Ahad, 27 Mac 2011

Berita Harian: Nasional

Berita Harian: Nasional


'Najib berjaya yakinkan rakyat'

Posted: 27 Mar 2011 02:43 PM PDT

Nasional

pix_gal0
Kepemimpinan Perdana Menteri beri mood lebih positif kepada BN: Daim

KUALA LUMPUR: Bekas Menteri Kewangan, Tun Daim Zainuddin berpendapat kepemimpinan Datuk Seri Najib Razak yang berusaha membina kembali keyakinan dan kepercayaan rakyat terhadap Barisan Nasional (BN) selepas prestasi buruk pada pilihan raya umum 2008 berjaya mengurangi keresahan di kalangan rakyat.

Katanya, usaha Najib itu juga berjaya menenangkan keadaan politik negara secara keseluruhan dan rakyat juga sudah matang serta bijak membuat penilaian politik. Beliau berkata, keyakinan rakyat terhadap BN juga dilihat lebih terserlah apabila memenangi pilihan raya kecil Galas, Batu Sapi, Tenang, Kerdau dan Merlimau secara berturut-turut dalam tempoh empat bulan.

Sambil menyifatkan Perdana Menteri sangat jujur dan ikhlas berusaha untuk membantu meninggikan taraf hidup rakyat, terutama golongan berpendapatan rendah dan miskin, Daim berkata selagi rakyat bijak membezakan antara padi dengan sekam, beliau yakin BN akan terus memerintah.

"UMNO dan BN akan terus hidup. Saya tidak fikir BN boleh kalah lebih teruk daripada pilihan raya umum 2008. Situasi politik pada 2008 amat berbeza daripada situasi sekarang.

"Namun, realiti politik ini selalu berubah mengikut suasana, jika kita tidak waspada dan berhati-hati, suasana tenang boleh bertukar menjadi keruh dalam sekelip mata," katanya dalam wawancara disiarkan Mingguan Malaysia, semalam.
Daim berkata, program seperti skim rumah pertama adalah antara komitmen kerajaan BN yang menyedari setiap rakyat berhak hidup dalam keadaan aman, selesa, bebas dan makmur serta memerlukan kerajaan yang bersih dan bertanggungjawab.

Sehubungan itu, beliau menggesa pemimpin UMNO dan BN perlu sentiasa peka terhadap tuntutan rakyat.

"Setiap wakil rakyat, setiap pemimpin BN, baik yang kecil atau besar harus sentiasa turun padang, jangan tunggu padang datang kepada kita. Semua mereka harus bekerja kerja untuk menghidupkan UMNO dan BN, bukannya mencari hidup daripadanya," katanya mengambil contoh Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Ali Rustam yang selalu turun padang dan bermesra dengan rakyat tidak kira majlis perkahwinan, kematian, kebakaran atau kemalangan. Kalau tidak dapat hadir beliau hantar wakil atau SMS.

Di samping itu, Daim menyarankan jentera UMNO dan BN perlu diperbaiki dan dimodenkan sesuai dengan perubahan sosial, teknologi maklumat dan ekonomi.

Sebagai contoh, katanya, Perdana Menteri menggunakan blog dan twitter untuk berinteraksi secara spontan dengan rakyat terutama golongan muda yang kini jauh lebih berpelajaran dan luas jaringan mereka.

"Mimpi, harapan dan aspirasi mereka tentu berbeza daripada yang dialami ibu bapa mereka. UMNO dan BN perlu memahami semua hal ini dengan jelas supaya dapat melaksanakan program yang boleh dihayati golongan ini.

"Program mesti berterusan, bukan menanti pilihan raya kecil baru sibuk turun padang. Takkan tak ada pilihan raya kecil, maka tak ada pembangunan... saya percaya bila Perdana Menteri dan Timbalan jumpa ketua cawangan UMNO, ia akan dapat menyelesaikan masalah rakyat dan UMNO akan bertambah kukuh.

"Sebelum pilihan raya (akan datang), semua masalah dalaman (parti) mesti diselesaikan. Kekuatan Perdana Menteri seorang belum boleh menentukan kemenangan BN. Calon dipilih juga mesti bersih dan diterima rakyat," katanya yang yakin rakyat yang mengundi pembangkang pada 2008 kini inginkan perubahan.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Penduduk tagih bekalan air percuma dijanji pembangkang

Posted: 27 Mar 2011 02:41 PM PDT

Nasional

KLANG: Meskipun sudah tiga tahun pembangkang memerintah negeri ini, masih ada penduduk tidak mendapat bekalan air percuma bagi 20 meter padu seperti dijanjikan menerusi manifesto Pilihan Raya Umum pada 2008.

Penghuni sebuah pangsapuri di Pandamaran di sini, yang kebanyakannya berpendapatan rendah, misalnya masih belum menikmati kemudahan itu ketika sebahagian besar penduduk termasuk pemilik rumah mewah menerima keistimewaan berkenaan.

Ini berikutan pangsapuri berkenaan menggunakan meter pukal, di mana penghuni tidak mempunyai akaun individu. Berikutan itu, pengurusan bangunan yang tentukan jumlah setiap penghuni perlu bayar berdasarkan caj keseluruhan yang dikenakan Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (SYABAS). Penghuni terbabit mendakwa pihak persatuan penduduk taman itu sudah banyak kali membuat permohonan kepada kerajaan negeri, tetapi gagal dan terpaksa membayar bil air kepada pengurusan pangsapuri pada harga tidak munasabah.

Kinana Asari, 39, berkata penghuni pangsapuri itu sudah lama menantikan bekalan air percuma, tetapi sehingga kini belum menjadi kenyataan.

Katanya, kelewatan kerajaan negeri menyelesaikan masalah mereka menyebabkan penghuni terpaksa berdepan caj tinggi berbanding caj biasa dikenakan SYABAS.

"Pihak pengurusan sewenang-wenangnya meletakkan caj bil air tanpa merujuk kepada meter. Jadi bil air tidak konsisten berikutan pangsapuri ini menggunakan meter pukal," katanya.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan