Jumaat, 25 Mac 2011

Utusan Online - Politik

Utusan Online - Politik


Pemuda BN sedia biasiswa RM16.5 juta

Posted:

Pemuda BN sedia biasiswa RM16.5 juta

Pemuda BN sedia biasiswa RM16.5 juta

Oleh MUHAMAD ZAID ADNAN
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 25 Mac – Biasiswa Pendidikan Pemuda Barisan Nasional (BN) (YES) yang dilancarkan hari ini menerima sumbangan RM16.5 juta daripada 12 institusi pengajian tinggi swasta (IPTS).

Pengerusi Pemuda BN, Khairy Jamaluddin berkata, YES akan memberi peluang kepada lebih 200 pelajar cemerlang yang berasal daripada keluarga kurang berkemampuan dan kurang upaya untuk melanjutkan pengajian ke peringkat tertinggi pada tahun ini.

Katanya, Pemuda BN akan menubuhkan satu jawatankuasa yang diketuai ahli akademik untuk menilai dan mempertimbangkan permohonan yang dibuka kepada semua pelajar di seluruh negara.

"Mereka yang berminat boleh membuat permohonan itu secara dalam talian di laman web www.bnyes.com.my bermula minggu depan," katanya pada sidang akhbar selepas menghadiri Majlis Pelancaran Karnival Kerjaya BN (BNYJF) yang dilancarkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di sini hari ini.

Dalam perkembangan lain, Khairy memberitahu, kira-kira 500,000 pencari kerja dijangka membanjiri Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) sepanjang berlangsungnya BNYJF selama tiga hari bermula hari ini.

Ujarnya, BNYJF kali ini akan menawarkan 40,000 peluang pekerjaan daripada kira-kira 650 syarikat terdiri daripada syarikat milik kerajaan (GLC), syarikat swasta dan agensi kerajaan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Saham bumiputera boleh ditingkatkan semula - Awang Adek

Posted:

Saham bumiputera boleh ditingkatkan semula - Awang Adek

Saham bumiputera boleh ditingkatkan semula - Awang Adek

BACHOK 25 Mac - Pemilikan saham syarikat-syarikat bumiputera yang cuma tinggal RM2 bilion masih boleh ditingkatkan semula sekiranya pemegang saham kembali menjana ekonomi mereka.

Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr. Awang Adek Hussin berkata, pada masa sama, golongan bumiputera yang berkemampuan boleh menebus semula saham yang dijual, seterusnya menjana semula saham itu bagi mendapat keuntungan.

Beliau berkata, pemilik saham juga perlu diberi pendidikan ekonomi supaya mereka boleh menjana keuntungan tanpa perlu mengharapkan sokongan dan bantuan kerajaan secara berterusan.

"Peluang untuk menjana semula kedudukan saham bumiputera hanya boleh dilakukan menerusi usaha menebus semula saham yang dijual oleh pemilik terbabit dengan menggunakan sumber kewangan hasil perolehan jualan saham mereka sebelum ini," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika ditemui selepas merasmikan Mesyuarat Agung Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) Sekolah Kebangsaan Seri Gunung dekat sini hari ini.

Awang Adek diminta mengulas kenyataan Datuk Seri Najib Tun Razak semalam, yang mendedahkan pemilikan saham syarikat bumiputera tinggal RM2 bilion iaitu penyusutan sebanyak RM52 bilion berbanding jumlah asal bernilai RM54 bilion.

Perdana Menteri berkata, penyusupan nilai itu berlaku disebabkan sikap negatif masyarakat bumiputera sendiri yang tidak menghargai dan mengoptimum peluang diberi, sebaliknya lebih gemar terperangkap dalam soal hak.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan