Khamis, 31 Mac 2011

Utusan Online - Jenayah

Utusan Online - Jenayah


30 peniaga buat laporan SPRM

Posted:

30 peniaga buat laporan SPRM

30 peniaga buat laporan SPRM

Oleh RODELIO JUNJUN TAUCAN
rodelio.taucan@utusan.com.my


MOHD. Zaman Yusoff (kiri) bersama peniaga Pasar Lama MPKB membuat aduan di Ibu Pejabat SPRM Kelantan, Kota Bharu, semalam. – UTUSAN/ROSNI MASRI


KOTA BHARU 31 Mac – Kira-kira 30 peniaga Pasar Lama MPKB membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menggesa siasatan dibuat berhubung transaksi wang bernilai RM44.8 juta membabitkan urusan jual beli pasar itu, Bazar Tengku Anis dan Bazar Tok Guru.

Peniaga terbabit mendakwa, transaksi tersebut menimbulkan tanda tanya memandangkan kerajaan Pas Kelantan dikatakan telah menjual Pasar Lama MPKB dengan nilai RM3.8 juta kepada sebuah syarikat swasta dan pada masa sama membeli tingkat satu Bazar Tengku Anis dengan harga terlalu tinggi iaitu RM18 juta untuk menempatkan mereka di situ.

Mohd. Zaman Yusoff yang mengetuai kumpulan peniaga terbabit berkata, Bazar Tok Guru yang asalnya dibangunkan oleh Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK) tetapi akhirnya terpaksa dibeli balik daripada pemaju swasta dengan jumlah RM23 juta juga perlu disiasat.

"Kami mahu tahu kenapa kerajaan Pas Kelantan jual Pasar Lama MPKB tapi beli Bazar Tengku Anis dengan harga sangat tinggi untuk tempatkan peniaga yang asalnya berniaga di Pasar Lama MPKB.

"Lepas itu tanpa pasal-pasal boleh pula beli Bazar Tok Guru berharga RM23 juta, sedangkan asalnya memang milik kerajaan Pas Kelantan. Kenapa perlu beli balik," tegasnya ketika ditemui di pekarangan pejabat SPRM Kelantan di sini, hari ini.

Polemik membabitkan para peniaga Pasar Lama MPKB dan kerajaan Pas Kelantan berhubung isu Bazar Tok Guru merupakan masalah yang telah tercetus sejak dua tahun lalu ekoran kelemahan kerajaan negeri.

Pembinaan bazar itu paling menarik tumpuan apabila Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sebelum ini mengakui bahawa kerajaan Pas Kelantan telah melakukan kesilapan sehingga menanggung kerugian besar dalam pembinaannya.

Nik Abdul Aziz dilaporkan berkata, pihaknya terpaksa menebus balik bangunan yang sebelum ini diserahkan kepada PMBK, diserahkan pula kepada sebuah syarikat swasta untuk dibangunkan. Kerugian dikatakan kira-kira RM50 juta.

Sementara itu, Timbalan Pengarah Operasi SPRM Kelantan, Che Aziz Hamzah ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan tersebut pukul 10.53 pagi.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

SPRM wujud bilik audio visual

Posted:

SPRM wujud bilik audio visual

SPRM wujud bilik audio visual

Oleh WAN NOOR HAYATI WAN ALIAS
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 31 Mac - Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) akan mewujudkan bilik audio visual bagi merekod keterangan saksi dan suspek di semua ibu pejabat negeri menjelang akhir tahun ini.

Bilik tersebut bakal dilengkapi kamera video dan tiga alat perakam bagi merekod keterangan selain kamera litar tertutup (CCTV) dipasang di luar bilik untuk memantau pergerakan saksi yang keluar masuk ke bangunan hingga ke dalam bilik.

Dua bilik audio visual tersebut sudah siap dibina dan telah beroperasi di Ibu Pejabat SPRM di Putrajaya dan Perak.

Menurut Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Seri Abu Kassim Mohamed, peralatan itu disediakan bagi memastikan tidak timbul isu salah guna kuasa dan kekerasan yang dilakukan pegawai ketika keterangan diambil.

Katanya, alat pengimbas X-ray dan alat pengesan logam turut dipasang di dalam bangunan SPRM bagi mengawal pergerakan keluar masuk dan memperketatkan kawalan keselamatan.

"Selain bilik audio visual berkenaan yang akan ditempatkan di tingkat bawah bangunan, lokap juga akan dibina di aras sama bagi mengelak kejadian yang tidak diingini.

"Pihak SPRM sentiasa terbuka menerima sebarang kritikan dan cadangan bagi menambah baik terutamanya mengenai sistem dan prosedur kerja SPRM," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas menerima laporan tahunan 2010 Jawatankuasa Aduan SPRM di Akademi Pencegahan Rasuah Malaysia, di sini hari ini.

Abu Kassim menambah, kerajaan telah meluluskan pembinaan bangunan SPRM di Presint 7, Putrajaya yang dijangka siap pada 2014.

"Selain itu, bangunan SPRM negeri seperti di Kelantan dan Melaka dalam peringkat akhir siap pembinaannya, di Johor pada pertengahan tahun ini manakala di Pahang pada 2012," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan