Isnin, 16 Mei 2011

Utusan Online - Pahang

Utusan Online - Pahang


Kompleks Petanque terbesar

Posted:

Kompleks Petanque terbesar

Kompleks Petanque terbesar

Oleh HARIS FADILAH AHMAD
utusanpahang@utusan.com.my


ABDUL Rahman Mohamad (empat dari kanan) menyertai permainan petanque di Taman Seri Tempoyang, Kuala Lipis, baru-baru ini.


KUALA LIPIS 16 Mei – Daerah Lipis bakal mempunyai gelanggang petanque terbesar di negara ini yang boleh digunakan bagi kejohanan sukan di peringkat kebangsaan dan antarabangsa dalam tempoh dua tahun lagi.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Padang Tengku, Datuk Abdul Rahman Mohamad berkata, sehingga kini sebanyak 12 gelanggang petanque telah siap dibina di Taman Seri Tempoyang di sini manakala 32 gelanggang tambahan masih dalam pembinaan.

Jelasnya, kerajaan negeri memperuntukkan sebanyak RM64,000 bagi menyediakan prasarana sukan tersebut seperti bilik rehat, bilik persalinan, pentadbiran, stor peralatan, tandas dan tempat letak kereta di kawasan seluas empat hektar.

"Sukan itu tidak melibatkan perbelanjaan tinggi dan dijadikan sebagai aktiviti riadah pada waktu petang dan cuti hujung minggu," katanya selepas menyertai kejohanan Petanque peringkat daerah anjuran UMNO Lipis di Taman Seri Tempoyang di sini kelmarin.

Hadir sama Ketua Pemuda UMNO Pahang, Abu Jimi Samat dan Pengerusi Persatuan Petanque Lipis, Azmi Yusof.

Menurut Abdul Rahman, sukan itu mendapat perhatian penduduk khususnya belia termasuk warga emas dan Orang Asli di luar bandar.

Abdul Rahman berkata, pihaknya akan mengemukakan cadangan kepada Kementerian Belia dan Sukan untuk menjadi tuan rumah pada kejohanan peringkat antarabangsa serentak dengan perasmian kompleks gelanggang tersebut pada tahun depan.

"Kerajaan negeri menerusi Kementerian Belia dan Sukan akan mengundang pemain petanque bertaraf dunia dari England, Perancis, New Zealand dan negara ini menyertai pertandingan serta klinik latihan kepada penduduk di sini," ujar beliau.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Banyakkan kempen urus organisasi belia

Posted:

Banyakkan kempen urus organisasi belia

Banyakkan kempen urus organisasi belia

KUANTAN 16 Mei - Kempen yang menekankan kepada pengurusan organisasi belia perlu diperbanyakkan seiring dengan perkembangan pertubuhan itu di peringkat daerah dan negeri.

Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob berkata, keperluan itu harus dipertingkatkan setiap masa dalam usaha memantapkan ilmu dan kemahiran golongan belia di negeri ini.

''Golongan itu merupakan bakal pemimpin pelapis pada masa depan dan memerlukan bimbingan di peringkat akar umbi supaya tampil dengan cemerlang apabila menerajui pertubuhan belia masing-masing,'' katanya ketika berucap pada sambutan Hari Belia peringkat negeri di sini semalam.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Berakit jadi produk pelancongan

Posted:

Berakit jadi produk pelancongan

Berakit jadi produk pelancongan

BERA 16 Mei - Kembara Berakit Antarabangsa Sungai Pahang mampu menjadi produk pelancongan yang boleh mempopularkan negara ini sebagai destinasi pelancongan bertaraf dunia.

Timbalan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan (KPKK), Senator Datuk Maglin Dennis D'Crus berkata, kembara berakit itu perlu dipromosikan dengan agresif supaya mampu menarik lebih ramai penyertaan pelancong dari seluruh dunia.

Katanya, beliau akan berbincang dengan Kementerian Pelancongan bagi menjadikan program tersebut sebagai acara tahunan pada masa akan datang.

"Bagi mencapai matlamat itu, program berkenaan akan diteruskan selama tiga tahun berturut-turut sehingga 2013 bagi menarik minat dan membolehkan lebih ramai penyertaan pelancong antarabangsa," selepas menutup program itu yang disertai 38 pasukan membabitkan lebih 300 peserta di Kuala Triang dekat sini, baru-baru ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan