Selasa, 10 Mei 2011

Berita Harian: MukaDepan

Berita Harian: MukaDepan


Eksklusif: Kuarters hantu

Posted: 09 May 2011 11:52 AM PDT

KUARTERS Institusi Pendidikan (KIP) Kampung Pandan, di Kuantan  yang mempunyai empat blok dengan 80 unit rumah kediaman serta dilengkapi pelbagai kemudahan termasuk surau tetapi hanya dihuni enam keluarga.

KUARTERS Institusi Pendidikan (KIP) Kampung Pandan, di Kuantan yang mempunyai empat blok dengan 80 unit rumah kediaman serta dilengkapi pelbagai kemudahan termasuk surau tetapi hanya dihuni enam keluarga.

KUALA LUMPUR: Kira-kira 3,000 unit kuarters guru, khususnya di luar bandar di seluruh negara dikatakan terbiar begitu saja kerana tidak didiami oleh guru yang bertugas di kawasan berkenaan atas pelbagai faktor termasuk lokasinya yang tidak sesuai dan tidak diselenggara dengan sempurna.

Ada sesetengahnya semakin usang kerana tidak didiami dan kelihatan umpama 'rumah berhantu' jika dilihat dari luar. Ramai guru dikatakan enggan mendiami kuarters berkenaan kerana lokasinya yang terletak di luar bandar, jauh dari kemudahan awam dan sunyi.

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen

bANG

Bertuahnya kakitangan golongan perguruan disediakan kuarters, jika dibandingkan dengan penjawat awam yang lain. Buat pengetahuan pihak kerjaan kuarters lebih di perlukan di kawasan bandar. ini kerana sara hidup di bandar lebih tinggi berbanding dengan luar bandar. Sewa satu bilik kecil pun dah memcecah RM 450.00 ke atas kalau rumah apa lagi.. sedang kan elaun perumahan lebih rendah lagi daripada sewa sebilik. Kepada pihak yang bertanggungjawab, bagi saja peluang kepada kakitangan yang bukan golongan perguruan memduduki kuarters tersebut atau bina saja kuarters untuk penjawat awam yang lain, lagi berfeadah. Harap maklum sekian terima kasih.

rOnie

sepatutnya kena buka untuk org ramai, kalau d biarkan mcm nie sama mcm telah menghabiskan duit rakyat. baik tak perlu di bina jika terus di biarkan.

Mawar

Saya rasa Kem. Pelajaran tidak sesuai membena kuarters untuk guru dibandar-bandar kecil, sebab ramai guru lebih selesa membeli rumah sendiri unruk diduduki. Harap pihak Kem. membuat kajian teperinci sebelum membena.... perlu atau tidak.

parJUSA nusajaya

Salah satu projek pembaziran dari kerajaan,harap semua ambil iktibar,ada banyak lagi kuarters yang sebegini rupa dan tidak diselia dengan betul di seluruh negara,harap kerajaan persekutuan dan negeri melalui pejabat daerah/pejabat setiausaha kerajaan pantau dan cari pendekatan terbaik bagi mengatasi masalah kuarters-kuarters bermasaalah ini.

nayem

saya pernah mendiami kuarters guru. memang banyak masalah ; 1: air selalu tak ada 2: jauh, di hujung kg, dekat kubur cina, tak ada kemudahan langsung, satu2nya kediaman, 3;Selenggaraan tak ada 4: Bangunan rosak & merbahaya. Repot ke ppd @ jkr : suruh repai sendiri dulu, kalau ada peruntukan boleh claim nanti, 5: Perabot tak lengkap & tak ada;sepatutnya semua ada perabot, tapi kadang2 ada yg tak ada langsung, kalau tanya org kata hilang di PPD

alan

itulah lebih baik buat kuaters dekat sekolah erea bndr..boleh jimatkan kos sikit..dah lah umah sewa kat erea bandar mahal gila...kalau nak buat kuarters yg kat pendalaman sana boleh ler yg kat sabah ngn sarawak...

din

Saya setuju dgn pandangan sri santan, di kawasan luar bandar rumah sewa lebih murah dari potongan untuk menduduki kuarters. oelh sebab itu kurang mendapat sambutan..cadangan saya untuk menjaga kuarters tersebut dari terus rosak elok lah di buka untuk kakitangan kerajaan yg lain untuk mendudukinya..

raymondjr

Salam sejahtera dan salam 1 Malaysia.Saya bersetuju dengan cadangan Sri Siantan agar Kuarters ini dibuka kepada kakitangan awam yang lain selain daripada kakitangan perguruan.Pihak Pentadbiran juga perlu mencari jalan agar Kuarters dalam keadaan baik kerana jika kuarters ini tidak dijaga akan menyebabkan kerugian kepada Kerajaan.Marilah kita bersama-sama menjaga kemudahan yang telah disediakan oleh Kerajaan kepada kakitangan Awam.Sekian, terima kasih.

yusof

saya pun kurang faham..kenapa krjn byk bina kuarters di luar bandar...sedangkan di bandar lebih memerlukan..taraf hidup tinggi dan sewa rumah yg mahal...tp inilah hakikatnya..hrp ambil perhatian

Kucing Gersang

wah belambak quarters perguruan kat sana? kami kakitangan awam di sabah ni mengharap sangat kemudahan seperti ini kerana keadaan kuarters kami yang sememangnya tidak mencukupi dan cukup daif.

mat

setuju dengan Sri Siantan..berikan saja kpd org lain yang lebih memerlukan..

Pedas

Kebanyakan kuarters guru memerlukan penyelenggaraan kerana kerosakan. Namun, oleh kerana faktor peruntukan, proses baik pulih tidak dapat dijalankan. Akhirnya rumah-rumah ini terbiar dan mengakibatkan kerugian yang lebih besar.

sri siantan

Kuarters berkenaan patut dibuka kepada mana kakitangan awam dan bukan terhad kepada kakitangan perguruan sahaja. Selain itu, dicadangkan agar kuartes berkenaan dijual kepada sesiapa yang belum mempunyai rumah. Isunya bukan jauh, tetapi kos menyewa rumah diluar lebih murah terutama jika berkongsi menyewa dan ramai guru adalah penduduk tempatan yang telah mempunyai rumah sendiri. Contohnya di Jerantut Pahang kuartes hanya terletak 1.5 km daripada bandar, 1 km daripada sekolah menengah dan rendah tetapi tidak mendapat sambutan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan