Rabu, 29 Februari 2012

Utusan Online - Pahang

Utusan Online - Pahang


Didik, pulihara alam sekitar

Posted:

Didik, pulihara alam sekitar

Oleh NOREHAN SALEH
utusanktn@gmail.com


Antara peserta dari Telekom Malaysia yang terlibat menjayakan program Bumiku dalam memastikan kawasan hijau di Pahang terus terpelihara untuk generasi akan datang.


KUANTAN 29 Feb. - Dalam kesibukan bagi meningkatkan prasarana telekomunikasi negara, syarikat Telekom Malaysia Berhad (TM) tidak pernah lupa dalam menjalankan tanggungjawab sosial mereka terhadap alam sekitar.

Tanggungjawab itu digalas dalam menyahut seruan kerajaan bagi mencapai jumlah 26 juta pokok menjelang 2014 melalui program Bumiku di Stesen Pemancar Bukit Pelindung di sini,baru-baru ini.

Menerusi program itu, seramai 100 anggota TM Pahang menyertai program tersebut dengan menanam 100 anak benih pelbagai jenis pokok di kawasan itu sekali gus menunjukkan semangat mereka dalam memulihara alam sekitar.

...

Sila dapatkan naskhah Utusan Malaysia hari ini untuk berita penuh.

Pendakwah perlu lebih kerap dampingi Orang Asli

Posted:

Pendakwah perlu lebih kerap dampingi Orang Asli

MARAN 29 Feb. - Seramai 23 keluarga Orang Asli dari Perkampungan Paya Taman dekat sini meminta pendakwah Islam berkunjung lebih kerap ke kampung mereka kerana minat mendalam penduduk untuk mengenali agama Islam.

Tok Batin Kampung Paya Taman, Wahab Noh, 46, berkata, majoriti mereka sangat tertarik terhadap ajaran Islam, namun pendedahan terhadap agama itu sangat kurang.

Katanya, ketika ini penduduk yang berjumlah kira-kira 70 orang daripada 23 keluarga masih mengikuti fahaman nenek moyang walaupun semakin terdedah dengan pengaruh moden.

"Kedatangan rombongan pendakwah dari Pejabat Agama Islam Daerah Chenor diketuai ustaz Shahruwardi Ishak sangat menggembirakan penduduk untuk mendekati Islam.

"Kami berharap usaha mendekati Orang Asli dilakukan lebih kerap lagi," katanya.

...

Sila dapatkan naskhah Utusan Malaysia hari ini untuk berita penuh.

Gangguan bekalan air hari ini

Posted:

Gangguan bekalan air hari ini

KUANTAN 29 Feb. - Beberapa kawasan di sekitar Chenor, Maran akan mengalami gangguan bekalan air bermula pukul 9 pagi esok.

Antara kawasan terlibat adalah Kampung Seberang Chenor, Paya Besar, Kampung Pesagi, Teluk Kertau, Kampung Nyak, Kampung Bukit Hijau, Kampung Bohor Baru, Bukit Rok, Bukit Serdang dan kawasan berhampiran.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan Pengurusan Air Pahang (Paip), gangguan sehingga tengah malam itu disebabkan kerja-kerja mencuci mendapan tangki di Loji Bukit Kertau.

Sehubungan itu, penduduk di kawasan terbabit diminta menyimpan air secukupnya bagi mengelak sebarang kesulitan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan