungannya dengan murid dan kakitangan sehingga mereka lebih selesa mengelar beliau sebagai ibu.

Bagi Ahmad yang kini memegang jawatan Pengarah Al-Hikmah Training dan Consultancy, sesiapa yang pernah bergelar guru tidak akan mudah meninggalkan profesion tersebut walaupun sudah bersara dalam perkhidmatan.

''Walaupun sudah lama meninggalkan tugas mengajar, saya tetap tidak mahu berhenti dalam profesion ini kerana tugas mengajar amat seronok dan membahagiakan saya.

''Saya sendiri, walaupun sudah bersara menjadi guru, saya masih bekerja mendidik dan kini menjadi pensyarah di salah sebuah kolej swasta," katanya.

Bagi Ab. Rasid, yang menjadi guru Melayu pertama mengajar di Sekolah Menengah Kebangsaan Yok Bin pada 1974, tugas sebagai guru amat berat kecuali kepada mereka yang mencintai profesion tersebut.

Katanya, tugas guru amat besar kerana ia memikul amanah daripada ibu bapa dan masyarakat yang mengharapkan murid yang dididik menjadi insan cemerlang.

''Oleh itu, guru perlu sentiasa ingat pada amanah itu, saya yakin, jika setiap guru mengingati amanah yang diberikan, mereka tidak akan sukar menyelamat profesion perguruan," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Papan tanda beca usang

Posted:

Papan tanda beca usang

Papan tanda beca usang


SALAH satu papan tanda yang terdapat di Kota Melaka dengan kenyataan maklumat beca yang lusuh dan berkarat serta harga lama yang tidak dikemas kini sejak empat tahun lalu.


MELAKA 22 Mei - Sebagai sebuah negeri pelancongan, beca merupakan satu pengangkutan yang popular di negeri ini baik di kalangan pelancong asing mahupun tempatan.

Justeru tidak hairanlah, jika beca di negeri ini dihias begitu menarik berbanding pengangkutan warisan itu di negeri-negeri lain seluruh negara.

Boleh dikatakan, setiap beca di Melaka akan dipasang dengan bunga-bungaan hiasan lengkap dengan lampu neon warna warni dan sistem audio untuk menghiburkan pelancong.

Namun, tinjauan Utusan Malaysia di sini hari ini mendapati, keadaan sebaliknya berlaku di semua papan tanda beca yang menyediakan maklumat khusus kepada pelancong tentang aduan dan harga menaiki beca yang telah ditetapkan oleh pihak berkuasa tempatan.

Keadaan papan tanda itu yang berkarat dan lusuh sekali gus telah menjejaskan imej pelancongan negeri ini.

Pada papan tanda tersebut tertera gambar beca, harga tambang beca iaitu RM40 untuk satu jam dan nombor telefon Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB), 06-2326411 sekiranya mempunyai sebarang aduan.

Bagaimanapun, imej gambar beca tersebut langsung tidak dapat dilihat dan tulisannya juga kabur menyebabkan ia sukar dibaca seolah-olah papan tanda itu sudah bertahun-tahun tidak diganti.

Ini terbukti apabila wartawan menghubungi sendiri nombor telefon tertera dan seorang kakitangan MBMB memberitahu harga pada papan tanda itu merupakan harga lama sejak tiga atau empat tahun lalu.

"Kalau encik hendak naik beca, kena runding sendiri dengan penarik beca sebab harga itu sudah tiga atau empat tahun lalu.

"Macam saya pun pernah satu malam naik dari Menara Taming Sari ke Jonker Walk perlu bayar RM30 dan ia tidak sampai satu jam," katanya menjawab panggilan itu.

Berdasarkan maklumat tersebut, jelas sekali papan tanda terbabit perlu segera ditukar bukan sahaja disebabkan keadaannya yang lusuh, lebih penting, untuk memberi panduan dan maklumat tepat kepada pelancong.

Jika tidak, apa gunanya jika MBMB yang telah menetapkan harga RM40 untuk satu jam, tapi tidak dipatuhi penarik baca sehingga akhirnya menyebabkan pelancong yang menjadi mangsa.

Sebelum ini, akhbar ini juga pernah menyiarkan kekecewaan Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam apabila beliau menerima aduan daripada pelancong yang mendakwa mereka dikenakan bayaran RM420 bagi perkhidmatan beca dari Banda Hilir ke Kampung Morten.

Katanya, kadar bayaran biasa yang dikenakan pengusaha beca di negeri ini adalah antara RM10 hingga RM50 mengikut jarak perjalanan di sekitar Banda Hilir.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan