Rabu, 29 Februari 2012

Utusan Online - Rencana

Utusan Online - Rencana


Membentuk ketumbukan disegani

Posted:

Membentuk ketumbukan disegani

TENTERA Darat menyambut hari ulang tahunnya ke-79 hari ini. Sejarah Tentera Darat bermula apabila ia ditubuhkan pada 1 Mac 1933 dengan kekuatan satu kompeni percubaan terdiri daripada 25 orang anak Melayu.

Setelah negara mencapai kemerdekaan pada tahun 1957, Tentera Darat telah berkembang maju dan lengkap untuk menjalankan operasi kecemasan.

Sebagai sebuah pasukan terpenting dan terbesar dari segi jumlah keanggotaan, Tentera Darat dilihat sebagai satu ketumbukan yang lengkap dan mampu digerakkan dalam apa jua situasi terutamanya jika negara terlibat dalam sebarang konflik ketenteraan. Ikuti temu bual wartawan Utusan Malaysia, SOFIAN BAHAROM dan SYUKRI SHAARI dengan Panglima Tentera Darat, JENERAL DATUK ZULKIFLI ZAINAL ABIDIN yang antara lain mengupas isu serta cabaran Tentera Darat kini dan masa akan datang di Kementerian Pertahanan, baru-baru ini.

...

Sila dapatkan naskah Utusan Malaysia hari ini untuk berita penuh.

Elak teguran melulu terhadap aset pertahanan negara

Posted:

Elak teguran melulu terhadap aset pertahanan negara

ISU perolehan aset pertahanan adalah satu perkara yang amat sensitif dan setiap negara tidak kira kecil atau besar terpaksa menghadapi kritikan kerana kesan perolehan tersebut adalah melampaui sempadan fizikal negara tersebut.

Singapura umpamanya lazim dipersoalkan oleh jiran-jiran terdekat kerana memperuntukkan bajet pertahanan yang begitu besar sedangkan rantau ini tidak menghadapi konflik yang kritikal. Setiap pembelian tidak kira jet pejuang, kapal selam atau helikopter tempur sering dipandang serong oleh negara lain kerana khuatir terhadap niat sebenar Singapura.

Sebenarnya setiap ulasan dari negara jiran tidak begitu memberi kesan kepada strategi perolehan aset pertahanan kerana setiap pembelian adalah berdasarkan keperluan negara tersebut dan bukannya negara jiran.

Singapura sekali lagi adalah contoh terbaik kerana walaupun berhadapan kritikan sinis, pemimpin republik itu tetap dengan pendirian berbelanja besar adalah prasyarat untuk mendapatkan teknologi terbaik dan terkini.

...

Sila dapatkan naskah Utusan Malaysia hari ini untuk berita penuh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan