Jumaat, 4 Mac 2011

Utusan Online - Politik

Utusan Online - Politik


Pembangkang jangan sampai 'bakar negara'

Posted:

Pembangkang jangan sampai 'bakar negara'

Pembangkang jangan sampai 'bakar negara'

Oleh AMRAN MULUP
utusan melaka@utusan.com.my

JASIN 4 Mac - Pemimpin-pemimpin pembangkang diingatkan agar tidak cuba 'membakar negara' menerusi usaha-usaha mewujudkan pergolakan politik seperti yang sedang berlaku di beberapa negara Asia Barat.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi (gambar) ketika memberi amaran tersebut memberitahu, Angkatan Tentera Malaysia (ATM) mendapat maklumat, mereka sedang merancang untuk menghuru-harakan negara menerusi tindakan ganas dan mengajak rakyat bangkit menentang kerajaan.

Beliau memberitahu, tindakan itu juga menjurus kepada usaha pembangkang untuk menjatuhkan kerajaan.

"ATM telah menghidu usaha pakatan pembangkang untuk menghuru-harakan negara seperti yang berlaku di Mesir, Yemen, Tunisia dan Libya.

"Saya ingin beri amaran kepada pembangkang terutama tokoh-tokoh mereka supaya jangan bakar negara kerana tindakan mereka sebenarnya cuba menggugat ketenteraman awam dan merosakkan demokrasi yang wujud di negara ini.

"Hasil maklumat diperoleh menunjukkan mereka kini sedang bergerak ke arah itu tetapi kita tidak tahu bila. Ada kemungkinan mereka gunakan Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Merlimau dan Kerdau sebagai landasan," katanya di Bilik Gerakan Barisan Nasional (BN) Common Center di sini hari ini.

Sehubungan itu, kata Ahmad Zahid, ATM menerusi tiga cabangnya iaitu Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) dan Tentera Darat (TD) sudah bersiap sedia menghadapi situasi tersebut.

"Jika ada ancaman cuba dilakukan oleh pembangkang untuk menghancurkan negara, ATM akan bekerjasama dengan Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan agensi berkaitan untuk memastikan keamanan dan demokrasi dikekalkan," katanya.

Beliau berkata, usaha pakatan pembangkang itu dikesan sejak berlakunya konflik di beberapa negara Asia Barat dan ia semakin hangat menjelang Pilihan Raya Kecil DUN Merlimau dan Kerdau.

Katanya, tokoh-tokoh pembangkang menggunakan pentas berkempen di kedua-dua DUN tersebut yang didapati cukup jelas cuba menghasut rakyat supaya menimbulkan kekacauan serta menanam bibit kebencian terhadap kerajaan.

Selain itu, katanya, pembangkang juga turut menghasut rakyat di DUN Merlimau dan Kerdau untuk membuat demonstrasi jalanan dan membenci Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pakatan perlu segera daftar – SPR

Posted:

Pakatan perlu segera daftar – SPR

Pakatan perlu segera daftar – SPR

JASIN 4 Mac – Parti-parti pembangkang digesa mengusahakan dengan serius rancangan untuk membentuk gabungan rasmi seperti Barisan Nasional (BN) bagi mengelakkan masalah kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan polis pada setiap kali pilihan raya kecil.

Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata, beliau tidak pasti apakah kekangan yang dihadapi oleh pakatan pembangkang itu tetapi pada pertemuan dengan suruhanjaya itu mereka memaklumkan 'ada syarat-syarat yang belum dipenuhi'.

Justeru, beliau meminta kepimpinan parti-parti pembangkang terus berurusan dengan Pendaftar Pertubuhan (ROS) untuk menyegerakan pembentukan gabungan berdaftar tersebut.

"Pada setiap kali kempen pilihan raya kecil termasuk di Merlimau dan Kerdau ketika ini, masalah yang sama berulang iaitu parti-parti sekutu memasang poster dan sepanduk masing-masing sedangkan yang bertanding adalah salah sebuah parti pembangkang.

"Ini baru peringkat pilihan raya kecil tetapi cuba bayangkan masalah yang sama berlaku pada Pilihan Raya Umum ke-13.

"SPR bukan hendak mengajar, SPR akui itu hak mereka tapi akibatnya kepada kita dan polis kerana akhirnya keadaan inilah punca kekecohan dan kekacauan. Apabila kita turunkan sepanduk, bendera dan poster parti-parti berkenaan, ia mencetuskan provokasi seterusnya kekacauan," katanya kepada Utusan Malaysia hari ini.

Dalam pilihan raya kecil lepas termasuk Pilihan Raya Umum, Pas, PKR dan DAP tidak dibenarkan menaikkan bendera dan sepanduk bagi tujuan kempen kerana tidak berdaftar sebagai satu gabungan di peringkat nasional.

ROS dalam kenyataannya sebelum ini menjelaskan, pakatan pembangkang boleh mendaftar sebagai sebuah parti gabungan kerana syarat tujuh anggota yang digariskan tidak terpakai bagi parti politik.

Syarat itu hanya terpakai untuk pertubuhan tidak berstatus kebangsaan yang ingin menjadi pertubuhan kebangsaan sedangkan parti politik sudah berstatus nasional.

Kali terakhir pembangkang membuat kenyataan berhubung gabungan secara rasmi itu adalah pada tahun lepas oleh sekretariat yang ditubuhkan khusus untuk merangka dan meneliti soal penggabungan.

Ketika itu salah seorang anggota sekretariat memaklumkan bahawa pakatan itu sedang dalam tahap akhir merangka draf mengenai penggabungannya sebagai sebuah parti di peringkat nasional.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan