Jumaat, 4 Mac 2011

Utusan Online - Rencana

Utusan Online - Rencana


Pas semakin tertekan, terdesak

Posted:

Pas semakin tertekan, terdesak

Pas semakin tertekan, terdesak


Roslan Ahmad melihat poster kempennya ketika melawat Bilik Gerakan BN Wilayah Persekutuan semasa berkempen di sekitar Merlimau, baru-baru ini. – BERNAMA



ROSLAN AHMAD, 44, calon Barisan Nasional (BN) di Merlimau terus menemui pengundi tengah malam tadi.

Beliau ke Ayer Merbau menemui pengundi Cina. Kehadiran sekitar 500 hingga

600 orang. Responsnya bagus, kata Roslan.

"Kita akan teruskan walkabout ini dan kita nak 'cover' satu dua tempat lagi, saya fikir hari ini selesailah.

"Saya tidak mahu sentuh pasal majoriti undi sebab kita tidak meletakkan apa-apa sasaran. Jika majoriti undi tinggi daripada lepas, kita bersyukur dan berterima kasih. Pengundi berhak menentukan pilihan mereka," kata Roslan kepada wartawan Utusan Malaysia, ZULKIFLI JALIL dan RAJA SYAHRIR ABU BAKAR di Merlimau, semalam.

UTUSAN: Bagaimana respons pengundi kepada BN setakat ini?

ROSLAN: Berdasarkan sambutan dan respons pengundi kepada BN dalam beberapa hari kempen ini, saya lihat memuaskan. Sebenarnya sokongan ini sejak dari dulu lagi, cuma dalam kempen pilihan raya Merlimau ini, ia lebih menyerlah.

Saudara yakin BN akan peroleh kemenangan besar?

Bukan berdasarkan terlalu yakin. Kita sentiasa sedar bahawa semuanya boleh berlaku. Namun maklum balas pengundi sendiri yang saya terima ialah mereka memang menyokong BN, Insya-Allah. Ini semua kerana prestasi BN dalam pembangunan dan menyelesaikan masalah rakyat.

Apa 'peluru' terakhir saudara pada hari terakhir kempen hari ini?

Kita sudah di penghujung. Dengan hari ini, sehari lagi sebelum pembuangan undi esok, saya akan lipat gandakan usaha untuk terus berjumpa dengan pengundi. Setakat ini, sudah 80 peratus pengundi sudah ditemui dan kita akan pergi lagi seberapa kerap dan sebanyak mungkin.

Bagaimana dengan baki 20-30 peratus itu?

Sejumlah 20-30 peratus ini adalah pengundi luar. Pendekatan yang akan terus kita lakukan ialah melalui Facebook yang telah saya lancarkan. Ini khususnya untuk mendekati pengundi muda dan luar Merlimau yang boleh berinteraksi terus dengan kita. Banyak juga pengundi luar hubungi saya secara terus.

Benarkah dakwaan Pas bahawa BN guna taktik kotor seperti mengugut sepanjang kempen?

Berita lanjut, sila rujuk edisi cetakan Utusan Malaysia atau langgani e-Paper di http://ebrowse.bluehyppo.com/utusan/index.asp

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tradisi BN bela rakyat

Posted:

Tradisi BN bela rakyat

Tradisi BN bela rakyat


MESRA... Calon BN bagi PRK DUN Kerdau, Syed Ibrahim Syed Ahmad (kiri) beramah mesra dengan pengundi warga emas semasa berkempen di Rumpun Makmur. – BERNAMA



TEMPOH berkempen bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kerdau semakin menghampiri penghujungnya.

Esok, seramai 8,999 pengundi akan menunaikan tanggungjawab masing-masing bagi menentukan wakil rakyat yang baru selepas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN), Datuk Zaharuddin Abu Kassim meninggal dunia pada 12 Februari lalu.

Boleh dikatakan perjalanan kempen di PRK Kerdau agak bersih dan 'dingin' daripada kejadian-kejadian yang tidak diingini antara dua parti bertanding iaitu Barisan Nasional (BN) dan Pas.

Dalam pertemuan dengan Utusan Malaysia di Kerdau baru-baru ini, calon Barisan Nasional (BN), SYED IBRAHIM SYED AHMAD atau Syed Ibra optimis bahawa BN mampu mengekalkan rekod bersihnya di DUN terbabit.

Ikuti wawancara wartawan Utusan Malaysia, YUSRI SAHAT dan MUHAMMAD NIZAM ABDUL HAMID dengan Syed Ibrahim yang berjanji untuk meneruskan segala usaha-usaha yang dijalankan oleh Zaharuddin demi kebajikan penduduk di kawasan terbabit.

Dalam pertemuan itu juga, Syed Ibrahim menghormati kredibiliti lawannya, Hasanudin Salim walaupun calon Pas itu pernah kecundang sebanyak dua kali di DUN tersebut pada pilihan raya lalu.

Utusan: Selepas hampir seminggu berkempen, adakah BN yakin dapat menambah undi majoriti pada PRK DUN Kerdau, esok.

Syed Ibrahim: Memang para pemimpin BN menaruh harapan supaya majoriti undi kita semakin meningkat atau dengan kata lain, menang bergaya.

Alhamdulillah, dalam siri pertemuan dengan pengundi di DUN Kerdau, kita dapati pengundi mempunyai komitmen yang tinggi terhadap BN dan ini saya nampak adalah faktor pucuk pimpinan yang berjaya mengekalkan tradisi membela rakyat sebagai asas perjuangannya. Tradisi itu dapat mereka rasai dalam kehidupan dan ia bukan cerita dongeng.

Sepanjang tempoh berkempen kali ini, seolah-olah tiada isu besar dibangkitkan oleh kedua-dua parti bertanding.

Hendak kata tiada isu memang mustahil. Isu yang dibuat-buat memang biasa dilakukan. Namun isu yang berkaitan dengan kemaslahatan pengundi, memang ada.

Misalnya, jalan sudah ada tetapi mereka minta dinaiktaraf, elektrik sudah ada tetapi 'power'nya masih kurang. Pendek kata, banyak perkara yang perlu ditambah nilai.

Begitu juga soal kebajikan, golongan warga emas dan orang kurang upaya (OKU) telah diberi bantuan, tetapi memerlukan penambahan berikutan kenaikan kos.

Bagi masyarakat Cina, mereka minta kerajaan membantu merancakkan pembangunan ekonomi. Mereka minta kita fikirkan.

Kalau difikirkan memang mudah, kita bina perumahan dan penduduk akan bertambah. Bagaimanapun, untuk melakukan projek-projek itu, kita memerlukan kekuatan daripada kita sendiri. Kita yakin kerajaan BN memang berusaha ke arah itu.

Bagaimana dengan isu-isu peneroka. Adakah telah diselesaikan.

Isu yang selalu mereka sebut ialah berhubung pembayaran ses. Bagaimanapun, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berjaya mencari jalan keluar dengan mengumumkan opsyen ketika mengunjungi Felda Jengka 23, baru-baru ini.

Dengan keputusan itu, kerajaan tidak terbeban dan peneroka terbela. Keputusan itu memberikan situasi 'untung-untung' kepada kedua-dua pihak.

Dilaporkan sekurang-kurangnya 54 keluarga di Felda Jengka 23 dikatakan tegar parti pembangkang, adakah BN telah menemui mereka.

Berita lanjut, sila rujuk edisi cetakan Utusan Malaysia atau langgani e-Paper di http://ebrowse.bluehyppo.com/utusan/index.asp

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan