Khamis, 17 Mac 2011

Berita Harian: MukaDepan

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Berita Harian: MukaDepan


Usah cemas

Posted: 16 Mar 2011 11:30 AM PDT

MukaDepan

 KAKITANGAN Pusat Maklumat Radiologi   Lembaga Pelesenan Tenaga Atom,   di Dengkil memantau tahap radiasi dalam udara di enam stesen  Sistem Pemonitoran Radiologi Alam Sekitar (ERMS) 24 jam, semalam.

KAKITANGAN Pusat Maklumat Radiologi Lembaga Pelesenan Tenaga Atom, di Dengkil memantau tahap radiasi dalam udara di enam stesen Sistem Pemonitoran Radiologi Alam Sekitar (ERMS) 24 jam, semalam.

Paras radioaktif di Malaysia pada tahap normal

KUALA LUMPUR: Pelepasan radioaktif ekoran loji kuasa nuklear Fukushima Daiichi yang terjejas akibat gempa bumi dan tsunami di Jepun, Jumaat lalu adalah rendah dan tidak mungkin sampai ke Malaysia.

"Maklumat Jabatan Meteorologi Malaysia menunjukkan arah dan pergerakan angin adalah ke timur dan timur laut Jepun. Oleh kerana pelepasan radioaktif rendah, tidak mungkin ia akan sampai ke negara kita," kata Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Datuk Seri Dr Maximus Ongkili. Beliau berkata, pemantauan melalui Sistem Pemonitoran Radiologi Alam Sekitar (ERMS) di enam lokasi seluruh Malaysia, iaitu Chuping, Ipoh, Kota Kinabalu, Kuantan, Kudat dan Senai masih menunjukkan paras sinaran di Malaysia pada paras normal iaitu 0.17 uSv/jam dengan had dedahan sinaran orang awam adalah 0.50 uSv/jam.

Menerusi mekanisme pengawalan masuk bahan radioaktif sama ada melalui kargo atau manusia melalui Sistem Pemonitoran Portal yang dipasang di lapangan terbang antarabangsa KLIA, Kota Kinabalu, Kuching dan Pulau Pinang sejak 2009 juga menunjukkan tiada kadar dedahan melebihi paras normal dikesan sehingga kini.

Ongkili berkata, kementeriannya melalui Lembaga Pelesenan Tenaga Atom (AELB) dan Agensi Nuklear Malaysia terus memantau situasi di Jepun sehingga kini dan Pusat Maklumat Radiologi beroperasi 24 jam untuk sebarang persoalan teknikal dari orang awam.

Maklumat terkini mengenai kejadian di Jepun boleh diperoleh di laman web IAEA www.iaea.org, laman web Nuclear and Industrial Agency, Jepun www.nisa.meti.go.jp dan Pusat Maklumat Radiologi, AELB di talian hotline 1800-88-7999.
Beliau berkata Malaysia, melalui AELB, sentiasa dikemaskini dengan maklumat terkini dan yang disahkan IAEA. - BERNAMA


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

20 pelajar asrama penuh dibuang jentik dahi junior

Posted: 16 Mar 2011 11:28 AM PDT

BUKIT KAYU HITAM: Seramai 20 pelajar Tingkatan Lima Sekolah Berasrama Penuh Integrasi (SBPI) Kubang Pasu, di sini dibuang sekolah berkuat kuasa Khamis lalu selepas didapati bersalah membuli dengan menjentik dahi seorang pelajar Tingkatan Empat beramai-ramai pada 25 Februari lalu.

Mereka diarahkan pulang pada petang hari kejadian, sebelum pihak sekolah mengambil keputusan membuang semua pelajar terbabit selepas mesyuarat Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG), Khamis lalu.

Pengarah Pendidikan Negeri Kedah, Abdullah Saat, berkata pelajar terbabit boleh mengemukakan rayuan melalui Bahagian Pendaftar Sekolah, Jabatan Pelajaran Negeri Kedah dalam tempoh sebulan.

"Bagaimanapun dalam kes ini, ia akan dirujuk kepada Kementerian Pelajaran kerana ia berstatus sekolah asrama penuh. Jika sekolah biasa cukup sekadar Jabatan Pelajaran Negeri (membuat keputusan). Namun, keputusan membuang pelajar atas kesalahan disiplin adalah hak sekolah selepas meneliti kesalahan itu adalah berat dan mengikut peraturan yang ditetapkan," kata ketika dihubungi.

Bagaimanapun, tindakan itu menimbulkan tidak puas hati ibu bapa dan penjaga yang menyifatkan ia terlalu drastik dan tidak dimaklumkan kepada mereka terlebih dulu hingga boleh menjejaskan persiapan anak mereka menghadapi peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) pada Oktober ini.

Walaupun mengakui perlakuan itu melanggar disiplin, mereka beranggapan pihak sekolah sepatutnya memberi peluang kedua kerana ia membabitkan masa depan pelajar terbabit.

Seorang bapa, Jasni Mohd Noor, 44, berkata pihak sekolah seharusnya memberi peluang kepada semua pelajar dan mengenakan hukuman lain yang tidak membabitkan tindakan buang sekolah kerana ia boleh menjejaskan persediaan mereka menghadapi peperiksaan SPM nanti.
Bekas guru itu berkata, pihak sekolah juga tidak memaklumkan kepada penjaga mengenai tindakan itu dan hanya mengarahkan anak mereka keluar dari asrama pada 25 Februari lalu.

"Saya tahu anak saya bersalah, tetapi jika boleh berilah mereka peluang sebab sukar bagi kami untuk mencari sekolah yang sesuai kerana mereka sudah memasuki aliran Sains Teknikal sejak Tingkatan Empat. Mereka akan menghadapi masalah jika bertukar ke sekolah lain yang kebanyakannya tidak mempunyai aliran itu. Saya bimbang mereka tidak dapat memberi tumpuan," katanya semalam.

Seorang lagi bapa, Mohd Azami Abdul Majid, 45, berkata pihak sekolah sepatutnya boleh bertolak ansur daripada mengambil tindakan yang terlalu keras.

Beliau mendakwa hanya mengetahui tindakan itu melalui surat yang dihantar menerusi pos laju ke rumahnya oleh pihak sekolah pada Ahad lalu.

"Tiada laporan polis dibuat dan tiada sebarang laporan doktor berhubung kejadian itu. Selain itu, sekolah tidak memaklumkan kepada ibu bapa apabila pelajar terbabit diarahkan keluar asrama, sebaliknya hanya dihubungi anak sendiri," katanya.

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen

mahasiswa

kite bakor je budak yang buli tu.saya setuju jika pihak sekolah buang budak-budak yang buli.

Jeneral Hitam

Jentik memang xsakit,tapi kalau dh 20 orang yg jentik,ape rasa? kalau sorang jentik 2x, dahi budak leh jd IKAN FLOWERHONE! Bagi sape yg kata budak yang kene jentik tu manje, meh sini jentik dahi dia ramai2...

RAFFI

pertama, saya bersetuju dengan tindakan pihak sekolah. pihak sekolah ada sebab yang kukuh untuk membuat keputusan demikian. kalau peluang kedua diberi dengan begitu mudah, murid pun akan ambil mudah perkara ini. silap2 balik sekolah, pelajar yang jadi mangsa akan kena lebih teruk oleh 20 pelajar ini ekoran mahu membalas dendam. belajar di sekolah yang berstatus tinggi, tapi kualiti peribadi tak tinggi. adakah belajar sekadar nak exam.? untuk ibu bapa kepada 20 orang pelajar, cubalah bersikap lebih profesional. pihak sekolah ikut prosedur hantar surat pergi rumah, untuk penjelasan awal anak sendiri perlu buat keterangan kenapa diberi tindakan sedemikian, bukannya buat cerita. apalah salahnya kalau ibu bapa datang berjumpa secara baik dengan pihak sekolah untuk bincang dan minta penjelasan perkara tersebut. tak payah nak heboh2kan dalam media. bukankah ianya membuka pekung di dada. salah sendiri nak tunjuk orang. bijak bercakap mengenai masa depan, nasib baik pihak sekolah tak buat laporan polis. kalau laporan polis dibuat, bukankah makin gelap masa depan anak. jangan bercakap hanya untuk kepentingan peribadi sahaja. kasihanilah pihak sekolah(warga pendidik) yang sudah cuba untuk sedaya upaya memberi yang terbaik.Pihak bertanggungjawab perlu bijak main peranan.

Nina

Sebenarnya bukan kena jentik je. Akhbar tak mention mental abuse dll.

nabil

mungkin skolah tu dh bg peluang kedua rasenye...ibubapa xtahu.......mmg elok diberhentikan.jgn diberi peluang lg...pelajar mcm tu memusnahkan bangsa sendiri.dengan bangsa sendiri pon nk buli ke...dari situ dah tahu perangai macam mane

Anti Buli

Syabas kepada 20 orang pelajar yang kene buang tu hahaha!!!..kalau aku terjumpa kamu memang aku tampar muka kamu yang sebijik macam hanjing tu, rasakan korang hahaha!!!

Assalamualaikum..tindakan yang dilaksanakan oleh pihak sekolah adalah sangat TEPAT kerana dapat memberikan pengajaran kepada si pelaku tersebut. Malah, ibu bapa haruslah peka dengan peraturan yang ditetapkan di asrama sekolah...Syabas pihak sekolah saya sokong 100% tindakan yang telah dibuat.

Penceloteh

Perangai suka membuli adalah dilakukan oleh mereka yang bangang, sial nak mati, cam taik, tunjuk samseng macam anjing jer...kepada pembuli, lu semua bebal nak mampos..

Weng

budak2 skrng terlalu manja, tak boleh nak dgr cakap nasihat orng tua.
ibu bapa terlalu manja kan anak2. yang rosak nnt adalah anak2 yang tak boleh ditegur,tak boleh diajar,yang tak boleh diJENTIK.

guru

inilah cara ibubapa sekarang ni yang asyik tolakkan tanggnungjawab diri ke sekolah.... hanya nak sekolah dan kerajaan tolong didik anak merekam sendiri yang relaks.....

sokong II

buat baik berpada-pada, buat jahat jgn sekali, bila dah kena, baru padan muka..dan yang kesian, mak bapak..tindakan yang betul, agar menjadi pengajaran pada semua kaki buli...

Ishak Johari

Salam,
Saya bersetuju dengan tindakan sekolah. Ibu bapa harus faham, tujuan anak datang ke sekolah bukan untuk jadi pembuli atau buat kegiatan tak bermoral tetapi untuk belajar mengejar cita-cita. Beri peluang atau tempat tersebutkepada pelajar lain yang mahukan kejayaan. Terima Kasih.

ex sas warriors 0307

assalamualaikum..sy agak bekas pelajar sekolah alam shah,putrajaya..sy tahu segala selok belok sbp selepas 5 tahun berada di sbp..pada masa ini,ibu bapa terlalu manjakan anak..sy nak tanya,kenapa senior jentik dahi junior? pasti ad sesuatu kesalahan disiplin yg dilakukan oleh junior..bukan ke budak sbp pndai2? takkan si senior tue bodoh sngat nak jentik suka2 kat dahi junior..sedarlah,junior2,kamu semua makin lembik..manja..kena jentik pun nangis..camana lah berjihad? berperang..mesti niela muka2 lembik yg bila diajak berperang menegakkan agama tp,tak nak ikut..PENAKUT..LEMBIK..IBU BAPA TERLALU MANJAKAN DIORANG..wassalam..

rakyat prihatin

patut buang skolah pun budak2 ni..ajr mereka sikit,peduli la bdk2 ni pindah skolah lain bg pengajaran mcm ni bru budak2 kaki bulu x membuli lagi..tipu la setakat jentik entah2 dah lebam2 kot,budak junior tu...saja je xnk bgtau..kes buli ni dr zaman dulu xpernh habis..kalau xda skolah sgt nk terima p skolah pemulihan lagi baik..

fais aiman

buat baik berpada-pada, buat jahat jgn sekali, bila dah kena, baru padan muka..dan yang kesian, mak bapak..

musbri mohamed

Dalam hidup pasti ada peluang kedua....mereka juga masih belum dibicarakan dengan sempurna ....umur 17 tahun belum ada niat jahat.....mungkin gurauan terlampau....SPM sudah hampir....tolong jangan dibuang sekolah ....amaran keras sudah memadai....

En. m.ilham, mana ada emak bapa yg ajar anak buat benda2 x elok dan jahat.... nakal tu biasa la....

guru_pelajar

Saya menyokong penuh tindakan pihak sekolah. Peluang kedua? tak perlu. Sebelum perkara yang lebih buruk lagi berlaku, ini adalah langkah pencegahan yang paling tepat. Biar mereka yang terlibat betul2 mengambil peluang untuk menuntut di sekolah yang terpilih dan bukannya mensia-siakan peluang yang ada. Ribuan lagi pelajar diluar sana yang layak tetapi tidak mendapat tempat untuk belajar di sekolah sebegini. Pengalaman ini pahit tetapi sarat dengan pengajaran yang berguna demi anak bangsa yang cemerlang.

Im

sya ex-skolh ni... stuju sgt tndakn skolh buang dpa.. sbb dpa mmg plajar2 brmasalah.. lgipun bknnya sekadar jntik.. it;s da best decission, insya Allah...

airol

molek sangat la pihak sekolah wat cam tu..tak abih-abih dan tak sudah-sudah kes buli-membuli ni di kalangan pelajar sekolah dan macam-macam kes disiplin lain. Tindakan buang sekolah adalah yang terbaik untuk memberi peringatan keras kepada yang lain agar ianya tidak berulang di masa akan datang. Hantar sekolah elok-elok bukan nak belajar asyik nak jadi samseng keparat. Ibu-bapa juga seharusnya menasihat anak-anak dan memberi amaran keras supaya jada tingkah laku dan disiplin semasa disekolah supaya tidak menyusah diri sendiri dan orang lain.

Segera ambil tindakan drastik jangan teragak-agak sekiranya pemasalahan tersebut berat dan untuk kebaikan semua.

Mr Dean

satu tindakan yang dianggap wajar!
sekuang-kurangnya tindakan itu dapat mengingatkan kepada pelajar lain tentang kesan dari tindakan mereka itu.. SYABAS pihak sekolah atas tindakan tegas itu!

rakyat prihatin

patut buang skolah pun budak2 ni..ajr mereka sikit,peduli la bdk2 ni pindah skolah lain bg pengajaran mcm ni bru budak2 kaki bulu x membuli lagi..tipu la setakat jentik entah2 dah lebam2 kot,budak junior tu...saja je xnk bgtau..kes buli ni dr zaman dulu xpernh habis..kalau xda skolah sgt nk terima p skolah pemulihan lagi baik..

fais aiman

sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah jua...buat baik berpada-pada, buat jahat jgn sekali...

musbri mohamed

Dalam hidup pasti ada peluang kedua....mereka juga masih belum dibicarakan dengan sempurna ....umur 17 tahun belum ada niat jahat.....mungkin gurauan terlampau....SPM sudah hampir....tolong jangan dibuang sekolah ....amaran keras sudah memadai....

Time ko junior dulu mengadu bila kena buli...sekarang ko pulak yg kena...

saya anak sabah

memang patut pun kena hukum buang sekolah, dah diorang samseng sangat, kalau bagi peluang kedua nanti pelajar lain pun ikut perangai jahat diorang tu, sebab ada peluang sekali untuk buat jahat, ibubapa yang tidak puas hati tu, sebab diorang pung dulu dulu perangai macam tu juga,,, bagi kementerian pendidikan lagi baik kalau kasih berhenti sekolah terus,,tak payah ambil periksa, sebab pelajar jahat tu pun bukan nak jadi orang baik tapi nak jadi samseng bila lepas sekolah nanti....

Man

Like father like son.. like mother like daughter.. hehe...

h

sekolah ini telah melakukan tndakkan yg wajar... bgus,,,...

pelajarSBP

Sekolah tidak profesional...setiap perlakuan pelajar itu bersebab. dan untuk membuang pelajar dpd sekolah adalah sesuatu yang agak keterlaluan (melainkan ada cadangan pemindahan ke sekolah pemulihan dan memberi khidmat kaunseling berterusan)..ini tidak, ibu bapa tidak diberi notis dan sekolah tidak mengambil kira masa depan individu pelajar itu sendiri. kalau sekadar alasan, "kita tidak mahu lahirkan samseng2 seperti ini" nyata suatu pemikiran yang tidak matang dan bodoh! bukankah dengan membuang pelajar2 tersebut akan memusnahkan masa depan mereka, hidup akan lebih terumbang ambing dan lama kelamaan terjerumus dalam kancah yang lebih memusnahkan diri sendiri dan menyusahkan masyarakat?!..bayangkan seseorang yang tidak berpelajaran dan tidak di terima oleh masyarakat, apa akan mereka lakukan untuk terus bertahan hidup??? Sepatutnya perlu ambil kira semua aspek sebelum membuang mereka, perlu difikirkan apa yang boleh dilakukan untuk membantu mereka menjadi insan lebih baik. kalau alasan "mahu beri pengajaran", cuba beritahu sejak bila tindakan membuang pelajar pernah menyelesaikan masalah buli!!! langsung tidak! ternyatalah orang2 'berpengalaman' seperti guru2 dan pihak PIBG tersebut mempunyai pemikiran tidak matang. patut lah negara kita tidak pernah maju....

adi

buang sekolah adalah satu tindakan yang wajar..kerana merotan sudah tidak relevan lagi untuk dijadikan hukuman..saya sokong mereka dibuang sekolah...membuli disekolah adalah satu jenayah yang besar,jika dibiarkan budak2 itu akan terus membuli pelajar yang lain....

pelajarSBP

Sekolah tidak profesional...setiap perlakuan pelajar itu bersebab. dan untuk membuang pelajar dpd sekolah adalah sesuatu yang agak keterlaluan (melainkan ada cadangan pemindahan ke sekolah pemulihan dan memberi khidmat kaunseling berterusan)..ini tidak, ibu bapa tidak diberi notis dan sekolah tidak mengambil kira masa depan individu pelajar itu sendiri. kalau sekadar alasan, "kita tidak mahu lahirkan samseng2 seperti ini" nyata suatu pemikiran yang tidak matang dan bodoh! bukankah dengan membuang pelajar2 tersebut akan memusnahkan masa depan mereka, hidup akan lebih terumbang ambing dan lama kelamaan terjerumus dalam kancah yang lebih memusnahkan diri sendiri dan menyusahkan masyarakat?!..bayangkan seseorang yang tidak berpelajaran dan tidak di terima oleh masyarakat, apa akan mereka lakukan untuk terus bertahan hidup??? Sepatutnya perlu ambil kira semua aspek sebelum membuang mereka, perlu difikirkan apa yang boleh dilakukan untuk membantu mereka menjadi insan lebih baik. kalau alasan "mahu beri pengajaran", cuba beritahu sejak bila tindakan membuang pelajar pernah menyelesaikan masalah buli!!! langsung tidak! ternyatalah orang2 'berpengalaman' seperti guru2 dan pihak PIBG tersebut mempunyai pemikiran tidak matang. patut lah negara kita tidak pernah maju....

husin jiran hantu mak limah

20 orang jemtik dahi... keluar bintang kepala budak 2... tahniah pihak sekolah.... berani menjatuhkan hukuman...

abe yoe

gunalah jalan yg terbaik utk menyenangkan pentedbiran kedua-dua belah pihak..

abe yoe

hutang darah mesti dibayar dengan darah,,, begitu juga kesalahan sinior2 itu, sepatutnya pihak disiplin sekolah perlu mengambil sebarang hukuman yang sepatutnya terhadap pelajar sinior itu,,,dan perlu mendengar kedua2 belah pihak antara sinior dgn junior,.
peluang kedua sgt perlu dalam hal ini bagi memberi pengajaran kepada pelajar yg lain..tq

sai

Saya tak suka pembuli, biar dia orang rasa tak bersekolah

Lisa

Bagus setuju dengan tindakan pihak sekolah..budak 'jahat' tak layak masuk SBP. Harap otak pintar tapi perangai 0..

sokong

Tindakan yang bagus dan tegas

roslan

Beginilah sikap emak bapa yang selalunya merosakkan anak mereka. Kalau dah kena buang, keluar sajalah. Jgn nak mempertahankan dan memberi pelbagai alasan lagi. Marahkan anak cukup-cukup. Kalau perlu rotan, rotan.

Ally

Setuju sangat...sekolah nak elak ia menjadi satu budaya...kalau dah jadi budaya memang susah nak ubah. Soalnya bukan apa yang dilakukan tetapi tindakan itu istilahnya tetap BULI...

exsbp

sy seorg bekas pljar sbp..pertama skali perlu kita ketahui bhwe kementerian mngeluarkan blanje yg sgt besar untuk stiap plajr sbp setiap thun dan bnygkan brape bnyak wng yg dihabiskn utk 5thun 20 org pljr ini...persoalan sye adelah adakah anda merasekan seorg pljar itu akan berubah dgn dibuang sekolah???..tidak!itu bkanlah jwpn terbaik utk mslah ini ...kite perlu mlht maslh ini dr konteks kedua2 blh phk..apakah pljar yg dirasekan oleh pelajar yg dibuli itu sendiri..adakah pljr tersebut bnr2 tdk mlakukan kesalahan atau seblknye..jike difikirkan ape yg akan terjadi apabile pelajar yg dibuli itu sebenarnya telah melakukn keslhn yg seperti x mnghormati senior atao sebginya...mahukah kite mlhat generasi muda mnjdi kurg ajar..ya,saye juge bersetuju tindakan yg diambil oleh pembuli tersebut ada tidak lngsung wajar ttp kita perlu mlhat bhawe plajr2 ini adlh pljar sbpi..pljr seklh berasrama penuh yg dibekalkn dgn ilmu agama...adakah pljr2 ini seweng wenangnye mlkukn sesuatu..dan perlu diingt pljar2 ini tlh brade disekolah ini selama lima thun dan jika benar mereka ini pljar yg benar2 bermslah sudah tentu mereka tidak berade disitu slama lima thun...bnyk lg alternatif lain yg boleh dilakukan utk mnghukum pljar2 ini...ingat islam mngajar umatnya untuk mendidik bukannya menindas..pada saye hukuman buang sekolah bg plajar2 adalah cara terakhir kerana kita perlu tahu bhwe hnye beberapa sekolah shje dimlysie yg menawarkn aliran sains teknikal yg mjoritinya adalah sbp...jika kite membuang pljr2 ini bgimana mereka ingin terus bljr dgn sempurna...ingt bhw pd ketika ini mereka tdk boleh lg menukar aliran.. bknkah jelas bhwe hukuman ini lebih kpd menindas...kita perlu mlht bhwe pnjage kedua2 belah pihak ingin melihat anak2 mereka berjaya..

Bapa

Masa buat x fikir...bila dah buat dan kena tindakkan barula nak bising,syabas pihak sekolah dah buat perkara yg betul mesti dah ditimbang dengan setelusnya baru diputuskan keputusan..saya yakin bukan setakat jentik dahi mesti lagi terok yg diorang ni buat cuma x didedahkan saja...ala saya pon pernah bersekolah berasrama ni dah masak dah...anak sy pun ada yg diasrama tapi kita dah tahu apa perkara yg akan berlaku dah pesan pun.....Mak bapak 20 pelajar ni cari la sekolah lain x payah la...nak kecoh....

Guru Prihatin

Mungkin dgn cara ini, Mak dan ayah memantau perkembangan anak2 diluar mahupun di sekolah.
Ini semua berpunca dr Rumah bkn dr Sekolah.
Pergaulan hendaklah sentiasa dijaga agar tidak bercampur dgn kawan2 yg bermasalah..
Sentiasa diingatkan bahawa Ibu Bapa adalah guru yg paling bagus utk mengajar anak2 kerana nilai2 yg baik akn diterapkan dan dbawa ke sekolah.... Zaman sekarang, pelajar2 tidak lagi takut kepada Ibu bapa dan sbb itu mereka tidak hormatkan guru serta orang lain...

Pelajar UiTM

Jangan bagi peluang...kalau asyik bagi peluang smpai bila pelajar nak insaf? sebelum membuat sesuatu tindakan, pelajar harus memikirkan kesannya terlebih dahulu.. Ibu Bapa pula jangan jadi perosak akhlak anak-anak dengan membela tindakan salah mereka..Ibu Bapa patut bekerjasama dengan pihak sekolah..bukan menghentam pihak sekolah..Renung-renungkan lah..

mohamad ekrom bin hata

mudahnya orang yang komen dlm page ni menyalahkan ibubapa,ksian skit la kt orang tue tu,bkn dy yang jentik,kite x tau perkara sebenar,jgn nk salahkan orang jer,x kan la pihak sekolah tu bijak sgt setakat jentik nk buang sekolah,berita harian ni yokyok or jer

cikguwarda

tahniah pihak sekolah kerana bersatu-padu mengambil keputusan untuk kebaikan pelajar-pelajar lain. ini akan jadi pengajaran untuk pelajar-pelajar lain. saya yakin 20 orang pelajar ini pasti ada kes lain sebelum ini, mungkin tak sampai ke pengetahuan guru. ini adalah tindakan bijak sekolah supaya pelajar lain takut dan berhati-hati..

Norhelmey Othman

Kalau dah buat silap kenelah tanggung akibatnya. Kalau kiter asik beri peluang sampai bile pun isu buli nih x selesai. Ibu bapa terbabit harus memastikan anak2 mereka bertanggung jawab atas perbuatan mereka

fadzilah rasit

spatutnya membuang skolah wajar d lakukan oleh pihak sekola. ini adalah untuk peringatan kepada plajar yg lain & pentingnya disiplin skola..untuk nama baik skola itu. tapi x sala kpada ibu bapa plajar yg terlibat untuk membuat rayuan walaupun susah mcm mana atas ksalahan yg anak mereka sudah lakukan

bila salah pelajar nak beri peluang kedua, tapi bila salah guru... terus nak saman. bila dah terkena baru nak semua orang bertolak ansur... ingatlah, kita ibarat roda, hari ini kita di atas, esok lusa kita dibawah...

aku

kene jentik je pun...awat manje sgt budak tu..hehehe...

Ema

Sebagai pelajar SBP mereka sudah patut maklum peraturan yang ditetapkan. Ibu bapa pun harus faham lah peraturan pihak sekolah. sudah dimaklumkan hukuman kesalahan berat macamana, ikutlah peraturan. Kalau sudah tercatit hitam putih dibuang sekolah, terima saja kerana anak-anak pun dah sedia maklum. Itu lah pelajar, tak nak ikut peraturan lepastu kena hukum baru nak merayu-rayu.

Ishak Siraj

Selalunya macam tu lah....anak-anak buat salah tidak fikir akibatnya.Ibubapa bela anak-anak.Sesekali anak-anak tu patut diberi pengajaran agar mereka insaf.Bertegas sedikit...tindakan sekolah itu betul.

aleef ajoy

saya sendiri bekas pelajar SBP..... setuju sangat...... syabas kepada pihak sekolah....

pelajar

as-salam..tindakan ini ada pro n kontra nya..namun ibu bapa dan penjaga haruslah menerima nya..hal ini berpunca drpd sikap anak yg seperti itu..seharusnya jika mreka mahu mmbuli berpada2 dan tidak menjejaskan fizikal mahupun mental seseorg itu..saya juga pernah mengalaminya..dalam hal ini,,pelajar itu sendiri perlu faham akan tanggungjawab mereka dan menjaga tingkah laku,,jangan sudah terhantuk baru tengadah

Leena

Cuma jentik dahi budak Tingkatan 4? Sampai luka berdarah ke. Sampai sakit mental ke. Aku dulu masa tingkatan 2 disuruh duduk tahiyat awal selama 2 3 jam beramai2 hanya kerana sorang buat salah je. Bile dah besar, kebanyakkan kitorang rilek je, dah berjaya masuk alam keje jek. Jangan menilai budak2 ni dgn hanya kesalahan kecik macam ni. Terus menghukum tanpa beri nasihat.

EX-SBP Joe

sebenarnya kebanyakan junior sekarang nih sudah pandai biadap.dulu masa saya senior dekat SBP ada ke patut yang junior nih ajak gaduh ramai2 dengan senior.kami senior takde pun cari pasal dengan mereka.didikan harus diberikan kepada mereka yang bersalah.suruh sekolah cari punca apa yang menyebabkan si senior jentik dahi si junior.baru lah tau siapa yang salah

Mahasiswa

20 orang ni bukan leh dikategori sbg NAKAL tp JAHAT dah ni.......Klau dulu 20 tahun,15 tahun dulu walaupun Nakal tapi tetap hormat cikgu dan kawan2......TAHNIAH SBPI Kubang Pasu.Tindakan Bijak. Kalau mak bapak sendiri tak leh ajar anak sapa lagi nk ajar...

montaha

semuanya ada hikmah.pengajaran dan iktibar.manusia rancang Allah tentukan.bila dah berlaku terimalah seadanya. masing-masing muhasabah diri . kerja baik yang kita buat kerana Allah , Insya Allah . Allah tolong kita. apa pun jangan tunggu sampai nazak. mencegah lebih baik dari merawat.

WOLVERINE

YA ALLAH... JENTIK POWN KENA BUANG SEKOLAH KEW?? ISH3 PELIK2 DUNIA AKHIR ZAMAN NI.. HERM...

john

yang kena jentik tu manja sgt.

Sufian

betui jugak susah nak dpt sekolah lain...jadi kita bagi peluang mereka belajar disekolah yg sama tapi tanpa asrama yakni kena ulang alik setiap hari dan di hukum sebat dgn jumlah jentikan yg dilakukan

msubzz

padan muka,,,biar dorang kna buang sekolah..baru dorg ada akal

aman

Sokong Pengurusan Sekolah. Kalau asyik nak kesian, budaya samseng macam ni akan terus berleluasa, tak perlu bagi peluang lagi, sebab bagi banyak peluang pun, manusia jenis ini bukan tahu menghargai.. mak bapak pun x perlu asik salahkan pihak sekolah.. tengok la perangai anak sendiri, sendiri mau ingat la, bila dah terhantuk, baru buat muka 10 sen

muaz

majoriti yg komen, menyokong diambil tindakan keatas pelajar .. JUGA dijentik dahi kepada ibu bapa didalam gambar ini .. haa bak kata Exco dewan makan kita :P

The Jabbawockees

kalau kena jentik pun dah merepot, mcm mana nak mengharungi hidup d masa akan datang yg lebih mencabar dan berbahaya.......kalau kena jentik pun dah x tahan, bagus pindah skola jak la......kita pergi skola berasrama penuh untuk bina jati diri yg kukuh....kalau jentik pun x tahan, bagus pg skola biasa je la....

Norhayati Ab Rahman

Saya merupakan bekas pelajar sekolah berasrama penuh dan saya merasakan tindakan pihak sekolah adalah wajar kerana sekolah berasrama penuh merupakan sekolah bagi golongan terpilih yang tidak mempunyai 'masalah disiplin' dan bakal menjadi pemimpin negara pada masa akan datang.Budaya buli dan ragging seharusnya telah lama berkubur kerana ini hanya akan menimbulkan impak negatif pada mangsa buli. Anak saya pernah menjadi mangsa buli di sekolah dan sejak kejadian itu dia mengalami gangguan emosi dan enggan ke sekolah serta tidak dapat menumpukan sepenuh perhatian pada pelajaran. Seharusnya ibu bapa kepada kaki buli tersebut memikirkan kesan yang dialami oleh mangsa buli bukan hanya menyalahkan pihak sekolah kerana mengambil tindakan ke atas anak mereka.

Dol Kenit

SETUJU dengan tindakan pihak sek..setuju dengan kata Abg Man.1 pepatah utk kes ni..
"BAPA BOREK, ANAK RINTIK"!!!

Rin

anak dibuang sekolah kerana membuli..ibu bapa ini kata 'tindakan sekolah keterlaluan dan tidak memberi peluang kedua' tapi kalau anak mereka yg KENA buli...ibu bapa ini dah berlari ke balai polis,siap panggil reporter dan pasti cakap begini 'sekolah gagal menjalankan tanggungjawab..membiarkan anak saya dibuli'. Memang wajarpun pelajar yang dibuang sukar mencari sekolah lain sebab mana2 sekolah tidak ingin menempatkan pelajar yang ada kesalahan disiplin berat. Tindakan pihak sekolah tersebut wajar, mereka mengambil keputusanpun selepas mesyuarat dengan PIBG

bapak2

wajar d beri hukuman sedemikian agar buat pengajaran kepada yang lain. ibubapa janganlah pandai melenting sahaja, mungkin pihak sekolah dah maklum sebelum ini namun ambil tak kisah aja. nah ajarlah anak2 agar menjadi orang.

bekas pembuli

nk ckp camne pon tk tau...kalau kasi peluang kedue maknenye nnt setiap pelajar yg masuk sbp boleh lah membuli sekali... sbb ade peluang kedue..mgkin tk adil..tp pikir2 kan laa...org yg kene buli tu...mak ngan ayah die rase camne...mak ayah si pembuli lak rase camne kalo anak diorang kene...jgn nk pikir pasal diri anak sendiri je..anak org laen pon kene tau gak camne dan ape yg die rase apabila dibuli...atas pengalaman...sy sgt sokong ia dibuang..walaupun ia nmpk berat tp ia wajar sbb kalo tk lg meleluasa...tq...

ika

ibu-ibu bapak-bapak pelajar yang kena buang...ambik je anak-anak anda hantar ke sekolah harian..percayalah mereka akan jadi pelajar cemerlang.jgn bagi peluang kedua sebab peluang kedua inilah yang akan terua merosakkan mereka..tidak ada keinsafan dalam masa yang singkat..sebagai waris anda kena faham situasi jika anak anda berada di tempat mangsa..be gentleman..

zoo

alah , jentik dahi je pon .

bakal guru

hurm..seharusnya hal bgini usah diperbesarkan..biasalah hal buli ini..cam x pernah lari sudah dari masalah ni..si junior kena buli..senior membuli..yang senior pun satu..kalau nak menbuli..1 vs 1..bukan 20 sekali gus..na!! kena cop sudah PENGECUT.. bukan pa..salah sudah ni membuli...junior plak..mgkin bersikap sombong ma senior...kadang kala,tegurlah senior..kalau dia minta tolong,buatlah..pi jan selalu...yang senior pula ni..jan nak tunjuk taring kat situ..law maw dihormati sebagai yang terburuk,lakukan lah..tapi ingat...Balasan Pencipta tetap ada..bgi saya,hukuman kena buang sekolah ada pro dan kontranya..bgi saya..wajarlah..sebab??
1- beri pengajaran pada mereka yang suka menbuli
1- sentiasa berpegang pada jati diri..menjadi manusia yang baik..
3 - jan jadi samseng x berakal..bgus lagi samseng yang tahu mana samsengnya disalurkan..bukan begini...20 lawan 1..huh..maaf pelajar..mmg korang PENGECUT lah..buat malu kaum lelaki saja..

ika

ibu-ibu bapak-bapak pelajar yang kena buang...ambik je anak-anak anda hantar ke sekolah harian..percayalah mereka akan jadi pelajar cemerlang.jgn bagi peluang kedua sebab peluang kedua inilah yang akan terua merosakkan mereka..tidak ada keinsafan dalam masa yang singkat..sebagai waris anda kena faham situasi jika anak anda berada di tempat mangsa..be gentleman..

zaidah

sangat stuju dgn tindakan pihak sekolah..pengajaran bgi smua pelajar2 lain..jgn senang2 nk buli or jentik anak2 org sewenang2 nya...apa hak mereka nak buli2 or jentik anak org sedangkn bukan mereka yg menjadikan nya..mengandungkannya..mersai kesakitan n keperitan melahirkan nya..memberi n menampung kehidupan nya dr bayi smpi besar..walauapa pun kesalahan pelajar yg kna buli itu..sesama pelajar tidak ada hak nak menyentuh tubuh badan pelajar yg lain..teguran secara lisan n berhemah sudah mencukupi..dan selebihnya biar pihak pentadbiran sekolah yg patut tentukan nya..ni baru umur 17 tahun..bayangkan la bila umur 27 tahun apa yg diorang akan lakukan..pada ibubapa pelajar ni..terima lah hakikat...jgn terlalu menyebelahi anak2..nanti diorang pijak kepala..SYABAS pd pihak sekolah..

Ariff

Memang patut dibuang. Apa yang zalimnya pihak sekolah?

awing

Kejadian buli sebelum-sebelum ini dah sepatutnya jadi pengajaran.Kesan dan akibat membuli semua sudah jelas. Buang dari sekolah asrama masuk sekolah harian biasa biar emak & bapak dia pula yang pantau.Sekolah tempat menuntut ilmu beri kebebasan kepada pelajar yang nak belajar.Pelajar yang mengamalkan budaya samseng tendang keluar...beri pengajaran di luar sana.

sekolah dah lakukan tindakan yg betol..budak2 mcm ni mmg xlayak masuk sbp..patutnya anak saya yg dpt masuk sbp tu.dia dah la baik dapat 5A upsr pon xdpt..yg dpt budak2 nakal kaki buli..xbersyukur betol..dah dpt twaran sbp tu belajar jer beol jgn tjk lagak..nak membuli lak..baik masuk SMKA la mcm ni..mak bapak diorg ni risau..nanti dlm keputusan spm xder da tercatat nama sekolah berasrama penuh..kes ni dah biasa pon..ni jer yg heboh

ramlee

tak kan la jentik kene buang skolah.. plik btol.. tpi pdn muka sape suroh jentik.. dripada jentik baek buli mcm budak MTD yg kene dulu tu.. kene buang skolah jgk.. tu la tak pikir sbelom buli.. buli pkai jentik je.. halaaa.. kecut ke?

che lah smart

ini perkara biasa la duduk asrama, kalau hal jentik dahi shj..ape la nk kesah sgt. padahal hal yg bergaduh tuu semua skolah ada laaa.. sume nk tunjuk lagak..
tapi pengalaman ini membesarkn

insan simpati

mgkin ada sbb trtntu pra pljr ni mnjentik mgsa...mgkin mgsa ada wat kslhn kpd pr pljr ni...slain itu,hkumn buang skolh yg d jtohkn akn mnyush kn pr pljr,trutma yg mngambil alrn sc tknkl..
ta bnyk skolh yg mmpunyai alrn itu...

imran

mak bapak xpuas hati apa,20 orang jentik sorang sure lebam kepala budak tu.Bagi peluang kedua? tidak..

insan simpati

mgkin ada sbb trtntu pra pljr ni mnjentik mgsa...mgkin mgsa ada wat kslhn kpd pr pljr ni...slain itu,hkumn buang skolh yg d jtohkn akn mnyush kn pr pljr,trutma yg mngambil alrn sc tknkl..
ta bnyk skolh yg mmpunyai alrn itu...

nak habaq mai

sya rasa lew..... cuba ampa semua pikiaq. senior sebelum nie dok wat cam2 dak kat junior depa? yg dibuli tuw org yg macam mana? pembulli kpd junior yg lain pulak ka? apa yg menyebabkan dibuli?? mulut cam longkang ka??

Rin

anak dibuang sekolah kerana membuli..ibu bapa ini kata 'tindakan sekolah keterlaluan dan tidak memberi peluang kedua' tapi kalau anak mereka yg KENA buli...ibu bapa ini dah berlari ke balai polis,siap panggil reporter dan pasti cakap begini 'sekolah gagal menjalankan tanggungjawab..membiarkan anak saya dibuli'. Memang wajarpun pelajar yang dibuang sukar mencari sekolah lain sebab mana2 sekolah tidak ingin menempatkan pelajar yang ada kesalahan disiplin berat. Tindakan pihak sekolah tersebut wajar, mereka mengambil keputusanpun selepas mesyuarat dengan PIBG

along

ayah/mak dengan anak sama je
terlalu manjakan anak

yus

kalau junior buat salah bagilah hukuman yang boleh mendatangkan pengajaran kepada dia.contohnya bagi denda kemas Dorm Asrama selama 3 hari.pada masa yg sama dia dpt belajar bertanggungjawab menjaga kebersihan dan cara nak kekalkannya bkn saja disekolah tp utk diaplikasikan di mana saja.

wanblur

Saya fikir, sekolah tersebut perlu meneliti kembali hukuman yang dikenakan kepada pelajar. Sebab ini bukan kes pertama kejadian sebegini terjadi. Lagipun, jentik jer pun. Tak mati punya kena jentik.. apa da..

123

dulu-dulu pelajar dirotan disekolah kerana membuat kesalahan.selepas itu apabila pulang kerumah makpak rotan lagi.sekarang ni anak anak kena cubit ka kena rotan ka kena buang ka....semua nak mai hentam pihak sekolah.....

Fiq

Salah ibu bapalah siapa suruh tak didik anak jadi baik!

Pemerhati

Ini lah maka bapak sekarang. Belum lagi anak mereka dipukul oleh cikgu, dibuang sekolah berasrama penuh pun protes. Macam-macam alasan yang diberikan, menganggu pelajaran anak la...sebab tu anak-anak zaman sekarang ni tak jadi orang biarpun cerdik dan berkerjaya baik.

m.ilham

kepada pelajar2 terbabit,elok pergi sek.tentera ke,sek jahat ke.pasal dh memang hero.......nk buat mcm mne.

Aida

Memang patut sangat lah tindakan sekolah dengan membuang 20 pelajar tersebut. Sekolah tempat untuk menuntut ilmu, bukannya tempat untuk menunjukkan perangai samseng masing2. Tindakan awal yg diambil oleh pihak sekolah, harus dicontohi oleh pihak sekolah yang lain. Jangan hanya mendiamkan diri dengan kegiatan samseng pelajar dengan alasan mahu menjaga nama baik sekolah. Mulanya, jentik dahi. Makin dibiarkan, mungkin akan jadi lebih teruk. Andai kata anak mereka yang dijentik dahinya.. Mau membara hati mereka.. Begitu juga lah perasaan ibu bapa si mangsa apabila melihat anaknya dibuli sesuka hati. Ibu bapa tolonglah jangan terlalu manjakan anak-anak. nanti diri sendiri yang merana. Fikir-fikirkanlah.

Aida

Memang patut sangat lah tindakan sekolah dengan membuang 20 pelajar tersebut. Sekolah tempat untuk menuntut ilmu, bukannya tempat untuk menunjukkan perangai samseng masing2. Tindakan awal yg diambil oleh pihak sekolah, harus dicontohi oleh pihak sekolah yang lain. Jangan hanya mendiamkan diri dengan kegiatan samseng pelajar dengan alasan mahu menjaga nama baik sekolah. Mulanya, jentik dahi. Makin dibiarkan, mungkin akan jadi lebih teruk. Andai kata anak mereka yang dijentik dahinya.. Mau membara hati mereka.. Begitu juga lah perasaan ibu bapa si mangsa apabila melihat anaknya dibuli sesuka hati. Ibu bapa tolonglah jangan terlalu manjakan anak-anak. nanti diri sendiri yang merana. Fikir-fikirkanlah.

Fzzz

Star light je kat dahi mak bapak yang backing anak samseng diorang tu..

awing

pihak sekolah perlu tegas dengan keputusan.Kesan dan akibat membuli dah jelas seperti kejadian sebelum-2 sepatutnya dijadikan pengajaran. Ibu bapa sepatutnya prihatin dan sentiasa eratkan hubungan dengan pihak sekolah,Sentiasa prihatin sikap dan tingkahlaku anak-anak.Kenalpasti rakan anak-anak secara tidak langsung dapat memberi gambaran sikap dan tingkah laku anak-anak diluar rumah..

aiman

rasanya ni bukan kali pertama ni... dasar pembuli memang macam tu.. ego dan minta dihormati.. rasa besar diri.. jentik aje dahi mak bapak mereka..

bekas bdk SBP

amat rasa terkilan dengan tindakan pihak sekolah yang mengambil tindakan drastik membuang para pelajar tersebut. saya bekas pelajar SBP dan saya rasa saya pernah di buli dengan lebih teruk oleh pelajar2 senior..mengapa para pelajar itu tidak dibuang walaupun tindakan mereka itu telah saya lapor kepada pihak sekolah??
renung2 kan lah....

faiz hazim

saye rase pihak skolah perlulah brfikiran matang,,,,jgn lah trburu buru....mungkin pelajar berkenaan melakukan perkara tersebut diluar kawalan....mungkin juga nafsu membelenggu...saya percaya...pentadbiran sekolah juga pernah melakukan benda yg sama semasa zaman persekolahan....jgn berselindung.....mereka wajar dberi peluang yg kdua.....apabila syaitan membelenggu...rosaklah anak adam itu...

john

kena jentik pon report sekolah?apela lembik sangat budak2 nie.. aku duk hostel 5 tahun.cakap nak berdikari.besok kalau dah keje,kalau ada orang jentik sikit nak bagitahu sapa pulak?selalunya kalau kena belasah beramai ramai,mesti ada 'kiri kanan'.kena tanya yang dijentik..

m.ilham

ada sesetengah ibu bapak suka/seronok ana2 dia buli pelajar baru di sek,malah diajar utk lebih berani lg.pasal dia beranggapan anak dia hebat di sek.mak bapa dia pun sama,tak kan tak tahu perangai anak2 sendiri.sedang kn anak ayam belum menetas pun kita tahu jantan ke betina

Muka ibu bapa tu pun nmpak sgt tlalu MANJAKAN anak diorg.. mereka x rase klu anak mreka yg TERKENA.. saya SOKONG tindakan pihak sekolah !!!

zam75

hantar je pelajar tu semua ke sek henry gurney melaka.br tau rasa.mak bapak atanr sekolah suh belajar.lain plak pekerjaan nya.
kurang sangat kes pelajar bansa lain membuli.hanya pelajar status bumiputera je yang banyak buat hal.mak bapak pun kena baca la buku tatatertib asrama.dah tertulis kan jangan membuli.adakan slogan ' katakan tidak pada buli' disemua asrama seluruh sekolah di malayisa ni.

john

kena jentik pon report sekolah? apela lembik sangat budak2 nie.. aku duk hostel 5 tahun.cakap nak berdikari.besok kalau dah keje,kalau ada orang jentik sikit nak bagitahu sapa pulak?selalunya kalau kena belasah beramai ramai,mesti ada 'kiri kanan'.kena tanya yang dijentik..

faiz hazim

saye rase pihak skolah perlulah brfikiran matang,,,,jgn lah trburu buru....mungkin pelajar berkenaan melakukan perkara tersebut diluar kawalan....mungkin juga nafsu membelenggu...saya percaya...pentadbiran sekolah juga pernah melakukan benda yg sama semasa zaman persekolahan....jgn berselindung.....mereka wajar dberi peluang yg kdua.....apabila syaitan membelenggu...rosaklah anak adam itu...

aku juga seorang guru

aku berdoa semoga anak cucu ku menjadi seorang insan yang berperikemanusiaan terhadap semua makhluk alam......jangan menyakiti dan tiada disakiti.....sama2lah kita didik anak2 kita untuk generasi penuh iman di masa depan...AMIN....KU MOHON DARI MU YA ALLAH..................

ddin

Tiada kompromi dalam perlanggaran displin.Tindakan sekolah adalah betul dan tepat.Sepatutnya perkara ini tidak berlaku di sekolah berasrama penuh kerana pelajar yang belajar di situ adalah dari kalangan mereka yug terpilih berdasarkan akademik yg baik.Peluang kedua telah dan akan di beri tetapi bukan disekolah tersebut.Tiada satupun kenyataan ibubapa pelajar yang terbabit memohon maaf.Jangan fikir hal anak kita sahaja.Macam mana perasaan pelajar yg kena buli tu bila terpaksa tengok mereka mereka ini setiap hari disekolah?...Terimalah hakikat mereka bersalah...dan mereka patut menerima hukuman...BERANI TANGAN MENCINCANG MAKA BERANI JUGALAH BAHU MEMUIKUL...NASI SUDAH MENJADI BUBUR..SYABAS PEHAK SEKOLAH...TINDAKAN YG TEGAS DAN BERANI...PEHAK KEMENTERIAN JGN TERIMA SEBARANG RAYUAN...TAK GUNA PEHAK SEKOLAH MENGAMBIL TINDAKAN SEKIRANYA PEHAK KEMENTERIAN MEMBATALKANYA...

aku berdoa semoga anak cucu ku menjadi seorang insan yang berperikemanusiaan terhadap semua makhluk alam......jangan menyakiti dan tiada disakiti.....sama2lah kita didik anak2 kita untuk generasi penuh iman di masa depan...AMIN....KU MOHON DARI MU YA ALLAH..................

ajiem

saye rase pihak skolah perlulah brfikiran matang,,,,jgn lah trburu buru....meng pelajar berkenaan melakukan perkara tersebut diluar kawalan....mungkin juga nafsu membelenggu...saya percaya...pentadbiran sekolah juga pernah melakukan benda yg sama semasa zaman persekolahan....jgn berselindung...mengaku je la...mereka wajar dberi peluang yg kdua

m.ilham

makluman kepada ibu bapa pelajar tersebut:dah tahu anak kita susah nak tukar sekolah lain selepas di buang,ajar anak tu jadi baik sikit,jgn ajar anak kita jadi brutal,membuli pelajar junior.sepatutnya pelajar pergi sek,untuk belajar.....,bukan untuk tunjuk semseng.tambahan pelajar prempuan,dah mengalakan jantan pulak.

el hafeez

To IBU:

Sekolahkan anak anda di tempat yang lebih baik. Di Sekolah tersebut bukan satu sekolah yang baik.

SETUJU BUANG SEKOLAH...

zack

dr jon biarlah 20 bakal profesional ni dibuang kalau boleh dimasukkan ke henry gurney. tak guna jadi profesional kalau tiada adap dan akhlak. nanti kalau jadi engineer buat bangunan retak sana sini lepas tu lepas tangan, jadi doktor potong jari bayi, bagi injection dan ubat salah, tisu dan jarum tertinggal dalam badan lepas tu takut kena hukum sampai kementerian kene bela...takkan dah jadi profesional pun dan buat salah masih nak orang bela .....yang salah hukum ......saya yakin profesional yang tak guna ni masa sekolah dulu ni pasti kaki buli atau mak bapak selalu baking bila buat salah

Sly

Keputusan pihak sekolah yang tepat, ianya akan jadi pengajaran untuk semua pelajar-pelajar sekolah diseluruh Malaysia...harap pengetua yang lain juga akan belajar dan mengikuti tindakan tegas seperti ini untuk membendung budaya samseng.

m.ilham

makluman kepada ibu bapa pelajar tersebut:dah tahu anak kita susah nak tukar sekolah lain selepas di buang,ajar anak tu jadi baik sikit,jgn ajar anak kita jadi brutal,membuli pelajar junior.sepatutnya pelajar pergi sek,untuk belajar.....,bukan untuk tunjuk semseng.tambahan pelajar prempuan,dah mengalakan jantan pulak.

Bapa prihatin

Memang patut budak budak tu di buang sekolah. Sebagai pengajaran kpd yg lain termasuk kpd anak saya sendiri. Kalau tidak sampai bila pun kes buli ni tak akan berkurangan atau dapat dihentikan.

Zi

Mungkin Si Junior ni buat salah!!Tapi jangan lah Sinior ni g hukum dia, skrg sapa yg susah!!hukuman yg dibuat pihak sekolah adalah mengikut peraturan. Syabas.

Guru elit

Beri peluang kedua! Kalau macam tu semua pelajar layak diberi peluang sekali sepanjang berada di asrama penuh untuk membuli pelajar baru. Bagaimana pula perasaan pelajar yang kena buli sekiranya masih berhadapan dengan samseng-samseng sekolah ni? Penjaga yang x berpuas hati ni mesti dulu pun lebih kurang sama dengan perangai anak dorang ni. Tak tau malu! Boleh ke masa kena saman ekor, anda memohon peluang kedua? Cit, porah!

singgoh ngate rawe

budak patut diajar supaya kelak tidak jadi samsing.inilah calon san\msing akan datang.penjaga pula misti ajar anak supaya jadi orang

KUKURUKU

SEKOLAH ADALAH TEMPAT UNTUK MENIMBA ILMU...BUKANNYER TEMPAT UNTUK MENUNJUKKAN ILMU YANG TIDAK DIPRAKTIKKAN DI SEKOLAH.....SO RASANYER ADA BAGUSNYA HUKUMAN ITU DIKENAKAN KEPADA 20 ORANG PELAJAR TERBABIT...SEBAB IANYA AMATLAH BERBALOI....

rahman

jgn nak salahkan sekolah.mesti sekolah sudah meneliti dgn terperinci sebelum mwmbuat keputusan. Sy percaya bukan setakat jentik dahi je yg dilakukan. mungkin lebih daripada itu & sengaja tidak dihebohkan.

Izah

Sekolah SBP dah mengariskan panduan jenis2 kesalahan yg harus dibuang sekolah. Saya pasti pihak sekolah dah mengambil tindakan berdasarkan panduan tersebut. Kalau benar 20 pelajar itu bersalah, mereka memang patut dibuang. Pelajar yg suka membuli, memang sukar berubah walau diberi kaunseling. Silap2 pelajar yg buat aduan tu akan dibuli semula sebab dendam. Mereka akan dibuli secara senyap, sangat bahaya keadaan ini.

Az

Kegagalan sesuatu peraturan, kerana kita tidak mengikut peraturan. Kegagalan akademik adalah kelemahan disiplin. Kesalahan perlu dihukum sebagai pengajaran kepada pesalah dan orang lain.

Exco dewan makan

Saya adalah bekas pelajar sekolah berasrama. Setuju dengan tindakan pihak sekolah. Boleh tak ibu bapa yg dalam gambar diatas dijentik kepala beramai2 macamana anak2 diorang jentik anak orang lain? Kalau boleh dihadapan seluruh warga ibubapa pelajar lain. Selepas itu mungkin boleh dipertimbangkan.

a

saya memang sokong tindakan pihak sekolah...satu tindakan yg tepat..."melentur buluh biarlah dr rebungnya"

is

saya setuju degn tindakan pihk sekolah dgn membuang pelajar2 terbabit, kalau betul mereka betul2 nak berjaya dalm hidup,mereka x buat perkara2 yg mcm 2, lbh bk mereka tumpukn perhatian pada pelajarn daripada buat benda2 yg x de faedah 2, ini jg jd pengajaran pada pelajar lain.

fatin

saya rasa sepatutnya ini dijadikan pengajaran kepada pihak lain. ini dah tunjukkan dengan jelas yang pihak sekolah x main2 dengan masalah disiplin walaupun ia bukanlah kesalahan yang berat. sesuai dengan statusnya sebagai sbp. sekolah harian biasa pun patut ambul perhatian. pelajar tak patut buat kesalahan, guru tak patut takut ambil tindakan dan ibu bapa tak patut hanya tahu menyalahkan

matahari

bertolak ansur boleh wahai ibu bapa tetapi kalau dah selalu pihak sekolah berdiam diri pelajar yang naik tocang....jgn jd kes pelajar ramai2 sabotaj guru displin tuduh diri di cabul sblm dirotan sedangkan pelajar beramai2 berpakat nak kenakan cikgu displin yang tak bersalah tu...so fikirkan lah...wahai ibubapa kita berkerja sehari tak takan tahu perangai sebenar anak2 kita...zaman skrg ni org luar spt sekolah, guru dan rakan2 mereka lebih mengetahui perangai anak2 kita...depan kita pijak semut pun tak mati....ini berdasarkan pengalaman sendiri....

rai yan

kesian btol dgn budak2 form 5 tu, smue nk tnjuk gengster pnye psal la tu.. saje nk cari keje kn drpd xde keje tu.. ahahaha..

is

saya setuju degn tindakan pihk sekolah dgn membuang pelajar2 terbabit, kalau betul mereka betul2 nak berjaya dalm hidup,mereka x buat perkara2 yg mcm 2, lbh bk mereka tumpukn perhatian pada pelajarn daripada buat benda2 yg x de faedah 2, ini jg jd pengajaran pada pelajar lain.

Mario

Kita sebagai bapa pun pernah jd penuntut sekolah suatu masa dahulu,kita berfikir sejenak,seandainya kita yg menjadi MANGSA BULI,apa yg kita fikirkan.Tindakan pihak sekolah mengambil tindakan BUANG SEKOLAH terhadap 20 orang pelajar tersebut adalah KENA pada tempatnya,ianya akan jd pengajaran dan tauladan kepada pelajar lain.Kita tidak mau BUDAYA SAMSENG mula bertapak dan menular disekolah.Anak anak yg datang kesekolah untuk menuntut ilmu,bukan untuk belajar menjadi SAMSENG,dalam usia yg begitu muda mereka dah mula BERKUMPULAN membuli pelajar lain,apa akan jadi kalau kita biarkan dan mereka meningkat dewasa kelak.Kepada anak anak yg masih bersekolah,jadikan apa yg telah berlaku sebagai tauladan dan panduan untuk hari ESOK.

farhanah Samat

tunggu anak mereka yang dijentik.

Nurul

Saya sokong dengan tindakan sekolah. Dalam hal ini jelas menunjukkan sekolah tegas dalam pelaksanaan disiplin. Mengapa? Kerana itulah yang sepatutnya. Apa nasib pelajar yang dibuli? Baru sorang..Mungkin ada lagi yang tidak sanggup tampil kedepan. Mungkin takut dengan ugutan. Dan saya percaya, mungkin ini bukan hukuman pertama ke atas disiplin 20 orang pelajar ini.. Terima kasih.

IBU

Tindakan yang keterlaluan. Semua orang berhak diberi peluang kedua. Apatah lagi anak bangsa sendiri. Mereka mempunyai pelbagai alasan kenapa tindakan diambil. Pihak sekolah hanya perlu lebih tegas memberi denda dan nasihat. Jalan keluar dengan membuang sekolah adalah terlalu ekstrim dan zalim. Masa depan pelajar akan terjejas. Ibubapa yang terlibat saya pasti sangat berdukacita. Kalau boleh pihak yang lain janganlah menambah lagi kesusahan orang lain sebaliknya membantu memberi idea untuk mengatasi masalah ini. Sedangkan pesalah di penjara diberi keampunan inikan pula pelajar yang masih di bangku sekolah. Beri mereka peluang untuk menebus kesalahan dengan mendapat keputusan cemerlang pada SPM mereka. Pelajar dan ibubapa pelajar yang dibuli juga saya rasa menyokong supaya pelajar senior itu patut diberi denda yang lebih sepatutnya daripada dibuang sekolah hanya disebabkan perkara ini.

Abang Man

Sewajarnya mereka dibuang sekolah. Dah banyak kejadian serupa berlaku hingga ada yang meninggal dunia. Jika dilayan permintaan ibu bapa kejadian begini berterusan. Anak kawan saya hingga mengalami gangguan mental (gila) dengan kejadian begini. Bagi ibu bapa pelajar jika kena kepada anak sendiri. Bagaimana????

Joe

Ibu bapa jangan manjakan anak sangat...dah bersalah biarkan jadi pengajaran..lepas ni mungkin pelajar tu sedar kesilapan dia...dan tebus balik masa SPM nanti..ibu bapa jangan menggelabah....banyak lagi sekolah...
tahniah pada berita harian...artikel ni membuatkan pelajar2 lain takut untuk membuli junior mereka...

20 pelajar "cerdik+bodoh" adalah salah didikan penjaga bukan pihak sekolah, muhasabahlah diri sendiri

batoulelisou

hmmmmm....nak tambah satu lagi...budak2 sekarang dah tak takut rotan dah(sakit dirotan masa tu sahaja),apa lagi kaunseling....selagi mentaliti ibu bapa yang sangat suka mempertahankan anak mereka yang 'baik' tu tak berubah.Ibu bapa perlu ingat, seorang individu itu,apalagi insan muda, amat senang mendalami lebih daripada satu watak ketika muda.Depan Ibu lain,depan bapa lain,depan kawan lain dan depan guru pula lain.Fikir2kan....

theMMONAS

kaunseling individu jika dibuat dengan betul2 akan berkesan. peringkat sekolah menengah kaunseling kelompok sesuai untuk akademik.

shawn

sokong tindakan pihak sekolah.kalau anak sendiri kena buli barulah ibubapa pelajar yang bersalah ni sedar betapa pentingnya pihak sekolah menjaga keselamatan pelajar-pelajar lain.jangan asik nak menangkan anak.sepatutnya sedarkan anak-anak yang nak ambil SPM ni supaya belajar sungguh-sungguh bukannya buang masa buli pelajar lain.Pelajar yang bersalah memang seharusnya dihukum dan ibubapa pelajar tersebut kena lah terima hukuman yang ditetapkan.

Hairudin

Pihak keluarga jgn nak salahkan pihak sekolah..kl terjadi pada anak mereka sendiri mcmana..fikir2kanlah...

Hairudin

Pihak keluarga jgn nak salahkan pihak sekolah..kl terjadi pada anak mereka sendiri mcmana..fikir2kanlah...

royhackem

Tindakan wajar dilakukan pihak sekolah supaya trend 'buli junior' tidak lagi menjadi tradisi bagi pelajar sekolah asrama dan menjadi pengajaran buat pelajar-pelajar yang lain.

aura

tindakan yg betul dan tepat sekali...krn terlalu byk kes buli samaada dilapor atau tidak,cerdik akdemik namun tidak bijak dlm hal hub..dgn org lain..soal sekolah patut melakukan sesuatu agar yg benar cerdik dan mahu bljr sahaja yg dapat masuk SBP.

batoulelisou

hmmmmm....kalau nak difikirkan secara logiknya,pelajar yang betul2 ingin belajar tak mungkin akan buat kerja yang bodoh ni.Ibu bapa tolong fikirkan semasak-masaknya peribadi dan perangai anak-anak di sekolah.Maklumlah anak2 kita ni perangainya ' seolah-olah kucing sembunyikan kuku' di rumah,apabila dah berada di sekolah dan berjumpa dengan kawan yang sama aliran tak betul tu,pastinya akan mengeluarkan kuku dan tajamnya, dan mula membuat onar di sekolah.Pihak sekolah pula, seelok-eloknya sediakan cukup bukti tentang perangai pelajar2 yang bermasalah di sekolah (terutama tentang berapa kali peluang telah diberikan untuk berubah, agar tiada peluang untuk ibu bapa yang sentiasa "kalah" dengan desakan anak2 mereka yang 'sangat manja' tu untuk bertindak balas balik.Sebaiknya juga sentiasa mengadakan perbincangan dengan Jawatankuasa PIBG sekolah,untuk setiap masalah disiplin yang berlaku berlaku setiap 2 bulan,atau paling rajin pun setiap bulan.

zahidi

Sokong tindakan pihak sekolah. Kalau rotan, nanti mak ayah saman sekolah pula, sebab anak mereka "cedera".

noor

saya sgt sokong tindakan sekolah..ia akan jadi satu pengajaran buat mereka dan pelajar2 lain..walaupun ianya hanya jentik tetapi ia tetap salah dan mesti di hukum..biar yg lain2 tu takut dan hati2...

sue

kaki buli bukan senang untuk berubah, mereka ni ego tinggi dan suka menunjukkan keangkuhan dan 'kekuatan'... ini pengalaman saya sendiri yang menjadi mangsa kaki buli disebabkan saya tidak tunduk kepada mereka, laporan polis dibuat, sehinggalah saya terpaksa menjalani rawatan membuang serpihan batu bata dari luka di kepala akibat dibaling dan menerima lebih dari 20 jahitan!!! dan apa tindakan pihak sekolah ? LEPAS TANGAN... dia masih terus bersekolah dan dengan kegiatan aktif membuli....

20 org jentik sorg sekali, mau pening kepala budak tu.. huhuhu.. wajar.. wajar.. buang sekolah..

jee

takkan pihak sekolah buat keputusan terburu2....mungkin diorg ni dah byk kali diberi amaran dan peluang, so bila dah melampau tindakan terakhir kena buang sekolah la....kita pun tak tahu kedudukan sebenar kes ni....tp kalau budak2 jahat ni dibuang sekolah lagi la diorg akan jadik jahat...masukkan ke pusat pemulihan akhlak le....ibu bapa diorg pun nampak macam tak kesal je dgn sikap anak2 diorg yg melampau tu...tu belum ada yg mati, kalo ada yg mati apa pulak tindakan diorg, takkan marah kot kalo jadik kes polis....

cerdik tp takdak akai...mmg patut buang pun..buat malu status sekolah asrama penuh je..

liamsiman

Tidakan Pihak sekolah mungkin betul tapi kena ingat masa depan para pelajar sebelum mengambil tindakan yg drastik buli ini berlaku dimana-mana kerana displin sekolah yg tidak kurang pengawasan dari guru-guru

faridah

Buang je. Kalau dah ada yang cedera, cikgu juga disalahkan. Pelajar2 lain boleh ambil iktibar atas kejadian ini.

MEMANG PATUT DIBUANG SEKOLAH PELAJAR YANG SAMSENG DAN BIADAP.

yusny

jarang budak yang buat salah nak mengaku kesalahannya..hang yang menjadi mangsa tau sakitnya ...saya sokong sepenuhnya pembuli dibuang sekolah agar tidak jadi budaya dan menjadi pengajaran...

jee

takkan pihak sekolah buat keputusan terburu2....mungkin diorg ni dah byk kali diberi amaran dan peluang, so bila dah melampau tindakan terakhir kena buang sekolah la....kita pun tak tahu kedudukan sebenar kes ni....tp kalau budak2 jahat ni dibuang sekolah lagi la diorg akan jadik jahat...masukkan ke pusat pemulihan akhlak le....ibu bapa diorg pun nampak macam tak kesal je dgn sikap anak2 diorg yg melampau tu...tu belum ada yg mati, kalo ada yg mati apa pulak tindakan diorg, takkan marah kot kalo jadik kes polis....

Dihaw

Tindakan pihak sekolah adalah amat bertepatan. Jika tidak pelajar akan menjadi besar kepala kerana seakan kebal daripada tindakan. Pelatih ketenteraan pun tidak boleh diperlakukan perkara buli sewenangnya.Inikan pulak murid sekolah..

sempoi

bila dah berkumpulan tu, kebiasaannya dah tak jadi pelajar dah....sekiranya benar, maka sokong kepada tindakan sekolah...

Amran

Setiap pelajar mesti mengatahui setiap jenis kesalahan-kesalahan dan kategorinya mengikut kod salah laku.Buli merupakan salah laku kategori berat.Mereka juga tahu akibat yang akan diterima oleh perbuatan mereka.Adalah w wajar pihak pentadbiran sekolah mengambil tindakan membuang sekolah supaya salah laku berat tidak berulang lagi dalam institusi pendidikan negara.Poster Buli telah dipamerkan di dalam semua kawasan sekolah di Malaysia

MOHD ANUAR NASRI BIN NASIR

Pelajar2 kalau jentik bukan lagi lembik2 mesti kuat jentikan tu, bayangkan 20 org jentik sorang. 20 orang ni ramai dia akan berpotensi pengaruhi lebih ramai orang berbanding sorang pesalah. 20 orang akan create lebih ramai yang langgar disiplin banding sorang. Lagipun perkataan buang sekolah bukanlah tepat. Mereka ni ditukarkan sekolah.

Muhd Azlan

Sekiranya mereka merupakan pesalah kali pertama, peluang kedua wajar diberikan kepada mereka.Namun sekiranya rekod sebelum ini menunjukkan mereka pernah melakukan kesalahan adalah wajar dibuang sekolah sahaja.pelajar sebegini hanya mengganggu pelajar-pelajar lain yang komited terhadap pelajaran.

Amran

Setiap pelajar mesti mengetahui setiap jenis kesalahan-kesalahan dan kategorinya mengikut kod salah laku.Buli merupakan salah laku kategori berat.Mereka juga tahu akibat yang akan diterima oleh perbuatan mereka.Adalah wajar pihak pentadbiran sekolah mengambil tindakan membuang sekolah supaya salah laku berat tidak berulang lagi dalam institusi pendidikan negara.Poster Buli telah dipamerkan di dalam semua kawasan sekolah di Malaysia

Bekas Pembuli

inilah ibu bapa zaman sekarang yg sanggup mempertahankan anak mereka apabila dah buat silap..Tak sanggup terima kenyataan anak mereka seorang pembuli...

zinan

sayang masa depan mereka kalau dibuang. perkara ini pihak kementerian kena kaji semula sistem tindakan disiplin yang akan diambil terhadap pelajar masalah. saya syorkan gunalah kaedah lama iaitu 'rotan'. sebelum menjalankan hukuman saksi diperlukan dan juga salah laku pelajar perlu dijelaskan terhadap waris mereka. saya rasa cara ini lebih berkesan.

anoy

budak camni mmg dah mase depan tak menentu,
kalo bagi peluang kedua, abis la budak yg tukang repot tu.

lagipun kalo dah perangai dah suke buli dtg dr hati budak2 tu sendiri, dah tau bende tu salah jgn la buat, cukup bodoh 20 budak tu

zinan

sayang masa depan mereka kalau dibuang. perkara ini pihak kementerian kena kaji semula sistem tindakan disiplin yang akan diambil terhadap pelajar masalah. saya syorkan gunalah kaedah lama iaitu 'rotan'. sebelum menjalankan hukuman saksi diperlukan dan juga salah laku pelajar perlu dijelaskan terhadap waris mereka. saya rasa cara ini lebih berkesan.

kangemi

ibu bapa harus sentiasa menasihati/memantau/mengambil berat anak2 yg duduk di asrama..jgn dah berlaku sesuatu perkara/tindakan baru nak salahkan pihak2 lain..satu jari kita menuding orang tiga jari menuding diri kita..setiap musibah yg berlaku kita harus muhasabah diri kita..yg paling penting sentiasa nasihatkan/peringatkan anak2 tentang SOLAT..Insya-Allah akan terhindar perkara2 buruk..

rosy

SOKONG PIHAK SEKOLAH..SUDAH BERATUS KALI PIHAK TERTENTU MEMBERI AMARAN JANGAN AMALKAN SIKAP BULI.. TAPI MASIH ADA YANG NAK TUNJUK SAMSENG..LEBIH2 LAGI DI SEK BERASRAMA PENUH. IBUBAPA KGN SALAHKAN SEK. SALAHKAN LAH ANAK2 SENDIRI. SEPATUTNYA SEBELUM MASUK SEK BERASRAMA IBUBAPA MESTI SEDIA MAKLUM AKAN PERATURAN INI.. BUANG SAJA..

Karibunthai

Kamu dapat masuk asrama penuh buat hal. Kami tak dapat tapi nak masuk dan layak dan bersungguh dalam mengejar kecemerlangan. Kalau difikirkan, pelajar yang dibuang sekolah itu menutup peluang pelajar lain dan tidak menghargai dapat masuk SBP. Ikut saja kata Usop dalam HKLBR, "Kita bako je, Kita bako!"

ezan

tindakan sek ini sangat tepat dalam memberi pengajaran kepada pelajar lain. Apa perasaan kita sekiranya anak kita sendiri menjadi mangsa buli? Fikir-fikirkanlah...

..kota

masa ni baru la ibu bapa rasa tergugat..pastu salahkan pihak sekolah..tanya la anak2 masing2..xmungkin pihak skolah buang tanpa sbb yg kukuh kn...pandai pulak bgtau suruh bertolak ansur..anak mereka yg buat tu besar kepala la...

junior

tindakan yg tepat,supaya mjd pengajaran kepada semua pihak,sebenarnya perkara sebegini sudah lama berlaku di semua sekolah di seluruh malaysia,

hazrol

Ramai yang tak puas hati hukuman buang sekolah tu sebab anak yg kena jentik tu anak orang lain. Apakata mereka pula kalau yang dijentik tu anak sendiri? Sebab itulah Islam mementingkan pendidikan akhlak terbina dahulu melalui Al Quran kemudian disusuli oleh pendidikan lain sebagai batu loncatan untuk kerjaya dan kehidupan.

dr JON

Kenapa 20 orang senior menghukum seorang Junior??? Apa yang pelajar tingkatan 4 itu telah lakukan??Cuba kalian berfikir?? Takkan 20 org senior saja2 nk menghukum seorang pelajar? ADA tak Keterangan kedua2 pihak di ambil?? mana tau junior (pelajar Ting 4) telah melakukan kesilapan yang besar seperti mencuri, hisap rokok atau ganja di sekolah, sodomy ke etc?? Jangan hanya perkara kecil kita akan kehilangan 20 orang bakal2 ahli profesional..DR, Engineer, or maybe our next PM?? Please.. Great powers bring great responsibility..

akor

Bagi saya tindakan ini adalah amat sesuai. Pengalaman lalu membabitkan pelajar asrama penuh adalah menjadi iktibar. Tindakan pihak sekolah ini bukan tergesa2 kerana dibuat melalui PIBG. Pihak sekolah perlu menjaga kualiti pelajarnya iaitu berkualiti dari segi akademik dan sahsiah pelajar.

dr JON

Kenapa 20 orang senior menghukum seorang Junior??? Apa yang pelajar tingkatan 4 itu telah lakukan??Cuba kalian berfikir?? Takkan 20 org senior saja2 nk menghukum seorang pelajar? ADA tak Keterangan kedua2 pihak di ambil?? mana tau junior (pelajar Ting 4) telah melakukan kesilapan yang besar seperti mencuri, hisap rokok atau ganja di sekolah, sodomy ke etc?? Jangan hanya perkara kecil kita akan kehilangan 20 orang bakal2 ahli profesional..DR, Engineer, or maybe our next PM?? Please.. Great powers bring great responsibility..

amran

sokong tindakan pihak sekolah. kalau diberi peluang, mereka akan terus berdendam. kejadian buli akan terus berlarutan. buli adalah cerita lama yg tidak berkesudahan. mereka tak layak utk tinggal di asrama penuh.

Pedrosa

u touch, u go...tu la sape suruh buat.

din

Membuli memang satu kesalahan besar dan serius. Saya rasa semua pelajar dan ibu bapa telah dimaklumkan tentang hal ini semasa mula-mula mereka mendaftar.Jangan biarkan budaya buli ini merebak dan menjadi barah dalam kalangan pelajar.

misga

Kalau setakat menjentik dahi tak kan dikenakan hukuman yang berat seperti ini.Pembuli-pembuli seperti ini mempunyai otak yang pintar tetapi TIDAK BERTAMADUN. Pihak sekolah jangan sesekali berlembut dengan mereka yang berkenaan.

miloais milo

mak ayah hantar ke sekolah suruh belajar - supaya bila besar boleh jadik manusia yg berguna kepada agama - bangsa dan negara

yang korang dok membuli sapa suruh???

kena buang sekolah???

they deserved it lahhhh!
itu satu pengajaran.... anak pandai dalam pelajaran tak bermaksud mereka itu anak yang baik dan bersopan santun.
jauh di mata mak-ayah - depa tunjuk their true colours.

so elok sangat lah masuk balik sekolah harian yang biasa. boleh mak-ayah pantau anak2 yang bermasalah ni!

Zai Sri

Sokong tindakan pihak sekolah. Cuma akhbar kenalah betul-betul laporkan cerita. Bila kita kata 'jentik' nampak remeh, tapi kalau dah 20 orang (lelakikah...) yang jentik kepala dan otak pun boleh bergegar tau. Buda-budak ni pun tak reti nak bersyukur, ramai yang tak dapat nak masuk asrama penuh tapi bila dah dapat kenapa mempersiakan apa yang diperolehi...kesal dengan budak-budak yang sebegini.

faridah

Bagus, buang je, jadi pengajaran kepada yang lain, jangan sampai ada yang patah riok baru nak ambil iktibar.Tahniah!

mshjramli

kalau diberi peluang kedua , mungkin 20 orang pelajar ini akan cari balik budak yang mereka buli bila selepas mereka habis SPM. jadi tindakan itu betul. pihak sekolah juaga berhak menjaga status dan kualiti sekolah mereka. bukan melahirkan kaki gaduh tapi orang berilmu dan berakhlak

Aimi Adam

Pihak sekolah biasanya sudah meneliti setiap keputusan yg dibuat, bukannya keputusan itu dibuat secara terburu2. Ada antara pelajar ni tunjuk belang di sekolah. Bila dah diambil tindakan, sibuk pulak mengadu sana-sini. Sedangkan masa membuli tu tak pulak diorang fikir masa depan diorang..Come on la, bukan budak kecik, dah tingkatan 5 pon. Takkan tak boleh fikir baik buruk.

aliamran

Tindakan tepat oleh pihak sekolah!percayalah pembuli2 tersebut bukan setakat 'jentik dahi'...mungkin ibu-bapa tersebut cuba mengecil2 kan perbuatan buli anak2 mereka dengan mengatakan mereka hanya menjentik dahi...20 pelajar menjentik dahi??apa motifnya?buli biasanya melibatkan buli dari segi lisan dan emosi yang lebih kuat dan parah kesannya kepada mangsa buli...boleh menyebabkan gangguan emosi yang sangat teruk...tindakan pihak sekolah amat tepat!pembuli tidak boleh diberi peluang.budaya kita kena berubah.ibu bapa kita kena lebih bertanggungjawab terhadap tindakan anak2 dan bukannya menyalahkan pihak lain...

mshjramli

kalau diberi peluang kedua , mungkin 20 orang pelajar ini akan cari balik budak yang mereka buli bila selepas mereka habis SPM. jadi tindakan itu betul. pihak sekolah juaga berhak menjaga status dan kualiti sekolah mereka. bukan melahirkan kaki gaduh tapi orang berilmu dan berakhlak

azim

Pelajar membuli beramai2 patut kena buang asrama jd bila dok umah brsekolah harian mak bapak boleh pantau. kalau di asrama entah siapa mangsa seterusnya

honda

biasanya kalau dah sampai tahap kene buang sekolah ni..mmg pelajar ni dah banyak kali menguji kemampuan undang2 sekolah...duk cabar pihak sekolah jer,maka buang lah jalan yang paling terbaik.

Imin

Memang wajar pelajar yang bersalah dihukum. Saya yakin, geng 20 ini bukan sahaja jentik dahi junior, tapi lebih dari itu. Tapi, pengalaman saya yang pernah jadi warden asrama beberapa tahun dulu.. biasanya kalau senior yg ramai pukul seorang junior.. biasanya junior itu jenis kaki mencuri @ terlalu sombong.. Harap pihak sekolah menjatuhkan hukuman yang setimpal dengan kesalahan.. Yang penting, hukuman itu memberi kebaikan kepada semua pihak

muaz

tindakan pihak sekolah wajar, pelajar sebegini patut dibuang dari sekolah berasrama, byk lagi pelajar yang baik sahsiahnya tidak dapat tawaran utk menimba ilmu disana. sewajarnya pelajar "pandai" ini perlu memanfaatkan peluang, bukan memberi arang kepada keluarga.. ibubapa pon takperlu melenting.. sila tukar anak anda ke sekolah harian.. sebagai pengajaran kepada pelajar dimalaysia ini dan ibubapa tau status ke"pandai"an anak tuan dan puan.

siddin

amat setuju dengan tindakan sekolah. budaya membuli perlu dibendung. semoga 20 org pelajar ambil pengajaran jgn buat perkara mengarut dan tumpu pada pelajaran.

onjot

pandai buat pandai tanggung..andai benar ibu bapa berkenaan prihatin dengan persiapan anak-anak menduduki SPM,kenapa tidak mempersiapkan diri anak-anak dengan akhlak yang baik? ibu bapa berkenaan sepatutnya juga wajib mempersiapkan diri sendiri dengan bagaimana untuk menangani anak mereka yang mempunyai penyakit akhlak. dengan status SEKOLAH BERASRAMA PENUH, pada hemat saya,pelajar-pelajar berkenaan tidak layak untuk terus belajar di sekolah tersebut kerana sekolah bukanlah tempat untuk memperlihatkan kejaguhan dalam membuli pelajar-pelajar lain.ANAK-ANAK PERLU MENJAGA NAMA BAIK IBU BAPA DAN KELUAGRA maka, berfikirlah dahulu sebelum membuli.

syed

sokong pihak sekolah. tindakan membuang pelajar yang terlibat dlm salah laku membuli pelajar junior adalah wajar. ini akan memberi pengajaran dan kekuatan untuk membendung kes buli di sekolah.

Juki John

Syabas pihak sekolah dan PIBG kerana tetah membuat keputusan yang baik demi mendidik murid yang tidak faham mengapa mereka berada di sekolah yang baik.Jangan lupa banyak yang tidak dapat masuk SBP,pengajaran kepada bakal-bakal penghuni SBP.Jangan beri peluang kepada pesalah disiplin ini.Ibu bapa mesti ingat sekolah mendidik perkara yang baik,jadi jika anak bermasalah bawa dia keluar supaya keadaan sekolah tu selamat.

Jaafar

Memang patut buat macam tu. Agaknya terpengaruh dgn Drama Indonesia.

helmy

setiap manusia pasti membuat kesalahan tetapi jangan terus membuat kesalahan. cubalah terus membetulkan kesalahan. buat apa nak buli?

tina hadzzimah sayati bt.ahmad

setiap pelajar yang memasuki asrama penuh telah diberi buku perundangan sekolah,mereka juga telah dimaklumkan tentang peraturan-peraturan yang perlu dipatuhi,sepatutnya setiap pelajar telah maklum dan memahami syarat2 kemasukan sekolah berasrama penuh.pelajar bijak sepatutnya menggunakan akal sebelum berbuat ssesuatu.dalam perhimpunan sekolah juga sering guru2 terutama guru disiplin,pengetua,pengarah mengingatkan tentang perbuatan membuli adalah pebuatan salah laku yang dilarang di mana-mana sekolah di malaysia dan hukumannya adalah berat.ibu bapa juga harus menasihati anak masing-masing agar tidak melibatkan diri dengan budaya buli.hukuman yang dikenakan itu sangat setimpal kerana budaya membuli harus dibendung agar tidak melibat kehilangan nyawa.

sue

wah pertama kali nie dengar pasal kena buang secara drastik....bagus tibdakan sekolah tersebut, kerana buat apa nk simpan budak2 yg tak ada disiplin ni,,,ingat die senior buleh buat apa yg di suka ker???,,masa die buli junior tu...terkulat-kulat muka budak yg kena buli ti,,,,nah sekarang nie,,,,ngan mak ayah mereka campur tangan,,tindakan ini akan bagus bagi menyedarkan mereka bahawa langit tu tinggi atau rendah

simpati

kenapa pihak sekolah buang anak mereka tanpa beritahu ibubapa terlebih dahulu? sebab ade tak anak mereka telefon mereka dahulu untuk tanya pendapat dari ibubapa mereka sebelum membuli junior mereka??

suhana zamhri

1- mgkin betul tndakn pihak sek.. tp dalm msa yg sama adakh tindakn dibuat berdasarkn siasatan penuh? dan kalau betul knp tiada sebrg aduan terhadap ibu bapa atas tindakn pihk sekolh mmbuang pelajar? mgkin boleh dibncangkn terlebih dahulu..
2- 2o pelajar mungkin boleyh digntung atau diberikn hukuman lain selain dari trus diberhentikn. mgkin jika kita sebagai ibu bapa,kita turut melakukan seperti yg di lakukan oleh ibu bapa pelajar yg di laporkn dalam berita diatas. =)

ram1

Yang salah tu tetap salah. Biar pihak sekolah yang memutuskannya mengikut peraturan sekolah yang telah termaktub. Kita nak selamatkan ribuan pelajar lain, biarlah yang serpihan tu jadi pengajaran yang lain. Peraturan tetap peraturan dan jangan diperlekehkan dan tiada kompromi. Sekian

sri siantan

Sebagai ibu bapa dan guru disekolah sepatutnya mengambil berat tentang pembelajaran dan disiplin pelajar setiap masa. Bukan bila dah berlaku masalah baru nak ambil tahu atau tindakan. Dalam soal tersebut soal siapa betul atau salah tidak menjadi persoalan pokok. Yang penting pelajar dapat meneruskan pelajaran dan sekolah menjadi tempat yang selamat. Pasti ada jalan penyelesaian yang menguntungkan kedua-dua pihak. Dah terantuk baru tengadah...

Atan

Tindakan pihak sekolah membuang 20 murid tu mungkain telah diteliti dan ada rasionalnya. Saya yakin pihak sekolah bukan bertindak atas dasar terburu-buru apatah lagi keputusan dibuat bersama PIBG. Betul juga komen PaKCU, kadang-kadang kita kena buang yang 20 untuk kebaikan 2000 murid yang lain, malah kalau dah masuk surat khabar memberi pengajaran kepada murid-murid & ibu bapa seluruh Malaysia. 20 murid yang yang bermasalah tu dan ibu bapa yang 20 orang tu memangnya kecewa, sedih dan merasa kecil hati dengan tindakan sekolah TETAPI janganlah berputus asa hingga seolah-olah dunia dan masa depan anak mereka gelap. Ruang untuk membuat rayuan masih ada & jika berbagai keputusan yang positif untuk anak mereka boleh diambil. Semoga rakyat Malaysia lebih perihatin dengan apa yang berlaku dalam masyarakat, ikutlah & hormatilah peraturan yang telah ada, semoga kita hidup bahagia dan selesa.

kereta lama

sama-sama lah kita menggambil iktibar dari kejadian ini, janganlah menyalahkan sesiapa dan jangan ulangi perbuatan spt ini malu.... malu.... Anak anda sudah diberikaan peluang belajar disekolah yg baik ini sedangkan banyak lagi anak-anak yg layak tapi tak dapat peluang belajar disekolah ini, fikir fikirkan lah......

samwiranto

ini lah biasa yang terjadi apabila pihak sekolah mengambil tindakan, mak bapak semua tak puas hati. kalau pihak sekolah ambil tindakan merotan pasti esoknya kan terpapar muka akhbar. bila diambil tindakan buang sekolah di katakan pihak sekolah tak bijak. sebenarnya masaalah disiplin dimana mana pun sama. semua nak salahkan sekolah. abis tu ambil anak masing masing ajar sendiri. budak budak memanglah depan mak bapak pijak semut tak mati tapi dibelakang mak bapak pijak gajah pun boleh mati. guru guru dalam dilima nak jaga 20 org pelajar nakal atau nak jaga 1000 org yg lain.

mat cikaro

saya melihat masalah ini adalah masalah hormat menghormati yang telah mati dikalangan masyarakat kita....yang muda tak hormat yang tua...yang tua tidak menyayangi dan mendidik yang muda.... mungkin pelajar tingkatan empat itu tidak menghormati pelajar tingkatan 5....atau mungkin terlepas kata...pihak sekolah sepatutnya tidak mengambil tindakan melulu...kenapa guru besar tidak meletak jawatan sebab kesalahan berlaku didalam kawasan atau dibawah pentadbiran beliau..beliaulah yang sepatutnya mengawal perkara-perkara tersebut dari berlaku dan mengawal serta mendidik pelajar tersebut menjadi yang terbaik... nasib kita rakyat satuuu malaysia.... semua perkara yang dibuat semua tak betul.... pelajar bergaduh... buang sekolah...guru besar masih kukuh disitu...... budak merempit...tahan budak tu..polis masih disitu... lepaskanlah batuk itu bukan ditangga saja malah disepanjang jalan dan disetiap tapak menapak...fikir-fikirkan lah....

azmel

sokong pihak sekolah. Biarlah dijadikan pengajaran kepada yang lain. Senang-senang nak buli anak orang. Kepada meraka yang tidak setuju dengan tindakan pihak sekolah tersebut, mesti mereka akan setuju 200% sekiranya yang dibuli adalah anak mereka. Terima Kasih

IPTA

Padan muka... Budak sekolah asrama penuh mmg berlagak bagus.. Konon pandai tapi bodoh dah jahil. Sama je semua.. Kitorang yg sekolah menengah harian biasa lagi berkualiti tinggi.. Xla racist macam korang..

wongsogeh

Setuju buang aje biar menjadi teladan agar tiada lagi kejadian buli, bagi ibubapa pelajar terbabit jangan pikir anak sendiri bagaimana denagn budak yang kena buli tu ???? Bila dibagi peluang belajar nak jadi taiko pula....

p_Lo

saya bersetuju dengan pakcu dan maarif,pelajar-pelajar tersebut dikategorikan sebagai pelajar pintar dan merupakan pelajar terbaik yang berjaya menempatkan diri di sekolah yang terbaik.terbaik dalam pelajar tetapi tidak bijak dalam melakukan perkara sebigini,banyak suda kita dengar kes buli membuli ini dan ini merupakan langkah yang terbaik diambil oleh pihak sekolah untuk menangani masalah ini untuk dijadikan pengajaran oleh pelajar yang lain,pergi ke sekolah untuk menuntut ilmu yang berguna supaya kita menjadi manusia yang berguna dan bukannya untuk tujuan yang sebegini.takkan sampai mahu menunggu nyawa melayang baru tindakan diambil.sekian

Cikgu Dan

Buli merupakan satu tindakan yang sememangnya salah dan termasuk dalam kesalahan tingkahlaku jenayah dalam SSDM. Bagi pelajar asrama penuh sepatutnya mereka bukan sahaja cemerlang dalam akademik dan kokurikulum tetapi juga cemerlang sahsiah. Tindakan yang diambil oleh pihak sekolah adalah wajar. Ibubapa tidak sepatutnya terus melenting kerana mereka masih ada peluang untuk membuat rayuan.

MuSa

Pelajar lain tentu tak berani nak buli orang lain

rie

ini lah sikap emak bapak hanya pentingkan anaknya sendiri saja x melihat anak orang yg di aniaya...anaknya yg bersalah tapi masih tetap menyalahkan pihak sekolah...disiplin yg ketat dan tegas harus di praktikkan bagi menjamin akhlak genarasi akan datang.ibu bapa tolong disiplinkan anak masing2...

Hantu Kak Limah

Ha kan, nak tunjuk samseng lagi, rasalah lu! baru padan dengan muka hangpa, macam taik je nak tunjuk samseng, rasakan lu hahaha!!

cahaya nur

tindakan pihak sekolah membuang pelajar terbabit memang tepat pada masanya. kebelakangan ini budaya samseng telah menular di kalangan pelajar-pelajar sekolah. dalam hal ini, ibu bapa sepatutnya bertanggungjawab terhadap kesalahan yang dilakukan oleh anak mereka, bukannya meletakkan kesalahan pada guru dan sekolah.

arjunaidi

Siapa sebenarnya pelajar yang 20 orang ni? Adakah mereka memang benar benar "repeated offenders"? Atau baru pertama kali mereka membuat kesilapan? Berita tolonglah beri laporan yang tepat supaya nanti tidak terlalu banyak andaian oleh banyak pihak.

J-Sean

Kalau pembuli diberi peluang, mereka mungkin akan terus membuli, atau membalas dendam. Pelajar sebenar yang ingin belajar tidak berasa selamat berada di sekolah.

trinity69

Sokong tindakan pihak sekolah. Selalunya peluang kedualah yang membuatkan perkara bodoh yang dilakukan oleh 20 pelajar tersebut manjadi lebih teruk. Kerana mereka merasakan tiada apa2 tindakan ke atas mereka.

Far-east Sam

pihak sekolah sepatutnya memilih jalan lain bagi memberi hukuman, bukannya dengan mengambil langkah yang drastik iaitu pelajar-pelajat terbabit dibuang sekolah. Pihak sekolah boleh mengenakan hukuman rotan atau memastikan mereka menghadiri sesi kaunseling. Tindakan pihak sekolah yang tergesa-gesa tanpa memikirkan natijahnya hanya memberi kesan buruk. Sekian~~~~

PaKCU

Buang 20 nak jaga 200 ribu..jadikan contoh..pelajar cerdik akademik tapi tidak cerdik dalam kehidupan... bunga-bunga melanggar peraturan jika dibiar menjadi dewasa dan mendapat kerja mungkin akan melakukan kesalahan lebih besar. Cukup hairan apabila pelajar cerdik melakukan perkata bodoh kerana mereka tahu tahun ini adalah tahun penting untuk masa depan.namun sebaliknya mereka membuli pelajar kecil.Seandainya mereka benar -benar bijak berbanding pelajar sekolah harian tentu mereka akan berganding bahu dengan pelajar muda untuk menguasai pelajaran. Buang adalah betul kerana tidak layak berada di sana.

maarif

Betul tindakan pihak sek. Ianya untuk dijadikan satu pengajaran yang berguna untuk pelajar-pelajar terbabit. Datang ke sek. bukan untuk tunjuk samseng atau mengembangkan budaya samseng tetapi untuk menuntut ilmu demi masa depan. Takkanlah hendak menunggu sehingga ada nyawa pelajar melayang kerana dibuli baru hendak ambil tindakan buang sek. Itu sudah terlambat. Ibubapa sepatutnya menyesali perbuatan anak-anak mereka bukannya menyesali perbuatan pihak sek. membuang anak-anak mereka. Cuba bayangkan jika perkara ini tidak dibendung, ia akan merebak dan akan menjadi lebih serius lagi. Buat pelajar-pelajar terbabit, sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

0 ulasan:

Catat Ulasan