Jumaat, 18 Mac 2011

Utusan Online - Politik

Utusan Online - Politik


Tunggu sehari lagi - Taib Mahmud

Posted:

Tunggu sehari lagi - Taib Mahmud

Tunggu sehari lagi - Taib Mahmud

KUCHING 18 Mac - Ketua Menteri, Tan Sri Abdul Taib Mahmud hari ini mencetuskan satu persoalan baru sewaktu semua pihak ternanti-nantikan pengumuman pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak untuk mengadakan pilihan raya.

Beliau yang diserbu puluhan petugas media di Pusat Konvensyen Borneo Kuching (BCCK) di sini pagi ini, hanya memberikan kenyataan ringkas: "Tunggu sehari lagi".

Kenyataan berkenaan dibuat Ketua Menteri itu bagi menjawab pertanyaan wartawan adakah beliau mempunyai 'berita baik' untuk dimaklumkan hari ini.

Ia mengundang tanda tanya sama ada pembubaran DUN Sarawak akan diumumkan dalam majlis perasmian program Sejiwa Senada di Pekan Serian pagi esok.

Ia kerana majlis berkenaan dihadiri oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Menurut sumber, pada majlis berkenaan, satu pengumuman besar akan dibuat sama ada berkaitan pembubaran DUN atau kepimpinan negeri.

Dalam pada itu, Abdul Taib mengesahkan tidak akan berlepas menunaikan umrah pada Ahad ini bagi menjawab spekulasi beliau akan mengumumkan pembubaran DUN Sarawak selepas kembali daripada menunaikan ibadat itu.

"Saya tidak (pergi) umrah," katanya sebelum menaiki kenderaan rasmi bersama isteri, Puan Sri Ragad Kurdi Taib.

Beliau sebelum itu menyampaikan ucaptama pada pada majlis perasmian Perhimpunan Belia 2011 di sini.

Spekulasi berhubung pembubaran DUN semakin hangat diperkatakan apabila Abdul Taib mengadakan pertemuan bersama Yang Dipertua Negeri, Tun Abang Muhammad Salahuddin Abang Barieng di Astana Negeri kira-kira sejam, pagi semalam.

Berikutan perkembangan terbaru itu, pemerhati politik menjangkakan DUN Sarawak akan dibubarkan pada Ahad atau Isnin ini selepas kunjungan serentak Perdana Menteri dan Timbalannya, esok.

Menurut mereka, jika DUN dibubarkan pada Isnin, penamaan calon berkemungkinan akan berlangsung 9 April dan pembuangan undi pada 16 April.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Harun sedia nasihat Anwar

Posted:

Harun sedia nasihat Anwar

Harun sedia nasihat Anwar

Oleh Radhuan hussain
pengarang@utusan.com.my

KUALA TERENGGANU 18 Mac – Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Harun Taib bersedia memberi nasihat kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim berhubung isu sampel asid deoksiribonukleik (DNA) jika Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu ingin mendapatkan pandangan mengenainya.

Menurut Harun, beliau juga bersedia berbincang dengan Anwar bukan sahaja mengenai DNA, malah pelbagai isu lain termasuk fahaman pluralisme yang dicetuskan Ketua Pembangkang itu.

Bagaimanapun, jelasnya, buat masa ini beliau tidak menerima sebarang pelawaan daripada Anwar untuk berbincang mengenai perkara itu.

"Saya sedia beri pandangan kepada Anwar kalau dia mahu jumpa saya. Kalau dia datang dan tanya (pandangan sama ada perlu serah sampel DNA atau sebaliknya), saya akan berikan pandangan," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Harun mengulas desakan banyak pihak termasuk Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin supaya Anwar segera menyerahkan sampel DNA kepada mahkamah bagi menyelesaikan kes liwat jika beliau betul-betul tidak bersalah.

Ahad lalu, pertubuhan bukan kerajaan, rakyat perseorangan dan pemimpin politik mengadakan siri demonstrasi di seluruh negara bagi mendesak Anwar menyerahkan DNA.

Harun yang juga Pesuruhjaya Pas Terengganu berkata, beliau tidak menolak kemungkinan, pandangannya nanti akan menzahirkan satu nasihat supaya Anwar perlu menyerahkan DNA kepada mahkamah, jika Penasihat PKR itu sedia berbincang.

Namun begitu, beliau berharap agar sampel DNA yang diserahkan oleh Anwar tidak disalah guna oleh pihak tertentu sehingga menyebabkan Ketua Pembangkang itu 'diperangkap' walaupun terbukti tidak bersalah.

"Saya rasa, mungkin beliau takut kalau sampel DNA yang beliau serah kepada mahkamah akan disalah guna oleh pihak lain. Saya juga bimbang kalau itu berlaku," jelasnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan