Sabtu, 12 Mac 2011

Berita Harian: Nasional

Berita Harian: Nasional


Jepun bantu kesan, selamat rakyat kita

Posted: 12 Mar 2011 03:32 PM PST

Nasional

DUA wanita Jepun ini berpelukan  sebaik berjaya menyelamatkan diri di Bandar Rikuzentakata, Iwate, semalam.

DUA wanita Jepun ini berpelukan sebaik berjaya menyelamatkan diri di Bandar Rikuzentakata, Iwate, semalam.

Tokyo hargai KL hantar bantuan, SMART

KUALA LUMPUR: Kerajaan Jepun dan semua agensi berkaitan berusaha untuk menyelamat mangsa dan cuba mengesan serta mengumpul maklumat mengenai keselamatan rakyat Malaysia yang berada di negara itu selepas kejadian gempa bumi kuat, diikuti tsunami setinggi 10 meter di utara Jepun, kelmarin.

Jurucakap Kedutaan Jepun, berkata mereka kini sentiasa berhubung dengan kerajaan di Tokyo bagi mengumpul maklumat serta bantuan kepada rakyat Malaysia terutama yang berada di kawasan paling teruk terjejas iaitu di Miyagi, Iwate, Amori dan Ibraki. "Kami sentiasa mengikuti rapat perkembangan keadaan di sana dan akan segera memaklumkan kepada pihak berkuasa di sini mengenai keselamatan rakyat Malaysia yang menetap atau melancong di kawasan yang teruk terjejas," katanya kepada Berita Minggu semalam.

Jurucakap itu berkata, pihaknya terharu dengan kesediaan Malaysia menghantar pasukan mencari dan menyelamat SMART bersama lapan anjing pengesan bagi membantu operasi menyelamat di kawasan bencana.

"Kami dimaklumkan perkara itu tengah hari semalam dan mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan terhadap sumbangan yang dihulurkan itu," katanya.

Sementara itu, dalam kenyataan yang dikeluarkan pejabat kedutaan itu semalam, ia mengucapkan penghargaan terhadap ucapan takziah yang dihulurkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman serta seluruh rakyat Malaysia.
"Kami menghargai ucapan takziah yang disuarakan," kata kenyataan itu.

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen

tamar

Tahniah Dato' Seri Najib..cepat buat tindakan.

faiz

semoga aku jadi insan yang bertakwa kepada Allah.amin.

Orenji Crabby

terima kasih kepada pihak kerajaan Malaysia kerana mengambil bahagian membantu mangsa tsunami di Jepun. diharapkan bantuan akan berterusan. saya berdoa & berharap rakyat malaysia serta jepun yang disana berada dalam keadaan selamat. negara lain pun perlu berjaga-jaga dengan amaran tsunami.

rasyid rahman

sye mngucap beribu2 trima kasih kepada yg brnaan kerana sangup brkerja mnyelamat mngsa2 trk0rban.harap2 msih ade yg msih hdup..amin...

qhairizza rizza

harap2 rkyt malaysia yg brda di jepun slmt.,


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Penipu tanpa wajah berleluasa

Posted: 12 Mar 2011 03:30 PM PST

Nasional

HANYA bermodalkan suara sindiket  memerangkap pengguna dedah maklumat sulit.

HANYA bermodalkan suara sindiket memerangkap pengguna dedah maklumat sulit.

Ejen telepemasaran pujuk dedah nombor pin kad kredit cari mangsa

KUALA LUMPUR: Telefon bimbit anda berdering, tetapi tidak terpapar pun nombor pemanggil pada skrin atau jika ada pun nombor - biasanya daripada talian tetap – selalunya tiada jawapan apabila ia dihubungi semula. Jika anda menjawab panggilan, suara di hujung talian memaklumkan anda adalah pelanggan istimewa atau terpilih menerima khidmat atau produk tertentu, diikuti penerangan mengenai khidmat atau produk berkenaan sebelum anda diminta membuat pembayaran menggunakan kad kredit.

Ada juga pemanggil meminta nombor pin atau nombor rahsia (CCV) bagi kad kredit, kononnya untuk mengesahkan persetujuan. Bagi yang tidak berhati-hati, anda mungkin menjadi mangsa sindiket penipuan yang berselindung di sebalik kaedah telepemasaran. Dapatkan naskhah Berita Harian hari ini untuk berita lanjut
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan