Rabu, 30 Mac 2011

Utusan Online - Mahkamah

Utusan Online - Mahkamah


Nenek dijatuhi hukuman gantung

Posted:

Nenek dijatuhi hukuman gantung

Nenek dijatuhi hukuman gantung

Oleh SITI AIRUNNISA ALAUI
utusanterengganu@utusan.com.my


MARIAH Hamad menutup muka ketika keluar dari Mahkamah Tinggi di Kuala Terengganu, semalam.


KUALA TERENGGANU 30 Mac - Seorang nenek yang mempunyai tujuh cucu dihukum gantung sampai mati oleh Mahkamah Tinggi di sini hari ini selepas didapati bersalah mengedar heroin seberat 92.68 gram, dua tahun lalu.

Hakim Datuk Mohd. Yazid Mustafa menjatuhkan hukuman itu terhadap Mariah Hamad, 49, dari Rantau Panjang, Kelantan selepas beliau berpuas hati bahawa tertuduh gagal menimbulkan keraguan munasabah atas tuduhan dihadapinya.

Mariah disabitkan dengan tuduhan mengedar dadah tersebut kira-kira pukul 3.45 petang, 3 Ogos 2009 di pekarangan Masjid Padang Nenas, Mengabang Telipot dekat sini.

Dakwaan terhadapnya dikemukakan mengikut Seksyen 39B(1) Akta Dadah Berbahaya 1952 yang memperuntukkan hukuman di bawah Seksyen 39B(2) akta sama dengan memperuntukkan hukuman mati mandatori.

Hakim Mohd. Yazid dalam penghakimannya menolak pembelaan tertuduh yang mendakwa tidak mengetahui kandungan bungkusan yang diambilnya daripada seorang wanita di sebuah stesen minyak di Rantau Panjang pada hari kejadian.

Menurutnya, keterangan tertuduh bahawa dia hanya mahu membantu wanita itu menyerahkan bungkusan kepada seorang lelaki kerana dia bersama suami hendak pergi ke rumah waris suaminya pada hari tersebut juga boleh disangkal.

''Ketika disoal pendakwa raya, tertuduh tidak kenal waris suami yang hendak ditemui di Kuala Berang itu dan tidak tahu kenapa mahu jumpa waris itu.

''Mahkamah juga mendapati tidak munasabah guna jalan pantai untuk ke Kuala Berang tetapi jika hendak ke Masjid Padang Nenas memang perlu guna jalan pantai. Oleh itu, mahkamah mendapati tertuduh tidak bercakap benar,'' katanya.

Mariah yang memakai baju kurung dan bertudung kelihatan tenang ketika hakim membacakan hukuman namun dia beberapa kali memandang ke galeri awam seperti mencari-cari ahli keluarganya.

Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Zalina Awang @ Mamat manakala tertuduh diwakili peguam, Tara Singh Delip.

Akhbar sebelum ini melaporkan bahawa seorang wanita bersama seorang anak dan ditemani suaminya cuba melakukan transaksi dadah bernilai kira-kira RM150,000.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Peluru daripada senjata api kaliber .32 - Saksi

Posted:

Peluru daripada senjata api kaliber .32 - Saksi

Peluru daripada senjata api kaliber .32 - Saksi

TUMPAT 30 Mac - Mahkamah Koroner di sini hari ini diberitahu bahawa peluru yang digunakan dalam kes tembakan pengawal Istana Negeri Kelantan, Ramli Mohamad pada 1 Mei tahun lalu dilepaskan daripada senjata api berlaras kaliber .32.

Perkara tersebut dimaklumkan oleh Pegawai Pemeriksa dan Analisis Forensik Seksyen Balistik Makmal Forensik Polis Diraja Malaysia (PDRM) Cheras, Kuala Lumpur, Inspektor Amir Abdullah semasa prosiding inkues di hadapan Koroner Raja Norshuzianna Shakila Raja Mamat.

Amir memberitahu, pada pukul 12 tengah hari, 11 Mei tahun lalu, dia telah diserahkan satu botol bertulis nama Ramli Mohamad di bahagian luarnya, yang mengandungi sebutir peluru untuk dianalisis.

''Dalam proses analisis itu, saya rakam imejnya dan masukkan dalam pangkalan data Balistik Malaysia dan melakukan pemeriksaan fizikal ke atas peluru tersebut.

''Saya dapati anak peluru itu berdiameter 7.76 milimeter dan mempunyai anggaran berat 97 grain. Ia sesuai dengan senjata api berlaras kaliber .32,'' katanya ketika disoal oleh Timbalan Pendakwa Raya, Wan Abdul Razak Wan Hussein.

Inkues itu diadakan bagi menyiasat punca kematian Ramli, 50, yang ditembak lelaki tidak dikenali di Palekbang pada pukul 12.20 tengah malam, 1 Mei tahun lalu, semasa dia dalam perjalanan pulang ke rumah selepas bertugas di Istana Negeri, Kubang Kerian.

Dalam keterangannya, Amir menyatakan, dia mempunyai pengalaman menganalisis lebih 80 kes jenayah melibatkan senjata api dan peluru serta telah mengikuti kursus berkaitan di Rusia dan Kanada.

Saksi ke-33 itu juga memberitahu dalam kes tersebut, dia hanya melakukan pemeriksaan terhadap peluru dan tidak melakukan ujian tembakan kerana hanya menerima sebutir peluru.

Terdahulu, pegawai penyiasat asal kes itu, Inspektor Noor Shuhada Hussin dari Jabatan Siasatan Jenayah, Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Tumpat memberitahu, dia telah pergi ke tempat kejadian selepas menerima laporan pukul 1 pagi hari kejadian.

Dalam siasatan di tempat kejadian, katanya, dia menemui tiga tompokan darah iaitu pada topi keledar, baju hujan dalam bakul motosikal mangsa dan di atas rumput berhampiran, namun tiada kelongsong peluru dijumpai.

''Keesokannya iaitu pada 2 Mei 2010, saya telah pergi ke Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II) untuk bertemu isteri mangsa dan mengambil beberapa barang milik mangsa iaitu sehelai baju kemeja, sehelai seluar panjang, sehelai seluar dalam dan sepasang kasut untuk tujuan siasatan.

''Selepas itu, saya mendapat arahan supaya kes itu diserahkan kepada pegawai penyiasat Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kelantan, Asisten Supritendan Kamarulnizam Alias,'' ujarnya.

Inkues bersambung esok.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan