Selasa, 10 Mei 2011

Berita Harian: Mutakhir

Berita Harian: Mutakhir


Naoto Kan enggan terima gaji PM sehingga krisis nuklear selesai

Posted: 10 May 2011 03:26 AM PDT

Mutakhir

TOKYO: Naoto Kan berkata, beliau tidak akan mengambil gajinya sebagai perdana menteri Jepun sehingga krisis loji jana kuasa nuklear Fukushima, kesan daripada tsunami selesai.

Bagaimanapun, beliau akan mengambil gajinya sebagai wakil rakyat.

"Bersama-sama dengan operator loji itu, Syarikat Tenaga Elektrik Tokyo (TEPCO), kerajaan turut memikul tanggungjawab kesan daripada kemalangan nuklear selepas pentadbirannya meneruskan dasar tenaga nuklear," katanya di sini, sebentar tadi. "Sebagai pemimpin yang bertanggungjawab melaksanakan dasar itu, saya meminta maaf kepada semua pihak. Keputusan tidak mengambil elaun tahunan perdana menteri bermula Jun depan dan sehingga kita dapat lihat jalan penyelesaian kepada insiden nuklear," katanya. - AFP

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Mahkamah Indonesia ketepi hukuman mati warga Australia

Posted: 10 May 2011 03:09 AM PDT

Mutakhir

JAKARTA: Penyeludup dadah warga Australia yang lebih dikenali ahli kumpulan Bali Nine, Scott Rush, berjaya mengenepikan hukuman mati yang dijatuhkan Mahkamah Tinggi Indonesia sebelum ini, apabila rayuannya diterima, hari ini.

"Semakan penghakiman diterima Mahkamah Tinggi Indonesia. Hukuman mati ke atasnya diketepikan dan ia ditukar kepada penjara seumur hidup.

"Sebab ia diketepikan adalah anak guam saya masih muda dan dia menyesali atas tindakannya dan memberi jaminan tidak mengulangi sebarang perbuatan jenayah. Yang paling utama, dia hanya orang utusan dan bukan dalang di sebalik jenayah itu," kata peguamnya, Frans Hendra Winata di sini, hari ini. Scott yang berusia 24 tahun didapati bersalah dan mahkamah menjatuhkan hukuman mati atas peranannya menyeludup 8 kilogram heroin ke Australia menerusi pusat peranginan Indonesia, Bali pada 2005. - AFP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan