Ahad, 6 Mac 2011

Utusan Online - Mahkamah

Utusan Online - Mahkamah


Lelaki bakar rumah dipenjara 5 tahun

Posted:

Lelaki bakar rumah dipenjara 5 tahun

Lelaki bakar rumah dipenjara 5 tahun

KUALA TERENGGANU 6 Mac - Gara-gara membakar rumahnya sendiri, seorang lelaki terpaksa meringkuk dalam penjara selepas Mahkamah Sesyen di sini, hari ini menjatuhkan hukuman penjara lima tahun ke atasnya bersabit kesalahan itu.

Hakim Azman Mustapha membuat keputusan itu setelah tertuduh, Maliki Mohamed 39, akhirnya mengaku bersalah atas tuduhan tersebut.

Dakwaan terhadapnya dikenakan di bawah Seksyen 436 Kanun Keseksaan kerana khianat menggunakan api dan jika sabit kesalahan dia boleh dipenjara sehingga 20 tahun dan denda.

Tertuduh yang mengalami kecederaan di kaki serta tangan kanan akibat kejadian itu hanya menundukkan kepala ketika keputusan itu dibaca dan Maliki dihukum bermula tarikh dia ditangkap pada 27 Januari lalu.

Mengikut kertas pertuduhan, dia didakwa melakukan perbuatan itu di rumahnya di No. 72, Kampung Balik Bukit, Bandar Permaisuri, Setiu pada pukul 12.30 malam, 26 Januari lalu.

Berdasarkan fakta kes, tertuduh dikatakan nekad membakar rumahnya sendiri dengan menggunakan mancis setelah naik berang dengan isterinya ekoran pertengkaran yang berlaku antara mereka.

Terdahulu, tertuduh merayu agar hukuman terhadapnya diringankan kerana dia tidak berniat untuk membakar rumahnya sendiri.

"Saya hanya berniat nak bakar asap (ubat nyamuk).

"Tetapi masa nak keluar dari stor, saya tersepak tong petrol sampai minyak tumpah dan api merebak," katanya.

Bagaimanapun, pihak pendakwaan mendapati alasan yang dikemukakan lelaki itu didapati tidak berasas serta kurang meyakinkan.

Pendakwaan dilakukan Timbalan Pendakwa Raya (DPP), Zulfazliah Mahmud.

Berdasarkan laporan akhbar sebelum ini, ketika kejadian itu berlaku, isteri tertuduh yang berusia 35 tahun dan bekerja sebagai pembantu di stesen minyak berhampiran tiada di rumah.

Wanita itu dilaporkan hanya ternampak kepulan asap tebal dari rumah mereka ketika berada di rumah jiran.

Dia mengesyaki kebakaran tersebut berpunca daripada suaminya kerana lelaki itu pernah mengugut berbuat demikian ketika mereka bertengkar sebelum ini.

Kebakaran itu turut memusnahkan sebuah stor dan bengkel membaiki motosikal yang terletak berhampiran dan kerugian dianggarkan berjumlah lebih RM100,000.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan