Jumaat, 11 Mac 2011

Kosmo Online - Negara

Kosmo Online - Negara


Terkuat dalam tempoh 140 tahun

Posted:

Terkuat dalam tempoh 140 tahun

Terkuat dalam tempoh 140 tahun


GAMBAR dari udara menunjukkan gempa bumi di utara Jepun mengakibatkan tsunami berair kehitaman menyapu kawasan pertanian di Sendai semalam.


TOKYO - Gempa bumi paling kuat dalam tempoh 140 tahun berlaku di laut timur Jepun semalam sekali gus mencetuskan ombak tsunami setinggi 10 meter.

Pihak berkuasa Jepun berkata, gempa bumi dengan kekuatan 8.9 pada skala Richter itu menyebabkan beratus-ratus orang dilaporkan terbunuh (sehingga 11.30 malam waktu Malaysia) dan jumlahnya dilaporkan meningkat dalam tempoh enam jam akan datang.

Menurut Agensi Kajian Geologi Amerika Syarikat (USGS), gempa bumi yang berpusat 130 kilometer dari pantai timur Sendai, Honshu pada kedalaman 24 kilometer.

Kira-kira sejuta penduduk mendiami Sendai yang merupakan sebuah kawasan pertanian utama di Jepun.

Bencana alam itu berlaku pada pukul 11.45 pagi waktu tempatan.

Perdana Menteri Jepun, Naoto Khan dalam sidang akhbar semalam mengakui gempa bumi tersebut menyebabkan kerosakan besar di utara Jepun.

Ombak tsunami tersebut membawa tanah dan serpihan sebahagiannya dalam keadaan terbakar menenggelamkan kawasan tanah pertanian di bandar Sendai, timur Jepun yang mempunyai sejuta penduduk.

Sebuah hotel runtuh di bandar Sendai dan ramai orang dipercayai tertimbus di celah runtuhan.

Turut disapu tsunami ialah Iwate, Miyagi dan Aomori.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

100 rakyat Malaysia selamat

Posted:

100 rakyat Malaysia selamat

100 rakyat Malaysia selamat

KUALA LUMPUR - Kira-kira 100 rakyat Malaysia yang berada di wilayah Miyagi, Iwate dan Aomori, iaitu tiga wilayah yang teruk dilanda gempa bumi di Jepun disahkan selamat, demikian menurut Timbalan Ketua Perwakilan Kedutaan Besar Malaysia di Tokyo, Ahmad Rozian Abdul Ghani.

"Pihak kedutaan telah menghubungi rakyat Malaysia di sini (Jepun) dah sahkan mereka selamat.

"Tidak semua dapat kita hubungi kerana ada antara mereka pulang bercuti ke Malaysia atau wilayah berhampiran ekoran cuti semester ketika ini," katanya semalam.

Jelasnya, daripada jumlah itu, 67 orang adalah pelajar iaitu 43 orang di universiti di Miyagi, 18 orang di Iwate dan enam orang di Aomori.

Ujarnya, pelajar dan rakyat Malaysia juga telah sedia maklum langkah-langkah yang perlu diambil sekiranya berlaku kecemasan seperti hadir ke pusat-pusat evakuasi yang disediakan pihak kerajaan tempatan.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pemidato Turki, Malaysia juara

Posted:

Pemidato Turki, Malaysia juara

Pemidato Turki, Malaysia juara

Oleh MOHD. YUNUS YAKKUB
yunus.yakkub@kosmo.com.my


NAJIB (tiga dari kanan) bersalam dengan Halil selepas menyampaikan hadiah juara kategori antarabangsa Pertandingan Pidato Bahasa Melayu (PABM) di Pusat Konvensyen Putrajaya malam tadi.


PUTRAJAYA – Halil Ibrahim, 22, dari Turki dinobatkan sebagai juara bagi kategori antarabangsa pada Pertandingan Pidato Antarabangsa Bahasa Melayu (PABM) Piala Perdana Menteri yang berlangsung di Pusat Konvokesyen Antarabangsa Putrajaya di sini malam tadi.

Beliau yang menuntut di Universiti Istanbul mengalahkan empat peserta lain dalam kategori terbabit dan membawa pulang hadiah berupa wang tunai AS$5,000 (RM15,500), piala pusingan Perdana Menteri dan sijil penyertaan.

Halil memberitahu, beliau tidak menduga memenangi pertandingan tersebut kerana persaingan sengit terutama dari peserta Rusia, Daria Kamyshnikova.

"Bagi saya kemenangan ini sangat bermakna dan saya akan terus memartabatkan Bahasa Melayu" katanya ketika ditemui selepas pertandingan itu.

Penyampaian hadiah telah disempurnakan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak.

Turut hadir isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor dan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin.

Naib juara kategori antarabangsa ialah Kamyshnikova dan tempat ketiga diraih peserta Australia, Genevieve Woods.

Seramai lapan peserta PABM berentap di peringkat akhir setelah empat hari berlangsungnya pertandingan tersebut yang diadili tujuh juri tempatan dan antarabangsa yang dilantik oleh Majlis Debat Universiti-Universiti Malaysia.

Lima daripada peserta terlibat berentap untuk kategori antarabangsa yang terdiri daripada peserta Rusia, China, Turki, Australia dan Korea Selatan.

Selebihnya adalah peserta dari Malaysia, Singapura dan Brunei untuk kategori nusantara.

Sementara itu, Amirrudin Abd. Rahman, 25, pemidato Malaysia menjuarai kategori nusantara dengan membawa pidato bertajuk 'Bangsa Berilmu Bangsa Bertamadun'. Beliau juga membawa pulang hadiah berupa wang tunai AS$5,000, piala pusingan Perdana Menteri dan sijil penyertaan.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan