Khamis, 10 Mac 2011

Utusan Online - Jenayah

Utusan Online - Jenayah


Sindiket samun kereta mewah lumpuh

Posted:

Sindiket samun kereta mewah lumpuh

Sindiket samun kereta mewah lumpuh

Oleh ILAH HAFIZ AZIZ
pengarang@utusan.com.my


ANTARA kereta mewah yang disamun ditemui semula selepas 11 suspek ditahan baru-baru ini.


KUALA LUMPUR 10 Mac - Polis melumpuhkan satu sindiket samun kereta mewah di sekitar ibu negara yang menggunakan taktik langgar dari belakang selepas menahan 11 individu yang terlibat dalam kegiatan itu, baru-baru ini.

Kesemua suspek yang berusia antara 20 hingga 35 tahun dipercayai terlibat dalam sekurang-kurangnya 20 kes samun kenderaan untuk tahun ini sahaja.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah, Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, Datuk Seri Mohd. Bakri Mohd. Zinin berkata, sindiket ini menjadikan laluan lebuh raya di sekitar Lembah Klang sebagai lokasi jenayah mereka.

"Modus operandi kumpulan ini adalah mengekori kereta mewah dan melanggar belakang kenderaan itu sebelum menyamun mangsa dengan senjata seperti parang atau kayu sebaik sahaja pemandunya keluar dari kenderaan.

"Hasil siasatan polis mendapati, kira-kira 100 kes samun menggunakan modus sebegitu sejak 2009 sehingga Februari lalu membabitkan kerugian kira-kira RM10 juta," katanya pada sidang akhbar di Maktab Polis Diraja Malaysia Cheras di sini hari ini.

Tambah Bakri, susulan penahanan kesemua suspek itu, polis menemui lapan buah kereta mewah yang dicuri antaranya jenis Toyota Alphard, BMW, Mitsubishi Airtrek, Honda Civic dan Toyota Altis yang kesemuanya dianggarkan bernilai RM800,000.

"Turut ditemui, pelbagai jenis senjata berbahaya seperti parang, pedang dan kayu yang digunakan untuk melakukan jenayah terbabit.

"Sebahagian daripada suspek juga dikesan memiliki rekod jenayah lampau, malah seorang daripadanya baru sahaja dibebaskan dari Penjara Simpang Renggam, Johor," katanya sambil menambah, kumpulan ini dikesan aktif melakukan kegiatan samun di lebuh raya sekitar Rawang dan Gombak.

Salah seorang daripada mangsa termasuklah Pengarang Sukan Utusan Malaysia, Meor Herman Meor Shakri yang disamun di Lebuh Raya Utara-Selatan berhampiran Plaza Tol Rawang ketika pulang bertugas pada 8 Februari lalu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Rumah bersama perabot dicuri

Posted:

Rumah bersama perabot dicuri

Rumah bersama perabot dicuri


Seorang penduduk, Rasni Putih menunjukkan sebuah rumah papan dua tingkat yang hanya tinggal pelapik tiang dan kayu selepas dilarikan oleh pihak tidak bertanggungjawab di Kampung Bakau, Kangar, semalam.


KANGAR 10 Mac - Lazimnya dalam kes pecah rumah, barang-barang yang akan dilarikan namun di Kampung Bakau di sini, sebuah rumah milik seorang wanita turut 'hilang'.

Zuria Ali, 30, terkejut apabila mendapati rumah papan dua tingkat miliknya hilang selepas dia sendiri pergi ke kampung itu pada Jumaat lalu.

Wanita tersebut yang kini menetap di Perak datang ke kampung itu untuk melihat keadaannya setelah dimaklumkan oleh penduduk bahawa rumahnya yang disewa kepada orang lain 'hilang'.

Zuria pada mulanya tidak mempercayai cakap penduduk kampung tersebut tetapi selepas pergi sendiri ke rumah itu, dia mendapati rumah tersebut dengan perkakas di dalamnya seperti pinggan mangkuk, almari, perabot, meja makan dan peti ais telah lesap.

Zuria yang mendakwa tidak mendapat bayaran sewa rumah selama lima bulan hanya dapat melihat 24 pelapik tiang, cebisan kayu dan televisyen rosak di tapak rumahnya itu.

Berikutan itu, Zuria membuat laporan polis mengenai kehilangan rumah pusaka yang dianggarkan berusia lebih 60 tahun itu.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Supritendan Abdul Rahman Mohd. Noordin ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan mengenai kejadian tersebut.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan