Jumaat, 11 Mac 2011

Utusan Online - Jenayah

Utusan Online - Jenayah


2 kapal ditahan pindah minyak

Posted:

2 kapal ditahan pindah minyak

2 kapal ditahan pindah minyak

Oleh NURUL HUDA HASSAN
huda.hassan@utusan.com.my


Dua buah kapal tangki asing bersama 34 anak kapal ditahan oleh Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia di perairan Tanjung Piai, Johor Bahru, kelmarin.


JOHOR BAHRU 11 Mac - Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) sekali lagi menumpaskan kegiatan memindah minyak secara haram setelah menahan dua buah kapal di perairan Tanjung Piai dekat sini, malam tadi.

Kedua-dua kapal iaitu MT Sentek 20 dan Farmosaproduct Alphine ditahan ketika sedang rancak menjalankan aktiviti tersebut di 2.8 batu nautika (5.18 kilometer) dari barat daya Tanjung Piai kira-kira pukul 8 malam.

Ketua Penguat Kuasa Maritim Wilayah Selatan, Laksamana Pertama Maritim Zulkifili Abu Bakar berkata, kedua-dua kapal tangki itu ditahan oleh bot laju Maritim Malaysia yang bertindak atas maklumat orang awam.

"Kita menerima maklumat pada pukul 6.20 petang mengatakan terdapat dua buah kapal yang berhimpit antara satu sama lain disyaki menjalankan kegiatan pindah minyak secara haram lalu menggerakkan bot laju untuk menjalankan siasatan.

"Ketika diperiksa, kami mendapati sejumlah 80,000 liter Marine Fuel Oil (MFO) sedang dipindahkan dari kapal MT Sentek 20 yang didaftarkan di Singapura ke kapal satu lagi didaftarkan di Monrovia, Liberia," katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini, hari ini.

Sepanjang tahun ini sahaja, sebanyak lapan kes pemindahan minyak secara haram di Tanjung Piai dilaporkan dan yang terbaru berlaku pada 10 Februari lalu.

Mengulas lanjut, tambahnya, hasil siasatan mendapati, kedua-dua kapal terbabit gagal mengemukakan dokumen kebenaran atau permit daripada Pengarah Jabatan Laut untuk menjalankan aktiviti tersebut.

Beliau berkata, hasil pemeriksaan juga mendapati terdapat 34 anak kapal berusia 22 hingga 58 tahun terdiri daripada 23 rakyat China, Indonesia (5), Taiwan (2), Filipina (2) dan masing-masing seorang Myanmar dan Singapura di atas kapal.

"Pemilik kedua-dua kapal boleh didakwa mengikut Seksyen 491B(1)(k) Ordinan Perkapalan Saudagar (MSO) 1952 iaitu gagal memaklumkan kepada Pengarah Jabatan Laut untuk melakukan pemindahan minyak dari kapal ke kapal.

"Jika sabit kesalahan, pemilik kapal boleh didenda tidak lebih RM100,000 atau penjara 2 tahun atau kedua-duanya sekali," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Sifu Jujutsu maut selepas bertempur

Posted:

Sifu Jujutsu maut selepas bertempur

Sifu Jujutsu maut selepas bertempur

Oleh WAN NOOR HAYATI WAN ALIAS
pengarang@utusan.com,my


Anggota polis mengangkat mayat lelaki sifu seni pertahanan diri yang mati dibunuh di Puncak Jalil, kelmarin.


KUALA LUMPUR 11 Mac - Seorang sifu seni mempertahankan diri yang berasal dari Jepun, Jujutsu ditemui mati dipercayai selepas bertempur dengan lebih tiga suspek menggunakan teknik seni tersebut di sebuah salun rambut di Jalan PUJ3/11, Puncak Jalil dekat sini semalam.

Kejadian dipercayai berlaku antara pukul 5 petang hingga 8 malam kerana mayat mangsa ditemui isterinya yang tiba di rumah kedai dua tingkat itu kira-kira pukul 8.30 malam.

Sebelum itu, mangsa tinggal bersendirian selepas isterinya menghantar anak lelaki mereka ke sebuah pusat tuisyen.

Mangsa yang berbadan tegap dan berusia 42 tahun ditemui mati dalam keadaan mulut, tangan dan kakinya diikat dengan kain terbaring di atas lantai tingkat dua premis itu.

Menurut Ketua Polis Daerah Serdang, Supritendan Abd. Razak Elias, pemeriksaan awal mendapati, pemegang tali pinggang hitam itu mati akibat masalah pernafasan kesan keadaan hidung dan mulut yang cedera.

Katanya, mangsa yang merupakan pengurus sebuah kilang dan salun tersebut turut memiliki pelbagai perniagaan lain termasuk pinjaman wang.

"Di salun tersebut, mangsa turut menyediakan tempat untuk melatih pelajarnya seni mempertahankan diri Jujutsu dipercayai baru beberapa bulan beroperasi.

"Siasatan awal mendapati, mangsa diserang lebih tiga suspek tanpa senjata menggunakan teknik seni mempertahankan diri berdasarkan kesan lokasi kejadian tidak mempunyai banyak kesan berselerak," katanya ketika ditemui di lokasi kejadian malam tadi.

Abd. Razak memberitahu, motif kejadian masih disiasat namun dipercayai, suspek sudah membuat perancangan awal untuk melakukan pembunuhan tersebut.

Dalam kejadian itu, telefon bimbit dan sedikit wang tunai mangsa turut dilarikan.

"Pihak polis menjalankan siasatan dan mengambil kira semua aspek termasuk perniagaan yang dilakukan mangsa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh," katanya.

Mayat mangsa dihantar ke Hospital Serdang untuk bedah siasat.

Difahamkan, seni mempertahankan diri Jujutsu atau lebih dikenali sebagai Ju-Jitsu merupakan teknik mematahkan serangan menggunakan senjata atau tanpa senjata yang digunakan kumpulan samurai di Jepun.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan