Khamis, 31 Mac 2011

Berita Harian: Nasional

Berita Harian: Nasional


Keputusan isu Interlok muktamad

Posted: 31 Mar 2011 03:01 PM PDT

Nasional

pix_gal0
Kerajaan tak tunduk desakan, anggap mainan politik kotor pembangkang: TPM

PAGOH: Kerajaan sudah membuat keputusan muktamad berhubung isu novel Interlok dan tidak akan tunduk terhadap tekanan mana-mana pihak, tegas Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Timbalan Perdana Menteri menyifatkan desakan terbaru berhubung isu novel Interlok kini adalah mainan politik parti pembangkang yang berselindung di sebalik pertubuhan bukan kerajaan (NGO). "Isu ini sudah selesai. Saya tidak akan tunduk kepada mana-mana pihak yang mendesak, sama ada ia dipinda atau ditarik balik, saya tidak akan kompromi.

"Ini sudah jadi keputusan kerajaan yang sudah diumumkan dalam Parlimen dan sudah disahkan. Kita berpegang kepada penyelesaian isu ini dan tidak mahu ia terus dipolitikkan, " katanya kepada pemberita selepas menyampaikan agihan bantuan wang ihsan kepada mangsa banjir yang melanda sekitar daerah Muar pada awal Februari lalu di Kompleks Sukan Pagoh, semalam.

Muhyiddin berkata, isu Interlok kini sengaja ditimbulkan semula pembangkang di sebalik NGO terbabit, sebagai strategi menghidupkan isu berkenaan bagi menyemarak rasa benci kaum tertentu kepada kerajaan.

Timbalan Perdana Menteri berkata, pembangkang mempolitikkan isu novel terbabit sebagai alat untuk meraih sokongan politik kerana menyedari kempen pilihan raya negeri Sarawak yang bakal diadakan.
"Mereka melihat kepada pilihan raya Sarawak dan isu ini bertujuan meraih sokongan politik secara memperalatkan Interlok. Saya sudah tahu muslihat mereka.

"Bagi saya, ini sikap tidak bertanggungjawab, berniat jahat dan bukan soal nak redakan keadaan, sebaliknya bagi mereka kalau tak selesai lagi bagus supaya terus semarakkan rasa benci kepada kerajaan," katanya.

Beliau berkata, menyedari hakikat itu, kerajaan tidak akan tunduk, sebaliknya proses pembelajaran akan berjalan seperti biasa dengan proses penambahbaikkan yang akan dibuat.

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen

dakka kapungk

rakyat sarawak tidak mudah goyah dengan isu murahan.. tp kami inginkan jurang pembangunan atau kemajuan antara semenanjung dan sarawak dirapatkan dengan segera untuk mengelakkan rakyat sarawak hilang kepercayaan terhadap kerajaan.

Ross

Sokong TPM. Banyak lagi isu penting yang boleh dibahaskan. Jangan terlalu emosi.

sabar

Belajar bukan untuk mengeritik semata-mata dan berpolitik cuba belajar menjadi orang yang mahu belajar apa ertinya ilmu untuk diri sendiri dan yang berada dalam lingkungan yang luas

mizz_jaydee

deme ni bkn baca pn novel tu. dgr ckp org je pas2 kutuk, bangkang, protes. baca la dulu buku tu.... apa kata ramai2 g cari buku tu & belajar sama2 dgn bebudak ting 5. haaaa... pas2 sama2 ambil exam. tgk result exam & tau sapa yg bangang.!!!!!

Hamzah Abd Hamid

Cukuplah dengan desakkan mereka yang tidak mahu menghormati keputusan dan tolak ansur yang telah diberi oleh kerajaan, Inilah dikatakan sudah diberi betis hendak peha. Kerajaan perlu bertindak tegas dengan perkara ini dan menghentikan isu ini terus dipolitikan oleh pihak-pihak tertentu yang tidak bertanggung jawab. Kalau isu ini terus dilayan, ini akan membuang masa banyak pihak dan sekiranya pihak kerajaan masih mahu bertolak ansur dengan pihak-pihak ini, saya yakin satu pihak lagi akan merasa mual dengan tolak kerajaan. Cukuplah!

nor asmah binti mohd yusof

Syukurlah segala terkesumat diungkai dengan bijaksana.Novel ini menjadi mangsa kepada kesombongan mereka yang tidak kenal erti perpaduan sebenarnya.Jadikanlan ia sebagai panduan dihari muka.Sebenarnya novel ini dikarang oleh insan yang luarbiasa.Ego, sombong dan mainan politik dijadikan alat untuk menjatuhkan martabatnya.Fikir-fikirkanlah.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pencapaian GTP luar biasa

Posted: 31 Mar 2011 02:52 PM PDT

Nasional

2 ahli IPR puji keupayaan kerajaan capai sasaran besar ditetapkan

PUTRAJAYA: Dua ahli Jawatankuasa Penilaian Prestasi Antarabangsa (IPR) menganggap Program Transformasi Kerajaan (GTP) sebagai pencapaian luar biasa walaupun baru setahun dilaksanakan.

Presiden Fairfax Group yang juga Pengasas Bersama Kumpulan Transparency International, Michael Hershman, turut memuji keupayaan kerajaan mencapai sasaran besar yang ditetapkan. "Saya tidak menganggap ini adalah transformasi kerajaan, sebaliknya ia sesuatu yang lebih besar iaitu transformasi Malaysia yang menjadikan rakyat sebagai keutamaan. Bukan mudah untuk mencapai sasaran sebesar ini dalam tempoh sebegitu singkat.

"Melihat kepada hasil GTP, saya memberikan 'A' kepada pencapaian program ini dalam tempoh setahun pertama ini," katanya kepada pemberita di sini, kelmarin.

Bagaimanapun, kata beliau, masih banyak yang perlu dilaksanakan dan semua pihak perlu ada kesungguhan untuk memastikan pencapaian memberangsangkan itu dapat dihasilkan secara berterusan.

"Jangan cepat berpuas hati dengan pencapaian hari ini, sebaliknya Malaysia perlu bekerja lebih keras untuk mencapai sasaran yang sudah ditetapkan dan menjadikan program ini sebagai model yang dapat diikuti oleh negara lain," katanya.
Pujian sama turut disuarakan Perwakilan Residen Tabung Mata Wang Antarabangsa (IMF) Singapura, Dr Ravi Balakrishnan, yang menegaskan Malaysia berada di landasan yang betul untuk mencapai status negara maju menjelang 2020.

Bagaimanapun, katanya, bagi mengekalkan prestasi baik yang ditunjukkan program itu adalah cabaran terbesar yang perlu dihadapi oleh negara.

"Fokus dalam menangani kumpulan miskin tegar dan pelbagai program pembasmian kemiskinan adalah sesuatu yang harus dipuji kerana keutamaan kerajaan adalah kepada rakyat.

"Hasil yang ditunjukkan dalam tahun pertama pelaksanaan GTP adalah petanda memberangsangkan bagi tahun-tahun akan datang untuk Malaysia," katanya.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan