Selasa, 22 Mac 2011

Malaysiakini :: Berita

Malaysiakini :: Berita


Pertempuran masih berterusan di Libya

Posted: 22 Mar 2011 06:09 PM PDT

Pertempuran dilaporkan masih meletus di antara tentera yang setia dengan pemimpin Libya, Muamar Gaddafi, dan pemberontak di beberapa bandar biarpun zon larangan terbang yang diluluskan PBB sedang dikuatkuasakan.

NONESeorang pegawai kanan Amerika Syarikat berkata tentera Gaddafi masih menyerang orang awam dan keraguan berhubung cara terbaik meneruskan kempen itu dan hala tujunya berterusan.

Menteri Luar Perancis, Alain Juppe, berkata tindakan pada masa depan pakatan Barat yang memulakan serangan udara Sabtu lalu terhadap kemudahan tentera Gaddafi, bergantung kepada tindakan pemimpin Libya itu.

"Tindakan ketenteraan boleh berhenti pada bila-bila masa saja. Apa yang perlu ialah rejim Tripoli mematuhi sepenuhnya resolusi Majlis Keselamatan PBB dan menerima gencatan senjata sebenar," katanya.

Jalan keluar

Beliau menggesa Gaddafi mengundurkan tenteranya yang sedang mara ke kawasan pemberontak dan membawa "mereka pulang ke berek".

Sementara itu, tembakan antipesawat dilepaskan di Tripoli malam semalam ketika beberapa letupan sayup kedengaran.

NONEDi Washington, Setiausaha Negara Amerika Syarikat, Hillary Clinton, berkata mereka yang rapat dengan Gaddafi menghubungi sekutu Libya di seluruh dunia untuk melihat bagaimana mereka dapat "keluar daripada kemelut itu".

"Kami mendengar mengenainya...mereka yang rapat dengan beliau menghubungi orang yang mereka kenali di seluruh dunia - Afrika, Asia Barat, Eropah, Amerika Utara dan seterusnya - dengan bertanya: Apakah yang harus kami lakukan? Bagaimana kami keluar daripada kemelut ini? Apa yang akan berlaku kemudian" katanya.

"Saya tidak tahu bahawa Gaddafi sendiri menghubungi pihak luar tetapi saya tahu orang yang dikatakan bertindak bagi pihaknya berbuat demikian," kata Clinton menurut sedutan temubual yang akan disiarkan ABC World News.

- AFP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

K'jaan jamin loji radioaktif di Gebeng tak bahaya

Posted: 22 Mar 2011 05:46 PM PDT

Kerajaan memberi jaminan bahawa pembinaan loji pemprosesan logam radioaktif tanah jarang (rare earth) di Gebeng, Kuantan, yang bernilai hampir RM700 juta, adalah selamat dan tidak membahayakan kesihatan awam.

biomalaysia 2008 071008 maximus ongkiliMenteri Sains, Teknologi dan Inovasi Datuk Seri Maximus Ongkili berkata ini kerana sisa-sia yang akan dikeluarkan atau terhasil daripada pengilangan bahan mentah daripada loji Syarikat Lynas (M) Sdn Bhd itu mengandungi tahap bahan radioaktif yang rendah.

"Berdasarkan piawaian antarabangsa yang dikeluarkan oleh Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA), sisa seperti ini ditakrifkan sebagai bukan sisa radioaktif tetapi merupakan sisa industri yang mengandungi bahan radioaktif semulajadi.

"Kilang ini selamat bagi orang awam dan kita akan pastikan syarikat ini patuhi prosedur pemprosesan. Ia berbeza daripada loji Asian Rare Earth," katanya ketika menggulung perbahasan usul menjunjung kasih titah ucapan Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin di Dewan Rakyat, semalam.

Loji Asian Rare Earth (ARE) merujuk kepada loji logam 'rare earth' Mitsubishi Chemical di Bukit Merah, Ipoh, yang dikatakan menyebabkan sekurang-kurangnya enam kes leukemia di kalangan masyarakat setempat sebelum ditutup pada 1992 ekoran protes awam.

NONEIsu kesan radiasi projek pemprosesan 'rare earth' di Gebeng antara lain dibangkitkan Fuziah Salleh (PKR-Kuantan) dan Dr D Jeyakumar (PSM-Sungai Siput) yang mempertikaikan rasional kerajaan meluluskan pembinaan loji itu walaupun mendapat tentangan khususnya daripada rakyat Kuantan.

'Perlepasan cukai'

Ongkili berkata langkah-langkah keselamatan akan dan sentiasa diambil untuk merendahkan lagi kemungkinan bahaya sinaran dan pencemaran dari sisa tersebut mengikut amalan konsep ALARA (As low as reasonably achieveable-Paling rendah mengikut budi bicara yang boleh dicapai).

Beliau berkata selain Lembaga Pelesenan Tenaga Atom (LPTA), Lynas juga dikehendaki mematuhi semua keperluan perundangan yang ditetapkan oleh beberapa lagi badan penguatkuasa lain sebelum sesuatu lesen dikeluarkan.

NONE"Pihak syarikat juga telah dikehendaki mengambil langkah-langkah pencegahan dan keselamatan yang ketat bagi memastikan pekerja, orang awam, harta benda dan alam sekitar tidak terdedah kepada kemungkinan bahaya sinaran dan pencemaran (sekiranya ada) dari sisa tersebut," katanya.

Menurutnya Lynas juga menggunakan sumber bahan mentah Australia yang mengandungi satu per lima puluh kandungan radioaktif berbanding dengan bahan mentah yang digunakan oleh Syarikat Asian Rare Earth (ARE).

NONEMenjawab soalan Fuziah mengapa Lynas diberi insentif pelepasan cukai selama 12 tahun, Ongkili berkata ia merupakan insentif biasa yang diberikan kepada syarikat-syarikat pelaburan besar yang dijangka mencipta peluang aktiviti ekonomi hiliran yang besar.

Kepada satu satu soalan lain, Ongkili berkata kebanyakan negara menolak untuk membina loji pemprosesan logam radioaktif pada 30 tahun lalu kerana khuatir berlakunya pencemaran sisa bahan berkenaan memandangkan ketika itu masih tidak ada teknologi mengenai pengurusan sisa radioaktif terutamanya jika berlaku sebarang kebocoran.

- Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan