Isnin, 14 Mac 2011

Utusan Online - Politik

Utusan Online - Politik


Testimoni rakyat, usahawan kepada BN

Posted:

Testimoni rakyat, usahawan kepada BN

Testimoni rakyat, usahawan kepada BN


Muhyiddin Yassin bersalaman dengan Tan Kay Hock ketika merasmikan majlis sambutan ulang tahun ke-75 syarikat George Kent Malaysia di Kuala Lumpur, semalam.


KUALA LUMPUR 14 Mac - Kemenangan Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Merlimau dan Kerdau, 6 Mac lalu menjadi ukuran testimoni rakyat termasuk golongan usahawan terhadap keikhlasan serta komitmen kerajaan mentransformasi ekonomi negara.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, mereka percaya hanya kerajaan BN mampu merancakkan ekonomi negara dan hasilnya parti mendapat majoriti undi lebih besar dalam kedua-dua pilihan raya kecil itu.

Selain itu beliau berkata, kejayaan tersebut adalah tanda penerimaan rakyat kepada usaha kerajaan melaksanakan pelbagai program ekonomi setelah mengambil kira kepentingan setiap lapisan masyarakat tanpa seorang pun terkecuali.

"Apa yang dilakukan ini berjaya meningkatkan keyakinan serta pandangan positif rakyat terhadap kemampuan kerajaan dalam usaha kita meletakkan kedudukan ekonomi negara pada tahap yang lebih stabil," katanya ketika melancarkan sambutan ulang tahun ke-75 penubuhan syarikat George Kent (Malaysia) Berhad di sini hari ini.

Turut hadir Pengerusi George Kent, Tan Sri Tan Kay Hock dan Presiden MCA, Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek.

Dalam pada itu, Muhyiddin turut menyentuh langkah kerajaan menyediakan pelbagai dana bagi membantu peniaga tempatan terutama meningkatkan persaingan di kalangan mereka.

Beliau berkata, dana-dana tersebut disediakan melalui kementerian serta agensi-agensi tertentu dan ia berperanan membantu meningkatkan kemampuan usahawan tempatan dalam sektor yang diceburi.

"Sebahagian besar bantuan diberikan dalam bentuk penyediaan kemudahan peralatan pengeluaran produk, pemasaran, promosi, jenama dan sumber manusia," ujarnya.

Muhyiddin juga amat berharap syarikat-syarikat tempatan sentiasa menjalankan perniagaan secara lebih berinovatif supaya produk-produk keluaran mereka menepati kehendak pasaran semasa.

"Langkah ini juga sejajar dengan usaha memastikan syarikat tempatan mampu mengecapi kejayaan dalam tempoh jangka pendek dan jangka panjang. Contohilah kejayaan George Kent yang jenama syarikat ini cukup dikenali sehingga mendapat pengiktirafan antarabangsa," ujarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

SPR tunggu pengisytiharan bubar DUN Sarawak

Posted:

SPR tunggu pengisytiharan bubar DUN Sarawak

SPR tunggu pengisytiharan bubar DUN Sarawak

Oleh ZULKIFLI JALIL

PUTRAJAYA 14 Mac - "Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) hanya tunggu pengisytiharan sahaja, kita tahu sudah tak lama lagi akan diumumlah tu."

Demikian reaksi Pengerusi SPR, Tan Sri Abd. Aziz Mohd. Yusof ketika ditanya sama ada pihaknya telah mendapat 'isyarat akhir' daripada kerajaan negeri Sarawak berhubung pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN) untuk membuka laluan kepada pilihan raya negeri ke-10.

Menurut Abd. Aziz, SPR telah bersiap sedia dari segi keperluan logistik untuk mengendalikan pilihan raya di negeri tersebut.

"Peruntukan bajet yang dipohon daripada Kementerian Kewangan sekitar RM45 juta.

"SPR akan membuka sejumlah 1,716 pusat mengundi di seluruh Sarawak dengan sebahagian besar melibatkan sekolah," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia hari ini.

Abd. Aziz berkata, sebanyak 71 pusat penamaan calon dan pusat penjumlahan undi akan dibuka selain 20 pusat pengiraan undi berkelompok melibatkan pengundian kawasan-kawasan terpencil dan pedalaman.

"Sejumlah 14,929 petugas pilihan raya pelbagai kategori turut dilantik dengan kita juga mengenal pasti 71 orang pegawai pengurus dan 172 orang penolong pegawai pengurus.

"Jumlah pemilih berdaftar di seluruh Sarawak yang disahkan pada Disember 2010 adalah seramai 986,285 orang, insya-Allah daftar ini akan digunakan jika DUN dibubarkan akhir bulan ini atau awal April," katanya.

Pilihan raya negeri Sarawak perlu diadakan sebelum Julai tahun depan dan ramai pemerhati politik meramalkan ia akan diadakan bulan depan.

Sarawak mempunyai 71 kerusi DUN, 62 daripadanya dikuasai oleh Barisan Nasional (BN).

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan