Selasa, 17 Mei 2011

Utusan Online - Utara

Utusan Online - Utara


Pasar daif jejas perniagaan

Posted:

Pasar daif jejas perniagaan

Pasar daif jejas perniagaan

Oleh MALINDA ABDUL MALIK
utusanpenang@utusan.com.my


MELOYAKAN... Keadaan Pasar Chowrasta yang kotor sehingga menjejaskan perniagaan.


PULAU PINANG 16 Mei – Jika berkunjung ke pasar-pasar awam, lazimnya bau busuk dan kotor adalah perkara biasa.

Namun, jika keadaan tersebut berterusan tanpa ada usaha oleh pihak berkaitan untuk mengatasinya, ia pasti sesuatu yang mengecewakan.

Tinjauan Utusan Malaysia ke beberapa pasar seperti di Chowrasta, Central, Bayan Baru, Ayer Itam, Pulau Tikus, Jelutong, Padang Tembak dan Taman Tun Sardon di sini, mendapati ia berada dalam keadaan menjijikkan.

Lantai becak dan bau hanyir yang menusuk hidung menanti setiap pengunjung.

Peniaga di Pasar Chowrasta, Syed Abdullah Abdul Jabbar, 46, berkata, keadaan pasar yang daif selain kemudahan tidak sempurna ternyata menjejaskan pendapatannya.

Jelasnya, dia kehilangan ramai pelanggan kerana mereka tidak selesa untuk datang ke pasar tersebut.

Apa yang dikesalkan katanya, Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) didapati tidak menjalankan tugas dengan baik, khususnya daripada segi penjagaan kebersihan dan infrastruktur.

"Dahulu MPPP meletakkan tujuh hingga lapan pekerja bagi membersihkan kawasan ini. Namun, sekarang hanya empat atau lima orang sahaja. Sejak parti DAP mengambil alih tampuk pemerintahan Pulau Pinang, saya tak nampak langsung usahanya mahu menaikkan taraf pasar awam di sekitar negeri ini.

"Dahulu (sebelum menang pilihan raya) macam-macam mereka (DAP) berjanji. Namun, sehingga kini tidak ditunaikan," katanya ketika ditemui oleh Utusan Malaysia di sini, baru-baru ini.

Seorang lagi peniaga, Nassir Abdul Karim berasa malu dengan pelancong asing yang sering mengerut dahi apabila mengunjungi Pasar Chowrasta.

"Di sini adalah tempat tumpuan pelancong, tetapi apa yang menyedihkan keadaan pasar tidak diuruskan dengan baik.

"Tahap kebersihan yang tidak memuaskan, keadaan lantai, sampah dan bangunan usang perlu diambil perhatian serius oleh pihak berkaitan.

"Kalau ia tidak diberi perhatian sewajarnya, pasti satu hari nanti kesemua peniaga di sini akan 'gulung tikar'," ujarnya.

Bagi Rosman Abdul Rahim, 50, sebagai pelanggan, keadaan pasar yang kurang memuaskan dan dipenuhi dengan sampah boleh menghilangkan 'mood' mereka untuk membeli barangan keperluan.

Menurutnya, keadaan meja yang berlumut dan kotor membuatkan pengunjung curiga dengan tahap kebersihan barang jualan.

"Sebelum sampai ke pasar, saya sudah rancang untuk membeli pelbagai barangan, tetapi apabila melihat keadaan yang kotor dan tidak terurus membuatkan saya bertukar fikiran.

"Sebagai pengunjung, kami mahukan keadaan pasar yang lebih bersih dan selesa untuk membeli.

"Selagi pasar-pasar awam masih berada di tahap seperti ini (tidak bersih), ia bukan sahaja boleh menjejaskan kesihatan, malah membahayakan keselamatan," katanya.

Sementara itu seorang suri rumah, Saadiah Ariffin, 42, berkata, terdapat lantai yang rosak dan berlubang di pasar tersebut yang membahayakan orang ramai.

"Saya pernah nampak seorang lelaki berusia 50-an jatuh atas lantai yang dipenuhi dengan darah haiwan yang disembelih," katanya.

Sebelum ini, Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) pernah mendesak pihak berwajib khususnya MPPP segera membersihkan dan menceriakan pasar-pasar di negeri ini, bagaimanapun ia masih berada di tahap yang kurang memuaskan.

Pengerusi CAP, S. M. Mohamed Idris berkata, keadaan itu diburukkan lagi dengan tikus-tikus berkeliaran, terutama di longkang tersumbat yang dipenuhi oleh sampah dan sisa bahan mentah.

"Akta Kerajaan Tempatan 1976 dengan jelas menyatakan, semua pasar hendaklah sentiasa berada dalam keadaan bersih dan sempurna serta semua sampah hendaklah dibuang secara tetap.

"Pihak berkuasa tempatan (PBT) juga harus menyediakan kemudahan pembuangan sisa yang sempurna dan mencukupi, bukan terus dibuang ke dalam longkang," tegasnya.

Sehubungan itu, beliau menggesa PBT memastikan kesihatan awam sentiasa terjaga dengan sempurna, diawasi dan dikuatkuasakan dengan tegas selaras dengan Akta Kerajaan Tempatan 1976.

Beliau menambah, Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan juga perlu mengambil tindakan tegas terhadap PBT yang gagal bertindak sewajarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pasangan warga emas perlu pembelaan

Posted:

Pasangan warga emas perlu pembelaan

Pasangan warga emas perlu pembelaan


HASBUL Hazani (tengah) berbual dengan Sopiah Saad sebelum menghulurkan bantuan berupa makanan di Kampung Air Melintas Kecil, Tasek Gelugor, Pulau Pinang, baru-baru ini.


TASEK GELUGOR 16 Mei - Nasib sepasang suami isteri, Mohamad @ Ahmad Din, 69, dan Sopiah Saad, 70, dari Kampung Air Melintas Kecil di sini yang hidup susah mendapat perhatian daripada Pegawai Pusat Ahli Parlimen Tasek Gelugor, Hasbul Hazani Daud.

Hasbul Hazani yang mengunjungi rumah pasangan itu di sini baru-baru ini, menyumbangkan barang keperluan harian buat warga emas berkenaan.

Menurutnya, masalah yang dihadapi oleh mereka perlu diberi perhatian sewajarnya oleh pihak-pihak berkaitan.

Pergerakan Sopiah kini terbatas kerana dia buta sejak 10 tahun lalu dan hidupnya kini banyak bergantung kepada suami yang mencari rezeki melakukan kerja kampung sekadar termampu.

Menurutnya, suatu ketika dahulu pelbagai pihak berjanji untuk memberikan bantuan kepada mereka berdua, namun sehingga kini masih belum ditunaikan.

Justeru, kedua-dua warga emas tersebut rela hidup dengan hasil tulang empat kerat sendiri.

"Suatu ketika dahulu, rumah makcik kerap dikunjungi pelbagai lapisan pemimpin yang menjanjikan bermacam-macam bantuan, tetapi janji-janji itu tidak pernah ditunaikan.

"Sekarang saya tidak mahu minta apa-apa bantuan," kata Sopiah.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Rosoman Pengarah Penjara Pulau Pinang

Posted:

Rosoman Pengarah Penjara Pulau Pinang

Rosoman Pengarah Penjara Pulau Pinang

PULAU PINANG 16 Mei - Pengarah Parol negeri, Rosoman Abu Bakar hari ini dilantik sebagai Pengarah Penjara Pulau Pinang yang baru.

Rosoman, 41, yang berpangkat Penolong Komisioner Penjara (PKP) akan menggantikan Abdul Halim Ma-Hasan yang dinaikkan pangkat sebagai Pengarah Penjara Pusat di Kota Kinabalu, Sabah.

Menurut Rosoman yang telah 16 tahun berkhidmat dengan Jabatan Penjara, beliau akan memikul tanggungjawab yang diamanahkan secara bijaksana dan berhemah selain memperbanyak lagi Program pemulihan untuk banduan supaya timbul kesedaran di hati mereka untuk tidak mengulangi kesalahan lalu.

"Saya sedar tanggungjawab yang diamanahkan ini lebih besar berbanding tugas-tugas saya sebelum ini.

"Tanggungjawab ini memerlukan sokongan dan kerjasama erat daripada pegawai dan anggota penjara dalam merealisasikan misi dan visi yang diperuntukkan di samping meningkatkan corak pengurusan yang dilaksanakan sebelum ini," katanya pada sidang akhbar selepas majlis serah dan terima tugas di Penjara Pulau Pinang hari ini.

Majlis itu disaksikan Pengarah Penjara Tapah, Rosni Mansor.

Penjara Pulau Pinang kini menempatkan lebih 500 orang tahanan reman, banduan yang menghidap penyakit HIV dan pesalah trafik.

Menurut Rosoman, beliau juga berjanji untuk menjadikan Penjara Pulau Pinang sebagai penjara contoh berasaskan modal insan yang berkualiti.

"Perancangan itu sedang giat dilakukan dan saya menyasarkan dalam tempoh setahun lagi ia akan dapat dilaksanakan," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan