Sabtu, 5 Mac 2011

Malaysiakini :: Berita

Malaysiakini :: Berita


Pairin mahu bentuk pemimpin jadi agenda PBS

Posted: 05 Mar 2011 05:41 PM PST

Presiden Parti Bersatu Sabah (PBS) Tan Sri Joseph Pairin Kitingan mahu parti itu menjadikan pembentukan pemimpin di kalangan anggotanya, terutama generasi muda, sebagai sebahagian daripada agenda parti bagi memastikan kesinambungan perjuangan parti itu di masa akan datang.

Beliau berkata perjuangan parti perlu diteruskan dengan idea baru sesuai dengan peredaran semasa dan tidak seharusnya berdasarkan sejarah lampau dan cara kepimpinan lama.

"Di samping kita merenung dan memberi sanjungan kepada pemimpin parti yang ada sekarang, jangan lupa persediaan kita menghadapi masa-masa yang akan datang, iaitu bukan sahaja untuk bersiap sedia menghadapi pilihan raya dan meningkatkan kekuatan jentera kita, tetapi bersiap sedia untuk menentukan pemimpin-pemimpin
masa depan.

"Saya tekankan perkara ini kerana kalau kita tidak jadikannya sebagai agenda kita, kita akan meneruskan cerita yang sudah menjadi sejarah. Kita tidak boleh bergantung sahaja kepada dorongan atau sumbangan yang dilakukan sebelum ini," katanya di majlis makan malam sempena ulang tahun ke-26 PBS di Kota Kinabalu.

Pairin, yang juga Timbalan Ketua Menteri Sabah, berkata demikian setelah berterima kasih atas sokongan dan penghargaan anggota parti itu terhadap perjuangannya sebagai presiden sejak parti itu ditubuhkan.

Kenyataannya supaya PBS membuat persediaan menghasilkan pemimpin masa depan bukan bererti beliau sudah bersedia untuk berundur daripada kepimpinan parti.

Beliau menjelaskan perjuangan parti tidak pernah berhenti dan memerlukan pemimpin yang bersedia memikul tanggungjawab mengemudi parti pada bila-bila masa.

"Apa yang ingin saya katakan ialah kita tidak boleh berhenti berjuang sehinggalah kita bersara atau sehinggalah kita tiada lagi, sudah meninggal atau pergi ke tempat lain.

"Kita mesti praktikal. Ini penting agar jentera kita daripada akar umbi hingga ke peringkat cawangan dan bahagian berjuang selari dengan perjuangan parti.

"Kalau tidak, tentu sekali jentera yang kita harapkan tidak akan mencapai objektif dan aspirasi yang sama-sama kita tentukan sejak dahulu lagi," katanya.

- Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Proses pengundian di Merlimau

Posted: 05 Mar 2011 04:15 PM PST

Proses pengundian bermula hari ini bagi pilihan raya kecil kawasan DUN Kerdau di Pahang dan DUN Merlimau di Melaka.

Kedua-dua kawasan yang menyaksikan proses kempen pilihan raya yang suram ini merupakan kubu kuat BN dan para penganalisis membuat bacaan awal bahawa parti itu akan memenangi kedua-dua kerusi.

azlanDi Merlimau pula, pilihan raya kecil ini menyaksikan calon BN Roslan Ahmad ditentang calon PAS Yuhaizad Abdullah bagi kawasan yang dianggap sebagai mini Malaysia berdasarkan pecahan pengundinya.

Kawasan ini mempunyai hampir 65 peratus pengundi Melayu, lebih 20 peratus pengundi Cina dan hampir 15 peratus pengundi India.

Keputusan hari ini akan memberi gambaran kepada tindakan parti masing-masing di sesebuah kawasan seperti ini.

Pilihan raya kecil ini diadakan berikutan kematian penyandangnya Datuk Mohamad Hidhir Abu Hassan pada 20 Januari lepas, juga akibat serangan jantung.

Di Kerdau, calon PAS Hassanuddin Salim berdepan calon BN Syed Ibrahim Syed Ahmad bagi menentukan sokongan dari kalangan masyarakat Melayu yang membentuk hampir 90 peratus daripada 8,999 pengundi berdaftar di sini.

Hassanuddin Salim yang tewas dalam pilihan raya umum 2008 bagi kerusi ini akan membuang undi di Telok Sentang manakala calon Syed Ibrahim akan mengundi di Kuala Tekal.

Pilihan raya kecil ini diadakan berikutan kematian penyandangnya Datuk Zaharuddin Abu Kassim pada 12 Februari lalu akibat serangan jantung.


Galeri Foto

LAPORAN LANGSUNG DI MERLIMAU

11.05am Seorang anggota Wanita Umno dari Wilayah Persekutuan, yang hanya mahu dikenali sebagai Kak Zabedah berkata, dia berada di Ayer Merbau sejak 25 Februari.

"Ini untuk negara," katanya sebelum melaungkan "masuk BN, tinggalkan lempeng (merujuk kepada lambang PAS)."

NONE10.45am Di Ayer Merbau, penyokong BN melaung "Si ketot!", "Calon
tak jadi!" dan "skuad liwat!" ketika ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Shamsul Iskandar Mohd Akin tiba di situ.

Seorang penyokong PAS dari Johor, Rokiah Bakar merungut "Manusia macam setan. Rosak orang macam ni". Dia memijak bendera BN sambil berkata adalah "syirik" umat Islam menggunakan simbol dacing.

10:39am Di pusat pengundian Ayer Merbau - SRJK (C) Merlimau - penyokong BN mengusik penyokong PAS, yang sebahagian besarnya adalah wanita.

"Ni semua nak mati dah!" kedengaran seseorang melaung ke arah seorang penyokong PAS yang sudah berusia.

10.35am Sehingga jam 10 pagi, 30 peratus atau 3,175 orang sudah mengundi.

10:05am Konvoi motosikal BN berlegar di sekitar pekan Merlimau. Mereka memakai baju biru BN dan mengebarkan bendera BN.

09:56 Perniagaan laris di gerai keropok lekor di seberang jalan pusat pengundian. Pemilik, Mohd Zaid - penduduk tempatan Chinchin - berkata dia membuka gerai sejak jam 7 pagi. Dia dan isterinya mengundi sebaik sahaja pusat pengundian dibuka pada jam 8 pagi

NONE9.42am Yang paling vokal di Chinchin adalah NGO Skuad Teraju Elit Pemuda Selangor (Steps), yang sebelum ini dilihat menyertai demonstrasi anti-kerajaan negeri di Selangor.

9.35am Penyokong PAS mengadu bahawa polis tidak bersikap adil kerana melarang penyokong PAS daripada melintasi garisan yang dipasang di pusat mengundi, sedangkan penyokong BN dibenarkan berbuat demikian.

Anggota Unit Amal PAS, Md Razi Jamaludin, 38, tidak puas hati terhadap perkara tersebut. Dia juga menafikan semangat anggota parti itu rendah kerana parti itu dijangka tewas di Merlimau.

Sebaliknya, katanya, semangat mereka adalah tinggi serta optimis untuk menang, tetapi mereka terpaksa berpecah antara dua pilihan raya kecil - Merlimau dan Kerdau, dan sebahagianya dihantar untuk mengiringi calon parti itu Yuhaizad.

9.25am: Menurut pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof sehingga jam 9 pagi, 15 peratus atau 1,500 orang sudah mengundi.

9.16am Penyokong PAs pula membalas dengan melaungkan ke arah Puteri Umno, "mengandung, mengandung". Mereka kemudiannya diarah oleh pemimpin mereka supaya berhenti berbuat demikian.

NONE9.05am Calon BN, Roslan Ahmad serta isterinya beredar dari tempat
mengundi dan tempat kira-kira 350 penyokong BN di situ. Beberapa penyokong BN sudahpun kedengaran mengucap tahniah atas "kemenangannya".

Puteri Umno dan Wanita Umno mengebar bendera parti dan menyanyi lagu 'Inilah Barisan Kita".

9.01am Calon PAS, Yuhaizad mengetuai bacaan doa di markas PAS bersama kira-kira 100 penyokong.


Kira-kira 76 peratus pengundi di stesen mengundi Chinchin adalah Melayu. Ini merupaka kampung halaman Yuhaizad. PAS mendapat satu perempat daripada undi di situ pada 2008.

NONE8.40am Roslan beratur di salah satu saluran mengundi tetapi
kemudiannya mendapati dia masuk bilik yang salah untuk hendak mengundi.

Ini mencetuskan sedikit kekecohan di kalangan jurugambar kerana mereka terpaksa bergegas ke bilik lain.

Secara kebetulan, isteri Roslan juga melakukan kesilapan yang sama dengan masuk ke bilik yang salah ketika hendak mengundi.

8.10am Di daerah pengundian Merlimau Pasir, dua wartawan TV dari Aljazeera diarah keluar oleh anggota polis dari kawasan sekolah ketika mereka mahu mewawancara pengundi.

NONEPolis melarang wartawan stesen TV untuk berbuat demikian dalam kawasan sekolah.

Pengundi mula tiba di SK Merlimau untuk mengundi. Daerah mengundi tersebut mempunyai 2,180 pengundi. BN menang dengan majoriti 393 undi - dengan memperolehi sejumlah 985 undi dalam pilihanraya umum lalu.

Calon BN, Roslan Ahmad akan mengundi di sini.

8.00am Merlimau: Pusat pengundian dibuka secara rasmi bagi kawasan pilihan raya ini.

Suruhanjaya Pilihan Raya meramalkan jumlah keluar mengundi mencapai kadar 80 peratus, namun pengundi dinasihatkan supaya keluar awal kerana ribut petir dijangka berlaku di sebelah petang.

[Berita lanjut menyusul]

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan