Khamis, 31 Mac 2011

Utusan Online - Muka Hadapan

Utusan Online - Muka Hadapan


RM42b harta dibeku

Posted:

RM42b harta dibeku

RM42b harta dibeku

PETALING JAYA 30 Mac – Nilai harta pusaka yang dibekukan berikutan kes gagal diselesaikan pewaris kerana tiada wasiat kini dianggar mencecah RM42 bilion.

Ketua Pegawai Pemasaran Amanah Raya Bhd. (ARB), Ahmad Saruji berkata, anggaran itu meliputi kira-kira sejuta kes di negara ini.

Katanya, kajian ARB pula mendapati hanya dua peratus rakyat Malaysia menulis wasiat yang membolehkan segala maklumat harta didaftarkan, sekali gus memudahkan urusan pembahagian.

Beliau berkata, bagi membudayakan penulisan wasiat di kalangan masyarakat, ARB dengan kerjasama syarikat pengurusan harta pusaka Islam, Warisan Mukmin Sdn. Bhd. melancarkan kempen Tahun Menulis Wasiat 2011.

"Kami tidak mahu masalah ini bertambah lagi. Kempen ini akan diadakan sepanjang tahun di seluruh negara untuk menyampaikan mesej kepentingan menulis wasiat sekali gus mengelakkan masalah lain yang timbul terutamanya keretakan institusi kekeluargaan," katanya di sini hari ini.

Sempena kempen tersebut, katanya, orang ramai boleh memiliki dokumen wasiat bagi menguruskan harta pusaka bernilai ribuan ringgit dengan hanya melibatkan kos permulaan serendah RM30 sebulan serta bayaran bulanan yang fleksibel.

Kempen tersebut yang bermula dari Januari hingga Disember tahun ini adalah untuk memudahkan masyarakat membuat wasiat, sekali gus mengelakkan pembekuan harta dan perbalahan keluarga.

Sementara itu Pengerusi Warisan Mukmin, Datuk Mohd. Nahwari Hashim berkata, syarikat itu menyasarkan pendaftaran 5,000 wasiat sehingga akhir tahun ini. – BERNAMA

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pemimpin BN perlu sentiasa mesra rakyat - Najib

Posted:

Pemimpin BN perlu sentiasa mesra rakyat - Najib

Pemimpin BN perlu sentiasa mesra rakyat - Najib


Najib Tun Razak dan Rosmah Mansor bergambar bersama ahli-ahli Bakti selepas merasmikan Mesyuarat Agung Bakti ke-34 di Bangunan Bakti Siti Hasmah Taman Tun Dr. Ismail, Kuala Lumpur, semalam.


KUALA LUMPUR 30 Mac - Datuk Seri najib Tun Razak mahu semua pemimpin Barisan Nasional (BN) diingatkan supaya tidak mengamalkan pendekatan terlalu formal ketika turun ke padang kerana ia boleh membentuk tembok antara mereka dengan rakyat.

Tegas Perdana Menteri, golongan pemimpin harus sedar, rakyat mempunyai kuasa untuk menentukan masa depan BN dan oleh itu mereka perlu didekati dengan pendekatan lebih mesra tanpa wujud sebarang jurang pemisah.

Katanya, beliau sendiri dalam beberapa sesi lawatan ke negeri-negeri mengambil pendekatan kurang formal iaitu melalui cara mengurangkan protokol dan hasilnya rakyat mudah mendekatinya walaupun berhadapan dengan seorang Perdana Menteri.

''Jangan ada tembok antara kita dengan rakyat. Kita mesti menjadi seorang pemimpin rakyat, berjiwa rakyat. Inilah tema kita untuk kita berjaya dalam sistem demokrasi di negara ini.

''Saya sendiri kita mengadakan lawatan mahu pemimpin-pemimpin tempatan duduk di sekeliling saya dan bukannya pemimpin-pemimpin biasa. Saya mahu mendengar sendiri masalah mereka. Caranya kita perlu kurangkan protokol,'' katanya.

Beliau berkata demikian ketika merasmikan Mesyuarat Agung Badan Amal dan Kebajikan Isteri-Isteri Menteri dan Timbalan Menteri (Bakti) di Bangunan Bakti Siti Hasmah di sini hari ini.

Turut hadir Yang Dipertua Bakti, Datin Seri Rosmah Mansor dan Naib Yang Dipertua Bakti, Puan Sri Noorainee Abdul Rahman serta ahli-ahli Bakti yang lain.

Najib berkata, dalam sesi lawatannya ke negeri-negeri beliau mahu mendengar masalah daripada imam, pengerusi persatuan teksi, pengerusi persatuan penjaja dan ketua-ketua kampung.

''Pemimpin-pemimpin lain sudah biasa jumpa saya berbanding pemimpin-pemimpin tempatan. Bagi saya melalui sesi lawatan inilah masa paling sesuai untuk saya menemui mereka,'' katanya.

Beliau mengakui realitinya rakyat sekarang bukannya seperti dahulu kerana era ketika ini penuh dengan maklumat.

''Mahu tidak mahu kita perlu akui penanda aras untuk menjadi pemimpin pada hari ini lebih tinggi daripada dahulu kerana maklumat kini terlalu mudah diperoleh.

''Walaupun ada maklumat yang mampu disorok tetapi akhirnya ia akan terbongkar juga satu hari nanti. Oleh itu kita mesti membuat perubahan supaya kita mampu mengharungi cabaran politik dan sosial semasa,'' katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tolak 'hantu jembalang' pilihan raya

Posted:

Tolak 'hantu jembalang' pilihan raya

Tolak 'hantu jembalang' pilihan raya

Oleh SAIFUL HAIZAN HASAM dan SOPI SAMAILE
pengarang@utusan.com.my


PENYANDANG DUN Pantai Damai, Abdul Rahman Junaidi (tengah) menyatakan sesuatu kepada Muhyiddin Yassin ketika Timbalan Perdana Menteri melawat Kampung Gersik di Kuching, Sarawak, semalam. - Utusan/AMIR HAFIZ ABD RAHMAN


KUCHING 30 Mac - Tan Sri Muhyiddin Yassin sekali lagi mengingatkan rakyat di negeri ini bahawa 'hantu dan jembalang' yang wujud pada pilihan raya negeri April ini hanya berjuang untuk puak serta suku-sakat mereka tanpa menghiraukan nasib rakyat secara keseluruhannya.

Timbalan Perdana Menteri berkata, ini kerana 'hantu dan jembalang' itu datang dengan 'mulut manis' membuat tawaran-tawaran yang disifatkannya sebagai pembohongan serta palsu semata-mata.

''Inilah waktu untuk rakyat Sarawak menolak hantu dan jembalang yang sebahagiannya datang dari Semenanjung dan sebahagian pula berada di negeri ini sejak sekian lama.

''Jadi ini adalah detik penentuan yang sangat penting bagi rakyat, satu penentuan masa depan yang lebih terjamin dengan memastikan Barisan Nasional (BN) mendapat sokongan padu rakyat lebih besar berbanding pilihan raya negeri sebelum ini," katanya.

Beliau berkata demikian selepas melakukan tinjauan mesra rakyat di Kampung Gersik-Boyan-Sourabaya sambil diiringi Timbalan Ketua Menteri, Tan Sri Alfred Jabu Numpang di sini hari ini.

Dalam tinjauan tersebut, Timbalan Perdana Menteri yang menaiki perahu tambang untuk menyeberangi Sungai Sarawak telah meluangkan masa mengecat Surau Hidayatul Rahman sebelum berkesempatan melawat usahawan kek lapis, Dayang Salhah.

Muhyiddin turut mengadakan lawatan ke rumah milik pesara kerajaan yang juga orang kurang upaya (OKU), Awang Ahmad Awang Bakri sebelum melawat ke rumah seorang warga emas yang juga ibu tunggal, Dayang Jamilah Abang Lias.

Selesai lawatan tersebut, beliau bersama rombongan turut melawat gerai-gerai di kawasan Permaidani Boyan-Gersik-Sourabaya (GBS) sambil menikmati minum petang bersama penduduk setempat sebelum memberi sedikit amanat kepada yang hadir.

Muhyiddin memberitahu, rakyat harus bersyukur kerana negara ini dan Sarawak khususnya adalah negeri yang aman, stabil serta maju, maka tiba masanya mereka menentukan masa depan dengan memilih kerajaan BN.

''Tentulah pertimbangan utama perlu diambil kira bagi memilih parti yang boleh kita percaya sekali gus menjamin politik kekal stabil, pertumbuhan ekonomi mantap, pengagihan kekayaan secara adil dan saksama, generasi muda yang berdaya saing dan cemerlang.

''Kita tidak mahu negeri ini terpinggir daripada usaha-usaha transformasi dan arus perdana kerajaan," ujarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan