Ahad, 1 Mei 2011

Kosmo Online - Negara

Kosmo Online - Negara


4 ahli keluarga Gaddafi terkorban

Posted:

4 ahli keluarga Gaddafi terkorban

4 ahli keluarga Gaddafi terkorban


RAKAMAN daripada siaran televisyen Libya menunjukkan jenazah mangsa serangan peluru berpandu yang diselimuti dengan bendera negara itu di sebuah hospital di Tripoli semalam.


TRIPOLI – Pemimpin Libya, Muammar Gaddafi terselamat dalam serangan peluru berpandu jet pejuang tentera Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) kelmarin, namun anak bongsu, Saif Al-Arab serta tiga cucunya terkorban selain beberapa orang lagi cedera.

Gaddafi dan isterinya berada di rumah Saif, 29, ketika bangunan tiga tingkat itu menjadi sasaran peluru dari pesawat NATO, demikian menurut jurucakap Libya, Moussa Ibrahim.

Serangan itu dilakukan beberapa jam selepas Gaddafi meminta gencatan senjata dan rundingan diadakan selepas para pemberontak melancarkan penentangan terhadap kepimpinannya sejak 15 Februari lalu.

Bagaimanapun, para pemimpin NATO menolak tawaran itu dengan menyata- kan ia kekurangan kredibi- liti.

Serangan NATO itu dibuat selepas ia mengambil alih penguatkuasaan zon larangan terbang di Libya daripada tentera Barat diketuai Amerika Syarikat (AS) pada 31 Mac lalu, selepas dipersetujui Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa- Bangsa Bersatu (PBB) pada 19 Mac lalu bagi melindungi rakyat negara itu daripada diserang tentera Gaddafi.

Moussa mendakwa yang Gaddafi dan isterinya berada di dalam rumah ketika serangan itu berlaku.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

‘Tolong bantu anak saya’

Posted:

'Tolong bantu anak saya'

'Tolong bantu anak saya'

Oleh SUHANA VERU
berita@kosmo.com.my


AZMAN mengurut belakang anaknya, Muhammad Aiqqal sambil dilihat oleh Wan Zuriati di rumah mereka di Bandar Sri Permaisuri, Cheras, Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR – Keluarga remaja yang menghidap penyakit misteri, Muhammad Aiqqal Azman, 12, merayu bantuan pengamal perubatan Islam untuk merawat anak mereka.

Ibunya, Wan Zuriati Wan Zulkipli, 37, berkata, dia berharap agar ada individu yang boleh merawat Muhammad Aiqqal, 12, yang menderita sejak bulan Disember lalu.

"Kami nak tengok dia pulih seperti dulu. Kami memohon pertolongan mana-mana pihak yang dapat memulihkan semula anak kami," katanya ketika ditemui di rumahnya di Bandar Sri Permaisuri di sini semalam.

Kosmo! Ahad semalam melaporkan, Muhammad Aiqqal cukup berselera makan, malah mampu menghabiskan nasi lima hingga enam pinggan sekali gus tetapi anehnya badan remaja itu semakin kurus.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kaji kadar ITP, Cola

Posted:

Kaji kadar ITP, Cola

Kaji kadar ITP, Cola

Oleh MOHD.AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my


ZAMBRY (tiga dari kiri) menyampaikan piala kepada wakil Pusat Perubatan Universiti Malaya yang menerima anugerah Majikan Prihatin Cuepacs sambil diperhatikan oleh Omar (kiri) pada sambutan Hari Pekerja 2011 di Ipoh semalam.


IPOH – Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) akan terus berjuang mendapatkan kenaikan Imbuhan Tetap Perumahan (ITP) dan elaun kos sara hidup (Cola) bagi membela nasib 900,000 kakitangan kumpulan sokongan satu dan dua.

Presiden Cuepacs, Datuk Omar Osman berkata, kadar ITP yang dibayar RM180 kepada kumpulan tersebut sudah tidak relevan dan perlu dikaji semula oleh kerajaan.

"Kadar ITP itu masih sama sejak lapan tahun lalu, sekarang mana nak cari rumah sewa dengan kadar RM180 sebulan.

"Masalah ini sering menimbulkan dilema di kalangan penjawat awam terutamanya jika diarahkan berpindah ke kawasan lain berikutan kenaikan pangkat," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada sambutan Hari Pekerja anjuran Cuepacs di Stadium Indera Mulia di sini semalam.

Majlis itu dirasmikan oleh Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir. Turut hadir adalah Menteri Sumber Manusia, Datuk Dr. S. Subramaniam.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan