Sabtu, 12 Mac 2011

Utusan Online - Muka Hadapan

Utusan Online - Muka Hadapan


Jepun dilanda gempa kuat

Posted:

Jepun dilanda gempa kuat

Jepun dilanda gempa kuat

TOKYO 11 Mac – Tsunami yang sangat ganas setinggi 10 meter kesan daripada gempa bumi berukuran 8.9 pada skala Richter yang terkuat pernah dicatatkan melanda Jepun, meragut beribu-ribu nyawa penduduk ketika ia menghentam bot, kereta dan kediaman manakala kebakaran meletus tanpa kawalan.

Amaran tsunami dikeluarkan ke seluruh Pasifik, sehingga sejauh Amerika Selatan, Kanada, Alaska dan seluruh pantai barat Amerika Syarikat.

Menurut polis Jepun, dianggarkan antara 200 hingga 300 mayat ditemui di kawasan perairan Sendai, bandar paling dekat dengan pusat gempa bumi.

Polis berkata, setakat ini 88 orang disahkan terbunuh dan 359 orang masih dilaporkan hilang.

Angka kematian dijangka terus meningkat berdasarkan skala bencana alam berkenaan. Orang ramai diberi amaran untuk berpindah ke kawasan yang lebih tinggi.

Siaran televisyen turut memaparkan kebakaran dan kepulan asap hitam sekitar bangunan di Odaiba, pinggir bandar Tokyo dan perkhidmatan kereta api laju ke arah utara terpaksa dihentikan.

Rakaman televisyen turut menunjukkan bot, kereta dan trak terapung di atas air selepas tsunami kecil melanda bandar Kamaichi yang terletak di utara Jepun.

Perdana Menteri Jepun, Naoto Kan berkata, kerajaan telah mewujudkan satu pasukan petugas khas bagi membantu kerja-kerja mencari dan menyelamat.

"Gempa bumi ini mengakibatkan kemusnahan besar di bahagian utara Jepun. Kerajaan akan menjalankan semua usaha yang perlu bagi memastikan keselamatan rakyat dan meminimumkan kerosakan," katanya pada satu sidang media khas.

Agensi berita Kyodo melaporkan, beberapa kebakaran turut berlaku di bandar Sendai, yang menyaksikan ombak besar menghanyutkan kenderaan di landasan lapangan terbang.

Di wilayah Wakayama, 20,000 penduduk diarahkan berpindah selepas amaran tsunami dikeluarkan dan beberapa gegaran susulan melanda.

Menurut wartawan Reuters, Mariko Katsumura, penumpang kereta api bawah tanah menjerit dan memegang tangan penumpang lain. Gegaran yang terlalu kuat membuatkan mereka sukar untuk berdiri.

Tinjauan Geologi Amerika Syarikat (USGS) sebelum ini mengesahkan gempa bumi tersebut berlaku kira-kira 130 kilometer di timur Sendai, Honshu pada kedalaman 24 kilometer.

Pasaran saham Tokyo turut mengalami kerugian selepas gempa bumi itu diumumkan. Menurut bank pusat, mereka akan melakukan apa sahaja bagi memastikan kewangan kembali stabil. – Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Rakyat Malaysia selamat

Posted:

Rakyat Malaysia selamat

Rakyat Malaysia selamat

KUALA LUMPUR 11 Mac – Kedutaan Malaysia di Jepun sehingga pukul 9 malam ini tidak menerima sebarang laporan mengenai rakyat negara ini yang cedera atau terbunuh dalam gempa bumi dan tsunami yang melanda negara itu hari ini.

Pegawai Kedutaan Malaysia di Jepun, Ahmad Rozian Abd. Ghani ketika dihubungi berkata, pihaknya berjaya menghubungi 13 daripada 23 rakyat Malaysia di Sendai dan kesemua mereka selamat.

Menurutnya, rakyat Malaysia yang lain masih gagal dihubungi kerana talian telefon terputus dan pihak kedutaan hanya boleh berhubung melalui Internet tetapi ia memakan masa kerana talian sesak.

"Buat masa ini kami tidak menerima sebarang maklumat rakyat Malaysia cedera atau terbunuh dalam gempa bumi dan tsunami tetapi kita akan berterusan memantau dan cuba berkomunikasi dengan mereka.

Sementara itu Kementerian Luar dalam satu kenyataan memberitahu, orang ramai yang mahu mendapat perkembangan terkini bencana boleh menghubungi Menteri Penasihat Kedutaan Malaysia di Jepun, Wan Aznainizam Yusri Wan Abdul Rashid di talian +819099753122.

Orang ramai juga boleh menghubungi Setiausaha Satu Kedutaan Malaysia, Rina Hanis Rodzli di talian +818035067636 atau bilik operasi Wisma Putra di talian 03-88874570, 03-88874770, 03-88892746 dan 03-88892830.

Dalam pada itu, Yayasan Pelajaran Mara (YPM) dalam satu kenyataan memberitahu, seramai 207 penuntut di bawah tajaannya di Jepun selamat dan perkembangan peserta Program Ijazah Berkembar Jepun (JAD) itu akan sentiasa dipantau.

Menurut kenyataan itu, penghantaran 84 pelajar ijazah kejuruteraan ke Jepun pula yang dijadual pada 19 Mac ini akan diputuskan kemudian.

Ibu bapa yang mempunyai pertanyaan tentang penuntut di bawah tajaan Mara boleh menghubungi talian 017-2911918 dan 012-3118715.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Najib jamin bahasa Melayu dipelihara

Posted:

Najib jamin bahasa Melayu dipelihara

Najib jamin bahasa Melayu dipelihara

Oleh ZULKIFLI JALIL dan THOMAS CHONG
pengarang@utusan.com.my


Najib Tun Razak bersama para pemenang dan peserta Pertandingan Akhir Pidato Antarabangsa Bahasa Melayu (PABM) 2011 Piala Perdana Menteri di Pusat Konvensyen Antarabangsa (PICC), Putrajaya semalam. – UTUSAN/Zaki Amiruddin


PUTRAJAYA 11 Mac – Kerajaan akan memastikan dasar-dasar yang digubal sentiasa menyokong ke arah usaha mengembang dan memperkasa bahasa Melayu sama ada bersifat kenegaraan mahu pun keantarabangsaan.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menegaskan, bahasa Melayu yang telah sekian lama menjadi bahasa pertuturan rasmi dan juga bahasa kebangsaan Malaysia akan terus terpelihara, diperkemas dan diperkembangkan di dalam dan luar negara.

Dalam aspek ini, beliau turut mengumumkan bahawa kerajaan akan mempertimbangkan untuk memberi peruntukan khas kepada Institut Terjemahan Negara Malaysia (ITNM) bagi tujuan menggalak dan merangsang aktiviti terjemahan.

Ia terutamanya melibatkan terjemahan karya-karya besar dunia ke dalam bahasa Melayu dan usaha-usaha pengukuhan keupayaan.

"Jumlahnya (peruntukan kepada ITNM) akan ditentukan nanti. Diharapkan dengan suntikan ini, ia akan mampu merancakkan lagi senario terjemahan tempatan.

"Apa yang mustahak, biarlah bahasa Melayu menjadi dinamik bersama perkembangan zaman kerana itulah sifat semula jadi sesuatu bahasa," katanya.

Beliau berucap ketika merasmikan Pertandingan Pidato Antarabangsa Bahasa Melayu (PABM) Piala Perdana Menteri di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini malam ini.

Hadir sama isteri beliau, Datin Seri Rosmah Mansor dan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin.

Perdana Menteri berkata, beberapa karya ulung sudah pun diterjemah ke dalam bahasa Melayu antaranya Siddharta dan Revival and Reform in Islam.

"Terkini, saya diberitahu, karya tersohor Jalaluddin al-Rumi bertajuk Masnawi yang asalnya dalam bahasa Parsi sedang dibuat penterjemahannya.

"Dalam pada itu, seperkara yang agak unik, buku tulisan saya bertajuk Menakhoda Zaman sedang giat diterjemahkan pula ke dalam bahasa Parsi," kata beliau.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan